Pomalu jdou všichni výrobci na ruku bruselskému ekoterorismu, přibývá elektromobilů a hybridů. Už i Land Rover podlehl, a tak v nabídce najdete dva hybridní modely. Ten největší a nejdražší je právoplatně označován za nejlepší SUV na světě. S tím souhlasím, ale jedním dechem dodávám, že i ti nejlepší dělají chyby.
Budoucnost automobilů míří do náruče elektrické energie. Mezistanicí před elektromobily jsou hybridní pohony. Nebude to dlouho trvat a každý z nás si ve svých autech poveze desítky kilogramů baterií, elektromotorů a kabeláže, aby mohl rekuperovat při brždění a pak projet městem na elektřinu.
Zní to jako konec všeho mechanického a dobrého v autech. Naštěstí si Land Rover našel vlastní cestu a jeho hybridní Range Rover se nemusí před sourozenci stydět. A i jemu můžete nalepit na víko kufru nálepku nejucelenějšího auta na našem trhu. Mnozí jistě kroutíte hlavou, tak si to pojďme vše osvětlit.
Žádný hromotluk, ale elegán v obleku na míru velikosti XLVždy mě ohromí, jak je Range Rover masivní kus stroje. K nasednutí byste někdy potřebovali schůdky, sedíte v něm jak na trůnu, jenže místo trůnu jste uvelebeni v rozměrném křesle a na svět koukáte z patřičné výšky. Nikdo není tak vysoko jako vy, ani soused v BMW X5.
Na tak velké ploše karoserie je ale lehké zabřednout do nudného designu, nebo ještě hůře, dostat se na vrchol nevkusu. Designéři našli krásný kompromis mezi ušlechtile důstojným vzhledem a nápaditostí. Vše zvládli ještě ucelit tak, že krásně zapadá do rodokmenu modelu Range Rover.
Masivní přední maska s charakteristickými světlomety, žebrování na boku, rozměrná zpětná zrcátka, nápaditý tvar zadních světel, vše je stejně velké, nic se tu nebije, nevyčnívá. Detailů je poskromnu, ale vždy vhodně rozbíjí nudné velké části karoserie. Hrany byly zakulaceny, zlepšil se aerodynamický odpor, ale hlavně se Range Rover posunul do sfér, které jsou po stránce designu bližší daleko širšímu publiku.
Závěrečný soud nechám, ostatně jako vždy, na vás a vašem osobním vkusu. Protože krása kví v oku pozorovatele.
Měřítko prémiových SUV nastavenoInteriér už nepodléhá osobnímu vkusu. Jde tu o materiály, ergonomii, funkčnost a přehlednost. Ve všem si může Range Rover pyšně odpovědět splněno na 110%. Luxusem kabina překypuje. Ať už perfektní sedadla (nebo spíše křesla) s odvětráváním, vyhříváním, masáží v prémiové kůži s kontrastním prošíváním. Nebo přístrojovou deskou potaženou kůží s dekorem z pravého leštěného dřeva, až po vysoké koberečky, do kterých se vám budou bořit nohy.
Vše vás tu hýčká a rozmazluje. Taková míra luxusu je majitelům X5 aQ7 naprosto cizí a můžete na ni narazit možná u nového S-class, ale spíše u Bentley. Britského výrobce Bentley nezmiňuji náhodou, však už dokončuje své SUV, které bude prvním vážným konkurentem pro Range Rover.
Zpět ale k interiéru. Přehršel příplatků, vymožeností a technologií by mohl vydat na další recenzi. Proto zmíním jen ty nejzajímavější prvky. Například centrální displej infotainmentu na středové konzoli nabízí režim dvou obrazovek, tedy z pohledu řidiče vidíte navigaci, zatímco se spolujezdec dívá na svůj oblíbený film a zvuk poslouchá skrze bezdrátová sluchátka.
Systém jízdních režimů Terrain Response nově nabízí automatický režim. Samozřejmě stále můžete volit z pěti režimů, pro jízdu v písku, na skále, v bahně, ve sněhu a na ledu či na asfaltu. Řidič terénu neznalý ocení automatický režim a i ostatní, kteří zrovna nevyžadují absolutní kontrolu nad autem, budou rádi využívat režim auto. Nemusíte řešit, co máte mít spuštěné a jen se soustředit na jízdu terénem.
Zmiňovat ohromný objem zavazadelníků není třeba, stejně jako psát o nabídce prostoru, kterého je ve všech směrech spousta. Důležitější je zmínit, že po jakkoliv dlouhé cestě vystoupíte z jakéhokoliv sedadla odpočatí, z předních i namasírovaní a naprosto spokojení.
Povedený náhradník osmiválcePřidal baterky, elektromotor narval přímo k převodovce ZF a zkombinoval slabší SDV6 a elektromotor. Ve výsledku máte výkon jako osmiválcový 4,4 litrový diesel se spotřebou o litry nižší.
Šestiválec nedosahuje kultivovanosti motoru s dvojicí válců navrch, ale i tak zdařile maskuje svou existenci pod kapotou. Především díky dobrému odhlučnění, ale také pracovním otáčkám, které se mnohdy převalují těsně nad hranicí volnoběhu. Takže 1200 ot./min. není vůbec nic neobvyklého ani v mírném stoupání. Díky elektromotoru, který nabízí 170 Nm od nulových otáček, není třeba pobízet vznětový třílitr k větší práci.
Ve chvíli, kdy potřebujete více síly, převodovka bleskově podřadí o dva tři stupně a s hromotným, dieselovým klepáním utíká digitální ručička rychloměru po číselníku jako zběsilá. Zátah je vcelku mohutný a začíná slábnout až při dálničních rychlostech.
Převodovka ZF s osmi stupni funguje typicky perfektně. Změna jednotlivých rychlostí je blesková a plynulost přeřazování bez rázů. Rozjezdy jsou bez cukání a dalších nešvarů. Jednoduše shrnuto, prostě ZF se skvělým vyladěním.
Suverénně na jakémkoliv povrchuV oblasti komplexnosti jízdních vlastností nemá Range Rover konkurence. Můžete s ním brodit řeku o hloubce 900 mm, můžete jet bahnem, sněhem, po skále, po písečných dunách, ale taky na silnici nebo na autobahnu. Vše zvládá s neskutečnou jistotou a spíš než limity auta, objevíte limity sebe a svých schopností, tedy v terénu.
Na silnici funguje jako každé auto s výše umístěným těžištěm. Naklání se, houpe se a na mokru rychle přechází do nedotáčivosti. Na žádné závodění to není a ani ve vás Range Rover nebudí závodnické ambice. Budete chtít proplouvat krajinou, užívat si toho, že sedíte vysoko. Necháte se rozmazlovat sedačkami, vzduchovým podvozkem, který slupne i propadlý kanál jako malinu a výtluky ani nezaznamenáte. Po chvilce takové cesty zvoláte, jedno espresso a vodu, a až záhy zjistíte, že jste pořád v autě.
Pak vám bude jedno, že volant nepřenáší víc než potřebné minimum informací, že neřežete zatáčky, neletíte 250 km/h, je vám to jedno, protože relaxujete a necháváte se rozmazlovat. A to, že kombinovaně můžete s přehledem cestovat za 7,5 až 8,5 litru nafty je jen malý nevýznamný bonus.
Proč ho budete chtít?Až doposud všechno super, maximálně eko a trendy. Přihází ale malinká úvaha nad tím, proč za dynamicky slabší verzi Hybrid zaplatit 150 tisíc navíc oproti osmiválcové verzi. Aby se to „vyplatilo“ museli byste najezdit přes 250 tisíc kilometrů. A přece nebudete platit řádově tři až čtyři miliony abyste ušetřili dva litry nafty na 100 km.
Spíše než z logické úvahy nad provozními náklady se pro něj rozhodnete srdcem. Láska k něčemu neobvyklému, k novým technologiím, k matičce zemi nebo prostě kvůli odlišení se od ostatních vás povede k verzi hybrid. Neoslovuje vás to? Tak si kupte levnější, ale vynikající osmiválcovou verzi.
I přesto, že je Range Rover extrémně dobré auto, tak nedospěl k dokonalosti. Chyby se rekrutují z řad drobností, ať už to jsou zmatené stěrače, které v automatickém režimu reagují na rychlost, kterou jedete místo intenzity deště, nebo příplatek 150 tisíc oproti SDV8.
Celkové hodnocení: 96 %Cena základní verze s akční slevou: 2 623 401 Kč
Cena testované verze vč. příplatků a slevy: 3 849 857 Kč
KLADY
- image a design
- míra luxusu v interiéru
- dominantní jízdní vlastnosti
- sladěnost hybridního pohonu se vznětovým šestiválcem
ZÁPORY
- funkce automatického stírání
- příplatek 150 tisíc
Motorizacevznětový přeplnovaný vidlicový šestiválecobjem: 2993 cm3nejvyšší výkon: 215 kW při 4000 ot/min. (kombinovaný výkon 250 kW)největší točivý moment: 530 Nm při 1500-3000 ot/min. (kombinovaně 700 Nm) Výkonnejvyšší maximální rychlost: 218 km/hzrychlení z 0 na 100 km/h: 6,9 sekundyspotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 6.8 / 5.9 / 6.2 lobjem palivové nádrže: 89 litrů
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.