Stejná třída neznamená stejné auto a i30 je očividně postavená pro jiné účely, než její konkurenti a z jejich řad bude vždy vykukovat ven. Někdo by mohl říci, že je to auto na půl cesty, jiný, že má svůj osobitý styl. Ať je to tak či onak, má ambice stát se modlou českých rodin. A proč ne? Však i české rodiny změnili své preference.
Doby, kdy Češi vyvážili Octavii v naftě, v kombíku a metalíze, zlatem jsou nenávratně pryč. Škodovky už nejsou tak nesmyslně drahé, ale také nejsou tak nezničitelné jako první Octavie s 1,9 SDI. Trh ze všech stran křičí: „kupte si náš kombík“! Každý se s Octávií porovnává, každý se snaží nabídnout stejný nebo větší kufr, zkrátka máme tu jednu Octavii vedle druhé, pokaždé s jiným logem na kapotě a jinou cenou.
Jenže, co si vybrat? Korejská odpověď na tuto hádanku se jmenuje i30. Nyní v nové modernější faceliftované verzi.
Navrženo korejským perem rukou Evropana
Nebudu se vás ptát, zda se vám i30 líbí nebo ne, protože jsme to na AutoRoadu probírali nespočetněkrát. Stejně tak tu už zaznělo, že je design prostě jiný. Nemohu upřímně říci, že je hezký nebo zajímavý, ale ani ho nemůžu odsoudit do automobilového pekla.
Ostře řezané rysy jako by se už okoukaly. Decentní facelift, který poznáte podle inovované přední masky ala Santa Fe, nebo nových světlometů, nekřičí do světa: „mám nový Hyundai“. Spíš je pohyblivý test znalostí všech fanoušků Jihokorejské značky.
Praktičnost zůstává, stejně jako vzhled a chyby
Automobilka se při představení faceliftu dušovala, že zkvalitnila materiály a zpřehlednila interiér. Zlepšení materiálu téměř nepoznáte a interiér byl přehledný už před faceliftem. Jenže ergonomie a design, zůstaly opomenuty. Stejně jako chyby, které jsem i30 vyčítal naposledy.
Příjemná a rozměrná přední sedadla potažená koženkou mají dlouhý sedák, který podepře celá stehna. Jsou tak akorát měkká a ani po dlouhé cestě vás nebudou bolet záda. Pozice za volantem je v naprostém pořádku, stejně jako výhled z vozu.
Loketní opěrka je tvrdá, malá a jen podélně posuvná a to ještě v omezeném rozsahu. Středový panel ve spodní části je tvořen z tvrdého plastu, do kterého vám bude narážet koleno a displej automatické klimatizace nelze vypnout (i na nejnižší jas vás bude rušit) a jeho grafické zpracování je jako z dob Getzu.
Průměrně vzrostlý muž si sedne sám za sebe. Vzadu ostatně nebude trpět na nedostatek místa ani v příčném směru. Rodině navíc přijdou v hod všemožné odkládací přihrádky, kapsy a schránky. Zavazadlový prostor o pravidelném tvaru a objemu 528 litrů (mezi konkurenty jedna z nejnižších hodnot) nabízí síťky, kolejnicový systém, dvojitou podlahu a háčky. Takové Simply Clever v korejském podání.
Nejsilnější, ale pořád nic moc
Vznětovou jednašestku by kde kdo mohl označit za rakovinomet s mizerným rozsahem použitelných otáček. To by se ale šeredně mýlil. Protože 1,6 CRDI v „nové“ i30 splňuje Euro 6 a konstantně táhne od cca 1700 otáček až do 4000 otáček. Přičemž do 2500 máte k dispozici 280 Nm točivého momentu (slabší 81 kW verze s automatem disponuje 300 Nm). Pak točivý moment střídá výkon, který graduje ve 4000 otáčkách a poté výrazně slábne.
Kultivovanost je podobná konkurenčním čtyřválcům, stejně jako odhlučnění. Od nejsilnějšího motoru v nabídce bych ovšem očekával oslnivější dynamiku. Zrychlení z klidu na 100 km/h za 10,9 sekund je chabý výkon. Stejně jako maximální rychlost těsně pod magickou hranicí 200 km/h.
