Svým způsobem se jedná o efektivní skloubení moderního životního stylu s vyšší bezpečností a využitelností takového auta. Otestovali jsme zástupce tradičního britského výrobce terénních vozů Land Rover. Vážení čtenáři, seznamte se – Land Rover Freelander s dvoulitrovým dieselem Td4.
Freelander prošel nedávno omlazovací kůrou, která se odrazila především na výrazu předních partií karoserie. Příď vozu se nyní více podobá dalším členům rodiny Land Roverů a hlavním poznávacím znamením je čtveřice světlometů pod jedním krytem. Netradičním designérským prvkem je bezrámové okno pátých dveří.
Změny se rovněž dotkly interiéru a kvalitnější plasty palubní desky a čalounění v béžové kůži notně nejmenšímu z land roverů zvedly sebevědomí. Mimo jiné přináší několik zajímavých věcí. Celková stavba palubní desky je nezvykle nízká, ale v její horní části je několik odkládacích prostorů včetně dvou držáků nápojů. V kontrastu s tím je přístrojový štít poměrně vysoký. Daní tomuto řešení je ale velmi malá odkládací schránka před sedadlem spolujezdce. Naopak mnoho řidičů jistě potěší rozměrné kapsy v předních dveřích. Na jedničku hodnotím silnější, kůží potažený věnec volantu, který výborně padne do ruky. Nepříliš často bývá k vidění autoradio, které v závislosti na rychlosti jízdy zesiluje reprodukci. S terénním charakterem vozu korespondují i výše uložené reproduktory ve dveřích.
O změnách na exteriéru již řeč byla. Připomeňme jen, že freelander má jako klasický představitel SUV samonosnou karoserii. Díky rezervě připevněné na pátých dveří, se freelander může pochlubit celkem slušným zavazadlovým prostorem o objemu 545 litrů. Ten je možné ještě zvětšit sklopením zadních sedadel na 1320 litrů, bohužel ale po sklopení není podlaha zavazadelníku rovná.
Hned jak se posadíte za volant freeladeru, napadne vás, že je zevnitř nějaký větší než působí při pohledu zvenčí. Zásluhu na tom má poměrně dlouhá a jen nepatrně sklopená přední kapota. Ta působí robustně a dojem velkého auta je díky ní opravdu velmi znatelný. To je při jízdě navíc umocněno o něco větším poloměrem otáčení a absencí centrálního diferenciálu, ten nahrazuje viskózní spojka, takže manévrování ve stísněném prostoru je poněkud obtížnější.
Všechna čtyři kola byla u testovaného vozu poháněna přes pětistupňovou manuálně řazenou převodovku vznětovým dvoulitrem. Nedejte se mást označením Td4, tenhle motor pochází z produkce mnichovského BMW! Je osazen vysokotlakým vstřikováním common rail a disponuje největším výkonem 82 kW a točivým momentem 260 N.m. To jsou parametry pro takový vůz dostatečné. Freelander s ním rozhodně není žádným loudou a odměnit se dokáže kombinovanou spotřebou okolo 8 litrů nafty na 100 km.
Land Rover Freelander je zdatným představitelem segmentu SUV s velmi dobrými jízdními vlastnostmi na silnicích a lehkém terénu. Jeho drobnou slabinou jsou zadní bubnové brzdy, předností geny dobrého rodu.
Foto: Land Rover