V první polovině letošního roku se na našem trhu představil populární Citroën Berlingo v lehce omlazené podobě. Změny se tentokrát podívaly hlavně pod kapotu a na designu se podepsaly jen z malé části. I tak jsme si ale nenechali ujít příležitost a přinášíme vám jeho podrobný test. Testovaná rodinná specifikace Multispace nesla výbavu XTR a pod její kapotou se objevil nový naftový motor 1.6 BlueHDI o výkonu 120 koní. Zde jsou proto dojmy z testu, při kterém jsme vůz nešetřili a bylo s ním ujeto celkově bezmála 1300 km.
Facelift stávající druhé generace Berlinga je tady vlastně už po druhé. Přitom prvním v roce 2012 se změnila hlavně jeho tvář, o tři roky později tu proto máme modernizaci hlavně v oblasti techniky. Díky druhé nejvyšší výbavě XTR se navíc z Berlinga stává drsně vypadající osobní dodávka, které to náramně sluší a je více chráněna před každodenními ťukanci a oděrkami díky černým plastovým dílům.
A co vlastně přinesla letošní modernizace po stránce designu? Změn si můžeme všimnout hlavně na přídi, kde se změnilo umístění LED diod pro denní svícení. Ty dostanete až od druhé výbavy Feel a diody jsou vsazeny do černého ochranného plastu nad mlhovkami. Nejnovější vydání Berlinga dále nabízí i nový přední nárazník a nižší a zároveň širší masku chladiče
Nevím jak vám, ale já jsem s designem vozu spokojený. Berlingo ve své nejnovější podobě vypadá roztomile, v provedení XTR až lehce drsně a jeho svěží tvář a krásně vytvarované linky karoserie ukazují, že i osobní dodávka umí navodit pocit plnohodnotného rodinného auta.
Prostornost je jeho hlavní doménouKdybych měl jedním slovem shrnout kabinu Berlinga, asi by na to vystačil jen jeden pojem - vzdušnost. Jenže odbýt interiér jedním slovem by byla škoda, je totiž zpracován celkem dobře, všechny ovladače jsou zde umístěny přehledně a snad jen ovládání hlasitosti autorádia by si zasloužilo otočné kolečko na straně řidiče, nikoliv dvě tlačítka skoro až na místě u spolujezdce. Dále mě nepotěšily převážně tvrdé plasty a kožený volant, který mě svým postarším vzhledem lehce zklamal. Počítejte také s tím, že při přejezdech větších výmolů se může ozývat drnčení jednotlivých dílů palubní desky, což se mi několikrát za dobu testu stalo.
Co se týče komfortu na cestách, látkové sedačky Berlinga jsou dostatečně rozměrné a velmi pohodlné, což prověřila i opakovaná cesta po naší známé dálnici D1. Ani po ujetí 300 km na jeden zátah jsem z kabiny nevylézal nikterak polámaný či snad naklepaný. Komfortu pomáhala i výškově nastavitelná látková loketní opěrka, která je samostatná pro sedadlo řidiče, spolujezdec má totiž svou.
Jelikož se jedná o menší dodávku, asi není potřeba zmiňovat obří prostor nad hlavou, i se svou výškou 180 cm jsem zde měl ještě dobrých 15 cm místa k dobru. Nade mnou se navíc nacházela i polička, kam se dá při troše snahy umístit i 1,5 litrová láhev s pitím. Co se týče ostatního prostoru, Berlingo nabízí možnost úplného sklopení sedadla spolujezdce směrem vpřed, díky čemuž převezete v připadě potřeby předmět o délce až 2,6 metru! Zavazadelník nabízí v základní pětimístné verzi objem 675 litrů a pokud je vám to málo, po vyjmutí zadní lavice, se vám naskytne plocha o objemu 3000 litrů.
A když už jsme u těch odkládacích prostor, nejen do poličky nad mou hlavou se dalo uložit leccos. Po celé kabině Berlinga jsou doslova rozesety úložné prostory o různých velikostech. Prakticky se dá říci, že zde uložíte věci od žvýkaček až po středně velký nákup. U každého sedadla je v podlaze velká úložná schránka, ve dveřích řidiče a spolujezdce je pro změnu obří dvojitá kapsa a nad palubní deskou byly další dvě úložné schránky. I přesto vše mi ale chyběla jedna věc, a tou bylo místo, kam bych si mohl přehledně uložit svůj mobilní telefon. Za celou dobu testu jsem prostě nenašel místo, kam bych jej uložil a zároveň jej měl plně na očích..
