Nejlepší současná 308 toho nabídne skutečně hodně, ale ryzí emoce za volantem a drcení ostatních na závodním okruhu nikoliv. I přesto se mi zamlouvá a je vlastně trefou do černého pro určitou skupinu lidí.
Peugeot 308 GT není sportovní auto a už vůbec ne ve verzi SW. Teď to vypadá, že jsem jej odsoudil k neúspěchu ještě před samotným začátkem recenze, ale není tomu tak. Jen chci poupravit „názvosloví“. Peugeot 308 GT je zábavné a rychlé auto ke každodennímu použití, nikoliv sporťák.
Design
Na první pohled se příliš neliší od obyčejné 308, i když si i lajk všimne jisté odlišnosti. Vše je skryto v detailech, decentně přepracovaný přední nárazník, nástavce prahů, 18-ti palcová litá kola nebo zadní nárazník s dvojicí koncovek výfuku (nutno dodat, že jsou falešné).
Decentní změny jsou namístě, však jde „jen“ o GT, nikoliv GTI, které by mělo dorazit později. A celému naladění a vlastně i určení auta, mi sedí toto roucho beránka více, než nějaký ostře řezaný a výrazný bodykit. I po této stránce si 308 GT nehraje na nic, co není a to je jednoznačně dobře!
Interiér
Pokud se toho zvenčí nezměnilo příliš, uvnitř to bude stejné, ne-li ještě podobnější klasické 308. Sedadla s výraznějším bočním vedením a červeným prošíváním dobře drží tělo a jsou skutečně velmi pohodlné, což nebývá zvykem u takto sportovně zaměřených aut.
Červené prošívání nalezneme i na přístrojové desce, kde jsou švy na měkčeném plastu. Jinak je vše jako u klasické 308 se všemi pozitivními stránkami, ale i neduhy. Malý volant, dole zploštělý do ruky padne dobře, ale mě nevyhovuje, stejně tak i průměr věnce, který by mohl být o malinko větší.
Kovové pedály, tlačítko režimu sport a červené podsvícení budíků, jsou poslední změny, které mě napadají. Jinak je kabina dobře zpracovaná, působí velmi hodnotným dojmem a prostoru je zde dostatek.
Motor
Pod kapotou jsme měli přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru, tedy nám již velmi dobře známý agregát 1,6 THP pocházející z dílny PSA/BMW. Tentokrát byl naladěný na výkon 205 koní (151 kW) a splňoval emisní normu Euro 6. Svým charakterem nás okouzlil. Již od volnoběžných otáček začíná zabírat a své maximum podává až blízko červenému poli. Gradaci výkonu neumí jen tak nějaký turbomotor, na druhou stranu přeplňované dvoulitry mají více síly ve středních otáčkách, kde 1,6 THP nezáří.
Při klidném tempu je motor kultivovaný, velmi tichý a díky dostatečné síle v nižším spektru otáček, můžete řadit vyšší převodové stupně a tak i snižovat spotřebu. Ta se při takovémto tempu pohybuje v rozmezí 6,5 až 7,5 litru na 100 km. Při ostrém tempu se nedostanete na dvojnásobek a při kombinování zábavy a poklidného tempa zůstanete se spotřebou pod 9,5 litru.
Jízda
Stále dost měkký podvozek na to, aby byl komfortní, neudrží přenosy hmoty tak dokonale pod kontrolou, jak byste u sportovního auta čekali. Přesto jsem vzal 308 GT SW na svou oblíbenou okresku.
Po přiostření tempa se začaly objevovat limity vozu. Trochu vláčný podvozek často neudržel nastolené tempo a přenosy hmotnosti mu dělaly problémy, své přináší i vyšší těžiště kvůli prosklené střeše. Necitlivé řízení vás odděluje od samotného děje, nic naplat, že klade optimální odpor. Na výjezdu z apexu nemá odlehčené kolo dostatek trakce a myšlenka na utáhnutí stopy se ihned vytrácí, stejně jako naděje na skutečně rychlé tempo.
Poté jsem zvolnil tempo, stále dost rychlé, ale už né takový kalup. Auto, jakoby se uklidnilo a začalo být jistější v tom, co dělá. Když i vy děláte to co máte, před zatáčkou máte odřazený vhodný kvalt a dobrzděno na ideální nájezdovou rychlost, můžete na výjezdu být i poměrně rychlí, jen opět bude problém s trakcí (funkci samosvoru žádná elektronika nezastoupí tak dobře). A tak si i užít nějakou tu zábavu.
Dokonce svitla naděje na trochu hravosti. Když s vypnutým ESP (lze zcela deaktivovat) rozhodíte zadek, ochotně a docela kontrolovatelně se umí sklouznout do mírně přetáčivého smyku. Na mokru stačí s vyšší rychlostí v zatáčce ťuknout do brzd a malinko ho trhnout.
To, že nezvládne tak ostré tempo, je vykoupenou komfortem při normálním ježdění. A to se vlastně dostáváme k tomu, že tohle prostě k 308 GT sedí. Není to žádný hothatch s batohem. Nebudete s ním pekelně rychlí na okreskách, ale zato z vás nevytřese duši.
Závěr
Peugeot 308 GT SW je auto, které tu chybělo. Nehraje si na sporťáka, kterým ani náhodou není. Je to především pěkně rychlý kufr, který umí být komfortní a zároveň udrží tempo s ostatními účastníky provozu. U toho vypadá nenápadně a přitom odlišně, uvnitř nabídne velkorysý prostor a obrovský kufr a ani nestojí majlant. Kdo chce více zábavy, ať sáhne po méně civilním Mégane Grandtour GT, kdo však chce povedený mix rychlosti a komfortu, neudělá s 308 GT SW chybu. Jo a už jsem zmínil, že ty LED světlomety s 62 ledkami svítí naprosto perfektně?
Celkové hodnocení: 90 %
Základní cena vozu: 632 500 Kč
Cena testované verze: 695 700 Kč
KLADY
- kvalitní a prostorný interiér
- tichý a kultivovaný běh motoru
- pohodlný podvozek
- perfektní LED světlomety
ZÁPORY
- bez sportovních ambic
Motorizace:
přeplňovaný zážehový čtyřválec
objem: 1596 cm3
nejvyšší výkon: 151 kW při 6000 ot/min
největší točivý moment: 285 Nm při 1750 ot/min
palivo: benzín
Výkon:
nejvyšší maximální rychlost: 235 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,3 sekundy
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 7,4 l / 5,0 l / 5,8 l
Rozměry:
objem zavazadlového prostoru: 610 litrů
hmotnost: 1465 kg
objem palivové nádrže: 53 litrů
rozměr pneumatik: 225/40 R18
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?