Přesně taková auta si dnes trh žádá. Velký kufr, velký výkon, automat, sportovní šasi a nízká spotřeba. Rozhodně se nejedná o nový druh sportovního auta, ale spíše znovuobjevení receptu na úspěch.
Naftový sporťák s automatem zní jako naprostá utopie a hloupost. Ještě do nedávna bych s vámi souhlasil. Jenže dnes umí naftové motory daleko víc. Vysoké výkony, použitelné otáčky, kultivovanost a stále nižší spotřeba v porovnání s benzinovými agregáty.
Design
Na první pohled se příliš neliší od obyčejné 308, i když si i lajk všimne jisté odlišnosti. Vše je skryto v detailech, decentně přepracovaný přední nárazník, nástavce prahů, 18-ti palcová litá kola nebo zadní nárazník s dvojicí koncovek výfuku (nutno dodat, že jsou falešné).
Decentní změny jsou namístě, však jde „jen“ o GT, nikoliv GTI, které by mělo dorazit později. A celému naladění a vlastně i určení auta, mi sedí toto roucho beránka více, než nějaký ostře řezaný a výrazný bodykit. I po této stránce si 308 GT nehraje na nic, co není a to je jednoznačně dobře!
Interiér
Pokud se toho zvenčí nezměnilo příliš, uvnitř to bude stejné, ne-li ještě podobnější klasické 308. Sedadla s výraznějším bočním vedením a červeným prošíváním dobře drží tělo a jsou skutečně velmi pohodlné, což nebývá zvykem u takto sportovně zaměřených aut.
Červené prošívání nalezneme i na přístrojové desce, kde jsou švy na měkčeném plastu. Jinak je vše jako u klasické 308 se všemi pozitivními stránkami, ale i neduhy. Malý volant, dole zploštělý do ruky padne dobře, ale mě nevyhovuje, stejně tak i průměr věnce, který by mohl být o malinko větší.
Kovové pedály, tlačítko režimu sport a červené podsvícení budíků, jsou poslední změny, které mě napadají. Jinak je kabina dobře zpracovaná, působí velmi hodnotným dojmem a prostoru je zde dostatek.
Obrovský zavazadlový prostor o objemu 610 litrů (Shodně jako Octavia) netřeba připomínat. Dobré využití díky pravidelnému tvaru je velké plus. Možná vám bude chybět pár „Simply Clever“ řešení, je pravda, že kapsičky jsou tu jen dvě a dvojité dno kufru byste hledali také marně. Nicméně nakládací hrana je poměrně nízká a typický schod tu také chybí.
Motor
Pod kapotou pracoval dvoulitrový vznětový čtyřválec 2,0 BlueHDi, který disponoval rovnými 180 koňmi a 400 Nm točivého momentu. V porovnání s největší konkurencí, tedy Golfem GTD a naftovou Octavii RS má Peugeot o 4 koně méně a o 20 Nm více. Takže lze téměř říci, že jedna k jedné pojde a jsou na tom podobně.
Kultivovaný dvoulitr servíruje masivní točivý moment už od zhruba 1600 otáček a při 2000 nabízí plných 400 Nm. Rostoucími otáčkami střídá výkon točivý moment, který slábne, přičemž před hranicí 4000 otáček je vhodné řadit vyšší kvalt. Respektive automat nechat dělat svou práci. Ten je mimochodem jedinou volbou pro dieselový dvoulitr. Pro manuál je zaslíben jen benzinový agregát 1,6 THP, který jsem testoval před pár týdny.
Náruživost benzinové jedna šestky dieselový dvoulitr tristně postrádá. Stejně jako chuť po otáčkách. Nicméně jeho zátah je pocitově daleko výraznější a svým zvukem neurazí. Na druhou stranu, síla naftového dvoulitru výrazně slábne s rostoucí rychlostí, přičemž 1,6 THP měla dost síly i při rychlostech kolem 150 km/h.
Spotřeba se pohybuje při klidném tempu okolo hodnoty 5,5 při ostré jízdě se jen mimořádně podívá přes číslovku 7,5. Reálně lze jezdit do 6,5 litru, což pro benzínovou verzi byla čistá utopie.
Jízda
Dost přilnavosti a stability podvozku slibně naznačuje, že jsem se mohl splést, a u Peugeotu udělali něco, co konkurence nemá. Přitvrdíte a stále má auto dost gripu a vykružuje jeden apex za druhým. Pak se ale brzy dostáváte na limit motoru s čímž přichází i větší nervozita podvozku.
Při objevování limitů naleznete jen neutralitu klouzající po předku do nedotáčivosti. Ta byla ještě umocněna dost sjetými předními pneumatikami.
Ani na okresce nebudete, kdo ví jak rychlí. Ani tak nejde o vyšší hmotnost, ale o rozložení hmotnosti a zvláště pak o sílu motoru, která v rychlostech nad 110 km/h není kdo ví jak zázračná.
Místo honby za nejlepším časem na okruhu, budete excelovat na dálnici. Sednete za volant a za několik hodin vystoupíte na druhém konci Evropy. A zvláště v této úloze naftové GT funguje skvěle.
Stabilní a relativně tichý podvozek, za všech okolností pohodlný, vybízí k vyšším než povoleným rychlostem. A přitom na palubě panuje pohodlí a klid.
Šesti stupňový automat řadil rychle a ale trochu zbrkle. Při rozjezdu s vypnutou kontrolou trakce hned řadí dvojku, přičemž když si to uvědomíte a sami dáte povel k přeřazení, najednou máte zařazenou trojku.
Často nechával klouzat spojku místo toho aby podřadil, nevím z jakého důvodu, ale budiž. A pokud před omezovačem nepřeřadíte, udělá to za vás, bez ohledu na to, zda máte nebo nemáte manuální mód.
Brzdy jsou typicky přeposilované stejně jako řízení ve standartním modu. Po stisknutí tlačítka sport ztuhne, ale neposkytne větší zpětnou vazbu. Ve sportovním modu simulují reproduktory zvuk šestiválce. Je to umělé, lživé, ale z mého pohledu vítané. Cokoliv co vám pomůže zapomenout na to, že máte pod kapotou, jinak docela dobře odhlučněný nafťák, počítám k dobru.
Resumé
Peugeot 308 SW GT s naftovým dvoulitrem není sportovní auto. Kdo pochopí jeho smysl, tedy rychlého rodinného auta s přívětivou spotřebou, bude s ním spokojen. Pokud od něj očekáváte sportovní výkony zdatného hothatche, budete zklamaní.
Ve výsledku vlastně není moc chyb, které mu budete vyčítat. Malý volant je maličkost, poměrně vysoká pořizovací cena je už větší problém, a pokud budeme uvažovat nad tím, že by se chtěl budoucí majitel bavit za volantem, tak mu vyčteme i nudné jízdní vlastnosti, které na okreskách neoslní.
Jenže 308 SW GT má i druhou tvář. Ta je o mnoho lepší. Rychlý cestovní vůz, s trochou toho sportovního šmrncuu a hlavně velkým kufrem a dostatkem místa je dnes velmi žádané zboží a tuto roli zvládá tenhle Peugeot velmi dobře.
Celkové hodnocení: 91 %
Základní cena vozu: 609 500 Kč
Cena testované verze: 689 900 Kč
KLADY
- silný a kultivovaný motor
- práce automatické převodovky
- pohodlný podvozek
- perfektní LED světlomety
ZÁPORY
- bez sportovních ambic
- řízení bez zpětné vazby
Motorizace:
přeplňovaný vznětový čtyřválec
objem: 1997 cm3
nejvyšší výkon: 133 kW při 3750 ot/min
největší točivý moment: 400 Nm při 2000 ot/min
palivo: nafta
Výkon:
nejvyšší maximální rychlost: 218 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,6 sekundy
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 4,8 l / 3,7 l / 4,1 l
Rozměry:
objem zavazadlového prostoru: 610 litrů
hmotnost: 1595 kg
objem palivové nádrže: 53 litrů
rozměr pneumatik: 225/40 R18
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.