Tvrzení, že kombík zvládne to co rodinné MPV je k pravdě vzdálenější než Česko Austrálii. Přesto jsou MPV často podceňována a zatracována. Možná je to z pohledu jízdních vlastností dobře, ale vnitřní prostor a variabilitu interiéru kombi verze nikdy mít nebudou. Ať je to natažený liftback z Boleslavi, nebo hatchback s kufrem z Nošovic.
Design – hledání sama sebe
Scénic poslední generace prošel už druhým faceliftem, je to dost neobvyklé, ale dost logické vyústění cesty, kterou si Scénic v oblasti designu prošel. Jako by hledal sama sebe, svou identitu. Nejdříve maska s úhelníkovými tvary bez mřížky chladiče, v roce 2012 přišel první a dost výrazný facelift. Více oblých tvarů a konečně osobitější přední maska. A poslední facelift, který přišel nedávno, zařadil Scénic do rodiny Renaultů v novém duchu designu.
Scénic působí nápaditým dojmem, vykukuje z davu, ale není křiklavě vulgární. Pokud nemáte rádi rozruch a zvědavé pohledy, ale zároveň chcete být originální, tak budete se vzhledem Scénicu spokojení. Co mě osobně se moc nelíbí je krátký zadní převis a také chromované pozadí zadních svítilen. Ale to je čistě můj subjektivní názor, který vám nehodlám vnucovat a na design Scénicu si udělejte vlastní hodnocení z přiložených fotek.
Interiér – svou cestou, ale bez přešlapu
Prostorný interiér je v mnohém odlišný. Vše je přehledně umístěné a ergonomicky dobře zvládnuté. Všude kam se podíváte, na vás čekají hodnotné materiály, měkčené plasty, příjemné látky a koženka. Vše krásně lícuje, nic nevrže, neklepe a funguje jak má.
Na místě řidiče sedíte jako na židli. Vysoko, ale pohodlně, rozměrné sedáky jsou trochu ploché, ale příjemně měkké a nesou náznak bočního vedení. Volant se dobře drží, kontrastní prošití nití neřeže jako u Méganu a výhled je do všech směrů docela dobrý.
Devízou Scénicu je bohatý vnitřní prostor a variabilita. Vzadu jsou tři samostatná sedadla, která mají krátké opěradlo, tak akorát pro dětskou postavu, zato sedák je optimálně dlouhý. S každým ze sedadel lze posouvat, navíc na zadní straně předních sedaček jsou sklopné stolky, kapsy na horní hraně opěradla a velká kapsa na středu.
Chválím velkorysý rozměr hlavových opěrek, které mají tvarovatelné bočnice, také musím pochválit dostatek odkládacích přihrádek, přídavné zpětné zrcátko nebo výdechy ventilace v B sloupcích pro zadní pasažéry. Rozhodně každý rodič uvítá širší zadní boční dveře, které umožní snadnou manipulaci s dětskou sedačkou nebo koženkový potah zadní části předních sedaček, který lze lehce otřít hadrem, pokud vám jej děti okopou.
Celkově je uvnitř Scénic promyšlený rodinný společník a výrazné přešlapy jsem hledal marně. Přeci tu ale pár menších chyb je. Třeba místo, kam si odložit mobil nebo hodně nízko umístněný držák na nápoje. V parných vedrech nepotěší nižší výkon klimatizace, kdy velký vnitřní prostor chladíte na optimální teplotu docela dlouho. Naopak v létě oceníte zadní boční sluneční clonky.
Motor a převodovka
Při spojení automatu a dieselového motoru u francouzských aut, je docela velké riziko, že tato kombinace bude fungovat dost špatně. Renault se sice nevyvaroval značným chybám, ale ve výsledku vás nic příliš trápit nebude.
Dieselová 1,5 dCi patří už k starší generaci motorů. Už mnohokrát jsme měli možnost tento motor testovat. Jak ve stylovém Capturu, tak i v Mégane Kombi, nebo v levné Dacii Logan MCV. Kupodivu v každém autě fungoval trochu jinak. Ale jedno měli společné, nevalný zvukový projev a výraznou prodlevu turbodmychadla. Na druhou stranu byl v každém voze úsporný a ve výsledku mu ani moc síly nechybělo.
