Uběhlo jen pár týdnů a máme tady znovu omlazenou Hondu Civic aktuální deváté generace, pro tentokrát v klasické pětidvéřové verzi. Vůz nesl výbavovou linii Sport, která umí výborně napodobit nedávno představenou ostrou verzi Type R. Aby byl mix co nejlepší, testovaný exemplář ukrýval pod kapotou atmosférický motor 1.8 i-VTEC o výkonu 142 koní, který byl spojen s vynikající manuální převodovkou.
Design
Samotný vzhled současného Civicu budí u veřejnosti celkem rozporuplné reakce. Facelift přinesl omlazení a i novou výbavovou verzi Sport. Právě na ní mne asi nejvíce zaujal zářivý modrý lak karoserie, efektní černá litá kola a ostře řezaná příď, která nabízela přední nárazník s voštinovou mřížkou ve stylu ostrého Type R. Ani vzadu to není žádná nuda, protože se zde oproti ostatním verzím nacházejí zatmavené světlomety a sportovně tvarovaný nárazník. Pro správný efekt zde výrobce instaloval i černý difuzor.
Bohužel mne nepotěšil fakt, že přední světlomety s LED denním svícením disponovaly pouze halogenovou technikou. Pokud se s tím nespokojíte a chcete xenony (bi-xenony nejsou v nabídce) musíte sáhnout až po vyšších verzích Lifestyle nebo Executive. Někomu se také nemusí líbit na dva díly rozdělené zadní okno, na jehož horním díle byl umístěn stěrač s dostatečně velkým záběrem plochy. Mohu vás ale důkladně ubezpečit, že i přes dvojité rozdělení okna je výhled vzad plně dostačující.
Interiér a výbava
Už několikrát jsme si zde představovali kabinu aktuální generace Civicu a nedávný facelift se zde taktéž projevil. Nejvíce mě potěšila sportovně laděná sedadla s pevnými bočnicemi a snad jen poněkud vyšší umístění v nejnižší pozici může dělat problém osobám s výškou nad 185 cm. Za tento fakt může i to, že pod sedadlem řidiče je umístěna 50 litrová palivová nádrž. Na druhou stranu se její absence v zadní části hodí, protože díky tomu nabízí Civic intuitivní sklápění zadních sedadel Magic Seats. Vzadu ve všech směrech místa tak akorát, svažující se linie střechy však jasně napovídá, že osoby vyššího vzrůstu se zde nebudou cítit zrovna dvakrát pohodlně.
Výhled z pozice řidiče je do všech stran ideální a v příjemně měkkých sedadlech mi nečinilo problém absolvovat i delší cestu skrze ČR. Co mi naopak vadilo, byl rozměrný středový panel, který utiskoval mé pravé koleno, což po delší době jízdy začalo být značně nepříjemné a jistě nebudu jediný, komu to bude vadit. Kdo rád využívá plný objem kufru, toho potěší zavazadlový prostor se základním objemem 477 litrů. Po sklopení zadní řady do téměř roviny se naskytne plocha o objemu 1378 litrů.
Co se týče výbavy samotné, novinkou u facelitovaného Civicu je dotykový 7“ displej palubního systému Honda Connect s navigací. Ve výbavě Sport si sice za něj musíte připlatit 16 tisíc korun, ale věřte, stojí to za to. Nabízí totiž populární operační systém Android, spoustu palubních funkcí a až na drobné záseky, které nastaly při větší zátěži systému, si na něj nemohu stěžovat.
Výbava samotného vozu obsahovala i bezpečnostní paket ADAS-I za 19 tisíc Kč. Ten nabízí hned několik funkcí, jako je automatické přepínání potkávacích a dálkových světlometů. Další funkcí je systém Forward Collision Warning, jenž hlídá prostor před vozem a v případě, že si myslí, že hrozí kolize, na středovém displeji nad palubní deskou se za doprovodu pípání objeví oranžově autíčko. ADAS-1 obsahuje i systém varující před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, hlídání mrtvého úhlu a čte vybrané dopravní značky.
V základu se pak Civic Sport chlubí dálkovým centrálním zamykáním, vyhřívanými předními sedadly, dvouzónovou automatickou klimatizací, tempomatem a nebo již zmíněnými povedenými černými litými koly o rozměru 17”.
