Hyundai i20 se mezigeneračně posunulo mílovými kroky. Bude to ale na konkurenci stačit?
V testu Kie Rio jsem zmiňoval jak nasycený je B segment. Od řidičské Mazdy 2, přes neprůstřelně precizní Polo, až po agilní Opel Corsa. No a v Čechách první housle hraje Fabie, která má ze všeho kousek. Rio nabízí velký interiér, co ale taková i20?
DesignŠiroké, ale úzké světlomety, specifický tvar čelní masky, nízký profil vozu a černý C-sloupek navozují pocit, že je auto výrazně větší, než jak velké ve skutečnosti je. Auto působí daleko lepším dojmem, než i20 první generace. Mnoho dekorů, zajímavé křivky a tu a tam nějaký originální prvek. Vše se snoubí v líbivý celek a právě to je jedna ze zbraní. Vedle sterilní Fabie a Pola, bude i20 vždy vypadat lépe. Sice mě za tuhle větu nebudou mít u VW a Škodovky rádi, ale je to tak.
Interiér Hyundai si dal s interiérem záležet. Bohužel, asi ne až tak moc. Tvrdý plast ve výplni dveří, kde si opřete loket trochu zamrzí, stejně jako tvrdý bok středového tunelu a to i v místě, kde na něj naráží řidičovo koleno.Na ostatních místech mě tvrdý plast neuráží. Ani tam vlastně není potřeba. Nic nevrže a neskřípe. To však neplatí pro prosklenou střechu. Ta je sice skvělá, a zvláště pak v létě, protože se její jedna polovina dá otevřít, ale přináší i několik neduhů. Prvním z nich je skřípání a vrzání při přejezdech nerovností, na kterých se karoserie dostává do krutu. Druhým neduhem je horší torzní tuhost. No a poslední je nezanedbatelný přesun hmotnosti směrem nahoru.
V sedadlech se sedí pohodlně a naprosto přirozeně. Ostatně dobře umístěné pedály a široký rozsah nastavení volantu potěší každého, kdo rád řídí na krátké ruce a dlouhé nohy. Řidič má mimo jiné vše pod kontrolou a až na výhled šikmo vzad, má dobrý výhled z vozu.Chválím i velký úhel otevření zadních bočních dveří, které tak usnadní manipulaci s dětskou autosedačkou. Vzadu se ale pohodlně posadí nejen děti, ale i dospělý průměrného vzrůstu. Jednou z nevýhod je menší zavazadelník. Kdo má rodinu, ať se raději poohlédne jinde. 326 litrů je sice na tento segment poměrně hodně, ale nezapomeňte odečíst 25 litrů, které jsou vyhrazené pro rezervu. Více než menší objem nás potrápila vysoká nakládací hrana, opět tu je řešení. Kdo chce hlavně auto s kufrem, nebo obráceně, má možnost nakouknout do showroomu Škodovky.
Motor a jízdaOsvědčený atmosférický čtyřválec 1,4 CVVT jsem proháněl už v Riu. Zde fungoval naprosto stejně, ač měl o 6 kW méně. Zdravá síla a náznak chuti po otáčkách v dnešních dobách turbodmychadel zní trochu jako stará pohádka. Motor je kultivovaný a s lehkou i20 si poradí obstojně. Jenže jako nejsilnější motor v nabídce nabízí skutečně tristní dynamiku a ve srovnání s Fabii 1,2 TSI (81 kW) působí i20 jako líný velký soused z Nošovic.Motor zdatně spolupracuje s šestistupňovou převodovkou. Ta má přesné a akorát dlouhé dráhy, což jen přispívá k dobrému dojmu, jaký ve vás auto evokuje. Progresivní brzdy a čitelná spojka jen dosvědčují, že Hyundai na odladěnosti auto výrazně pracuje. Vše by tak nasvědčoval ke zdárnému konci, kdy vyřknu slova chvály, jenže to se nestane, ne u současné i20.Elektrický posilovač už dnes nepřekvapí. Na naprosto necitlivé řízení jsem si už také zvykl, ale kdo kalibroval řízení, mi zůstává záhadou. Krokový chod vás okamžitě rozhodí. Cítíte jednotlivé stupně, po kterých přeskakuje řízení. Málokdy se tak podaří vykroužit oblouk plynule bez korekcí. Bohužel i na rovince musíte jemně korigovat řízení.
Přitom podvozek je odladěný docela rozumně. Korejci našli smysluplný kompromis mezi komfortem a jistotou v zatáčkách. Auto odfiltruje kde jakou nerovnost a až příčné ostré hrany nerovností se přenesou až do interiéru. V zatáčkách působí i20 překvapivě jistě a jediný problém jí dělá utažená stopa nebo vyšší rychlost při nájezdu do zatáčky, kdy velmi rychle přechází v nedotáčivý smyk.Hyundai přitom mohl udělat jen několik změn a i20 by byla hned daleko lepším autem. Přitom třeba spotřeba během týdenního testu nepřesáhla 6,2 litru. Ve městě se i20 drží bezpečně pod 7 litrů (a to i bez start stopu), mimo město se blíží hranici 5-ti litrů a na dálnici lehce přes 6,5.
ResuméNová i20 je skvělým úkazem toho, jak se stále Hyundai posouvá. Mezigeneračně se i20 změnila k nepoznání. Kvalitnější kabina, jistější jízdní vlastnosti a dospělý design udělají hodně. Stále se ale v Koreji nevyhnuli chybám. Největší prohřešek je řízení, ostatní jsou drobnější chyby.Jenže mezigeneračně se změnila i cena. Dříve byla i20 výrazně levnější než Fabie. Dnes jsou na tom téměř totožně a nejsem si tak zcela jist, jestli jsou její dovednosti až tak dobré, aby na mladoboleslavského souseda stačila…
Celkové hodnocení: 84 %
Základní cena vozu: 239 990 Kč
Cena testované verze: 385 980 Kč
KLADY
- dospělý design
- kvalitní interiér
- schopnost podvozku filtrovat nerovnosti
ZÁPORY
- výhled šikmo vzad
- krokové řízení
Motorizace:
zážehový atmosférický řadový čtyřválec
objem: 1368 cm3
nejvyšší výkon: 74 kW při 6000 ot./min.
největší točivý moment: 133 Nm při 3500 ot./min.
palivo: benzín
Výkon:
nejvyšší maximální rychlost: 184 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,6 s
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 7,5 l / 6,5 l / 7,0 l
Rozměry:
objem zavazadlového prostoru: 326 litrů
objem palivové nádrže: 50 litrů
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?