TEST: Skutečně se Nissan Qashqai 1.6 DIG-T vyplatí? Toto jsme zjistili

Nissan Qashqai 1.6 DIG-T
Nissan Qashqai 1.6 DIG-T, foto: Roman Havlín
ar5 23. července 2015 06:00 | akt. 24. července 2015 07:09
Sdílej:

Současná druhá generace Nissanu Qashqai se stala naším dalším objektem zájmu v rámci týdenního redakčního testu a po verzích s motory 1.6 dCi a 1.2 DIG-T tu máme aktuální novinku. Tou je provedení s novým turbomotorem 1.6 DIG-T, které nabízí výkon 120 kW a výhradně manuální šestistupňovou převodovku. My jsme proto zjišťovali, zda je tato kombinace zárukou zábavy za volantem a do jaké míry se vyplatí její pořízení.

Design

Popisovat již potřetí v řadě design stávající generace Qashqaie už tak trošku postrádá smysl, takže za zmínku stojí jen pár poznatků. Zatímco jeho předešlá generace vypadala poněkud krabicovitě a stávala se někdy terčem kritiky, současné provedení si z toho vzalo ponaučení a výsledek vidíte sami. Krásné křivky karoserie s prvky dynamičnosti, sněhově bílý lak a nebo vcelku povedená 19 palcová litá kola, to vše a mnohem víc dělá z nového Qashqaie pohledný vůz.

Je pravdou, že současná generace se hodně podobá svému většímu bratrovi s názvem X-Trail, za čež může hlavně trojdílná maska chladiče s chromováním a také dravě vypadající přední světlomety. Ty v našem případě disponovaly klasickými halogenovými výbojkami.

Interiér a výbava

Kabina Qashqaie zaujme hlavně kvalitním zpracováním jednotlivých dílů a přehledností všech ovladačů. Nissan tím pádem dokázal, že i japonský vůz se dokáže kvalitou interiéru přiblížit evropské konkurenci. Palubní deska je taktéž přehledná a na středovém panelu je umístěna dotyková obrazovka informačního systému s navigací. Negativem ale může být lesklý černý plast okolo ní, na kterém je vidět každá nečistota a otisk prstu.

Co se týče prostoru pro posádku, Nissan na něm u další generace Qashqaie zapracoval a ani přítomnost panoramatické střechy neubrala moc centrimetrů nad hlavami cestujících. Vepředu tak bude mít většina řidičů se spolujezdci dostatek místa ve všech ohledech. Při přesunu na zadní řadu sedadel a posazení se „sám za sebe“ mi pak stále zbylo dost místa pro má kolena. Místa nad hlavou je zde už o něco méně, ale bez problému sem v naprostém pohodlí posadíte dvě osoby do výšky 185 cm.

Námi vybavený vůz nabízel i výbavový paket N-tec za příplatek 23 tisíc Kč. Ten obsahuje panoramatickou střechu a stříbrné střešní lišty. Ve výbavě auta však nechyběl ani asistent rozjezdu do kopce, systém rozpoznání dopravních značek a automatického nouzové brzdění, bezdotykové odemykání a zamykání a nebo systém varování před vozidlem ve slepém úhlu. Za zmínku stojí i systém Nissan Connect, který má hned několik kamer, jenž snímají okolí vozu, díky čemuž se velmi snadno s vozidlem parkuje.

Motorizace a jízda

Nový turbomotor s objemem 1.6 litru o výkonu 120 kW v 5600 ot/min. a točivém momentu 240 Nm navýší cenovku vozu o 75 tisíc korun. S klidným svědomím však můžu říct, že investice se vyplatí hlavně těm z vás, co chtějí od svého Qashqaie solidní jízdní dynamiku a zas tak moc neřeší výslednou spotřebu. Negativem je fakt, že s touto zážehovou šestnáctistovkou nemůžete mít spojen pohon všech kol, takže drsnější terén vám je předem zapovězen. Absenci pohonu 4x4 však Nissan vyřešil chytře, v základu totiž u této verze dostanete víceprvkové zavěšení zadní nápravy. I díky tomu poskytoval testovaný kus opravdu velkou dávku komfortu a jízda samotná byla mnohem větší radostí, než u předešlých testovaných specifikací.

Samotná pohonná jednotka je velmi tichá, prakticky o ní nevíte a až při vytáčení se do kabiny dostal tlumený brukot, který se celkem dobře poslouchal. Motoru nechybí dostatek pružnosti, ale je potřeba jej poněkud více vytáčet, v nízkých otáčkách se mu totiž moc pracovat nechce. Plný točivý moment se k vám dostane až okolo 4000 ot/min a aby jste mohli s Qashqaiem jet ostřeji, nebojte se motor pořádně vytočit. S motorem je spárovaná i zmíněná manuální převodovka, které nechyběla určitá gumovost a také přechod z druhého na třetí převodový stupeň by si zasloužil více přesnosti.

Nepotěší ani větší prodleva turbodmychadla a pokud budete chtít předjíždět, naprostou nutností je podřazování a vytočení motoru do vysokých otáček, jinak se totiž dočkáte velmi pozvolné akcelerace. S vytáčením pohonné jednotky samozřejmě souvisí i samotná spotřeba, která se za dobu testu pohybovala v průměru kolem 7,2 litrů. Ve městě si testovaný Nissan řekl o 8,4 litru a při velmi ekonomické jízdě se dala spotřeba naopak stáhnout k 5,8 litrům.

Díky nezávislému zavěšení zadní nápravy byl testovaný Qashqai zaměřen hlavně na komfortní přesuny a málokdy se stalo, že by do kabiny pronikl větší ráz od nerovností nebo přejezdu hlubokého výmolu. Za dobu testu jsem zkoušel i ostřejší tempo na okresní silnici a Nissan se držel obstojně, větší náklony karoserie u vozu kategorie crossover nepřekvapí, takže tohle mu nemohu vyčítat. K jízdnímu komfortu přispíval i systém aktivního odpružení, který při přejezdu větších nerovností a následnému rozhoupání auta přibrzdil jednotlivá kola tak, že se minimalizovala typický houpavost.

Resumé

Pokud toužíte po výkonnějším Qashqai, neřešíte nějak moc spotřebu a pohon všech kol pro vás není nutností, pak je tato varianta ideální ke koupi. Motorizace sice potřebuje k předvedení toho nejlepšího vysoké otáčky, ale právě vytáčení a podřazování bude to, co vás bude do značné míry bavit. Potěší i pohodlná a prostorná kabina, nejvyšší maximální rychlost 200 km/h a nebo velmi dobře naladěné odpružení, které dovede vyžehlit i větší nerovnosti. Drobnou vadou na kráse může být naopak například to, že automatický sjezd / dojezd okna najdete jen u řidiče, u spolujezdce totiž tato funkce chybí.

Celkové hodnocení: 88%

Základní cena: 459 900 Kč (Visia 1.6 DIG-T/120 kW)

Cena testované verze s příplatky: 605 900 Kč 

KLADY

- odpružení

- silný motor

- prostorná a útulná kabina

- víceprvková zadní náprava

ZÁPORY

- absence automatického dojezdu okna spolujezdce

- prodleva turbodmychadla

Motorizace   přeplňovaný zážehový čtyřválec objem: 1618 cm3 nejvyšší výkon: 120 kW při 5600 otm/min. největší točivý moment: 240 Nm při 2000 - 4000 ot/min.   Výkon nejvyšší maximální rychlost: 200 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,1 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 7.4 l / 4.8 l / 5.8 l objem palivové nádrže: 65 litrů
Témata:
Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?