TEST: Peugeot 308 SW GT 2,0 BlueHDi - dieselsport

ar2, 22. června 2015, 10:20 Google+

Přesně taková auta si dnes trh žádá. Velký kufr, velký výkon, automat, sportovní šasi a nízká spotřeba. Rozhodně se nejedná o nový druh  sportovního auta, ale spíše znovuobjevení receptu na úspěch.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Peugeot 308

Peugeot 308 | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Naftový sporťák s automatem zní jako naprostá utopie a hloupost. Ještě do nedávna bych s vámi souhlasil. Jenže dnes umí naftové motory daleko víc. Vysoké výkony, použitelné otáčky, kultivovanost a stále nižší spotřeba v porovnání s benzinovými agregáty.

Design

Na první pohled se příliš neliší od obyčejné 308, i když si i lajk všimne jisté odlišnosti. Vše je skryto v detailech, decentně přepracovaný přední nárazník, nástavce prahů, 18-ti palcová litá kola nebo zadní nárazník s dvojicí koncovek výfuku (nutno dodat, že jsou falešné).

img-responsive

Peugeot 308 | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Decentní změny jsou namístě, však jde „jen“ o GT, nikoliv GTI, které by mělo dorazit později. A celému naladění a vlastně i určení auta, mi sedí toto roucho beránka více, než nějaký ostře řezaný a výrazný bodykit. I po této stránce si 308 GT nehraje na nic, co není a to je jednoznačně dobře!

Interiér

Pokud se toho zvenčí nezměnilo příliš, uvnitř to bude stejné, ne-li ještě podobnější klasické 308. Sedadla s výraznějším bočním vedením a červeným prošíváním dobře drží tělo a jsou skutečně velmi pohodlné, což nebývá zvykem u takto sportovně zaměřených aut.

Červené prošívání nalezneme i na přístrojové desce, kde jsou švy na měkčeném plastu. Jinak je vše jako u klasické 308 se všemi pozitivními stránkami, ale i neduhy. Malý volant, dole zploštělý do ruky padne dobře, ale mě nevyhovuje, stejně tak i průměr věnce, který by mohl být o malinko větší.

img-responsive

Peugeot 308 | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Kovové pedály, tlačítko režimu sport a červené podsvícení budíků, jsou poslední změny, které mě napadají. Jinak je kabina dobře zpracovaná, působí velmi hodnotným dojmem a prostoru je zde dostatek.

Obrovský zavazadlový prostor o objemu 610 litrů (Shodně jako Octavia) netřeba připomínat. Dobré využití díky pravidelnému tvaru je velké plus. Možná vám bude chybět pár „Simply Clever“ řešení, je pravda, že kapsičky jsou tu jen dvě a dvojité dno kufru byste hledali také marně. Nicméně nakládací hrana je poměrně nízká a typický schod tu také chybí.

Motor

Pod kapotou pracoval dvoulitrový vznětový čtyřválec 2,0 BlueHDi, který disponoval rovnými 180 koňmi a 400 Nm točivého momentu. V porovnání s největší konkurencí, tedy Golfem GTD a naftovou Octavii RS má Peugeot o 4 koně méně a o 20 Nm více. Takže lze téměř říci, že jedna k jedné pojde a jsou na tom podobně.

Kultivovaný dvoulitr servíruje masivní točivý moment už od zhruba 1600 otáček a při 2000 nabízí plných 400 Nm. Rostoucími otáčkami střídá výkon točivý moment, který slábne, přičemž před hranicí 4000 otáček je vhodné řadit vyšší kvalt. Respektive automat nechat dělat svou práci. Ten je mimochodem jedinou volbou pro dieselový dvoulitr. Pro manuál je zaslíben jen benzinový agregát 1,6 THP, který jsem testoval před pár týdny.

img-responsive

Peugeot 308 | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Náruživost benzinové jedna šestky dieselový dvoulitr tristně postrádá. Stejně jako chuť po otáčkách. Nicméně jeho zátah je pocitově daleko výraznější a svým zvukem neurazí. Na druhou stranu, síla naftového dvoulitru výrazně slábne s rostoucí rychlostí, přičemž 1,6 THP měla dost síly i při rychlostech kolem 150 km/h.

Spotřeba se pohybuje při klidném tempu okolo hodnoty 5,5 při ostré jízdě se jen mimořádně podívá přes číslovku 7,5. Reálně lze jezdit do 6,5 litru, což pro benzínovou verzi byla čistá utopie.