V praxi nebudete výrazně pociťovat nedostatek výkonu. V uzákoněných rychlostech na našich silnicích se budete pohybovat bez nervů z předjíždění. Ani stoupání na dálnici není problém. Převodovka si podřadí na šestku a i30 nadále drží předpisovou stotřicítku.
Zbrusu nový automat DCT se sedmi stupni řadí rychle, bez škubání, rozjezdy zvládá na výbornou a logika řazení je také bez výhrad. Z kopce si podřadí, do kopce když je potřeba tak také, ale vždy jen v okamžik, kdy byste mu to jinak poručili sami. Nejlépe se chová v „eko režimu“, kdy nežene otáčky zbytečně do červeného pole. Pouze na vaše příkazy v manuálním módu reaguje dosti ospale a velkou prodlevou.
Konzumace nafty se po týdnu a téměř tisícovce kilometrů ustálila na hodnotě 6,2 litru na 100 km. Na dálnici to zvládnete do šesti litrů, ve městě se nedostanete dál než na 7. Mimo město můžete cestovat i za 5,5. Ani jedna hodnota ale neodpovídá papírovým 4,4 litrům. To je holá fikce.
Nebudete se bavit, ale ani trpět
Jízdní vlastnosti bych mohl diplomaticky označit za bezpečné. Neoslní v zatáčkách, nepřekvapí na rozbité okresce, neuspí dítě na D1 a neprobudí ve vás vášeň závodníka. Na druhou stranu není auto záludné a už vůbec ne nepohodlné. Všechny myslitelné režimy zvládá s přehledem. Město a propadlé kanály, okresky a tamní díry a výtluky, nebo dilatační spáry na mostech našich dálnicí či tu příšernou roletu na D1. Tluče, buší, ale vždy tak, že vám to není zcela nepříjemné. Příčné nerovnosti se ozývají hlasitěji, zatímco drobné spáry tlumí neznatelně a jistě.
V oblouku je neutrální a stopu drží jistě. Nechá si líbit utažení oblouku a bez remcání stíhá i rychlé tempo. Jenže to i vy sami víte, že tohle není styl, který by byl rodinného kombíku hoden.
Malou jiskřičku zábavy rozžehnulo plně vypínatelné ESP a rozverná záď. Ta se klidně sklouzne, když budete v zatáčce neurvalí s volantem. Ale to už je opět trochu fantazírování. Tohle auto je především rodinný společník, nikoliv auto na zábavu.
Řízení klasicky se třemi stupni tuhosti, má snad jen jeden použitelný režim a tím je ten nejtužší sport. Normal je dobrý možná do města, komfort pro manželku. Ale ani jeden neposkytne více informací než to nutné minimum, které vlastně také moc neprozradí o dění mezi koly a vozovkou.
I tahle „Octavie“ si najde svou rodinu.
Česká rodina už nejde tvrdě po velikosti kufru. Chce se odlišit, být stylová, mít alespoň trochu originality. Stále se, ale rozhoduje logicky.
Když jí odpustíte pár prohřešků v interiéru, necitlivé řízení a nebude vám vadit, že soused bude mít větší kufr a jeho děcka víc místa na nohy, můžete být s i30 spokojení. Navíc s automatem a dieselem si bude rozumět vaše manželka, tchýně i bratr. Vy se při řízení nenadřete a nezruinuje to ani váš rozpočet.
Jmenuje se i30, je hodná, prostorná, jízdně nezáludná a moc toho nežere. Hledá nejlépe rodinu s dětmi, která bude jezdit nejen na nákupy do města, ale i na chatu, za babičkou a na dovolenou. Chcete mě?
Celkové hodnocení: 91 %
Základní cena vozu: 334 990 Kč
Cena testované verze: 638 000 Kč
KLADY
- atraktivní desing
- prostorný interiér
- práce automatu
ZÁPORY
- displej klimatizace
- zpětná vazba řízení
Motorizace:
vznětový přeplňovaný řadový čtyřválec
objem: 1582 cm3
nejvyšší výkon: 100 kW při 4000 ot./min.
největší točivý moment: 280 Nm při 1750 až 2500 ot./min.
palivo: nafta
Výkon:
nejvyšší maximální rychlost: 197 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,9 s
spotřeba udávaná výrobcem (kombinovaná): 4,4 l
spotřeba naměřená (kombinovaná): 6,1 l
Rozměry:
objem zavazadlového prostoru: 528 litrů
objem palivové nádrže: 53 litrů
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?