Přesně taková auta si dnes trh žádá. Velký kufr, velký výkon, automat, sportovní šasi a nízká spotřeba. Rozhodně se nejedná o nový druh sportovního auta, ale spíše znovuobjevení receptu na úspěch.
Naftový sporťák s automatem zní jako naprostá utopie a hloupost. Ještě do nedávna bych s vámi souhlasil. Jenže dnes umí naftové motory daleko víc. Vysoké výkony, použitelné otáčky, kultivovanost a stále nižší spotřeba v porovnání s benzinovými agregáty.
Design
Na první pohled se příliš neliší od obyčejné 308, i když si i lajk všimne jisté odlišnosti. Vše je skryto v detailech, decentně přepracovaný přední nárazník, nástavce prahů, 18-ti palcová litá kola nebo zadní nárazník s dvojicí koncovek výfuku (nutno dodat, že jsou falešné).
Decentní změny jsou namístě, však jde „jen“ o GT, nikoliv GTI, které by mělo dorazit později. A celému naladění a vlastně i určení auta, mi sedí toto roucho beránka více, než nějaký ostře řezaný a výrazný bodykit. I po této stránce si 308 GT nehraje na nic, co není a to je jednoznačně dobře!
Interiér
Pokud se toho zvenčí nezměnilo příliš, uvnitř to bude stejné, ne-li ještě podobnější klasické 308. Sedadla s výraznějším bočním vedením a červeným prošíváním dobře drží tělo a jsou skutečně velmi pohodlné, což nebývá zvykem u takto sportovně zaměřených aut.
Červené prošívání nalezneme i na přístrojové desce, kde jsou švy na měkčeném plastu. Jinak je vše jako u klasické 308 se všemi pozitivními stránkami, ale i neduhy. Malý volant, dole zploštělý do ruky padne dobře, ale mě nevyhovuje, stejně tak i průměr věnce, který by mohl být o malinko větší.
Kovové pedály, tlačítko režimu sport a červené podsvícení budíků, jsou poslední změny, které mě napadají. Jinak je kabina dobře zpracovaná, působí velmi hodnotným dojmem a prostoru je zde dostatek.
Obrovský zavazadlový prostor o objemu 610 litrů (Shodně jako Octavia) netřeba připomínat. Dobré využití díky pravidelnému tvaru je velké plus. Možná vám bude chybět pár „Simply Clever“ řešení, je pravda, že kapsičky jsou tu jen dvě a dvojité dno kufru byste hledali také marně. Nicméně nakládací hrana je poměrně nízká a typický schod tu také chybí.
Motor
Pod kapotou pracoval dvoulitrový vznětový čtyřválec 2,0 BlueHDi, který disponoval rovnými 180 koňmi a 400 Nm točivého momentu. V porovnání s největší konkurencí, tedy Golfem GTD a naftovou Octavii RS má Peugeot o 4 koně méně a o 20 Nm více. Takže lze téměř říci, že jedna k jedné pojde a jsou na tom podobně.
Kultivovaný dvoulitr servíruje masivní točivý moment už od zhruba 1600 otáček a při 2000 nabízí plných 400 Nm. Rostoucími otáčkami střídá výkon točivý moment, který slábne, přičemž před hranicí 4000 otáček je vhodné řadit vyšší kvalt. Respektive automat nechat dělat svou práci. Ten je mimochodem jedinou volbou pro dieselový dvoulitr. Pro manuál je zaslíben jen benzinový agregát 1,6 THP, který jsem testoval před pár týdny.
Náruživost benzinové jedna šestky dieselový dvoulitr tristně postrádá. Stejně jako chuť po otáčkách. Nicméně jeho zátah je pocitově daleko výraznější a svým zvukem neurazí. Na druhou stranu, síla naftového dvoulitru výrazně slábne s rostoucí rychlostí, přičemž 1,6 THP měla dost síly i při rychlostech kolem 150 km/h.
Spotřeba se pohybuje při klidném tempu okolo hodnoty 5,5 při ostré jízdě se jen mimořádně podívá přes číslovku 7,5. Reálně lze jezdit do 6,5 litru, což pro benzínovou verzi byla čistá utopie.
Jízda
Dost přilnavosti a stability podvozku slibně naznačuje, že jsem se mohl splést, a u Peugeotu udělali něco, co konkurence nemá. Přitvrdíte a stále má auto dost gripu a vykružuje jeden apex za druhým. Pak se ale brzy dostáváte na limit motoru s čímž přichází i větší nervozita podvozku.
Při objevování limitů naleznete jen neutralitu klouzající po předku do nedotáčivosti. Ta byla ještě umocněna dost sjetými předními pneumatikami.
Ani na okresce nebudete, kdo ví jak rychlí. Ani tak nejde o vyšší hmotnost, ale o rozložení hmotnosti a zvláště pak o sílu motoru, která v rychlostech nad 110 km/h není kdo ví jak zázračná.
Místo honby za nejlepším časem na okruhu, budete excelovat na dálnici. Sednete za volant a za několik hodin vystoupíte na druhém konci Evropy. A zvláště v této úloze naftové GT funguje skvěle.
Stabilní a relativně tichý podvozek, za všech okolností pohodlný, vybízí k vyšším než povoleným rychlostem. A přitom na palubě panuje pohodlí a klid.
Šesti stupňový automat řadil rychle a ale trochu zbrkle. Při rozjezdu s vypnutou kontrolou trakce hned řadí dvojku, přičemž když si to uvědomíte a sami dáte povel k přeřazení, najednou máte zařazenou trojku.
Často nechával klouzat spojku místo toho aby podřadil, nevím z jakého důvodu, ale budiž. A pokud před omezovačem nepřeřadíte, udělá to za vás, bez ohledu na to, zda máte nebo nemáte manuální mód.
Brzdy jsou typicky přeposilované stejně jako řízení ve standartním modu. Po stisknutí tlačítka sport ztuhne, ale neposkytne větší zpětnou vazbu. Ve sportovním modu simulují reproduktory zvuk šestiválce. Je to umělé, lživé, ale z mého pohledu vítané. Cokoliv co vám pomůže zapomenout na to, že máte pod kapotou, jinak docela dobře odhlučněný nafťák, počítám k dobru.
Resumé
Peugeot 308 SW GT s naftovým dvoulitrem není sportovní auto. Kdo pochopí jeho smysl, tedy rychlého rodinného auta s přívětivou spotřebou, bude s ním spokojen. Pokud od něj očekáváte sportovní výkony zdatného hothatche, budete zklamaní.
Ve výsledku vlastně není moc chyb, které mu budete vyčítat. Malý volant je maličkost, poměrně vysoká pořizovací cena je už větší problém, a pokud budeme uvažovat nad tím, že by se chtěl budoucí majitel bavit za volantem, tak mu vyčteme i nudné jízdní vlastnosti, které na okreskách neoslní.
Jenže 308 SW GT má i druhou tvář. Ta je o mnoho lepší. Rychlý cestovní vůz, s trochou toho sportovního šmrncuu a hlavně velkým kufrem a dostatkem místa je dnes velmi žádané zboží a tuto roli zvládá tenhle Peugeot velmi dobře.
Celkové hodnocení: 91 %
Základní cena vozu: 609 500 Kč
Cena testované verze: 689 900 Kč
KLADY
- silný a kultivovaný motor
- práce automatické převodovky
- pohodlný podvozek
- perfektní LED světlomety
ZÁPORY
- bez sportovních ambic
- řízení bez zpětné vazby
Motorizace:
přeplňovaný vznětový čtyřválec
objem: 1997 cm3
nejvyšší výkon: 133 kW při 3750 ot/min
největší točivý moment: 400 Nm při 2000 ot/min
palivo: nafta
Výkon:
nejvyšší maximální rychlost: 218 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,6 sekundy
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 4,8 l / 3,7 l / 4,1 l
Rozměry:
objem zavazadlového prostoru: 610 litrů
hmotnost: 1595 kg
objem palivové nádrže: 53 litrů
rozměr pneumatik: 225/40 R18
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.