Jízda

Dost přilnavosti a stability podvozku slibně naznačuje, že jsem se mohl splést, a u Peugeotu udělali něco, co konkurence nemá. Přitvrdíte a stále má auto dost gripu a vykružuje jeden apex za druhým. Pak se ale brzy dostáváte na limit motoru s čímž přichází i větší nervozita podvozku.

Při objevování limitů naleznete jen neutralitu klouzající po předku do nedotáčivosti. Ta byla ještě umocněna dost sjetými předními pneumatikami.

Ani na okresce nebudete, kdo ví jak rychlí. Ani tak nejde o vyšší hmotnost, ale o rozložení hmotnosti a zvláště pak o sílu motoru, která v rychlostech nad 110 km/h není kdo ví jak zázračná.

Místo honby za nejlepším časem na okruhu, budete excelovat na dálnici. Sednete za volant a za několik hodin vystoupíte na druhém konci Evropy. A zvláště v této úloze naftové GT funguje skvěle.

img-responsive

Peugeot 308 | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Stabilní a relativně tichý podvozek, za všech okolností pohodlný, vybízí k vyšším než povoleným rychlostem. A přitom na palubě panuje pohodlí a klid.

Šesti stupňový automat řadil rychle a ale trochu zbrkle. Při rozjezdu s vypnutou kontrolou trakce hned řadí dvojku, přičemž když si to uvědomíte a sami dáte povel k přeřazení, najednou máte zařazenou trojku.

Často nechával klouzat spojku místo toho aby podřadil, nevím z jakého důvodu, ale budiž. A pokud před omezovačem nepřeřadíte, udělá to za vás, bez ohledu na to, zda máte nebo nemáte manuální mód.

Brzdy jsou typicky přeposilované stejně jako řízení ve standartním modu. Po stisknutí tlačítka sport ztuhne, ale neposkytne větší zpětnou vazbu. Ve sportovním modu simulují reproduktory zvuk šestiválce. Je to umělé, lživé, ale z mého pohledu vítané. Cokoliv co vám pomůže zapomenout na to, že máte pod kapotou, jinak docela dobře odhlučněný nafťák, počítám k dobru.

Resumé

Peugeot 308 SW GT s naftovým dvoulitrem není sportovní auto. Kdo pochopí jeho smysl, tedy rychlého rodinného auta s přívětivou spotřebou, bude s ním spokojen. Pokud od něj očekáváte sportovní výkony zdatného hothatche, budete zklamaní.

Ve výsledku vlastně není moc chyb, které mu budete vyčítat. Malý volant je maličkost, poměrně vysoká pořizovací cena je už větší problém, a pokud budeme uvažovat nad tím, že by se chtěl budoucí majitel bavit za volantem, tak mu vyčteme i nudné jízdní vlastnosti, které na okreskách neoslní.

Jenže 308 SW GT má i druhou tvář. Ta je o mnoho lepší. Rychlý cestovní vůz, s trochou toho sportovního šmrncuu a hlavně velkým kufrem a dostatkem místa je dnes velmi žádané zboží a tuto roli zvládá tenhle Peugeot velmi dobře.

Celkové hodnocení: 91 %

Základní cena vozu: 609 500 Kč

Cena testované verze: 689 900 Kč

KLADY

- silný a kultivovaný motor

- práce automatické převodovky

- pohodlný podvozek

- perfektní LED světlomety

ZÁPORY

- bez sportovních ambic

- řízení bez zpětné vazby

Motorizace:

přeplňovaný vznětový čtyřválec

objem: 1997 cm3

nejvyšší výkon: 133 kW při 3750 ot/min

největší točivý moment: 400 Nm při 2000 ot/min

palivo: nafta

Výkon:

nejvyšší maximální rychlost: 218 km/h

zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,6 sekundy

spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 4,8 l / 3,7 l / 4,1 l

Rozměry:

objem zavazadlového prostoru: 610 litrů

hmotnost: 1595 kg 

objem palivové nádrže: 53 litrů

rozměr pneumatik: 225/40 R18

Vytisknout

Diskuze: TEST: Peugeot 308 SW GT 2,0 BlueHDi - dieselsport

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Mazda 6 Cross

Oplastovaná Mazda 6 Cross vypadá vskutku dobře, výroba je však nereálná

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud