Nejlepší současná 308 toho nabídne skutečně hodně, ale ryzí emoce za volantem a drcení ostatních na závodním okruhu nikoliv. I přesto se mi zamlouvá a je vlastně trefou do černého pro určitou skupinu lidí.
Peugeot 308 GT není sportovní auto a už vůbec ne ve verzi SW. Teď to vypadá, že jsem jej odsoudil k neúspěchu ještě před samotným začátkem recenze, ale není tomu tak. Jen chci poupravit „názvosloví“. Peugeot 308 GT je zábavné a rychlé auto ke každodennímu použití, nikoliv sporťák.
Design
Na první pohled se příliš neliší od obyčejné 308, i když si i lajk všimne jisté odlišnosti. Vše je skryto v detailech, decentně přepracovaný přední nárazník, nástavce prahů, 18-ti palcová litá kola nebo zadní nárazník s dvojicí koncovek výfuku (nutno dodat, že jsou falešné).
Decentní změny jsou namístě, však jde „jen“ o GT, nikoliv GTI, které by mělo dorazit později. A celému naladění a vlastně i určení auta, mi sedí toto roucho beránka více, než nějaký ostře řezaný a výrazný bodykit. I po této stránce si 308 GT nehraje na nic, co není a to je jednoznačně dobře!
Interiér
Pokud se toho zvenčí nezměnilo příliš, uvnitř to bude stejné, ne-li ještě podobnější klasické 308. Sedadla s výraznějším bočním vedením a červeným prošíváním dobře drží tělo a jsou skutečně velmi pohodlné, což nebývá zvykem u takto sportovně zaměřených aut.
Červené prošívání nalezneme i na přístrojové desce, kde jsou švy na měkčeném plastu. Jinak je vše jako u klasické 308 se všemi pozitivními stránkami, ale i neduhy. Malý volant, dole zploštělý do ruky padne dobře, ale mě nevyhovuje, stejně tak i průměr věnce, který by mohl být o malinko větší.
Kovové pedály, tlačítko režimu sport a červené podsvícení budíků, jsou poslední změny, které mě napadají. Jinak je kabina dobře zpracovaná, působí velmi hodnotným dojmem a prostoru je zde dostatek.
Motor
Pod kapotou jsme měli přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru, tedy nám již velmi dobře známý agregát 1,6 THP pocházející z dílny PSA/BMW. Tentokrát byl naladěný na výkon 205 koní (151 kW) a splňoval emisní normu Euro 6. Svým charakterem nás okouzlil. Již od volnoběžných otáček začíná zabírat a své maximum podává až blízko červenému poli. Gradaci výkonu neumí jen tak nějaký turbomotor, na druhou stranu přeplňované dvoulitry mají více síly ve středních otáčkách, kde 1,6 THP nezáří.
Při klidném tempu je motor kultivovaný, velmi tichý a díky dostatečné síle v nižším spektru otáček, můžete řadit vyšší převodové stupně a tak i snižovat spotřebu. Ta se při takovémto tempu pohybuje v rozmezí 6,5 až 7,5 litru na 100 km. Při ostrém tempu se nedostanete na dvojnásobek a při kombinování zábavy a poklidného tempa zůstanete se spotřebou pod 9,5 litru.
Jízda
Stále dost měkký podvozek na to, aby byl komfortní, neudrží přenosy hmoty tak dokonale pod kontrolou, jak byste u sportovního auta čekali. Přesto jsem vzal 308 GT SW na svou oblíbenou okresku.
Po přiostření tempa se začaly objevovat limity vozu. Trochu vláčný podvozek často neudržel nastolené tempo a přenosy hmotnosti mu dělaly problémy, své přináší i vyšší těžiště kvůli prosklené střeše. Necitlivé řízení vás odděluje od samotného děje, nic naplat, že klade optimální odpor. Na výjezdu z apexu nemá odlehčené kolo dostatek trakce a myšlenka na utáhnutí stopy se ihned vytrácí, stejně jako naděje na skutečně rychlé tempo.
Poté jsem zvolnil tempo, stále dost rychlé, ale už né takový kalup. Auto, jakoby se uklidnilo a začalo být jistější v tom, co dělá. Když i vy děláte to co máte, před zatáčkou máte odřazený vhodný kvalt a dobrzděno na ideální nájezdovou rychlost, můžete na výjezdu být i poměrně rychlí, jen opět bude problém s trakcí (funkci samosvoru žádná elektronika nezastoupí tak dobře). A tak si i užít nějakou tu zábavu.
Dokonce svitla naděje na trochu hravosti. Když s vypnutým ESP (lze zcela deaktivovat) rozhodíte zadek, ochotně a docela kontrolovatelně se umí sklouznout do mírně přetáčivého smyku. Na mokru stačí s vyšší rychlostí v zatáčce ťuknout do brzd a malinko ho trhnout.
To, že nezvládne tak ostré tempo, je vykoupenou komfortem při normálním ježdění. A to se vlastně dostáváme k tomu, že tohle prostě k 308 GT sedí. Není to žádný hothatch s batohem. Nebudete s ním pekelně rychlí na okreskách, ale zato z vás nevytřese duši.
Závěr
Peugeot 308 GT SW je auto, které tu chybělo. Nehraje si na sporťáka, kterým ani náhodou není. Je to především pěkně rychlý kufr, který umí být komfortní a zároveň udrží tempo s ostatními účastníky provozu. U toho vypadá nenápadně a přitom odlišně, uvnitř nabídne velkorysý prostor a obrovský kufr a ani nestojí majlant. Kdo chce více zábavy, ať sáhne po méně civilním Mégane Grandtour GT, kdo však chce povedený mix rychlosti a komfortu, neudělá s 308 GT SW chybu. Jo a už jsem zmínil, že ty LED světlomety s 62 ledkami svítí naprosto perfektně?
Celkové hodnocení: 90 %
Základní cena vozu: 632 500 Kč
Cena testované verze: 695 700 Kč
KLADY
- kvalitní a prostorný interiér
- tichý a kultivovaný běh motoru
- pohodlný podvozek
- perfektní LED světlomety
ZÁPORY
- bez sportovních ambic
Motorizace:
přeplňovaný zážehový čtyřválec
objem: 1596 cm3
nejvyšší výkon: 151 kW při 6000 ot/min
největší točivý moment: 285 Nm při 1750 ot/min
palivo: benzín
Výkon:
nejvyšší maximální rychlost: 235 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,3 sekundy
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 7,4 l / 5,0 l / 5,8 l
Rozměry:
objem zavazadlového prostoru: 610 litrů
hmotnost: 1465 kg
objem palivové nádrže: 53 litrů
rozměr pneumatik: 225/40 R18
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).