Pokud jste příznivcem německé značky Audi a nebo máte v plánu pořídit si její kompaktní SUV se jménem Q3, pak je tento test pro vás jako stvořený. Tentokrát jsme totiž důkladně otestovali její omlazenou verzi ve výbavě Sport, která pod svou kapotou ukrývala naftový motor 2.0 TDI o výkonu 150 koní. Dokáže omlazená Q3 v pevně daných kategoriích tvrdě konkurovat svým soupeřům v podobě BMW X1 nebo Mercedesu GLA?
Design
Audi Q3 je na trhu už od roku 2011 a za uplynulou dobu si našlo velké množství příznivců, a to hlavně mezi ženami. Omlazené provedení se díky faceliftu dočkalo mírných designových změn, které jsou dle mého názoru ku prospěchu. Ostře řezané přední světlomety zdůrazňují dravost a zároveň eleganci malé Q3ky, to samé se pak dá říci i o zadních LED lampách, které mají krásný design a hlavně večer je na ně radost pohledět.
Velkou oblibu především u něžného pohlaví si Audi Q3 získala hlavně pro své kompaktní rozměry, vyšší světlou výšku a příjemný design. Ten nabízela už její předfaceliftovaná verze a současná podoba vozu se zcela jistě bude veřejnosti líbit zas o kousek víc, což ostatně potvrzovaly i názory ženského pohlaví z mého okolí v průběhu testovacího týdne.
Interiér a výbava
Zaměření na řidiče / řidičky menšího vzrůstu je poznat i na výsledné pozici za volantem, kdy je sedadlo řidiče i na nejnižší pozici poměrně vysoko a ten tak má velký přehled o situaci před vozem. S mou výškou 180 cm jsem se však za volantem cítil stále pohodlně a sportovní sedadla nabízela krom pevného bočního vedení i manuální nastavení podpěry stehen. Výtku bych ale měl k rozsahu nastavení volantu, které by mohlo být o něco větší, a to hlavně v oblasti posunu směrem dolů.
Drobné problémy by mohly mít i vyšší osoby na zadní lavici, kde je poněkud méně místa pro jejich kolena. Já jsem se proto zkusil se svou průměrnou výškou posadit sám za sebe a prostoru pro mé nohy zbylo tak akorát. Na delší cestu bych proto asi volil sedadlo řidiče nebo spolujezdce, kde se posádka cítí o něco pohodlněji. Samotné zpracování interiéru a jednotlivých součástí je velmi kvalitní a na úrovni, po dobu testu jsem pak nenašel prvek, který by mi zde vyloženě vadil.
Za zmínku možná stojí snad jen podivné ovládání teploty klimatizace, kdy otočným ovladačem pouze „klikáte“ do stran a nikoliv otáčíte. I po delším používání jsem si na tohle řešení nedokázal úplně zvyknout a u příští generace vozu bych to rozhodně přepracoval. Důležitým aspektem je u Q3 i objem zavazadelníku, který má základní objem 460 litrů, ale ve skutečnosti by jste mu tipli o něco méně. Má však dobře využitelnou plochu a v jeden den nebyl problém převést naráz dvě obří cestovní tašky spolu s menším nákupem. Komu by to i tak nestačilo, jednoduchým sklopením zadní řady se vytvoří prostor o objemu 1365 litrů.
Výbava vozu Sport je již v základu vcelku bohatá, zákazník totiž zaplatí za testovaný vůz v základu 794 tisíc Kč a dostane za to opravdu hodně. Za zmínku stojí kupříkladu litá 17" kola, kožený 3-ramenný volant, systém jízdního profilu Audi Drive select, paket leštěných prvků a nebo xenonové světlomety s LED diodami pro denní svícení. Jelikož se však jedná o Audi, nechyběly ani příplatky. Testovaná specifikace tak nabízela lepší audiosystém, automatickou dvouzonovou klimatizaci, LED zadní lampy a nebo systém Audi parking plus.
Motorizace a jízda
Testovaná verze s turbodieselovým motorem o výkonu 150 koní a točivém momentu 320 Nm bohatě postačuje na každodenní využití vozu jako takového. S motorem výrobce spároval klasickou manuální 6st. převodovku, přičemž v naší verzi chyběl pohon všech kol. Pokud by jste ho náhodou chtěli, musíte si připlatit buď za verzi s automatickou převodovku S-tronic nebo za samotný pohon všech kol.
Pohonná jednotka splňuje emisní normu Euro 6 a jízda s ní je opravdu čirou radostí. Motor má hladký a příjemný zátah a už v 1750 otáčkách přichází vrchol točivého momentu, který nepoleví až do 2500 ot/min. Manuální převodovka je přesná, dobře odstupňovaná a díky kvalitnímu zpracování mne hodně bavila. K celkové radosti z jízdy přispíval i systém jízdního profilu Audi Drive select, kdy jsem měl na výběr z režimů Efficiency, Dynamic, Normal a Individual. Právě na režim Dynamic měl motor nejcitlivější odezvu na sešlápnutí plynového pedálu, lehce ztuhl posilovač řízení a automobil se stal mnohem živějším, než na nejumírněnější eko režim Efficiency.
Odhlučnění pohonné jednotky se Audi povedlo jen z části, protože i při volnoběhu se naftový klapot dostával do kabiny v trochu větší míře. Při běžné jízdě se naopak ukázalo, že jediným rušivým elementem je právě zvuk motoru, protože do kabiny jinak nepronikaly ruchy z okolí a posádka mohla klasicky hovořit i ve vyšších rychlostech.
A jak je na tom Audi Q3 2.0 TDI se spotřebou? Když jsem se opravdu snažil a jel ekonomicky smýšlející jízdu, spotřeba se v průměru pohybovala okolo 5,4 litru. Při klasickém průměrném zatížení dvěma osobami a jízdou na samotných zákonem povolených rychlostních limitech, si pak vůz řekl o stále přijatelných 6,3 litru na 100 km.
Výborně je na tom Q3 v oblasti podvozku, protože i když jí chyběly dnes populární adaptivní tlumiče, i s jejich klasickým provedením se vůz choval dostatečně komfortně. Za celý testovací týden se nestalo, že by se do kabiny dostaly tupé rány či dunění, za což uděluji Q3ce pochvalu Do kabiny se sice na velmi špatném povrchu dostal hluk od valících se pneumatik, ale jakmile najedete na kvalitnější úsek, v kabině se atmosféra opět uklidní.
Doslova radostí se stávaly s Q3 ostřejší průjezdy zatáčkami, kdy jsem v režimu Dynamic měl příjemně tuhý posilovač řízení a automobil si leckterou zatáčku doslova vychutnal. Pokud bych však na lité příplatkové 18“ disky nazul kvalitní nízkoprofilové pneumatiky, jsem si jist, že Q3 by na kvalitnější okresce nabídla ještě víc řidičské zábavy. Potěšilo mě i to, že vůz nabízí plně vypínatelné ESP a díky tomu šlo Q3ku s lehkostí na navlhlém povrchu uvádět do stále řiditelného přetáčivého smyku.
Resumé
V porovnání s konkurencí je na tom Audi Q3 poměrně dobře, pokud tedy nebudeme počítat lehce vyšší cenovku. Němečtí kolegové Mercedes-Benz GLA a BMW X1 nabízí odlišné designové styly, výbavu a v případě BMW i o něco prostornější kabinu. Nevýhodou jsou některé příplatky, které dovedou výslednou cenu pěkně navýšit, stejně tak méně místa na zadní řadě sedadel v oblasti kolen. Kladem je však vynikající ovladatelnost, podvozek, živý a přitom úsporný motor a dle mého názoru i příjemně vypadající design.
Celkové hodnocení: 92%
Základní cena testovaného vozu: 793 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 1 015 600 Kč
KLADY
- design
- živý a úsporný motor
- zpracování interiéru
- dobře naladěný podvozek
- přesná převodovka
ZÁPORY
- méně místa vzadu
- odhlučnění motoru
- některé příplatky
Motorizace přeplňovaný vznětový čtyřválec objem: 1968 cm3 nejvyšší výkon: 150 koní při 4200 ot/min. největší točivý moment: 340 Nm při 1750 - 2500 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 203 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,6 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 5.3 l / 4.1 l / 4,6 l objem palivové nádrže: 64 litrůČínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.