Pokud jste příznivcem německé značky Audi a nebo máte v plánu pořídit si její kompaktní SUV se jménem Q3, pak je tento test pro vás jako stvořený. Tentokrát jsme totiž důkladně otestovali její omlazenou verzi ve výbavě Sport, která pod svou kapotou ukrývala naftový motor 2.0 TDI o výkonu 150 koní. Dokáže omlazená Q3 v pevně daných kategoriích tvrdě konkurovat svým soupeřům v podobě BMW X1 nebo Mercedesu GLA?
Design
Audi Q3 je na trhu už od roku 2011 a za uplynulou dobu si našlo velké množství příznivců, a to hlavně mezi ženami. Omlazené provedení se díky faceliftu dočkalo mírných designových změn, které jsou dle mého názoru ku prospěchu. Ostře řezané přední světlomety zdůrazňují dravost a zároveň eleganci malé Q3ky, to samé se pak dá říci i o zadních LED lampách, které mají krásný design a hlavně večer je na ně radost pohledět.
Velkou oblibu především u něžného pohlaví si Audi Q3 získala hlavně pro své kompaktní rozměry, vyšší světlou výšku a příjemný design. Ten nabízela už její předfaceliftovaná verze a současná podoba vozu se zcela jistě bude veřejnosti líbit zas o kousek víc, což ostatně potvrzovaly i názory ženského pohlaví z mého okolí v průběhu testovacího týdne.
Interiér a výbava
Zaměření na řidiče / řidičky menšího vzrůstu je poznat i na výsledné pozici za volantem, kdy je sedadlo řidiče i na nejnižší pozici poměrně vysoko a ten tak má velký přehled o situaci před vozem. S mou výškou 180 cm jsem se však za volantem cítil stále pohodlně a sportovní sedadla nabízela krom pevného bočního vedení i manuální nastavení podpěry stehen. Výtku bych ale měl k rozsahu nastavení volantu, které by mohlo být o něco větší, a to hlavně v oblasti posunu směrem dolů.
Drobné problémy by mohly mít i vyšší osoby na zadní lavici, kde je poněkud méně místa pro jejich kolena. Já jsem se proto zkusil se svou průměrnou výškou posadit sám za sebe a prostoru pro mé nohy zbylo tak akorát. Na delší cestu bych proto asi volil sedadlo řidiče nebo spolujezdce, kde se posádka cítí o něco pohodlněji. Samotné zpracování interiéru a jednotlivých součástí je velmi kvalitní a na úrovni, po dobu testu jsem pak nenašel prvek, který by mi zde vyloženě vadil.
Za zmínku možná stojí snad jen podivné ovládání teploty klimatizace, kdy otočným ovladačem pouze „klikáte“ do stran a nikoliv otáčíte. I po delším používání jsem si na tohle řešení nedokázal úplně zvyknout a u příští generace vozu bych to rozhodně přepracoval. Důležitým aspektem je u Q3 i objem zavazadelníku, který má základní objem 460 litrů, ale ve skutečnosti by jste mu tipli o něco méně. Má však dobře využitelnou plochu a v jeden den nebyl problém převést naráz dvě obří cestovní tašky spolu s menším nákupem. Komu by to i tak nestačilo, jednoduchým sklopením zadní řady se vytvoří prostor o objemu 1365 litrů.
Výbava vozu Sport je již v základu vcelku bohatá, zákazník totiž zaplatí za testovaný vůz v základu 794 tisíc Kč a dostane za to opravdu hodně. Za zmínku stojí kupříkladu litá 17" kola, kožený 3-ramenný volant, systém jízdního profilu Audi Drive select, paket leštěných prvků a nebo xenonové světlomety s LED diodami pro denní svícení. Jelikož se však jedná o Audi, nechyběly ani příplatky. Testovaná specifikace tak nabízela lepší audiosystém, automatickou dvouzonovou klimatizaci, LED zadní lampy a nebo systém Audi parking plus.
Motorizace a jízda
Testovaná verze s turbodieselovým motorem o výkonu 150 koní a točivém momentu 320 Nm bohatě postačuje na každodenní využití vozu jako takového. S motorem výrobce spároval klasickou manuální 6st. převodovku, přičemž v naší verzi chyběl pohon všech kol. Pokud by jste ho náhodou chtěli, musíte si připlatit buď za verzi s automatickou převodovku S-tronic nebo za samotný pohon všech kol.
