Nejlepší současná 308 toho nabídne skutečně hodně, ale ryzí emoce za volantem a drcení ostatních na závodním okruhu nikoliv. I přesto se mi zamlouvá a je vlastně trefou do černého pro určitou skupinu lidí.
Peugeot 308 GT není sportovní auto a už vůbec ne ve verzi SW. Teď to vypadá, že jsem jej odsoudil k neúspěchu ještě před samotným začátkem recenze, ale není tomu tak. Jen chci poupravit „názvosloví“. Peugeot 308 GT je zábavné a rychlé auto ke každodennímu použití, nikoliv sporťák.
Design
Na první pohled se příliš neliší od obyčejné 308, i když si i lajk všimne jisté odlišnosti. Vše je skryto v detailech, decentně přepracovaný přední nárazník, nástavce prahů, 18-ti palcová litá kola nebo zadní nárazník s dvojicí koncovek výfuku (nutno dodat, že jsou falešné).
Decentní změny jsou namístě, však jde „jen“ o GT, nikoliv GTI, které by mělo dorazit později. A celému naladění a vlastně i určení auta, mi sedí toto roucho beránka více, než nějaký ostře řezaný a výrazný bodykit. I po této stránce si 308 GT nehraje na nic, co není a to je jednoznačně dobře!
Interiér
Pokud se toho zvenčí nezměnilo příliš, uvnitř to bude stejné, ne-li ještě podobnější klasické 308. Sedadla s výraznějším bočním vedením a červeným prošíváním dobře drží tělo a jsou skutečně velmi pohodlné, což nebývá zvykem u takto sportovně zaměřených aut.
Červené prošívání nalezneme i na přístrojové desce, kde jsou švy na měkčeném plastu. Jinak je vše jako u klasické 308 se všemi pozitivními stránkami, ale i neduhy. Malý volant, dole zploštělý do ruky padne dobře, ale mě nevyhovuje, stejně tak i průměr věnce, který by mohl být o malinko větší.
Kovové pedály, tlačítko režimu sport a červené podsvícení budíků, jsou poslední změny, které mě napadají. Jinak je kabina dobře zpracovaná, působí velmi hodnotným dojmem a prostoru je zde dostatek.
Motor
Pod kapotou jsme měli přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru, tedy nám již velmi dobře známý agregát 1,6 THP pocházející z dílny PSA/BMW. Tentokrát byl naladěný na výkon 205 koní (151 kW) a splňoval emisní normu Euro 6. Svým charakterem nás okouzlil. Již od volnoběžných otáček začíná zabírat a své maximum podává až blízko červenému poli. Gradaci výkonu neumí jen tak nějaký turbomotor, na druhou stranu přeplňované dvoulitry mají více síly ve středních otáčkách, kde 1,6 THP nezáří.
Při klidném tempu je motor kultivovaný, velmi tichý a díky dostatečné síle v nižším spektru otáček, můžete řadit vyšší převodové stupně a tak i snižovat spotřebu. Ta se při takovémto tempu pohybuje v rozmezí 6,5 až 7,5 litru na 100 km. Při ostrém tempu se nedostanete na dvojnásobek a při kombinování zábavy a poklidného tempa zůstanete se spotřebou pod 9,5 litru.
Jízda
Stále dost měkký podvozek na to, aby byl komfortní, neudrží přenosy hmoty tak dokonale pod kontrolou, jak byste u sportovního auta čekali. Přesto jsem vzal 308 GT SW na svou oblíbenou okresku.
Po přiostření tempa se začaly objevovat limity vozu. Trochu vláčný podvozek často neudržel nastolené tempo a přenosy hmotnosti mu dělaly problémy, své přináší i vyšší těžiště kvůli prosklené střeše. Necitlivé řízení vás odděluje od samotného děje, nic naplat, že klade optimální odpor. Na výjezdu z apexu nemá odlehčené kolo dostatek trakce a myšlenka na utáhnutí stopy se ihned vytrácí, stejně jako naděje na skutečně rychlé tempo.
Poté jsem zvolnil tempo, stále dost rychlé, ale už né takový kalup. Auto, jakoby se uklidnilo a začalo být jistější v tom, co dělá. Když i vy děláte to co máte, před zatáčkou máte odřazený vhodný kvalt a dobrzděno na ideální nájezdovou rychlost, můžete na výjezdu být i poměrně rychlí, jen opět bude problém s trakcí (funkci samosvoru žádná elektronika nezastoupí tak dobře). A tak si i užít nějakou tu zábavu.
Dokonce svitla naděje na trochu hravosti. Když s vypnutým ESP (lze zcela deaktivovat) rozhodíte zadek, ochotně a docela kontrolovatelně se umí sklouznout do mírně přetáčivého smyku. Na mokru stačí s vyšší rychlostí v zatáčce ťuknout do brzd a malinko ho trhnout.
To, že nezvládne tak ostré tempo, je vykoupenou komfortem při normálním ježdění. A to se vlastně dostáváme k tomu, že tohle prostě k 308 GT sedí. Není to žádný hothatch s batohem. Nebudete s ním pekelně rychlí na okreskách, ale zato z vás nevytřese duši.
Závěr
Peugeot 308 GT SW je auto, které tu chybělo. Nehraje si na sporťáka, kterým ani náhodou není. Je to především pěkně rychlý kufr, který umí být komfortní a zároveň udrží tempo s ostatními účastníky provozu. U toho vypadá nenápadně a přitom odlišně, uvnitř nabídne velkorysý prostor a obrovský kufr a ani nestojí majlant. Kdo chce více zábavy, ať sáhne po méně civilním Mégane Grandtour GT, kdo však chce povedený mix rychlosti a komfortu, neudělá s 308 GT SW chybu. Jo a už jsem zmínil, že ty LED světlomety s 62 ledkami svítí naprosto perfektně?
Celkové hodnocení: 90 %
Základní cena vozu: 632 500 Kč
Cena testované verze: 695 700 Kč
KLADY
- kvalitní a prostorný interiér
- tichý a kultivovaný běh motoru
- pohodlný podvozek
- perfektní LED světlomety
ZÁPORY
- bez sportovních ambic
Motorizace:
přeplňovaný zážehový čtyřválec
objem: 1596 cm3
nejvyšší výkon: 151 kW při 6000 ot/min
největší točivý moment: 285 Nm při 1750 ot/min
palivo: benzín
Výkon:
nejvyšší maximální rychlost: 235 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,3 sekundy
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 7,4 l / 5,0 l / 5,8 l
Rozměry:
objem zavazadlového prostoru: 610 litrů
hmotnost: 1465 kg
objem palivové nádrže: 53 litrů
rozměr pneumatik: 225/40 R18
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.