Design
Nespočet mých známých se při prvotním pohledu na vůz zeptali, za to není jen větší verze Range Roveru Evoque. Může za to především přední identická část, která až na drobné detaily opravdu vypadá jak u malého Evoqua. Na druhou stranu si nelze nevšimnout obřího nápisu Discovery, který zvláště na bílém podkladu vypadá vskutku dobře. Za vynikající mix považuji právě sněhově bílý metalický lak, který byl zkombinován s černými prvky jako je mřížka chladiče, černá kola a nebo kryty zpětných zrcátek.
Při pohledu na záď zaujmou především specifické čiré zadní lampy, které stejně jako ty přední dávají na obdiv dravost celého auta. Doslova jako by říkaly „nehrajte si se mnou, dopadnete špatně“ a přesně tohle si asi většina ostatních řidičů myslela, i na dálnici stačilo jet trochu rychleji, rozsvítit uzké xenonové ostře ztvárněné světlomety a jako mávnutím kouzelného proutku se všichni klidili do pravého pruhu.
Jelikož Discovery Sport je nástupcem Freelanderu, oproti němu má lepší světlou výšku o hodnotě 212 mm. Nechybí ani přední nájezdový úhel 25° / přechodový 21° / zadní 31°. Kdo má rád průjezdy hlubší vodou, toho pro změnu potěší možnost projet hloubku až 600 mm.
Interiér a výbava
Hned po usednutí do kabiny Discoveryho Sport a tlumeném zabouchnutí dveří na mne dýchla luxusní atmosféra, která dovede posádku během mžiku tak nějak uvolnit. Výrobce myslel na dobrý výhled z vozu, takže je zde přítomno ukotvení sedadel v tzv. divadelním uspořádání. To znamená, že každá další řada je o něco výš než ta předchozí. Námi testovaná sedmimístná verze to potvrzovala, ačkoliv dostat se na třetí řadu sedadel je celkem obtížné a pohodlně tam posadíte maximálně své dvě malé děti.
Druhá řada sedaček potěšila svou variabilitou, dala se různě naklápět a posouvat, což přispívá k tomu, kolik prostoru si chcete nechat v zavazadelníku. Ten má totiž v základním uspořádání 829 litrů, při sklopení obou řad se pak naskytne prostor 1698 litrů a to už je hodnota, která poslouží i pro nouzové přespání nebo naložení abnormálně velkého nákladu. Doslova královský prostor je však na místě řidiče a spolujezdce, kde se nebudou tísnit ani objemově větší postavy. Velká kožená křesla měla výborné boční vedení, byla nastavitelná v širokém rozsahu a okolo mne se nacházely jen kvalitní materiály. Mezi ty patří především pravý hliník, matně černé plastové dekory a velmi kvalitně slícované jednotlivé díly palubní desky a středového panelu.
Naprostou lahůdkou byl nejen pro moje oči výsuvný a otočný ovladač automatické převodovky ZF, který po každé nastartování sám tiše vyjede. Nejednoho spolucestujícího tento prvek tak zaujal, že kolikrát chtěl jen nastartovat a zase vypnout motor. Další specialitou je dvojitý centrální dotykový displej, který umí zobrazit na straně řidiče kupříkladu navigační údaje a na straně spolujezdce je v tu samou chvíli zobrazena aktuálně naladěná televizní stanice. Dívat se lze na ní jen pokud stojíte a nebo v případě jízdy se musí systém propojit se sluchátky, pak můžete jako řidič poslouchat své oblíbené rádio, zatímco spolujezdec sleduje svůj oblíbený pořad.
Po stránce výbavy je nutné uznat, že testované provedení ve výbavové linii HSE bylo vybaveno víc jak slušně. Nechyběl systém Terrain Response s 5 různými jízdnými režimy, sedm airbagů, výkonný audiosystém Meridian (za příplatek), dvouzonová klimatizace a nebo kožený multifunkční volant. Naopak panoramatickou střechu bych za příplatek 34.122 kč nedoporučoval, je to sice krásné, když se posádka může kochat výhledem na nebe, jenže v terénu se od střechy při každém přejetí nerovnosti ozývají zvuky, které nejsou zrovna příjemné a je znát, jak je oslabena tuhost karoserie.
