Stejná třída neznamená stejné auto a i30 je očividně postavená pro jiné účely, než její konkurenti a z jejich řad bude vždy vykukovat ven. Někdo by mohl říci, že je to auto na půl cesty, jiný, že má svůj osobitý styl. Ať je to tak či onak, má ambice stát se modlou českých rodin. A proč ne? Však i české rodiny změnili své preference.
Doby, kdy Češi vyvážili Octavii v naftě, v kombíku a metalíze, zlatem jsou nenávratně pryč. Škodovky už nejsou tak nesmyslně drahé, ale také nejsou tak nezničitelné jako první Octavie s 1,9 SDI. Trh ze všech stran křičí: „kupte si náš kombík“! Každý se s Octávií porovnává, každý se snaží nabídnout stejný nebo větší kufr, zkrátka máme tu jednu Octavii vedle druhé, pokaždé s jiným logem na kapotě a jinou cenou.
Jenže, co si vybrat? Korejská odpověď na tuto hádanku se jmenuje i30. Nyní v nové modernější faceliftované verzi.
Navrženo korejským perem rukou Evropana
Nebudu se vás ptát, zda se vám i30 líbí nebo ne, protože jsme to na AutoRoadu probírali nespočetněkrát. Stejně tak tu už zaznělo, že je design prostě jiný. Nemohu upřímně říci, že je hezký nebo zajímavý, ale ani ho nemůžu odsoudit do automobilového pekla.
Ostře řezané rysy jako by se už okoukaly. Decentní facelift, který poznáte podle inovované přední masky ala Santa Fe, nebo nových světlometů, nekřičí do světa: „mám nový Hyundai“. Spíš je pohyblivý test znalostí všech fanoušků Jihokorejské značky.
Praktičnost zůstává, stejně jako vzhled a chyby
Automobilka se při představení faceliftu dušovala, že zkvalitnila materiály a zpřehlednila interiér. Zlepšení materiálu téměř nepoznáte a interiér byl přehledný už před faceliftem. Jenže ergonomie a design, zůstaly opomenuty. Stejně jako chyby, které jsem i30 vyčítal naposledy.
Příjemná a rozměrná přední sedadla potažená koženkou mají dlouhý sedák, který podepře celá stehna. Jsou tak akorát měkká a ani po dlouhé cestě vás nebudou bolet záda. Pozice za volantem je v naprostém pořádku, stejně jako výhled z vozu.
Loketní opěrka je tvrdá, malá a jen podélně posuvná a to ještě v omezeném rozsahu. Středový panel ve spodní části je tvořen z tvrdého plastu, do kterého vám bude narážet koleno a displej automatické klimatizace nelze vypnout (i na nejnižší jas vás bude rušit) a jeho grafické zpracování je jako z dob Getzu.
Průměrně vzrostlý muž si sedne sám za sebe. Vzadu ostatně nebude trpět na nedostatek místa ani v příčném směru. Rodině navíc přijdou v hod všemožné odkládací přihrádky, kapsy a schránky. Zavazadlový prostor o pravidelném tvaru a objemu 528 litrů (mezi konkurenty jedna z nejnižších hodnot) nabízí síťky, kolejnicový systém, dvojitou podlahu a háčky. Takové Simply Clever v korejském podání.
Nejsilnější, ale pořád nic moc
Vznětovou jednašestku by kde kdo mohl označit za rakovinomet s mizerným rozsahem použitelných otáček. To by se ale šeredně mýlil. Protože 1,6 CRDI v „nové“ i30 splňuje Euro 6 a konstantně táhne od cca 1700 otáček až do 4000 otáček. Přičemž do 2500 máte k dispozici 280 Nm točivého momentu (slabší 81 kW verze s automatem disponuje 300 Nm). Pak točivý moment střídá výkon, který graduje ve 4000 otáčkách a poté výrazně slábne.
Kultivovanost je podobná konkurenčním čtyřválcům, stejně jako odhlučnění. Od nejsilnějšího motoru v nabídce bych ovšem očekával oslnivější dynamiku. Zrychlení z klidu na 100 km/h za 10,9 sekund je chabý výkon. Stejně jako maximální rychlost těsně pod magickou hranicí 200 km/h.
