TEST: Škoda Rapid 1.6 TDI GreenLine - Zaměřena na nízkou spotřebu

ar5, 28. května 2015, 05:00 Google+

Škoda v roce 2012 uvedla na trh nový model Rapid a od té doby jsme ji u nás v redakci měli celkem dvakrát. Ke třetímu testu jsme zvolili provedení GreenLine s karoserií liftback a naftovým motorem 1.6 TDI (66 kW), které se chlubí velmi příznivou spotřebou ale také dosti ořezanou výbavou.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Design

Představovat design již známého modelu Rapid asi nemá moc smysl. Svou velikostí se ve verzi liftback řadí těsně pod současnou Octavii a designově je to stále dosti pohledné auto. Jelikož se jedná o verzi GreenLine, v rámci úspor zde nečekejte xenonové výbojky, velká litá kola nebo snad nějaké další doplňky.

Vše se zde zaměřuje na úsporu hmotnosti a tím pádem i nízkou spotřebu, asi i proto testovaný Rapid obouval litá 15“ kola s pneumatikami s nízkým valivým odporem a nasávací otvory pro přívod vzduchu jsou u této verze částečně zaslepeny.

Interiér a výbava

Kabina je do jisté míry podobná nové Octavii, vyjma plastů, které jsou v Rapidu převážně velmi tvrdé. Vše je zde naprosto precizně slícováno, za dobu testu se nikde neozvalo žádné zavrznutí a přítomný kožený volant dobře padl do ruky. Za nedostatek by se naopak dala považovat absence automatického dojezdu okna spolujezdce. Automatický dojezd má totiž jen to řidičovo, což je škoda. 

Po delší době jsem navíc testoval vůz, který nebyl v plné výbavě a tak mě celkem potěšil jednoduchý středový panel s klasickými otočnými ovladači. I ty vypadají vskutku dobře, jsou příjemné na dotek a vše je na středovém panelu umístěno intuitivně. Trošku víc mě zamrzela absence loketní opěrky, její nepřítomnost totiž nemá téměř žádný vliv na hmotnost auta jako takového. Po stránce prostoru jsem se v Rapidu liftback cítil pohodlně, v žádném směru jsem nestrádal a látková sedadla mi poskytla dostatek komfortu i na delších dálničních cestách. Osoby do výšky 185 cm se budou cítit na palubě Rapidu spokojeně a i s místem pro kolena na zadní řadě to není zas tak špatné.

Velkým plusem je i jeho zavazadlový prostor, který nabízí již v základu slušných 550 litrů objemu. Po sklopení zadních sedadel se následně uvolní plocha o objemu 1490 litrů a jelikož inženýři Škodovky počítali i s využitím automobilu na běžné nákupy, jde zde možnost mít i tzv. „síťový program“. Ten dokáže veškerý nákup v taškách podržet celou cestu tam, kam jste ho uložili.

Po stránce výbavy je ekologicky smýšlející GreenLine doslova ořezán, takže vám v automobilu bude chybět jak rezervní kolo, tak i podlahové koberečky. V rámci úspory se prostě myslí na všechno a za obrovský dojezd na jednu nádrž a nízké emise se zkrátka musí nějak "zaplatit".

Motor a jízda

Pod kapotou pracovala již zmíněná naftová jednotka s objemem 1.6 litru s výkonem 66 kW. Právě tu již v aktuální nabídce Škody Auto nenajdete, místo ní se objevil menší motor s objemem 1.4 litru o stejném výkonu. 

Testovaný motor se vyznačoval trošku drsnějším zvukovým projevem, ale i tak to nebylo pro ostatní cestující v kabině nijak obtěžující. Příjemným překvapením bylo, že motor měl minimální turboefekt a s chutí šel do otáček. Už při 1500 ot/min. se dostavil nejvyšší točivý moment o hodnotě 230 Nm a díky nízké hmotnosti se automobil stával docela čiperným liftbackem. S tímto motorem byla po dobu nabídky k dostání jen pětistupňová manuální převodovka, která se vyznačovala delšími převody. Jako příklad slouží to, že pátý rychlostní stupeň defacto supluje šestku, protože v rychlosti 130 km/h motor točí necelých 2400 ot/min.

Samotná převodovka byla velmi přesná, řazení s ní mě vskutku bavilo ale při ostřejší jízdě a tím pádem i rychlejšímu řazení se ukázalo, že je potřeba si dávat pozor, jaký převod vlastně řadíte. Tím hlavním, proč jsme Rapida GreenLine testovali, byla spotřeba, která mi za testovací týden trošku vyrazila dech. Při objemu nádrže 55 litrů se mi totiž povedlo při ekonomické jízdě ujet 1260 km a to jsem se nijak neloudal. Samotná spotřeba se chvílemi pohybovala okolo hranice 4 litrů a při ostrém jízdním tempu se nevyšplhala nad 7.

Rapid GreenLine tak dokázal, že s lehkou nohou na plynovém pedálu dovede na jednu nádrž odvést svou posádku až třeba do Chorvatska. Podvozkově je na tom Rapid liftback trošku hůře, zadní náprava si totiž ráda odskočí na každé větší nerovnosti a do kabiny pronikne každý větší ráz. Celkově je však Rapid hodně stabilní vůz a v zatáčkách nabídne celkem obstojné jízdní vlastnosti.

Resumé

Rapid s motorem 1.6 TDI už v nabídce výrobce sice nenajdete, ale jeho novější verze Rapid 1.4 TDI taktéž bude stát za pozornost. Výkon 66 kW zde celkem postačoval, jízdní dynamika odpovídala celkové hmotnosti vozu a výsledná spotřeba se při klidném stylu jízdy dostala na hodnotu 4,2 litru. Plusem je i velký objem kufru, prostorná kabina a příjemný vzhled. Za nedostatky se dá považovat absence některých prvků výbavy a nebo reakce podvozku na větší nerovnosti. Celkově je však verze GreenLine přímo stvořena pro ty, co nechtějí maximálně vybavené auto, na svých cestách moc nepospíchají a ocení vysoký dojezd na jednu nádrž.

Celkové hodnocení: 86 %

Cena vozu (Rapid 1.4 TDI 66kW Active): 377 900 Kč 

KLADY

- nízká spotřeba

- celkem živý motor

- prostorný interiér

- velký zavazadelník

ZÁPORY

- hlučnější zadní náprava

- absence rezervního kola

Motorizace
přeplňovaný čtyřválec
objem: 1598 cm3
nejvyšší výkon: 66 kW při 4200 ot/min.
nejvyšší točivý moment: 230 Nm při 1500 - 2500 ot/min.
 
Výkon
nejvyšší maximální rychlost: 186 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 12 sekund
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 4.5 l / 3.4 l / 3.8 l
objem palivové nádrže: 55 litrů
palivo: nafta

 

Vytisknout

Diskuze: TEST: Škoda Rapid 1.6 TDI GreenLine - Zaměřena na nízkou spotřebu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Lamborghini

Úžasný zvuk Lamborghini Asterion +VIDEO

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud