Pokud chcete MPV a nemáte zrovna na rozhazování a zároveň chcete víc, než nabízí rumunská levná alternativa, nejčastěji zabrousíte do francouzských vod. No a právě francouzští výrobci vozy MPV vyrábí léta a jak se zdá, našli ten ideální recept.
Tvrzení, že kombík zvládne to co rodinné MPV je k pravdě vzdálenější než Česko Austrálii. Přesto jsou MPV často podceňována a zatracována. Možná je to z pohledu jízdních vlastností dobře, ale vnitřní prostor a variabilitu interiéru kombi verze nikdy mít nebudou. Ať je to natažený liftback z Boleslavi, nebo hatchback s kufrem z Nošovic.
Design – hledání sama sebe
Scénic poslední generace prošel už druhým faceliftem, je to dost neobvyklé, ale dost logické vyústění cesty, kterou si Scénic v oblasti designu prošel. Jako by hledal sama sebe, svou identitu. Nejdříve maska s úhelníkovými tvary bez mřížky chladiče, v roce 2012 přišel první a dost výrazný facelift. Více oblých tvarů a konečně osobitější přední maska. A poslední facelift, který přišel nedávno, zařadil Scénic do rodiny Renaultů v novém duchu designu.
Scénic působí nápaditým dojmem, vykukuje z davu, ale není křiklavě vulgární. Pokud nemáte rádi rozruch a zvědavé pohledy, ale zároveň chcete být originální, tak budete se vzhledem Scénicu spokojení. Co mě osobně se moc nelíbí je krátký zadní převis a také chromované pozadí zadních svítilen. Ale to je čistě můj subjektivní názor, který vám nehodlám vnucovat a na design Scénicu si udělejte vlastní hodnocení z přiložených fotek.
Interiér – svou cestou, ale bez přešlapu
Prostorný interiér je v mnohém odlišný. Vše je přehledně umístěné a ergonomicky dobře zvládnuté. Všude kam se podíváte, na vás čekají hodnotné materiály, měkčené plasty, příjemné látky a koženka. Vše krásně lícuje, nic nevrže, neklepe a funguje jak má.
Na místě řidiče sedíte jako na židli. Vysoko, ale pohodlně, rozměrné sedáky jsou trochu ploché, ale příjemně měkké a nesou náznak bočního vedení. Volant se dobře drží, kontrastní prošití nití neřeže jako u Méganu a výhled je do všech směrů docela dobrý.
Devízou Scénicu je bohatý vnitřní prostor a variabilita. Vzadu jsou tři samostatná sedadla, která mají krátké opěradlo, tak akorát pro dětskou postavu, zato sedák je optimálně dlouhý. S každým ze sedadel lze posouvat, navíc na zadní straně předních sedaček jsou sklopné stolky, kapsy na horní hraně opěradla a velká kapsa na středu.
Chválím velkorysý rozměr hlavových opěrek, které mají tvarovatelné bočnice, také musím pochválit dostatek odkládacích přihrádek, přídavné zpětné zrcátko nebo výdechy ventilace v B sloupcích pro zadní pasažéry. Rozhodně každý rodič uvítá širší zadní boční dveře, které umožní snadnou manipulaci s dětskou sedačkou nebo koženkový potah zadní části předních sedaček, který lze lehce otřít hadrem, pokud vám jej děti okopou.
Celkově je uvnitř Scénic promyšlený rodinný společník a výrazné přešlapy jsem hledal marně. Přeci tu ale pár menších chyb je. Třeba místo, kam si odložit mobil nebo hodně nízko umístněný držák na nápoje. V parných vedrech nepotěší nižší výkon klimatizace, kdy velký vnitřní prostor chladíte na optimální teplotu docela dlouho. Naopak v létě oceníte zadní boční sluneční clonky.
Motor a převodovka
Při spojení automatu a dieselového motoru u francouzských aut, je docela velké riziko, že tato kombinace bude fungovat dost špatně. Renault se sice nevyvaroval značným chybám, ale ve výsledku vás nic příliš trápit nebude.Dieselová 1,5 dCi patří už k starší generaci motorů. Už mnohokrát jsme měli možnost tento motor testovat. Jak ve stylovém Capturu, tak i v Mégane Kombi, nebo v levné Dacii Logan MCV. Kupodivu v každém autě fungoval trochu jinak. Ale jedno měli společné, nevalný zvukový projev a výraznou prodlevu turbodmychadla. Na druhou stranu byl v každém voze úsporný a ve výsledku mu ani moc síly nechybělo.
V naší testované verzi disponoval výkonem 81 kW a maximem točivého momentu 240 Nm. Zdá se, že tento základní diesel je na Scénic o váze 1,5 tuny slabý, o to větší překvapení bylo, že s velkým MPV cloumla zdatně. Přeci jen mu otročilo 110 koní a automat měl rozumné zpřevodování tak, aby využil každičký kilowat výkonu.
Hrubší chod a nevalný zvukový projev je už zažitým neduhem 1,5 dCi, zato se vám ale odvděčí nízkou spotřebou. Bez toho aniž by jste se ohlíželi na jízdní styl či používání klimatizace se těžko dostanete přes 6,5 litru na 100 km. Když budete jezdit předvídavě a zmírníte tempo, dostanete se s přehledem na hodnotu kolem 5,5 až 6 litrů nafty. Pokud vezeme v úvahu velký čelní odpor, automatickou převodovku a hmotnost 1,5 tuny, je to parádní výsledek.
Dvouspojkový automat EDC stojí navíc jen 35 tisíc korun. Nenabízí sportovní režim, nehraje si na rychlíka a v porovnání s koncernovým DSG řadí o něco pomaleji. Naštěstí daleko rozvážněji a logičtěji. Při razantnějším sešlápnutí pedálu sice poslechne rozkaz elektroniky podřadit co nejníž to jen jde, ale zase vyčkává a zbytečně nepřeřazuje dřív než je to potřeba.
Další dobrou zprávou je to, že rozjezdy, ač nejsou silnou disciplínou žádné dvouspojky, zvládá komfortně bez škubání, jednoduše lépe než DSG.
Jízda
Pohodlný a vláčný podvozek dokresluje tvář Scénicu do konečné podoby. Tedy pohodlné rodinné MPV, které zdatně filtruje typicky českou děravou silnici, záplaty, příčné nerovnosti, kanály a dilatační spáry. Každý výmol sice provází zvuková kulisa, ale jen opravdu ostré nerovnosti přenese do interiéru. Terénní vlny sice kopíruje a v zatáčkách se naklání jako typické MPV, ale nabízí překvapivou míru jistoty a ochoty zatáčet.
Řízení je sice přeposilované a bez špetky zpětné vazby, ale to mu mile rádi odpustíme, stejně jako přeposilované brzdy.
Scénic vás rozhodně nebude vybízet k rychlé jízdě. Nasaďte pohodové tempo, pusťte dětem oblíbenou písničku od Dády Patrasové a plujte krajinou za 5,5 litru na 100 km.
Resumé
Scénic boduje v nabídce prostoru a pohodlí, zdárně kombinuje automat a dieselovou 1,5 dCi, která vyniká svou hospodárností a přitom umí slušně zacvičit s rodinným společníkem, který trpí jen na několik menších chyb. Podvozek je poměrně hlučný, motor jakbysmet, nenabízí žádné nejmodernější vychytávky a i na designu je vidět zub času.
Pokud si ale na tohle nepotrpíte a nechce se vám řadit, určitě oceníte fakt, že levnější MPV s dieselem a automatem neseženete a to je triumf, který se přebíjí velmi těžko.
Celkové hodnocení: 87 %
Základní cena vozu: 379 990 Kč
Cena testované verze: 589 000 Kč
KLADY
- prostorný interiér
- variabilita interiéru
- odkládací přihrádky
- komfortní nastavení podvozku
- spotřeba
ZÁPORY
- hlučný motor a podvozek
- slabší výkon klimatizace
Motorizace:
vzmětový přeplňovaný řadový čtyřválec
objem: 1461 cm3
nejvyšší výkon: 81 kW při 4000 ot./min.
největší točivý moment: 240 Nm při 1750 ot./min.
palivo: nafta
Výkon:
nejvyšší maximální rychlost: 180 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 13,4 s
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 5,4 l / 4,3 l / 4,7 l
Rozměry:
objem zavazadlového prostoru: 470 litrů
objem palivové nádrže: 60 litrů
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?