TEST: Hyundai i30 kombi 1,6 CRDi – Válka s Octavií? Sledujte

ar2, 21. července 2015, 16:05 Google+

Stejná třída neznamená stejné auto a i30 je očividně postavená pro jiné účely, než její konkurenti a z jejich řad bude vždy vykukovat ven. Někdo by mohl říci, že je to auto na půl cesty, jiný, že má svůj osobitý styl. Ať je to tak či onak, má ambice stát se modlou českých rodin. A proč ne? Však i české rodiny změnili své preference.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Hyundai i30 kombi 1.6 CRDi 100 kW

Hyundai i30 kombi 1.6 CRDi 100 kW | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Doby, kdy Češi vyvážili Octavii v naftě, v kombíku a metalíze, zlatem jsou nenávratně pryč. Škodovky už nejsou tak nesmyslně drahé, ale také nejsou tak nezničitelné jako první Octavie s 1,9 SDI. Trh ze všech stran křičí: „kupte si náš kombík“! Každý se s Octávií porovnává, každý se snaží nabídnout stejný nebo větší kufr, zkrátka máme tu jednu Octavii vedle druhé, pokaždé s jiným logem na kapotě a jinou cenou.

Jenže, co si vybrat? Korejská odpověď na tuto hádanku se jmenuje i30. Nyní v nové modernější faceliftované verzi.

img-responsive

Hyundai i30 kombi 1.6 CRDi 100 kW | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Navrženo korejským perem rukou Evropana

Nebudu se vás ptát, zda se vám i30 líbí nebo ne, protože jsme to na AutoRoadu probírali nespočetněkrát. Stejně tak tu už zaznělo, že je design prostě jiný. Nemohu upřímně říci, že je hezký nebo zajímavý, ale ani ho nemůžu odsoudit do automobilového pekla.

Ostře řezané rysy jako by se už okoukaly. Decentní facelift, který poznáte podle inovované přední masky ala Santa Fe, nebo nových světlometů, nekřičí do světa: „mám nový Hyundai“. Spíš je pohyblivý test znalostí všech fanoušků Jihokorejské značky.

img-responsive

Hyundai i30 kombi 1.6 CRDi 100 kW | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Praktičnost zůstává, stejně jako vzhled a chyby

Automobilka se při představení faceliftu dušovala, že zkvalitnila materiály a zpřehlednila interiér. Zlepšení materiálu téměř nepoznáte a interiér byl přehledný už před faceliftem. Jenže ergonomie a design, zůstaly opomenuty. Stejně jako chyby, které jsem i30 vyčítal naposledy.

Příjemná a rozměrná přední sedadla potažená koženkou mají dlouhý sedák, který podepře celá stehna. Jsou tak akorát měkká a ani po dlouhé cestě vás nebudou bolet záda. Pozice za volantem je v naprostém pořádku, stejně jako výhled z vozu.

img-responsive

Hyundai i30 kombi 1.6 CRDi 100 kW | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Loketní opěrka je tvrdá, malá a jen podélně posuvná a to ještě v omezeném rozsahu. Středový panel ve spodní části je tvořen z tvrdého plastu, do kterého vám bude narážet koleno a displej automatické klimatizace nelze vypnout (i na nejnižší jas vás bude rušit) a jeho grafické zpracování je jako z dob Getzu.

Průměrně vzrostlý muž si sedne sám za sebe. Vzadu ostatně nebude trpět na nedostatek místa ani v příčném směru. Rodině navíc přijdou v hod všemožné odkládací přihrádky, kapsy a schránky. Zavazadlový prostor o pravidelném tvaru a objemu 528 litrů (mezi konkurenty jedna z nejnižších hodnot) nabízí síťky, kolejnicový systém, dvojitou podlahu a háčky. Takové Simply Clever v korejském podání.

img-responsive

Hyundai i30 kombi 1.6 CRDi 100 kW | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Nejsilnější, ale pořád nic moc

Vznětovou jednašestku by kde kdo mohl označit za rakovinomet s mizerným rozsahem použitelných otáček. To by se ale šeredně mýlil.  Protože 1,6 CRDI v „nové“ i30 splňuje Euro 6 a konstantně táhne od cca 1700 otáček až do 4000 otáček. Přičemž do 2500 máte k dispozici 280 Nm točivého momentu (slabší 81 kW verze s automatem disponuje 300 Nm). Pak točivý moment střídá výkon, který graduje ve 4000 otáčkách a poté výrazně slábne.

Kultivovanost je podobná konkurenčním čtyřválcům, stejně jako odhlučnění. Od nejsilnějšího motoru v nabídce bych ovšem očekával oslnivější dynamiku. Zrychlení z klidu na 100 km/h za 10,9 sekund je chabý výkon. Stejně jako maximální rychlost těsně pod magickou hranicí 200 km/h.

img-responsive

Hyundai i30 kombi 1.6 CRDi 100 kW | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

V praxi nebudete výrazně pociťovat nedostatek výkonu. V uzákoněných rychlostech na našich silnicích se budete pohybovat bez nervů z předjíždění. Ani stoupání na dálnici není problém. Převodovka si podřadí na šestku a i30 nadále drží předpisovou stotřicítku.