Pohonná jednotka splňuje emisní normu Euro 6 a jízda s ní je opravdu čirou radostí. Motor má hladký a příjemný zátah a už v 1750 otáčkách přichází vrchol točivého momentu, který nepoleví až do 2500 ot/min. Manuální převodovka je přesná, dobře odstupňovaná a díky kvalitnímu zpracování mne hodně bavila. K celkové radosti z jízdy přispíval i systém jízdního profilu Audi Drive select, kdy jsem měl na výběr z režimů Efficiency, Dynamic, Normal a Individual. Právě na režim Dynamic měl motor nejcitlivější odezvu na sešlápnutí plynového pedálu, lehce ztuhl posilovač řízení a automobil se stal mnohem živějším, než na nejumírněnější eko režim Efficiency.
Odhlučnění pohonné jednotky se Audi povedlo jen z části, protože i při volnoběhu se naftový klapot dostával do kabiny v trochu větší míře. Při běžné jízdě se naopak ukázalo, že jediným rušivým elementem je právě zvuk motoru, protože do kabiny jinak nepronikaly ruchy z okolí a posádka mohla klasicky hovořit i ve vyšších rychlostech.
A jak je na tom Audi Q3 2.0 TDI se spotřebou? Když jsem se opravdu snažil a jel ekonomicky smýšlející jízdu, spotřeba se v průměru pohybovala okolo 5,4 litru. Při klasickém průměrném zatížení dvěma osobami a jízdou na samotných zákonem povolených rychlostních limitech, si pak vůz řekl o stále přijatelných 6,3 litru na 100 km.
Výborně je na tom Q3 v oblasti podvozku, protože i když jí chyběly dnes populární adaptivní tlumiče, i s jejich klasickým provedením se vůz choval dostatečně komfortně. Za celý testovací týden se nestalo, že by se do kabiny dostaly tupé rány či dunění, za což uděluji Q3ce pochvalu Do kabiny se sice na velmi špatném povrchu dostal hluk od valících se pneumatik, ale jakmile najedete na kvalitnější úsek, v kabině se atmosféra opět uklidní.
Doslova radostí se stávaly s Q3 ostřejší průjezdy zatáčkami, kdy jsem v režimu Dynamic měl příjemně tuhý posilovač řízení a automobil si leckterou zatáčku doslova vychutnal. Pokud bych však na lité příplatkové 18“ disky nazul kvalitní nízkoprofilové pneumatiky, jsem si jist, že Q3 by na kvalitnější okresce nabídla ještě víc řidičské zábavy. Potěšilo mě i to, že vůz nabízí plně vypínatelné ESP a díky tomu šlo Q3ku s lehkostí na navlhlém povrchu uvádět do stále řiditelného přetáčivého smyku.
Resumé
V porovnání s konkurencí je na tom Audi Q3 poměrně dobře, pokud tedy nebudeme počítat lehce vyšší cenovku. Němečtí kolegové Mercedes-Benz GLA a BMW X1 nabízí odlišné designové styly, výbavu a v případě BMW i o něco prostornější kabinu. Nevýhodou jsou některé příplatky, které dovedou výslednou cenu pěkně navýšit, stejně tak méně místa na zadní řadě sedadel v oblasti kolen. Kladem je však vynikající ovladatelnost, podvozek, živý a přitom úsporný motor a dle mého názoru i příjemně vypadající design.
Celkové hodnocení: 92%
Základní cena testovaného vozu: 793 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 1 015 600 Kč
KLADY
- design
- živý a úsporný motor
- zpracování interiéru
- dobře naladěný podvozek
- přesná převodovka
ZÁPORY
- méně místa vzadu
- odhlučnění motoru
- některé příplatky
Motorizace přeplňovaný vznětový čtyřválec objem: 1968 cm3 nejvyšší výkon: 150 koní při 4200 ot/min. největší točivý moment: 340 Nm při 1750 - 2500 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 203 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,6 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 5.3 l / 4.1 l / 4,6 l objem palivové nádrže: 64 litrůModely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.