Uběhlo jen pár týdnů a máme tady znovu omlazenou Hondu Civic aktuální deváté generace, pro tentokrát v klasické pětidvéřové verzi. Vůz nesl výbavovou linii Sport, která umí výborně napodobit nedávno představenou ostrou verzi Type R. Aby byl mix co nejlepší, testovaný exemplář ukrýval pod kapotou atmosférický motor 1.8 i-VTEC o výkonu 142 koní, který byl spojen s vynikající manuální převodovkou.
Design
Samotný vzhled současného Civicu budí u veřejnosti celkem rozporuplné reakce. Facelift přinesl omlazení a i novou výbavovou verzi Sport. Právě na ní mne asi nejvíce zaujal zářivý modrý lak karoserie, efektní černá litá kola a ostře řezaná příď, která nabízela přední nárazník s voštinovou mřížkou ve stylu ostrého Type R. Ani vzadu to není žádná nuda, protože se zde oproti ostatním verzím nacházejí zatmavené světlomety a sportovně tvarovaný nárazník. Pro správný efekt zde výrobce instaloval i černý difuzor.
Bohužel mne nepotěšil fakt, že přední světlomety s LED denním svícením disponovaly pouze halogenovou technikou. Pokud se s tím nespokojíte a chcete xenony (bi-xenony nejsou v nabídce) musíte sáhnout až po vyšších verzích Lifestyle nebo Executive. Někomu se také nemusí líbit na dva díly rozdělené zadní okno, na jehož horním díle byl umístěn stěrač s dostatečně velkým záběrem plochy. Mohu vás ale důkladně ubezpečit, že i přes dvojité rozdělení okna je výhled vzad plně dostačující.
Interiér a výbava
Už několikrát jsme si zde představovali kabinu aktuální generace Civicu a nedávný facelift se zde taktéž projevil. Nejvíce mě potěšila sportovně laděná sedadla s pevnými bočnicemi a snad jen poněkud vyšší umístění v nejnižší pozici může dělat problém osobám s výškou nad 185 cm. Za tento fakt může i to, že pod sedadlem řidiče je umístěna 50 litrová palivová nádrž. Na druhou stranu se její absence v zadní části hodí, protože díky tomu nabízí Civic intuitivní sklápění zadních sedadel Magic Seats. Vzadu ve všech směrech místa tak akorát, svažující se linie střechy však jasně napovídá, že osoby vyššího vzrůstu se zde nebudou cítit zrovna dvakrát pohodlně.
Výhled z pozice řidiče je do všech stran ideální a v příjemně měkkých sedadlech mi nečinilo problém absolvovat i delší cestu skrze ČR. Co mi naopak vadilo, byl rozměrný středový panel, který utiskoval mé pravé koleno, což po delší době jízdy začalo být značně nepříjemné a jistě nebudu jediný, komu to bude vadit. Kdo rád využívá plný objem kufru, toho potěší zavazadlový prostor se základním objemem 477 litrů. Po sklopení zadní řady do téměř roviny se naskytne plocha o objemu 1378 litrů.
Co se týče výbavy samotné, novinkou u facelitovaného Civicu je dotykový 7“ displej palubního systému Honda Connect s navigací. Ve výbavě Sport si sice za něj musíte připlatit 16 tisíc korun, ale věřte, stojí to za to. Nabízí totiž populární operační systém Android, spoustu palubních funkcí a až na drobné záseky, které nastaly při větší zátěži systému, si na něj nemohu stěžovat.
Výbava samotného vozu obsahovala i bezpečnostní paket ADAS-I za 19 tisíc Kč. Ten nabízí hned několik funkcí, jako je automatické přepínání potkávacích a dálkových světlometů. Další funkcí je systém Forward Collision Warning, jenž hlídá prostor před vozem a v případě, že si myslí, že hrozí kolize, na středovém displeji nad palubní deskou se za doprovodu pípání objeví oranžově autíčko. ADAS-1 obsahuje i systém varující před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, hlídání mrtvého úhlu a čte vybrané dopravní značky.
V základu se pak Civic Sport chlubí dálkovým centrálním zamykáním, vyhřívanými předními sedadly, dvouzónovou automatickou klimatizací, tempomatem a nebo již zmíněnými povedenými černými litými koly o rozměru 17”.
