Současná druhá generace Nissanu Qashqai se stala naším dalším objektem zájmu v rámci týdenního redakčního testu a po verzích s motory 1.6 dCi a 1.2 DIG-T tu máme aktuální novinku. Tou je provedení s novým turbomotorem 1.6 DIG-T, které nabízí výkon 120 kW a výhradně manuální šestistupňovou převodovku. My jsme proto zjišťovali, zda je tato kombinace zárukou zábavy za volantem a do jaké míry se vyplatí její pořízení.
Design
Popisovat již potřetí v řadě design stávající generace Qashqaie už tak trošku postrádá smysl, takže za zmínku stojí jen pár poznatků. Zatímco jeho předešlá generace vypadala poněkud krabicovitě a stávala se někdy terčem kritiky, současné provedení si z toho vzalo ponaučení a výsledek vidíte sami. Krásné křivky karoserie s prvky dynamičnosti, sněhově bílý lak a nebo vcelku povedená 19 palcová litá kola, to vše a mnohem víc dělá z nového Qashqaie pohledný vůz.
Je pravdou, že současná generace se hodně podobá svému většímu bratrovi s názvem X-Trail, za čež může hlavně trojdílná maska chladiče s chromováním a také dravě vypadající přední světlomety. Ty v našem případě disponovaly klasickými halogenovými výbojkami.
Interiér a výbava
Kabina Qashqaie zaujme hlavně kvalitním zpracováním jednotlivých dílů a přehledností všech ovladačů. Nissan tím pádem dokázal, že i japonský vůz se dokáže kvalitou interiéru přiblížit evropské konkurenci. Palubní deska je taktéž přehledná a na středovém panelu je umístěna dotyková obrazovka informačního systému s navigací. Negativem ale může být lesklý černý plast okolo ní, na kterém je vidět každá nečistota a otisk prstu.
Co se týče prostoru pro posádku, Nissan na něm u další generace Qashqaie zapracoval a ani přítomnost panoramatické střechy neubrala moc centrimetrů nad hlavami cestujících. Vepředu tak bude mít většina řidičů se spolujezdci dostatek místa ve všech ohledech. Při přesunu na zadní řadu sedadel a posazení se „sám za sebe“ mi pak stále zbylo dost místa pro má kolena. Místa nad hlavou je zde už o něco méně, ale bez problému sem v naprostém pohodlí posadíte dvě osoby do výšky 185 cm.
Námi vybavený vůz nabízel i výbavový paket N-tec za příplatek 23 tisíc Kč. Ten obsahuje panoramatickou střechu a stříbrné střešní lišty. Ve výbavě auta však nechyběl ani asistent rozjezdu do kopce, systém rozpoznání dopravních značek a automatického nouzové brzdění, bezdotykové odemykání a zamykání a nebo systém varování před vozidlem ve slepém úhlu. Za zmínku stojí i systém Nissan Connect, který má hned několik kamer, jenž snímají okolí vozu, díky čemuž se velmi snadno s vozidlem parkuje.
Motorizace a jízda
Nový turbomotor s objemem 1.6 litru o výkonu 120 kW v 5600 ot/min. a točivém momentu 240 Nm navýší cenovku vozu o 75 tisíc korun. S klidným svědomím však můžu říct, že investice se vyplatí hlavně těm z vás, co chtějí od svého Qashqaie solidní jízdní dynamiku a zas tak moc neřeší výslednou spotřebu. Negativem je fakt, že s touto zážehovou šestnáctistovkou nemůžete mít spojen pohon všech kol, takže drsnější terén vám je předem zapovězen. Absenci pohonu 4x4 však Nissan vyřešil chytře, v základu totiž u této verze dostanete víceprvkové zavěšení zadní nápravy. I díky tomu poskytoval testovaný kus opravdu velkou dávku komfortu a jízda samotná byla mnohem větší radostí, než u předešlých testovaných specifikací.
Samotná pohonná jednotka je velmi tichá, prakticky o ní nevíte a až při vytáčení se do kabiny dostal tlumený brukot, který se celkem dobře poslouchal. Motoru nechybí dostatek pružnosti, ale je potřeba jej poněkud více vytáčet, v nízkých otáčkách se mu totiž moc pracovat nechce. Plný točivý moment se k vám dostane až okolo 4000 ot/min a aby jste mohli s Qashqaiem jet ostřeji, nebojte se motor pořádně vytočit. S motorem je spárovaná i zmíněná manuální převodovka, které nechyběla určitá gumovost a také přechod z druhého na třetí převodový stupeň by si zasloužil více přesnosti.
Nepotěší ani větší prodleva turbodmychadla a pokud budete chtít předjíždět, naprostou nutností je podřazování a vytočení motoru do vysokých otáček, jinak se totiž dočkáte velmi pozvolné akcelerace. S vytáčením pohonné jednotky samozřejmě souvisí i samotná spotřeba, která se za dobu testu pohybovala v průměru kolem 7,2 litrů. Ve městě si testovaný Nissan řekl o 8,4 litru a při velmi ekonomické jízdě se dala spotřeba naopak stáhnout k 5,8 litrům.
Díky nezávislému zavěšení zadní nápravy byl testovaný Qashqai zaměřen hlavně na komfortní přesuny a málokdy se stalo, že by do kabiny pronikl větší ráz od nerovností nebo přejezdu hlubokého výmolu. Za dobu testu jsem zkoušel i ostřejší tempo na okresní silnici a Nissan se držel obstojně, větší náklony karoserie u vozu kategorie crossover nepřekvapí, takže tohle mu nemohu vyčítat. K jízdnímu komfortu přispíval i systém aktivního odpružení, který při přejezdu větších nerovností a následnému rozhoupání auta přibrzdil jednotlivá kola tak, že se minimalizovala typický houpavost.
Resumé
Pokud toužíte po výkonnějším Qashqai, neřešíte nějak moc spotřebu a pohon všech kol pro vás není nutností, pak je tato varianta ideální ke koupi. Motorizace sice potřebuje k předvedení toho nejlepšího vysoké otáčky, ale právě vytáčení a podřazování bude to, co vás bude do značné míry bavit. Potěší i pohodlná a prostorná kabina, nejvyšší maximální rychlost 200 km/h a nebo velmi dobře naladěné odpružení, které dovede vyžehlit i větší nerovnosti. Drobnou vadou na kráse může být naopak například to, že automatický sjezd / dojezd okna najdete jen u řidiče, u spolujezdce totiž tato funkce chybí.
Celkové hodnocení: 88%
Základní cena: 459 900 Kč (Visia 1.6 DIG-T/120 kW)
Cena testované verze s příplatky: 605 900 Kč
KLADY
- odpružení
- silný motor
- prostorná a útulná kabina
- víceprvková zadní náprava
ZÁPORY
- absence automatického dojezdu okna spolujezdce
- prodleva turbodmychadla
Motorizace přeplňovaný zážehový čtyřválec objem: 1618 cm3 nejvyšší výkon: 120 kW při 5600 otm/min. největší točivý moment: 240 Nm při 2000 - 4000 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 200 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,1 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 7.4 l / 4.8 l / 5.8 l objem palivové nádrže: 65 litrůTřetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.