Díky faceliftu zavítal do kabiny Berlinga i nový dotykový displej o úhlopříčce sedm palců. Ten má rychlejší procesor a v nejvyšší výbavě obsahuje navigaci. Jeho další předností je, že přenáší obraz z parkovací kamery a dovede zobrazit údaje z displeje vašeho mobilního telefonu díky systému Mirror Screen. Komu je to málo, tak letos v listopadu se do nabídky dostane systém automatického brždění, který účinní Berlingo zas o kousek bezpečnějším.
Dynamický a přitom úsporný motorPod kapotou vozu se nově usadila naftová pohonná jednotka 1.6 BlueHDI s výkonem 120 koní a točivým momentem 300 Nm. Právě ta poháněla i testovaný vůz a ve spojení s celkem přesnou šestistupňovou manuální převodovkou tak byla vytvořena ideální souhra. Berlingo si totiž s tímto motorem neřeklo o moc paliva a zároveň mu nechyběla dostatečná porce dynamiky.
Motoru nechyběla kultivovanost, pružnost a též velmi solidní a plynule dávkovaná dynamika. Při vytočení motoru k 2000 ot/min. se začíná dostávat počátek plného výkonu. Při dálničním tempu 130 km/h točila pohonná jednotka 2450 ot/min. a do kabiny se spíš než hluk motoru dostával aerodynamický svist. Testovaná verze myslí hlavně na nízkou spotřebu a ta se za dobu testu pohybovala na velmi solidních hodnotách! Výrobce uvádí 4,4 litru na 100 km a já musím potvrdit, že při opravdové snaze se dá dostat na 4,7 litru. Právě za tolik jsem totiž zvládl trasu o délce 350 km, která obsahovala částečně město, okresní silnici a z velké části dálnici. Nutné je ale podotknout, že pokud budete využívat plný potenciál motoru, díky krabicovitému tvaru auta čekejte, že výsledná spotřeba se v průměru ustálí na 6 litrech.
Motor disponoval v rámci myšlení na nízkou spotřebu i systémem Start Stop. Francouzská verze tohoto systému je bleskurychlá a motor se nastartuje během mžiku. Jeho utlumení je navíc na výborné úrovni a posádka může hovořit normálně i ve vyšších dálničních rychlostech Horší je to už se samotným naladěním posilovače řízení. K nevzhlednému volantu se totiž přidává necitlivé a gumové řízení. Ve vyšších rychlostech je řízení příliš těžké a když foukne větší boční vítr, má řidič dost práce vůz udržet na silnici.
Zmodernizovaný Citroën Berlingo se navíc ani při dynamičtější jízdě moc nenakláněl. Samozřejmě, jízdní stabilitou na tom není díky své koncepci stejně jako klasický hatchback, ale jeho tlumiče krásně žehlily větší výmoly a nerovnosti, přičemž v zatáčkách nehrozily nějaké velké náklony. V příplatkové výbavě se ocitl i jízdní systém Grip Control, který lze objednat jen pro verzi XTR a stojí deset tisíc korun.
Ten však není náhradou za pohon všech kol, dotyčný systém pouze upravuje chování stabilizačního systému podle povrchu, na kterém se aktuálně pohybujete. Otočný ovladač nabízí hned několik režimů (sníh, písek, bláto, klasická silnice a Off). Potěší taktéž to, že deaktivaci systému ESP lze provést až do rychlosti 50 km/h, po jejím překročení se sám opět aktivuje.
Proč se pro něj rozhodnout?Omlazené Berlingo opět ukázalo, že se vě světe neztratí a svou cílovou klientelu si najde, tak jako tomu bylo u první generace a předfaceliftované verze té současné. Obří vnitřní prostor, útulnost a velký zavazadelník potěší nejednu rodinu či podnikatele, což se dá říci i o nové naftové jednotce 1.6 BlueHDI s výkonem 120 koní. Mezi pozitiva patří též roztomilý vzhled a nebo velký komfort na palubě. Pokud bych měl ale hledat negativa, zařadil bych do nich zcela jistě postarší typ koženého volantu, hůře odladěný posilovač řízení a nebo vrzající některé části palubní desky.
Celkové hodnocení: 86 %Základní cena vozu: 389 900 Kč (Berlingo 1.6 BlueHDI Feel)
Cena testované verze vč. příplatku: 439 900 Kč
KLADY
- vzhled
- velká prostornost
- úsporný motor
- jízdní komfort
ZÁPORY
- posilovač řízení
- někdy vrzající díly palubní desky
Motorizace naftový čtyřválec s turbem objem: 1560 cm3 nejvyšší výkon: 120 koní při 3500 ot/min. největší točivý moment: 300 Nm při 1750 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 176 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,4 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 4,9 l / 4,2 l / 4,4 l objem palivové nádrže: 53 litrů
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.