TEST: Škoda Rapid 1.6 TDI GreenLine - Zaměřena na nízkou spotřebu

ar5, 28. května 2015, 05:00 Google+

Škoda v roce 2012 uvedla na trh nový model Rapid a od té doby jsme ji u nás v redakci měli celkem dvakrát. Ke třetímu testu jsme zvolili provedení GreenLine s karoserií liftback a naftovým motorem 1.6 TDI (66 kW), které se chlubí velmi příznivou spotřebou ale také dosti ořezanou výbavou.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Design

Představovat design již známého modelu Rapid asi nemá moc smysl. Svou velikostí se ve verzi liftback řadí těsně pod současnou Octavii a designově je to stále dosti pohledné auto. Jelikož se jedná o verzi GreenLine, v rámci úspor zde nečekejte xenonové výbojky, velká litá kola nebo snad nějaké další doplňky.

Vše se zde zaměřuje na úsporu hmotnosti a tím pádem i nízkou spotřebu, asi i proto testovaný Rapid obouval litá 15“ kola s pneumatikami s nízkým valivým odporem a nasávací otvory pro přívod vzduchu jsou u této verze částečně zaslepeny.

Interiér a výbava

Kabina je do jisté míry podobná nové Octavii, vyjma plastů, které jsou v Rapidu převážně velmi tvrdé. Vše je zde naprosto precizně slícováno, za dobu testu se nikde neozvalo žádné zavrznutí a přítomný kožený volant dobře padl do ruky. Za nedostatek by se naopak dala považovat absence automatického dojezdu okna spolujezdce. Automatický dojezd má totiž jen to řidičovo, což je škoda. 

Po delší době jsem navíc testoval vůz, který nebyl v plné výbavě a tak mě celkem potěšil jednoduchý středový panel s klasickými otočnými ovladači. I ty vypadají vskutku dobře, jsou příjemné na dotek a vše je na středovém panelu umístěno intuitivně. Trošku víc mě zamrzela absence loketní opěrky, její nepřítomnost totiž nemá téměř žádný vliv na hmotnost auta jako takového. Po stránce prostoru jsem se v Rapidu liftback cítil pohodlně, v žádném směru jsem nestrádal a látková sedadla mi poskytla dostatek komfortu i na delších dálničních cestách. Osoby do výšky 185 cm se budou cítit na palubě Rapidu spokojeně a i s místem pro kolena na zadní řadě to není zas tak špatné.

Velkým plusem je i jeho zavazadlový prostor, který nabízí již v základu slušných 550 litrů objemu. Po sklopení zadních sedadel se následně uvolní plocha o objemu 1490 litrů a jelikož inženýři Škodovky počítali i s využitím automobilu na běžné nákupy, jde zde možnost mít i tzv. „síťový program“. Ten dokáže veškerý nákup v taškách podržet celou cestu tam, kam jste ho uložili.

Po stránce výbavy je ekologicky smýšlející GreenLine doslova ořezán, takže vám v automobilu bude chybět jak rezervní kolo, tak i podlahové koberečky. V rámci úspory se prostě myslí na všechno a za obrovský dojezd na jednu nádrž a nízké emise se zkrátka musí nějak "zaplatit".

Motor a jízda

Pod kapotou pracovala již zmíněná naftová jednotka s objemem 1.6 litru s výkonem 66 kW. Právě tu již v aktuální nabídce Škody Auto nenajdete, místo ní se objevil menší motor s objemem 1.4 litru o stejném výkonu. 

Testovaný motor se vyznačoval trošku drsnějším zvukovým projevem, ale i tak to nebylo pro ostatní cestující v kabině nijak obtěžující. Příjemným překvapením bylo, že motor měl minimální turboefekt a s chutí šel do otáček. Už při 1500 ot/min. se dostavil nejvyšší točivý moment o hodnotě 230 Nm a díky nízké hmotnosti se automobil stával docela čiperným liftbackem. S tímto motorem byla po dobu nabídky k dostání jen pětistupňová manuální převodovka, která se vyznačovala delšími převody. Jako příklad slouží to, že pátý rychlostní stupeň defacto supluje šestku, protože v rychlosti 130 km/h motor točí necelých 2400 ot/min.

Samotná převodovka byla velmi přesná, řazení s ní mě vskutku bavilo ale při ostřejší jízdě a tím pádem i rychlejšímu řazení se ukázalo, že je potřeba si dávat pozor, jaký převod vlastně řadíte. Tím hlavním, proč jsme Rapida GreenLine testovali, byla spotřeba, která mi za testovací týden trošku vyrazila dech. Při objemu nádrže 55 litrů se mi totiž povedlo při ekonomické jízdě ujet 1260 km a to jsem se nijak neloudal. Samotná spotřeba se chvílemi pohybovala okolo hranice 4 litrů a při ostrém jízdním tempu se nevyšplhala nad 7.

Rapid GreenLine tak dokázal, že s lehkou nohou na plynovém pedálu dovede na jednu nádrž odvést svou posádku až třeba do Chorvatska. Podvozkově je na tom Rapid liftback trošku hůře, zadní náprava si totiž ráda odskočí na každé větší nerovnosti a do kabiny pronikne každý větší ráz. Celkově je však Rapid hodně stabilní vůz a v zatáčkách nabídne celkem obstojné jízdní vlastnosti.

Resumé

Rapid s motorem 1.6 TDI už v nabídce výrobce sice nenajdete, ale jeho novější verze Rapid 1.4 TDI taktéž bude stát za pozornost. Výkon 66 kW zde celkem postačoval, jízdní dynamika odpovídala celkové hmotnosti vozu a výsledná spotřeba se při klidném stylu jízdy dostala na hodnotu 4,2 litru. Plusem je i velký objem kufru, prostorná kabina a příjemný vzhled. Za nedostatky se dá považovat absence některých prvků výbavy a nebo reakce podvozku na větší nerovnosti. Celkově je však verze GreenLine přímo stvořena pro ty, co nechtějí maximálně vybavené auto, na svých cestách moc nepospíchají a ocení vysoký dojezd na jednu nádrž.

Celkové hodnocení: 86 %

Cena vozu (Rapid 1.4 TDI 66kW Active): 377 900 Kč 

KLADY

- nízká spotřeba

- celkem živý motor

- prostorný interiér

- velký zavazadelník

ZÁPORY

- hlučnější zadní náprava

- absence rezervního kola

Motorizace
přeplňovaný čtyřválec
objem: 1598 cm3
nejvyšší výkon: 66 kW při 4200 ot/min.
nejvyšší točivý moment: 230 Nm při 1500 - 2500 ot/min.
 
Výkon
nejvyšší maximální rychlost: 186 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 12 sekund
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 4.5 l / 3.4 l / 3.8 l
objem palivové nádrže: 55 litrů
palivo: nafta

 

Vytisknout

Diskuze: TEST: Škoda Rapid 1.6 TDI GreenLine - Zaměřena na nízkou spotřebu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Lamborghini

Úžasný zvuk Lamborghini Asterion +VIDEO

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud