Kia Rio se může zdát jako vhodná levnější alternativa k Fabii, jenže Kia tímto modelem vypálila rybník jak konkurenci v B segmentu tak i větším z nižší střední. Rio je totiž tak trochu na pomezí těchto tříd a přes všechny svoje prohřešky by mohla právě tímto trumfem přebít zavedenou konkurenci.
Design
V rychlosti zopakuji, že třetí generace Kie Rio prošla faceliftem loni v říjnu. Velké světlomety jsou zřejmě jednou vadou na kráse. Rio je v celku pohledné auto a to rozhodně nechci s vámi manipulovat svým osobním vkusem.
Hezkou barvou a větším rozměrem litých kol jistě souseda oslníte, ale zrovna testovaný kousek nezapříčí závist souseda. Pastelová žlutá barva vypadá naživo ještě trochu hůře než na fotkách a plechové 15“ s poklicemi také nikoho neohromí. Rozhodně ale chválím, že zrcátka i kliky dveří jsou lakovaná.
Interiér
Mnozí konkurenti by se mohli u Kie učit co do přehlednosti a uspořádání jednotlivých ovladačů. Vše je intuitivní, dobře dostupné a vše se ovládá velmi snadno. Robustní chod otočných ovladačů klimatizace, nebo ovládání na volantu ocení každý řidič. Stejně jako skvěle tvarovaný tříramenný volant, který jsem chválil již při prvním testu Ria s 1,4 CVVT.Pár chyb se ale i tak najde. Především výhled. Za většími A sloupky se na chvíli auto v protisměru schová, ale když se podíváte šikmo vzad, tak přes C sloupek neuvidíte ani dodávku, natož chodce.Někoho by mohly urazit tvrdé plasty, které jsou všude, kam se jen podíváte. Drtivou většinu zákazníků bude ale více zajímat to, že nikde nic nevrže, neklepe a slícování je precizní.Nejvíce boduje Rio v nabídce prostoru. Má k tomu skvělé předpoklady. Rozvor je jen o 8 milimetrů menší, než u Octavie druhé generace a to se bavíme o autě, které je cenově dostupnější než Fabie (ta má rozvor menší o rovných 100 mm). Těží z toho nejen řidič a spolujezdec, ale především pasažéři na zadních sedadlech. Ve všech směrech nabízí Rio dostatek místa.
Jedinou slabinou co do prostornosti je objem zavazadelníku. Skromnějších 288 litrů postačí mladé dvojici, rodina bude postrádat litry, které nabídnou v Boleslavi nebo Nošovicích.
Jízda
Není to tak dávno co jsem testoval Rio s motorem 1,4 CVVT, který disponoval výkonem 80 kW. Nyní jsem sáhl po levnější a slabší motorizaci. Čtyřválec o objemu 1,25 litru nabízí výkon 62 kW a maximum točivého momentu 121 Nm při 4000 otáček. Motor je dostatečně kultivovaný a tichý. I když je to motor bez jakýchkoliv dynamických ambic, umí s Riem o hmotnosti lehce přes 1000 kg docela hýbat. Jen je potřeba ještě více pracovat s motorem, než u silnější 1,4 CVVT.
Ve městě vás trochu může pozlobit nedostatek točivého momentu ve spodním spektru otáček stejně jako práce s progresivní spojkou. Co vás však potěší je přesné řazení s krátkými dráhami. I odstupňování jednotlivých rychlostí zvládli konstruktéři daleko lépe než u silnější benzinové alternativy.
Vláčný podvozek zvládne filtrovat všechny nerovnosti velmi zdatně, chybí mu ale čitelnost a jistota na rozbitém asfaltu. To například Volkswagen Polo zvládá daleko lépe.Naději na rychlejší jízdu rozpráší nejprve letargický projev motoru a posléze nekomunikativní a trochu gumové řízení kolem středové polohy. To samozřejmě není na škodu, pro zábavu za volantem se stejně podíváte jinam.I když 1,25 CVVT neholduje dietě, není výsledná spotřeba 5,7 litrů na 100 km špatný výsledek. Ve městě počítejte se spotřebou lehce přes 6 litrů, mimo něj spadne i k 5,4 a na dálnici při rozumných rychlostech se můžete držet na hranici 6 litrů.
Závěr
Rio trumfuje především v nabídce prostoru na zadních sedadlech, osvědčené leč staré techniky, nevšedním designem a vše korunuje příznivě nastavenou cenovou politikou.Na kolena jí srazí dynamické ambice řidiče se vším, co to obnáší, tedy výkon motoru, schopnosti podvozku na limitu nebo přesnost a zpětná vazba řízení.Nenáročný řidič může s Riem ušetřit dost peněz a rozhodně neudělá chybu. Však testovaný exemplář s rádiem, klimatizací, elektrickým stahováním oken a ovládáním zrcátek a další výbavou stál necelých 260 tisíc, to je dobrá nabídka ne?
Celkové hodnocení: 80 %
Základní cena vozu: 229 980 Kč
Cena testované verze: 259 980 Kč
KLADY
- prostorný interiér
- zpracování materiálů a ergonomie
- pohodlný podvozek
- příznivá cenová politika
ZÁPORY
- síla motoru ve spodním spektru otáček
- výhled šikmo vzad
Motorizace:
zážehový řadový čtyřválec
objem: 1248 cm3
nejvyšší výkon: 62 kW při 6300 ot/min
největší točivý moment: 121 Nm při 4000 ot/min
palivo: benzín
Výkon:
nejvyšší maximální rychlost: 167 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 13,4 sekundy
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 6,3 l / 4,2 l / 5,0 l
Rozměry:
objem zavazadlového prostoru: 228 litrů
hmotnost: 1052 kg
objem palivové nádrže: 43 litrů
rozměr pneumatik: 185/65 R15
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?