Motorizace a jízda
Jak bylo zmíněno v úvodu, pod kapotou testované Hondy pracovala atmosféricky zážehová 1,8-čka i-VTEC, která nabízí výkon 142 koní při 6500 ot./min a točivý 174 Nm v 4300 ot./min. S motorem byla spojena podle mě dokonale přesná šestistupňová převodovka, jejíž dráhy jsou navíc příjemně krátké. Výrobce uvádí, že dotyčný Civic Sport by měl zrychlovat z 0 na 100 km/h kolem 9 -10 sekund a jak jsme se přesvědčili, je to pravda!
Musím se přiznat, že po dobu testu jsem často vyhledával technicky náročné okresky, protože jen tehdy mě bavilo vytáčet tuhle benzínovou atmosféru k 6500 ot/min. Motor má navíc to kouzlo, že pokud se rozhodnete jet plynule a klidně, neřekne si zas tolik v oblasti spotřeby a téměř o jeho projevu nevíte. Jenže to bych nebyla ta pravá zábava a tak jsem místo ekonomicky zaměřených jízd často využíval plný potenciál motoru a skvělě naladěné převodovky.
Otáčky tady jsou prostě potřeba a kdo chce plný výkon, nesmí se bát Civic vytočit až k omezovači. Do nějakých 3800 ot/min. se motor jeví jako ospalý a skoro se mu nechce za výkonem, ovšem pokud vydržíte a nebudete zbytečně řadit vyšší převodový stupeň, od hranice 4100 otáček se pohonná jednotka probudí a začne se chovat doslova pekelně. Vrchol točivého momentu 174 Nm najdete ještě o 200 otáček výše. U tohoto motoru ale musíte počítat s tím, že otáčky se budou pohybovat vysoko tak nějak pořád. Důvodem je i fakt, že už při dálničním tempu 130 km/h točí motorizace 3600 otáček za minutu a tehdy se do kabiny dostává poměrně velké množství hluku, ze kterého může někoho po delší době rozbolet i hlava. Osobně si neumím představit, jaké "podmínky" panují v kabině při rychlostech okolo 200 km/h, což je lehce pod výrobcem udávanou maximální rychlostí.
Co se týče spotřeby, řidič zde má možnost využití tlačítka Eco. Po jeho aktivaci se okolí rychloměru rozsvítí zeleně a podle využívání plynového pedálu se mění jeho barva. Po aktivaci tlačítka se však hodně otupila reakce motoru na sešlápnutí plynového pedálu a tak jsem povětšinou jezdil bez jeho pomoci. Na konci redakčního testu jsem i tak dosáhl skvělé průměrné spotřeby 7,2 litru, a to jsem s vozem leckdy jezdil opravdu svižně.
Zábava za volantem testovaného Civicu neustávala snad nikdy, za což mohly i tužší tlumiče oproti ostatním verzím. Zadní náprava sice nabídne již postarší zkrutnou příčku, jenže ta je efektivně uložena pomocí pryžokapalinových silentbloků, což znamená, že do kabiny se téměř nikdy nedostaly rázy od výmolů a nerovností na silnici. Samotné řízení dostalo strmější převod a vůz reaguje na pokyny volantu bravurně, tak přesnou reakci na otočení volantem jsem už dlouho nezažil.. Ke sportovní jízdě přispíval i jízdní systém Agile Handling Assist, který pracuje podobně jako koncernový systém XDS+. Tato vychytávka bez vědomí řidiče mírně přibrzďuje jednotlivá kola během zatáčení pro zajištění maximální odezvy a stability vozu.
Resumé
Honda Civic Sport 1.8 i-VTEC je vhodným automobilem pro ty, kdo milují extravagantní vzhled, točivý atmosférický motor a nechtějí zapadnout do šedého průměru. Skvěle vyvážený podvozek, přesná převodovka, dostatečně výkonný motor, to jsou některé klady, jenž by mohli stát za vaší pozornost. Negativem může být hluk motoru v kabině při vyšších dálničních rychlostech a nebo vyšší posez za volantem, který nemusí vyhovovat úplně každému.
Celkové hodnocení: 88 %
Cena základní verze s akční slevou: 399 900 Kč (Civic S 1.8 i-VTEC)
Cena testované verze vč. příplatků a slevy: 509 800 Kč
KLADY
- "ufo" design
- přehledná kabina
- točivý a výkonný motor
- přesná manuální převodovka
- podvozek
ZÁPORY
- méně místa nad hlavou pro vyšší postavy
- odhlučnění motoru
Motorizace atmosférický čtyřválec objem: 1798 cm3 nejvyšší výkon: 104 kW při 6500 ot/min. největší točivý moment: 174 Nm při 4300 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 215 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,4 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 7.6 l / 5.2 l / 6.1 l objem palivové nádrže: 50 litrůCestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.