Přesně taková auta si dnes trh žádá. Velký kufr, velký výkon, automat, sportovní šasi a nízká spotřeba. Rozhodně se nejedná o nový druh sportovního auta, ale spíše znovuobjevení receptu na úspěch.
Naftový sporťák s automatem zní jako naprostá utopie a hloupost. Ještě do nedávna bych s vámi souhlasil. Jenže dnes umí naftové motory daleko víc. Vysoké výkony, použitelné otáčky, kultivovanost a stále nižší spotřeba v porovnání s benzinovými agregáty.
Design
Na první pohled se příliš neliší od obyčejné 308, i když si i lajk všimne jisté odlišnosti. Vše je skryto v detailech, decentně přepracovaný přední nárazník, nástavce prahů, 18-ti palcová litá kola nebo zadní nárazník s dvojicí koncovek výfuku (nutno dodat, že jsou falešné).
Decentní změny jsou namístě, však jde „jen“ o GT, nikoliv GTI, které by mělo dorazit později. A celému naladění a vlastně i určení auta, mi sedí toto roucho beránka více, než nějaký ostře řezaný a výrazný bodykit. I po této stránce si 308 GT nehraje na nic, co není a to je jednoznačně dobře!
Interiér
Pokud se toho zvenčí nezměnilo příliš, uvnitř to bude stejné, ne-li ještě podobnější klasické 308. Sedadla s výraznějším bočním vedením a červeným prošíváním dobře drží tělo a jsou skutečně velmi pohodlné, což nebývá zvykem u takto sportovně zaměřených aut.
Červené prošívání nalezneme i na přístrojové desce, kde jsou švy na měkčeném plastu. Jinak je vše jako u klasické 308 se všemi pozitivními stránkami, ale i neduhy. Malý volant, dole zploštělý do ruky padne dobře, ale mě nevyhovuje, stejně tak i průměr věnce, který by mohl být o malinko větší.
Kovové pedály, tlačítko režimu sport a červené podsvícení budíků, jsou poslední změny, které mě napadají. Jinak je kabina dobře zpracovaná, působí velmi hodnotným dojmem a prostoru je zde dostatek.
Obrovský zavazadlový prostor o objemu 610 litrů (Shodně jako Octavia) netřeba připomínat. Dobré využití díky pravidelnému tvaru je velké plus. Možná vám bude chybět pár „Simply Clever“ řešení, je pravda, že kapsičky jsou tu jen dvě a dvojité dno kufru byste hledali také marně. Nicméně nakládací hrana je poměrně nízká a typický schod tu také chybí.
Motor
Pod kapotou pracoval dvoulitrový vznětový čtyřválec 2,0 BlueHDi, který disponoval rovnými 180 koňmi a 400 Nm točivého momentu. V porovnání s největší konkurencí, tedy Golfem GTD a naftovou Octavii RS má Peugeot o 4 koně méně a o 20 Nm více. Takže lze téměř říci, že jedna k jedné pojde a jsou na tom podobně.
Kultivovaný dvoulitr servíruje masivní točivý moment už od zhruba 1600 otáček a při 2000 nabízí plných 400 Nm. Rostoucími otáčkami střídá výkon točivý moment, který slábne, přičemž před hranicí 4000 otáček je vhodné řadit vyšší kvalt. Respektive automat nechat dělat svou práci. Ten je mimochodem jedinou volbou pro dieselový dvoulitr. Pro manuál je zaslíben jen benzinový agregát 1,6 THP, který jsem testoval před pár týdny.
Náruživost benzinové jedna šestky dieselový dvoulitr tristně postrádá. Stejně jako chuť po otáčkách. Nicméně jeho zátah je pocitově daleko výraznější a svým zvukem neurazí. Na druhou stranu, síla naftového dvoulitru výrazně slábne s rostoucí rychlostí, přičemž 1,6 THP měla dost síly i při rychlostech kolem 150 km/h.
Spotřeba se pohybuje při klidném tempu okolo hodnoty 5,5 při ostré jízdě se jen mimořádně podívá přes číslovku 7,5. Reálně lze jezdit do 6,5 litru, což pro benzínovou verzi byla čistá utopie.
Jízda
Dost přilnavosti a stability podvozku slibně naznačuje, že jsem se mohl splést, a u Peugeotu udělali něco, co konkurence nemá. Přitvrdíte a stále má auto dost gripu a vykružuje jeden apex za druhým. Pak se ale brzy dostáváte na limit motoru s čímž přichází i větší nervozita podvozku.
Při objevování limitů naleznete jen neutralitu klouzající po předku do nedotáčivosti. Ta byla ještě umocněna dost sjetými předními pneumatikami.
Ani na okresce nebudete, kdo ví jak rychlí. Ani tak nejde o vyšší hmotnost, ale o rozložení hmotnosti a zvláště pak o sílu motoru, která v rychlostech nad 110 km/h není kdo ví jak zázračná.
Místo honby za nejlepším časem na okruhu, budete excelovat na dálnici. Sednete za volant a za několik hodin vystoupíte na druhém konci Evropy. A zvláště v této úloze naftové GT funguje skvěle.
Stabilní a relativně tichý podvozek, za všech okolností pohodlný, vybízí k vyšším než povoleným rychlostem. A přitom na palubě panuje pohodlí a klid.
Šesti stupňový automat řadil rychle a ale trochu zbrkle. Při rozjezdu s vypnutou kontrolou trakce hned řadí dvojku, přičemž když si to uvědomíte a sami dáte povel k přeřazení, najednou máte zařazenou trojku.
Často nechával klouzat spojku místo toho aby podřadil, nevím z jakého důvodu, ale budiž. A pokud před omezovačem nepřeřadíte, udělá to za vás, bez ohledu na to, zda máte nebo nemáte manuální mód.
Brzdy jsou typicky přeposilované stejně jako řízení ve standartním modu. Po stisknutí tlačítka sport ztuhne, ale neposkytne větší zpětnou vazbu. Ve sportovním modu simulují reproduktory zvuk šestiválce. Je to umělé, lživé, ale z mého pohledu vítané. Cokoliv co vám pomůže zapomenout na to, že máte pod kapotou, jinak docela dobře odhlučněný nafťák, počítám k dobru.
Resumé
Peugeot 308 SW GT s naftovým dvoulitrem není sportovní auto. Kdo pochopí jeho smysl, tedy rychlého rodinného auta s přívětivou spotřebou, bude s ním spokojen. Pokud od něj očekáváte sportovní výkony zdatného hothatche, budete zklamaní.
Ve výsledku vlastně není moc chyb, které mu budete vyčítat. Malý volant je maličkost, poměrně vysoká pořizovací cena je už větší problém, a pokud budeme uvažovat nad tím, že by se chtěl budoucí majitel bavit za volantem, tak mu vyčteme i nudné jízdní vlastnosti, které na okreskách neoslní.
Jenže 308 SW GT má i druhou tvář. Ta je o mnoho lepší. Rychlý cestovní vůz, s trochou toho sportovního šmrncuu a hlavně velkým kufrem a dostatkem místa je dnes velmi žádané zboží a tuto roli zvládá tenhle Peugeot velmi dobře.
Celkové hodnocení: 91 %
Základní cena vozu: 609 500 Kč
Cena testované verze: 689 900 Kč
KLADY
- silný a kultivovaný motor
- práce automatické převodovky
- pohodlný podvozek
- perfektní LED světlomety
ZÁPORY
- bez sportovních ambic
- řízení bez zpětné vazby
Motorizace:
přeplňovaný vznětový čtyřválec
objem: 1997 cm3
nejvyšší výkon: 133 kW při 3750 ot/min
největší točivý moment: 400 Nm při 2000 ot/min
palivo: nafta
Výkon:
nejvyšší maximální rychlost: 218 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,6 sekundy
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 4,8 l / 3,7 l / 4,1 l
Rozměry:
objem zavazadlového prostoru: 610 litrů
hmotnost: 1595 kg
objem palivové nádrže: 53 litrů
rozměr pneumatik: 225/40 R18
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.