V naší testované verzi disponoval výkonem 81 kW a maximem točivého momentu 240 Nm. Zdá se, že tento základní diesel je na Scénic o váze 1,5 tuny slabý, o to větší překvapení bylo, že s velkým MPV cloumla zdatně. Přeci jen mu otročilo 110 koní a automat měl rozumné zpřevodování tak, aby využil každičký kilowat výkonu.
Hrubší chod a nevalný zvukový projev je už zažitým neduhem 1,5 dCi, zato se vám ale odvděčí nízkou spotřebou. Bez toho aniž by jste se ohlíželi na jízdní styl či používání klimatizace se těžko dostanete přes 6,5 litru na 100 km. Když budete jezdit předvídavě a zmírníte tempo, dostanete se s přehledem na hodnotu kolem 5,5 až 6 litrů nafty. Pokud vezeme v úvahu velký čelní odpor, automatickou převodovku a hmotnost 1,5 tuny, je to parádní výsledek.
Dvouspojkový automat EDC stojí navíc jen 35 tisíc korun. Nenabízí sportovní režim, nehraje si na rychlíka a v porovnání s koncernovým DSG řadí o něco pomaleji. Naštěstí daleko rozvážněji a logičtěji. Při razantnějším sešlápnutí pedálu sice poslechne rozkaz elektroniky podřadit co nejníž to jen jde, ale zase vyčkává a zbytečně nepřeřazuje dřív než je to potřeba.
Další dobrou zprávou je to, že rozjezdy, ač nejsou silnou disciplínou žádné dvouspojky, zvládá komfortně bez škubání, jednoduše lépe než DSG.
Jízda
Pohodlný a vláčný podvozek dokresluje tvář Scénicu do konečné podoby. Tedy pohodlné rodinné MPV, které zdatně filtruje typicky českou děravou silnici, záplaty, příčné nerovnosti, kanály a dilatační spáry. Každý výmol sice provází zvuková kulisa, ale jen opravdu ostré nerovnosti přenese do interiéru. Terénní vlny sice kopíruje a v zatáčkách se naklání jako typické MPV, ale nabízí překvapivou míru jistoty a ochoty zatáčet.
Řízení je sice přeposilované a bez špetky zpětné vazby, ale to mu mile rádi odpustíme, stejně jako přeposilované brzdy.
Scénic vás rozhodně nebude vybízet k rychlé jízdě. Nasaďte pohodové tempo, pusťte dětem oblíbenou písničku od Dády Patrasové a plujte krajinou za 5,5 litru na 100 km.
Resumé
Scénic boduje v nabídce prostoru a pohodlí, zdárně kombinuje automat a dieselovou 1,5 dCi, která vyniká svou hospodárností a přitom umí slušně zacvičit s rodinným společníkem, který trpí jen na několik menších chyb. Podvozek je poměrně hlučný, motor jakbysmet, nenabízí žádné nejmodernější vychytávky a i na designu je vidět zub času.
Pokud si ale na tohle nepotrpíte a nechce se vám řadit, určitě oceníte fakt, že levnější MPV s dieselem a automatem neseženete a to je triumf, který se přebíjí velmi těžko.
Celkové hodnocení: 87 %
Základní cena vozu: 379 990 Kč
Cena testované verze: 589 000 Kč
KLADY
- prostorný interiér
- variabilita interiéru
- odkládací přihrádky
- komfortní nastavení podvozku
- spotřeba
ZÁPORY
- hlučný motor a podvozek
- slabší výkon klimatizace
Motorizace:
vzmětový přeplňovaný řadový čtyřválec
objem: 1461 cm3
nejvyšší výkon: 81 kW při 4000 ot./min.
největší točivý moment: 240 Nm při 1750 ot./min.
palivo: nafta
Výkon:
nejvyšší maximální rychlost: 180 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 13,4 s
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 5,4 l / 4,3 l / 4,7 l
Rozměry:
objem zavazadlového prostoru: 470 litrů
objem palivové nádrže: 60 litrů