Kia Rio se může zdát jako vhodná levnější alternativa k Fabii, jenže Kia tímto modelem vypálila rybník jak konkurenci v B segmentu tak i větším z nižší střední. Rio je totiž tak trochu na pomezí těchto tříd a přes všechny svoje prohřešky by mohla právě tímto trumfem přebít zavedenou konkurenci.
Design
V rychlosti zopakuji, že třetí generace Kie Rio prošla faceliftem loni v říjnu. Velké světlomety jsou zřejmě jednou vadou na kráse. Rio je v celku pohledné auto a to rozhodně nechci s vámi manipulovat svým osobním vkusem.
Hezkou barvou a větším rozměrem litých kol jistě souseda oslníte, ale zrovna testovaný kousek nezapříčí závist souseda. Pastelová žlutá barva vypadá naživo ještě trochu hůře než na fotkách a plechové 15“ s poklicemi také nikoho neohromí. Rozhodně ale chválím, že zrcátka i kliky dveří jsou lakovaná.
Interiér
Mnozí konkurenti by se mohli u Kie učit co do přehlednosti a uspořádání jednotlivých ovladačů. Vše je intuitivní, dobře dostupné a vše se ovládá velmi snadno. Robustní chod otočných ovladačů klimatizace, nebo ovládání na volantu ocení každý řidič. Stejně jako skvěle tvarovaný tříramenný volant, který jsem chválil již při prvním testu Ria s 1,4 CVVT.Pár chyb se ale i tak najde. Především výhled. Za většími A sloupky se na chvíli auto v protisměru schová, ale když se podíváte šikmo vzad, tak přes C sloupek neuvidíte ani dodávku, natož chodce.Někoho by mohly urazit tvrdé plasty, které jsou všude, kam se jen podíváte. Drtivou většinu zákazníků bude ale více zajímat to, že nikde nic nevrže, neklepe a slícování je precizní.Nejvíce boduje Rio v nabídce prostoru. Má k tomu skvělé předpoklady. Rozvor je jen o 8 milimetrů menší, než u Octavie druhé generace a to se bavíme o autě, které je cenově dostupnější než Fabie (ta má rozvor menší o rovných 100 mm). Těží z toho nejen řidič a spolujezdec, ale především pasažéři na zadních sedadlech. Ve všech směrech nabízí Rio dostatek místa.
Jedinou slabinou co do prostornosti je objem zavazadelníku. Skromnějších 288 litrů postačí mladé dvojici, rodina bude postrádat litry, které nabídnou v Boleslavi nebo Nošovicích.
Jízda
Není to tak dávno co jsem testoval Rio s motorem 1,4 CVVT, který disponoval výkonem 80 kW. Nyní jsem sáhl po levnější a slabší motorizaci. Čtyřválec o objemu 1,25 litru nabízí výkon 62 kW a maximum točivého momentu 121 Nm při 4000 otáček. Motor je dostatečně kultivovaný a tichý. I když je to motor bez jakýchkoliv dynamických ambic, umí s Riem o hmotnosti lehce přes 1000 kg docela hýbat. Jen je potřeba ještě více pracovat s motorem, než u silnější 1,4 CVVT.
Ve městě vás trochu může pozlobit nedostatek točivého momentu ve spodním spektru otáček stejně jako práce s progresivní spojkou. Co vás však potěší je přesné řazení s krátkými dráhami. I odstupňování jednotlivých rychlostí zvládli konstruktéři daleko lépe než u silnější benzinové alternativy.
Vláčný podvozek zvládne filtrovat všechny nerovnosti velmi zdatně, chybí mu ale čitelnost a jistota na rozbitém asfaltu. To například Volkswagen Polo zvládá daleko lépe.Naději na rychlejší jízdu rozpráší nejprve letargický projev motoru a posléze nekomunikativní a trochu gumové řízení kolem středové polohy. To samozřejmě není na škodu, pro zábavu za volantem se stejně podíváte jinam.I když 1,25 CVVT neholduje dietě, není výsledná spotřeba 5,7 litrů na 100 km špatný výsledek. Ve městě počítejte se spotřebou lehce přes 6 litrů, mimo něj spadne i k 5,4 a na dálnici při rozumných rychlostech se můžete držet na hranici 6 litrů.
Závěr
Rio trumfuje především v nabídce prostoru na zadních sedadlech, osvědčené leč staré techniky, nevšedním designem a vše korunuje příznivě nastavenou cenovou politikou.Na kolena jí srazí dynamické ambice řidiče se vším, co to obnáší, tedy výkon motoru, schopnosti podvozku na limitu nebo přesnost a zpětná vazba řízení.Nenáročný řidič může s Riem ušetřit dost peněz a rozhodně neudělá chybu. Však testovaný exemplář s rádiem, klimatizací, elektrickým stahováním oken a ovládáním zrcátek a další výbavou stál necelých 260 tisíc, to je dobrá nabídka ne?
Celkové hodnocení: 80 %
Základní cena vozu: 229 980 Kč
Cena testované verze: 259 980 Kč
KLADY
- prostorný interiér
- zpracování materiálů a ergonomie
- pohodlný podvozek
- příznivá cenová politika
ZÁPORY
- síla motoru ve spodním spektru otáček
- výhled šikmo vzad
Motorizace:
zážehový řadový čtyřválec
objem: 1248 cm3
nejvyšší výkon: 62 kW při 6300 ot/min
největší točivý moment: 121 Nm při 4000 ot/min
palivo: benzín
Výkon:
nejvyšší maximální rychlost: 167 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 13,4 sekundy
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 6,3 l / 4,2 l / 5,0 l
Rozměry:
objem zavazadlového prostoru: 228 litrů
hmotnost: 1052 kg
objem palivové nádrže: 43 litrů
rozměr pneumatik: 185/65 R15
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?