Motorizace a jízda
Jak bylo zmíněno v úvodu, pod kapotou testované Hondy pracovala atmosféricky zážehová 1,8-čka i-VTEC, která nabízí výkon 142 koní při 6500 ot./min a točivý 174 Nm v 4300 ot./min. S motorem byla spojena podle mě dokonale přesná šestistupňová převodovka, jejíž dráhy jsou navíc příjemně krátké. Výrobce uvádí, že dotyčný Civic Sport by měl zrychlovat z 0 na 100 km/h kolem 9 -10 sekund a jak jsme se přesvědčili, je to pravda!
Musím se přiznat, že po dobu testu jsem často vyhledával technicky náročné okresky, protože jen tehdy mě bavilo vytáčet tuhle benzínovou atmosféru k 6500 ot/min. Motor má navíc to kouzlo, že pokud se rozhodnete jet plynule a klidně, neřekne si zas tolik v oblasti spotřeby a téměř o jeho projevu nevíte. Jenže to bych nebyla ta pravá zábava a tak jsem místo ekonomicky zaměřených jízd často využíval plný potenciál motoru a skvělě naladěné převodovky.
Otáčky tady jsou prostě potřeba a kdo chce plný výkon, nesmí se bát Civic vytočit až k omezovači. Do nějakých 3800 ot/min. se motor jeví jako ospalý a skoro se mu nechce za výkonem, ovšem pokud vydržíte a nebudete zbytečně řadit vyšší převodový stupeň, od hranice 4100 otáček se pohonná jednotka probudí a začne se chovat doslova pekelně. Vrchol točivého momentu 174 Nm najdete ještě o 200 otáček výše. U tohoto motoru ale musíte počítat s tím, že otáčky se budou pohybovat vysoko tak nějak pořád. Důvodem je i fakt, že už při dálničním tempu 130 km/h točí motorizace 3600 otáček za minutu a tehdy se do kabiny dostává poměrně velké množství hluku, ze kterého může někoho po delší době rozbolet i hlava. Osobně si neumím představit, jaké "podmínky" panují v kabině při rychlostech okolo 200 km/h, což je lehce pod výrobcem udávanou maximální rychlostí.
Co se týče spotřeby, řidič zde má možnost využití tlačítka Eco. Po jeho aktivaci se okolí rychloměru rozsvítí zeleně a podle využívání plynového pedálu se mění jeho barva. Po aktivaci tlačítka se však hodně otupila reakce motoru na sešlápnutí plynového pedálu a tak jsem povětšinou jezdil bez jeho pomoci. Na konci redakčního testu jsem i tak dosáhl skvělé průměrné spotřeby 7,2 litru, a to jsem s vozem leckdy jezdil opravdu svižně.
Zábava za volantem testovaného Civicu neustávala snad nikdy, za což mohly i tužší tlumiče oproti ostatním verzím. Zadní náprava sice nabídne již postarší zkrutnou příčku, jenže ta je efektivně uložena pomocí pryžokapalinových silentbloků, což znamená, že do kabiny se téměř nikdy nedostaly rázy od výmolů a nerovností na silnici. Samotné řízení dostalo strmější převod a vůz reaguje na pokyny volantu bravurně, tak přesnou reakci na otočení volantem jsem už dlouho nezažil.. Ke sportovní jízdě přispíval i jízdní systém Agile Handling Assist, který pracuje podobně jako koncernový systém XDS+. Tato vychytávka bez vědomí řidiče mírně přibrzďuje jednotlivá kola během zatáčení pro zajištění maximální odezvy a stability vozu.
Resumé
Honda Civic Sport 1.8 i-VTEC je vhodným automobilem pro ty, kdo milují extravagantní vzhled, točivý atmosférický motor a nechtějí zapadnout do šedého průměru. Skvěle vyvážený podvozek, přesná převodovka, dostatečně výkonný motor, to jsou některé klady, jenž by mohli stát za vaší pozornost. Negativem může být hluk motoru v kabině při vyšších dálničních rychlostech a nebo vyšší posez za volantem, který nemusí vyhovovat úplně každému.
Celkové hodnocení: 88 %
Cena základní verze s akční slevou: 399 900 Kč (Civic S 1.8 i-VTEC)
Cena testované verze vč. příplatků a slevy: 509 800 Kč
KLADY
- "ufo" design
- přehledná kabina
- točivý a výkonný motor
- přesná manuální převodovka
- podvozek
ZÁPORY
- méně místa nad hlavou pro vyšší postavy
- odhlučnění motoru
Motorizace atmosférický čtyřválec objem: 1798 cm3 nejvyšší výkon: 104 kW při 6500 ot/min. největší točivý moment: 174 Nm při 4300 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 215 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,4 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 7.6 l / 5.2 l / 6.1 l objem palivové nádrže: 50 litrůFacelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.