V praxi nebudete výrazně pociťovat nedostatek výkonu. V uzákoněných rychlostech na našich silnicích se budete pohybovat bez nervů z předjíždění. Ani stoupání na dálnici není problém. Převodovka si podřadí na šestku a i30 nadále drží předpisovou stotřicítku.
Zbrusu nový automat DCT se sedmi stupni řadí rychle, bez škubání, rozjezdy zvládá na výbornou a logika řazení je také bez výhrad. Z kopce si podřadí, do kopce když je potřeba tak také, ale vždy jen v okamžik, kdy byste mu to jinak poručili sami. Nejlépe se chová v „eko režimu“, kdy nežene otáčky zbytečně do červeného pole. Pouze na vaše příkazy v manuálním módu reaguje dosti ospale a velkou prodlevou.
Konzumace nafty se po týdnu a téměř tisícovce kilometrů ustálila na hodnotě 6,2 litru na 100 km. Na dálnici to zvládnete do šesti litrů, ve městě se nedostanete dál než na 7. Mimo město můžete cestovat i za 5,5. Ani jedna hodnota ale neodpovídá papírovým 4,4 litrům. To je holá fikce.
Nebudete se bavit, ale ani trpět
Jízdní vlastnosti bych mohl diplomaticky označit za bezpečné. Neoslní v zatáčkách, nepřekvapí na rozbité okresce, neuspí dítě na D1 a neprobudí ve vás vášeň závodníka. Na druhou stranu není auto záludné a už vůbec ne nepohodlné. Všechny myslitelné režimy zvládá s přehledem. Město a propadlé kanály, okresky a tamní díry a výtluky, nebo dilatační spáry na mostech našich dálnicí či tu příšernou roletu na D1. Tluče, buší, ale vždy tak, že vám to není zcela nepříjemné. Příčné nerovnosti se ozývají hlasitěji, zatímco drobné spáry tlumí neznatelně a jistě.
V oblouku je neutrální a stopu drží jistě. Nechá si líbit utažení oblouku a bez remcání stíhá i rychlé tempo. Jenže to i vy sami víte, že tohle není styl, který by byl rodinného kombíku hoden.
Malou jiskřičku zábavy rozžehnulo plně vypínatelné ESP a rozverná záď. Ta se klidně sklouzne, když budete v zatáčce neurvalí s volantem. Ale to už je opět trochu fantazírování. Tohle auto je především rodinný společník, nikoliv auto na zábavu.
Řízení klasicky se třemi stupni tuhosti, má snad jen jeden použitelný režim a tím je ten nejtužší sport. Normal je dobrý možná do města, komfort pro manželku. Ale ani jeden neposkytne více informací než to nutné minimum, které vlastně také moc neprozradí o dění mezi koly a vozovkou.
I tahle „Octavie“ si najde svou rodinu.
Česká rodina už nejde tvrdě po velikosti kufru. Chce se odlišit, být stylová, mít alespoň trochu originality. Stále se, ale rozhoduje logicky.
Když jí odpustíte pár prohřešků v interiéru, necitlivé řízení a nebude vám vadit, že soused bude mít větší kufr a jeho děcka víc místa na nohy, můžete být s i30 spokojení. Navíc s automatem a dieselem si bude rozumět vaše manželka, tchýně i bratr. Vy se při řízení nenadřete a nezruinuje to ani váš rozpočet.
Jmenuje se i30, je hodná, prostorná, jízdně nezáludná a moc toho nežere. Hledá nejlépe rodinu s dětmi, která bude jezdit nejen na nákupy do města, ale i na chatu, za babičkou a na dovolenou. Chcete mě?
Celkové hodnocení: 91 %
Základní cena vozu: 334 990 Kč
Cena testované verze: 638 000 Kč
KLADY
- atraktivní desing
- prostorný interiér
- práce automatu
ZÁPORY
- displej klimatizace
- zpětná vazba řízení
Motorizace:
vznětový přeplňovaný řadový čtyřválec
objem: 1582 cm3
nejvyšší výkon: 100 kW při 4000 ot./min.
největší točivý moment: 280 Nm při 1750 až 2500 ot./min.
palivo: nafta
Výkon:
nejvyšší maximální rychlost: 197 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,9 s
spotřeba udávaná výrobcem (kombinovaná): 4,4 l
spotřeba naměřená (kombinovaná): 6,1 l
Rozměry:
objem zavazadlového prostoru: 528 litrů
objem palivové nádrže: 53 litrů
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.