Motorizace a jízda
Pod kapotou testovaného kusu pracoval čtyřválcový turbodiesel SD4 o objemu 2,2 litru z dílny koncernu PSA. Ten disponuje výkonem 140 kW a točivým momentem 420 Nm, což ve spojení s devítistupňovým automatem ZF tvořilo ideální kombinaci na delší dálniční trasy. Bohužel, sladění motoru a jindy dokonalé převodovky ZF se u Discovery Sport povedlo jen z části.
Jde totiž o to, že při prudším sešlápnutí plynového pedálu dojde k nějaké odezvě motoru až po sekundě až dvě, což je opravdu hodně. Zprvu se nic neděje a najednou přijde kopanec a vůz začne zrychlovat a dostaví se očekávaný točivý moment, což mě leckdy dovedlo nepříjemně překvapit a v některých situacích to může být krajně nevhodné. Jinak se ale převodovka ZF vyznačuje hladkými změnami převodových stupňů a snad jen logika řazení jednotlivých rychlostí by mohla být pro příště lepší. Motor byl totiž někdy zbytečně vytáčen a převodovka ne a ne zařadit, takže ke slovu přišla do ruky dobře padnoucí pádla pod volantem. Zajímavostí testované verze je, že nejvyšší maximální rychlost je u ní elektronicky omezena na 188 km/h, což je na velikost auta samotného možná tak akorát, ale motor by s chutí jel ještě více.
Co se týče spotřeby, při klidném stylu jízdy po okreskách a nebo dálnicích mi byla odměnou hodnota 7,6 litru na 100 km. Ve městě se naopak spotřeba dostala i přes přítomnost systému Start Stop na 10,2 litru, takže výsledné hodnoty nejsou zas tak děsivé, jak by si někdo mohl myslet. Nevýhodou je menší palivová nádrž, jenž disponuje objemem „jen“ 65 litrů. Při jízdě v téměř jakékoliv rychlosti se navíc do kabiny dostával větší hluk od motoru a valících se kol.
Naopak při filtrování nerovností musím Discovery Sport jen vynachválit, už dlouho jsem nejel v něčem, co si dovedlo tak snadno poradit s téměř jakoukoliv nerovností nebo výmolem. I jízda v terénu nečinila automobilu žádný problém, karoserie se typicky zhoupne při každém přejetí větší nerovnosti a při zvolení správného jízdního režimu na středovém panelu, jsem si chvílemi připadal, že najdu jen ztěží místo, kam bych nevyjel a nebo jej neprojel. Limitem tak byla spíše moje odvaha a silniční lepivé pneumatiky Pirelli, které mi v terénu dávaly jasně najevo, co si mohu a nemohu dovolit. Dobré bylo také osvětlit, že přítomný systém Terrain Response vlastně u každého jízdního režimu upraví funkci stabilizačního systému, kontroly trakce, chování převodovky a motoru.
Resumé
Nový Land Rover Discovery Sport na mě zanechal nezapomenutelný dojem, který ze mne jen tak nevyprchá. Precizní zpracování jednotlivých dílů, interiéru, skvělá prostupnost terénem a nebo dravý vzhled, který poutá pozornost všude, kam s vozem přijedete. Naopak zmatenější převodovka a nebo odhlučnění motoru a podvozku by chtělo doladit, protože to ubírá výsledné cenné body. Po stránce komfortu a přestiže je však Discovery Sport tou pravou volbou pro ty, co nechtějí zapadnout mezi vlastníky tak často vídané německé produkce a chtějí vlastnit "něco extra".
Celkové hodnocení: 96 %
Základní cena: 1.043.020 Kč (S 2.2 SD4 4WD140 kW)
Cena testované verze vč. příplatků:1.861.706 Kč
KLADY
- komfortní podvozek
- dravý design karoserie
- bohatá výbava
- útulný a vzdušný interiér
- dovednosti v terénu
ZÁPORY
- odhlučnění motoru
- spárování převodovky s motorem
Motorizace |
přeplňovaný vznětový čtyřválec |
objem: 2179 cm3 |
nejvyšší výkon: 140 kW při 3500 ot/min. |
největší točivý moment: 420 Nm při 1750 ot/min. |
Výkon |
nejvyšší maximální rychlost: 188 km/h |
zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,9 sekundy |
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 7.4 l / 5.7 l/ 6.3 l |
objem palivové nádrže: 65 litrů |