Škoda v roce 2012 uvedla na trh nový model Rapid a od té doby jsme ji u nás v redakci měli celkem dvakrát. Ke třetímu testu jsme zvolili provedení GreenLine s karoserií liftback a naftovým motorem 1.6 TDI (66 kW), které se chlubí velmi příznivou spotřebou ale také dosti ořezanou výbavou.
Design
Představovat design již známého modelu Rapid asi nemá moc smysl. Svou velikostí se ve verzi liftback řadí těsně pod současnou Octavii a designově je to stále dosti pohledné auto. Jelikož se jedná o verzi GreenLine, v rámci úspor zde nečekejte xenonové výbojky, velká litá kola nebo snad nějaké další doplňky.
Vše se zde zaměřuje na úsporu hmotnosti a tím pádem i nízkou spotřebu, asi i proto testovaný Rapid obouval litá 15“ kola s pneumatikami s nízkým valivým odporem a nasávací otvory pro přívod vzduchu jsou u této verze částečně zaslepeny.
Interiér a výbava
Kabina je do jisté míry podobná nové Octavii, vyjma plastů, které jsou v Rapidu převážně velmi tvrdé. Vše je zde naprosto precizně slícováno, za dobu testu se nikde neozvalo žádné zavrznutí a přítomný kožený volant dobře padl do ruky. Za nedostatek by se naopak dala považovat absence automatického dojezdu okna spolujezdce. Automatický dojezd má totiž jen to řidičovo, což je škoda.
Po delší době jsem navíc testoval vůz, který nebyl v plné výbavě a tak mě celkem potěšil jednoduchý středový panel s klasickými otočnými ovladači. I ty vypadají vskutku dobře, jsou příjemné na dotek a vše je na středovém panelu umístěno intuitivně. Trošku víc mě zamrzela absence loketní opěrky, její nepřítomnost totiž nemá téměř žádný vliv na hmotnost auta jako takového. Po stránce prostoru jsem se v Rapidu liftback cítil pohodlně, v žádném směru jsem nestrádal a látková sedadla mi poskytla dostatek komfortu i na delších dálničních cestách. Osoby do výšky 185 cm se budou cítit na palubě Rapidu spokojeně a i s místem pro kolena na zadní řadě to není zas tak špatné.
Velkým plusem je i jeho zavazadlový prostor, který nabízí již v základu slušných 550 litrů objemu. Po sklopení zadních sedadel se následně uvolní plocha o objemu 1490 litrů a jelikož inženýři Škodovky počítali i s využitím automobilu na běžné nákupy, jde zde možnost mít i tzv. „síťový program“. Ten dokáže veškerý nákup v taškách podržet celou cestu tam, kam jste ho uložili.
Po stránce výbavy je ekologicky smýšlející GreenLine doslova ořezán, takže vám v automobilu bude chybět jak rezervní kolo, tak i podlahové koberečky. V rámci úspory se prostě myslí na všechno a za obrovský dojezd na jednu nádrž a nízké emise se zkrátka musí nějak "zaplatit".
Motor a jízda
Pod kapotou pracovala již zmíněná naftová jednotka s objemem 1.6 litru s výkonem 66 kW. Právě tu již v aktuální nabídce Škody Auto nenajdete, místo ní se objevil menší motor s objemem 1.4 litru o stejném výkonu.
Testovaný motor se vyznačoval trošku drsnějším zvukovým projevem, ale i tak to nebylo pro ostatní cestující v kabině nijak obtěžující. Příjemným překvapením bylo, že motor měl minimální turboefekt a s chutí šel do otáček. Už při 1500 ot/min. se dostavil nejvyšší točivý moment o hodnotě 230 Nm a díky nízké hmotnosti se automobil stával docela čiperným liftbackem. S tímto motorem byla po dobu nabídky k dostání jen pětistupňová manuální převodovka, která se vyznačovala delšími převody. Jako příklad slouží to, že pátý rychlostní stupeň defacto supluje šestku, protože v rychlosti 130 km/h motor točí necelých 2400 ot/min.
Samotná převodovka byla velmi přesná, řazení s ní mě vskutku bavilo ale při ostřejší jízdě a tím pádem i rychlejšímu řazení se ukázalo, že je potřeba si dávat pozor, jaký převod vlastně řadíte. Tím hlavním, proč jsme Rapida GreenLine testovali, byla spotřeba, která mi za testovací týden trošku vyrazila dech. Při objemu nádrže 55 litrů se mi totiž povedlo při ekonomické jízdě ujet 1260 km a to jsem se nijak neloudal. Samotná spotřeba se chvílemi pohybovala okolo hranice 4 litrů a při ostrém jízdním tempu se nevyšplhala nad 7.
Rapid GreenLine tak dokázal, že s lehkou nohou na plynovém pedálu dovede na jednu nádrž odvést svou posádku až třeba do Chorvatska. Podvozkově je na tom Rapid liftback trošku hůře, zadní náprava si totiž ráda odskočí na každé větší nerovnosti a do kabiny pronikne každý větší ráz. Celkově je však Rapid hodně stabilní vůz a v zatáčkách nabídne celkem obstojné jízdní vlastnosti.
Resumé
Rapid s motorem 1.6 TDI už v nabídce výrobce sice nenajdete, ale jeho novější verze Rapid 1.4 TDI taktéž bude stát za pozornost. Výkon 66 kW zde celkem postačoval, jízdní dynamika odpovídala celkové hmotnosti vozu a výsledná spotřeba se při klidném stylu jízdy dostala na hodnotu 4,2 litru. Plusem je i velký objem kufru, prostorná kabina a příjemný vzhled. Za nedostatky se dá považovat absence některých prvků výbavy a nebo reakce podvozku na větší nerovnosti. Celkově je však verze GreenLine přímo stvořena pro ty, co nechtějí maximálně vybavené auto, na svých cestách moc nepospíchají a ocení vysoký dojezd na jednu nádrž.
Celkové hodnocení: 86 %
Cena vozu (Rapid 1.4 TDI 66kW Active): 377 900 Kč
KLADY
- nízká spotřeba
- celkem živý motor
- prostorný interiér
- velký zavazadelník
ZÁPORY
- hlučnější zadní náprava
- absence rezervního kola
Motorizace přeplňovaný čtyřválec objem: 1598 cm3 nejvyšší výkon: 66 kW při 4200 ot/min. nejvyšší točivý moment: 230 Nm při 1500 - 2500 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 186 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 12 sekund spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 4.5 l / 3.4 l / 3.8 l objem palivové nádrže: 55 litrů palivo: nafta
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.