Škoda v roce 2012 uvedla na trh nový model Rapid a od té doby jsme ji u nás v redakci měli celkem dvakrát. Ke třetímu testu jsme zvolili provedení GreenLine s karoserií liftback a naftovým motorem 1.6 TDI (66 kW), které se chlubí velmi příznivou spotřebou ale také dosti ořezanou výbavou.
Design
Představovat design již známého modelu Rapid asi nemá moc smysl. Svou velikostí se ve verzi liftback řadí těsně pod současnou Octavii a designově je to stále dosti pohledné auto. Jelikož se jedná o verzi GreenLine, v rámci úspor zde nečekejte xenonové výbojky, velká litá kola nebo snad nějaké další doplňky.
Vše se zde zaměřuje na úsporu hmotnosti a tím pádem i nízkou spotřebu, asi i proto testovaný Rapid obouval litá 15“ kola s pneumatikami s nízkým valivým odporem a nasávací otvory pro přívod vzduchu jsou u této verze částečně zaslepeny.
Interiér a výbava
Kabina je do jisté míry podobná nové Octavii, vyjma plastů, které jsou v Rapidu převážně velmi tvrdé. Vše je zde naprosto precizně slícováno, za dobu testu se nikde neozvalo žádné zavrznutí a přítomný kožený volant dobře padl do ruky. Za nedostatek by se naopak dala považovat absence automatického dojezdu okna spolujezdce. Automatický dojezd má totiž jen to řidičovo, což je škoda.
Po delší době jsem navíc testoval vůz, který nebyl v plné výbavě a tak mě celkem potěšil jednoduchý středový panel s klasickými otočnými ovladači. I ty vypadají vskutku dobře, jsou příjemné na dotek a vše je na středovém panelu umístěno intuitivně. Trošku víc mě zamrzela absence loketní opěrky, její nepřítomnost totiž nemá téměř žádný vliv na hmotnost auta jako takového. Po stránce prostoru jsem se v Rapidu liftback cítil pohodlně, v žádném směru jsem nestrádal a látková sedadla mi poskytla dostatek komfortu i na delších dálničních cestách. Osoby do výšky 185 cm se budou cítit na palubě Rapidu spokojeně a i s místem pro kolena na zadní řadě to není zas tak špatné.
Velkým plusem je i jeho zavazadlový prostor, který nabízí již v základu slušných 550 litrů objemu. Po sklopení zadních sedadel se následně uvolní plocha o objemu 1490 litrů a jelikož inženýři Škodovky počítali i s využitím automobilu na běžné nákupy, jde zde možnost mít i tzv. „síťový program“. Ten dokáže veškerý nákup v taškách podržet celou cestu tam, kam jste ho uložili.
Po stránce výbavy je ekologicky smýšlející GreenLine doslova ořezán, takže vám v automobilu bude chybět jak rezervní kolo, tak i podlahové koberečky. V rámci úspory se prostě myslí na všechno a za obrovský dojezd na jednu nádrž a nízké emise se zkrátka musí nějak "zaplatit".
Motor a jízda
Pod kapotou pracovala již zmíněná naftová jednotka s objemem 1.6 litru s výkonem 66 kW. Právě tu již v aktuální nabídce Škody Auto nenajdete, místo ní se objevil menší motor s objemem 1.4 litru o stejném výkonu.
Testovaný motor se vyznačoval trošku drsnějším zvukovým projevem, ale i tak to nebylo pro ostatní cestující v kabině nijak obtěžující. Příjemným překvapením bylo, že motor měl minimální turboefekt a s chutí šel do otáček. Už při 1500 ot/min. se dostavil nejvyšší točivý moment o hodnotě 230 Nm a díky nízké hmotnosti se automobil stával docela čiperným liftbackem. S tímto motorem byla po dobu nabídky k dostání jen pětistupňová manuální převodovka, která se vyznačovala delšími převody. Jako příklad slouží to, že pátý rychlostní stupeň defacto supluje šestku, protože v rychlosti 130 km/h motor točí necelých 2400 ot/min.
Samotná převodovka byla velmi přesná, řazení s ní mě vskutku bavilo ale při ostřejší jízdě a tím pádem i rychlejšímu řazení se ukázalo, že je potřeba si dávat pozor, jaký převod vlastně řadíte. Tím hlavním, proč jsme Rapida GreenLine testovali, byla spotřeba, která mi za testovací týden trošku vyrazila dech. Při objemu nádrže 55 litrů se mi totiž povedlo při ekonomické jízdě ujet 1260 km a to jsem se nijak neloudal. Samotná spotřeba se chvílemi pohybovala okolo hranice 4 litrů a při ostrém jízdním tempu se nevyšplhala nad 7.
Rapid GreenLine tak dokázal, že s lehkou nohou na plynovém pedálu dovede na jednu nádrž odvést svou posádku až třeba do Chorvatska. Podvozkově je na tom Rapid liftback trošku hůře, zadní náprava si totiž ráda odskočí na každé větší nerovnosti a do kabiny pronikne každý větší ráz. Celkově je však Rapid hodně stabilní vůz a v zatáčkách nabídne celkem obstojné jízdní vlastnosti.
Resumé
Rapid s motorem 1.6 TDI už v nabídce výrobce sice nenajdete, ale jeho novější verze Rapid 1.4 TDI taktéž bude stát za pozornost. Výkon 66 kW zde celkem postačoval, jízdní dynamika odpovídala celkové hmotnosti vozu a výsledná spotřeba se při klidném stylu jízdy dostala na hodnotu 4,2 litru. Plusem je i velký objem kufru, prostorná kabina a příjemný vzhled. Za nedostatky se dá považovat absence některých prvků výbavy a nebo reakce podvozku na větší nerovnosti. Celkově je však verze GreenLine přímo stvořena pro ty, co nechtějí maximálně vybavené auto, na svých cestách moc nepospíchají a ocení vysoký dojezd na jednu nádrž.
Celkové hodnocení: 86 %
Cena vozu (Rapid 1.4 TDI 66kW Active): 377 900 Kč
KLADY
- nízká spotřeba
- celkem živý motor
- prostorný interiér
- velký zavazadelník
ZÁPORY
- hlučnější zadní náprava
- absence rezervního kola
Motorizace přeplňovaný čtyřválec objem: 1598 cm3 nejvyšší výkon: 66 kW při 4200 ot/min. nejvyšší točivý moment: 230 Nm při 1500 - 2500 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 186 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 12 sekund spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 4.5 l / 3.4 l / 3.8 l objem palivové nádrže: 55 litrů palivo: nafta
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.