Zbrusu nový automat DCT se sedmi stupni řadí rychle, bez škubání, rozjezdy zvládá na výbornou a logika řazení je také bez výhrad. Z kopce si podřadí, do kopce když je potřeba tak také, ale vždy jen v okamžik, kdy byste mu to jinak poručili sami. Nejlépe se chová v „eko režimu“, kdy nežene otáčky zbytečně do červeného pole. Pouze na vaše příkazy v manuálním módu reaguje dosti ospale a velkou prodlevou.

Konzumace nafty se po týdnu a téměř tisícovce kilometrů ustálila na hodnotě 6,2 litru na 100 km. Na dálnici to zvládnete do šesti litrů, ve městě se nedostanete dál než na 7. Mimo město můžete cestovat i za 5,5. Ani jedna hodnota ale neodpovídá papírovým 4,4 litrům. To je holá fikce.

img-responsive

Hyundai i30 kombi 1.6 CRDi 100 kW | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Nebudete se bavit, ale ani trpět

Jízdní vlastnosti bych mohl diplomaticky označit za bezpečné. Neoslní v zatáčkách, nepřekvapí na rozbité okresce, neuspí dítě na D1 a neprobudí ve vás vášeň závodníka. Na druhou stranu není auto záludné a už vůbec ne nepohodlné. Všechny myslitelné režimy zvládá s přehledem. Město a propadlé kanály, okresky a tamní díry a výtluky, nebo dilatační spáry na mostech našich dálnicí či tu příšernou roletu na D1. Tluče, buší, ale vždy tak, že vám to není zcela nepříjemné. Příčné nerovnosti se ozývají hlasitěji, zatímco drobné spáry tlumí neznatelně a jistě.

V oblouku je neutrální a stopu drží jistě. Nechá si líbit utažení oblouku a bez remcání stíhá i rychlé tempo. Jenže to i vy sami víte, že tohle není styl, který by byl rodinného kombíku hoden.

img-responsive

Hyundai i30 kombi 1.6 CRDi 100 kW | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Malou jiskřičku zábavy rozžehnulo plně vypínatelné ESP a rozverná záď. Ta se klidně sklouzne, když budete v zatáčce neurvalí s volantem. Ale to už je opět trochu fantazírování. Tohle auto je především rodinný společník, nikoliv auto na zábavu.

Řízení klasicky se třemi stupni tuhosti, má snad jen jeden použitelný režim a tím je ten nejtužší sport. Normal je dobrý možná do města, komfort pro manželku. Ale ani jeden neposkytne více informací než to nutné minimum, které vlastně také moc neprozradí o dění mezi koly a vozovkou.

I tahle „Octavie“ si najde svou rodinu.

Česká rodina už nejde tvrdě po velikosti kufru. Chce se odlišit, být stylová, mít alespoň trochu originality. Stále se, ale rozhoduje logicky.

Když jí odpustíte pár prohřešků v interiéru, necitlivé řízení a nebude vám vadit, že soused bude mít větší kufr a jeho děcka víc místa na nohy, můžete být s i30 spokojení. Navíc s automatem a dieselem si bude rozumět vaše manželka, tchýně i bratr. Vy se při řízení nenadřete a nezruinuje to ani váš rozpočet.

Jmenuje se i30, je hodná, prostorná, jízdně nezáludná a moc toho nežere. Hledá nejlépe rodinu s dětmi, která bude jezdit nejen na nákupy do města, ale i na chatu, za babičkou a na dovolenou. Chcete mě?

Celkové hodnocení: 91 %

Základní cena vozu: 334 990 Kč

Cena testované verze: 638 000 Kč

KLADY

- atraktivní desing

- prostorný interiér

- práce automatu

ZÁPORY

- displej klimatizace

- zpětná vazba řízení

Motorizace:

vznětový přeplňovaný řadový čtyřválec

objem: 1582 cm3

nejvyšší výkon: 100 kW při 4000 ot./min.

největší točivý moment: 280 Nm při 1750 až 2500 ot./min.

palivo: nafta

Výkon:

nejvyšší maximální rychlost: 197 km/h

zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,9 s

spotřeba udávaná výrobcem (kombinovaná): 4,4 l

spotřeba naměřená (kombinovaná): 6,1 l

Rozměry:

objem zavazadlového prostoru: 528 litrů

objem palivové nádrže: 53 litrů

Vytisknout

Diskuze: TEST: Hyundai i30 kombi 1,6 CRDi – Válka s Octavií? Sledujte

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Opel Corsa OPC: Dravec vstupuje na český trh - anotační foto

Opel Corsa OPC: Dravec vstupuje na český trh

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud