V naší redakci se na týdenní test již několikrát objevila současná třetí generace modelu Octavia, ale až dnes se dostalo na tu nejluxusněji zaměřenou verzi. Tou je provedení Laurin & Klement a aby byl testovaný kus co nejspecifičtější, na test jsme zvolili oblíbenou karoserii Combi, pod kapotou pak pracoval naftový motor 2.0 TDI o výkonu 150 koní.
Design
Současná Octavie ve vrcholné výbavě Laurin & Klement nabízí v základu prvky, které u ostatních linií výbav většinou nedostanete, nebo si za ně tučně připlatíte. Exteriér testované specifikace tak zdobí chromované lišty oken, dále dle mého názoru velmi povedená 18-ti palcová kola Turbine z lehkých slitin a na bocích karoserie se usadili stříbrné plaketky "Laurin & Klement".
Celé dílo bylo dokonáno hodně příjemně vypadajícím stříbrným lakem karoserie, který ve spojení s litými koly vytvářel z Octavie objekt velké pozornosti, za nímž se leckdo na ulici otočil. Tím však změny končí, nejvyšší stupeň výbavy už víc model Octavia neodliší, pokud se tedy neposadíme do interiéru.
Interiér a výbava
Po usednutí do kabiny mne totiž uvítala specifická sedadla čalouněná kombinací hnědá kůže / alcantara. Sedačky navíc mají v opěradlech vtisknutá loga Laurin & Klement. Loga výbavy se však nacházejí i na stříbrných prahových lištách a také na bočních lištách ve dveřích, které navozují přítomnost dřeva. Celkově jsem se tedy v kabině nejlépe vybavené Octavie cítil útulně a snad jen instalace loga L&K ve spodní části volantu by neuškodila.
Jelikož byla Octavia v rodinné verzi Combi, nechyběla hromada místa ve všech směrech a obří zavazadelník o objemu 610 litrů až 1740 litrů. Tím, proč si však většina zájemců o Octavii koupí právě linii L&K, je výbava. Ta je v podstatě u této verze kompletní (až na pár prvků za příplatek). V základu jsou kupříkladu natáčecí bi-xenonové světlomety, adaptivní tempomat, zatmavené pozadí předních mlhovek, vyhřívané trysky stěračů, děštový a světelný senzor nebo premiový audiosystém Canton s 10 reproduktory.
Ve výbavě nechyběly ani příplatky, mezi které se řadí například prosklená panoramatická střecha nebo systém jízdního profilu. Ten nabízí hned 4 jízdní režimy. Pro úsporné řidiče je tu režim Eco, následuje každodenní Normal, osobní režim Individual a nejostřejší Sport. Právě rozdíl mezi profily Eco a Sport jsou velmi znatelné, a to hlavně v odezvě motoru na sešlápnutí plynového pedálu a tuhosti posilovače řízení.
Motor a jízda
Jak už bylo zmíněno, testovaná specifikace nabízela defacto nejvíce oblíbenou kombinaci - naftový čtyřválec o objemu 2 litry, jenž byl spojený s manuální šestistupňovou převodovkou. Motor má v této konfiguraci výkon 150 koní a točivý moment 340 Nm.
Představovat tak tuto pohonnou jednotku nemá moc smysl. Výkon jí v podstatě nechybí a pokud si zvolíte do výbavy systém jízdního profilu, na režim Sport je motor až neskutečně živý a leckdy jsem měl pocit, že pod kapotou je více jak 150 koní. Dynamicky vůz neztrácí ani v plném obsazení pěti lidmi a nečiní mu problém udržovat konstantní rychlost i do prudších dálničních kopců.
Horší je to se spotřebou, která se silně odvíjí od zatížení vozu samotného. Testovaná Octavie měla najeto bez mála 27 tisíc km a bylo znát, že když byl vůz nezatížen, spotřeba se v průměru pohybovala okolo 5,7 litru na 100 km. Pokud jsem však Octavii obsadil dalšími dvěma osobami a nějakým tím zavazadlem, rázem se průměrná spotřeba dostala k 6,8 litru, a to i na režim Eco.
Podvozkově je na tom verze 2.0 TDI hůře, než varianta s pohonem všech čtyř kol. U našeho testovaného provedení se totiž vzadu nacházela jednoduchá kliková zadní nápravá s vlečenými rameny, kdežto u varianty s pohonem 4x4 se ve standardu montuje víceprvek. I díky tomu je jízda v Octavii Combi 2.0 TDI méně příjemnější, ale stále to není katastrofa. V zatáčkách se vůz naklání jen minimálně a skvěle drží zvolenou stopu. V kabině ani po nájezdu víc jak 27 tisíc km nic nevrzalo a řízení mě nesmírně bavilo, za což mohl i větší odpor posilovače v režimu Sport.
Resumé
Nejvyšší výbavové provedení Laurin & Klement je vhodné především pro ty, co chtějí elegantní ale přitom nepříliš nápadné rodinné auto. V této konfiguraci vůz nabídne plnou výbavu, jen pár příplatků, exkluzivní designové prvky a logicky i vyšší cenu. Pokud si totiž chcete Octavii Combi L&K vyšperkovat na maximum, její cena se spolu s příplatky vyšplhá k téměř 850 tisícům.
Celkové hodnocení: 86 %
Základní cena testované verze: 722 900 Kč
Cena testované verze vč. příplatků: 834 100 Kč
KLADY
- luxusní nádech
- bohatá základní výbava
- dostatečně výkonný motor
- exkluzivní dekory
ZÁPORY
- jednoduchá zadní náprava
- některé příplatky
Motorizace přeplňovaný naftový čtyřválec objem: 1968 cm3 nejvyšší výkon: 150 koní při 3500 - 4000 ot/min. největší točivý moment: 340 Nm při 1750 - 3000 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 213 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,7 sekundy spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 5,4 l / 4,1 l / 5,5 l objem palivové nádrže: 55 litrůV závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.