TEST: Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe - Levná a úsporná stylovka

ar5, 21. května 2015, 07:00 Google+

Rumunská značka Dacia vyrábí automobily, které uspokojí nároky především těch, kteří se chtějí dopravit z bodu do bodu a nevyžadují žádné exkluzivní prvky výbavy. V případě modelu Sandero Stepway to však úplně neplatí, protože námi testovaný kus dokázal, že i za málo peněz dovede poskytnout celkem dost muziky.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Design

Sandero Stepway je vlastně první Dacií, kterou jsem za svůj život řídil, takže zaujatost vůči ní u mne opravdu nehrozila. I přesto mohu s klidným svědomím říci, že se mi po designové stránce opravdu zalíbila. Oplastované Sandero se řadí k té pohlednější skupině dnešních vyráběných modelů a  samotné typy těchto vozů jsou v dnešní době velmi populární. U provedení Stepway je podvozek přizvednut oproti standardu o 100 mm, což je znát hlavně při vjezdu na nezpevněné komunikace s většími výmoly.

O zřejmé pohlednosti samotného Sandera svědčí i fakt, že za rok 2014 se stalo druhým nejprodávanějším modelem Dacia na českém trhu. Sandero Stepway se vyznačuje předním oplastovaným nárazníkem, šestnáctipalcovými litými koly, stříbrnými střešními ližinami a v našem případě i příplatkovým světle modrým lakem karoserie.

Pokud by jste snad chtěli právě verzi Stepway do své garáže, oproti nižšímu výbavovému stupni Arctica si v současnosti připlatíte 22 tisíc korun navíc a věřte, stojí to za to. 

Interiér a výbava

Jelikož se jedná o Dacii, počítat musíte s tím, že v kabině to nebude vypadat jako u německých výrobců. Hlavní je zde jednoduchost, tvrdé plasty a některá neobvyklá řešení. Při usednutí do kabiny jsem pochvíli hledání ideální pozice za volantem vyrazil na cestu a začal zkoumat, jak je na tom Sandero v oblastech jízdního komfortu a ovládání.

Hned prvním kompromisem je samotný volant, který lze nastavit pouze výškově. I tloušťka věnce není zrovna ideální a zkrátka se zde ukazuje, že s ohledem na nízkou cenu zde nemůžete logicky čekat něco extra, což ale Dacii rozhodně nevyčítám. Naopak sdružená kaplička přístrojů je ideálně řešená, přehledná a řidič je zde informován o všem důležitém.

Za zvláštnost by se dalo považovat ovládání klaksonu, který jsem chtěl několikrát spustit stisknutím středu volantu, jenže nic se neozvalo. Po krátkém zkoumání, kde je problém, jsem však zjistil, že jej spustím na levé páčce za pomoci stisknutí tlačítka. Další abnormalitou je ovládání stahování předních oken, jenž je umístěno až dole na středovém panelu a dle mého názoru to není úplně šťastné řešení.

Co se týče prostoru nad hlavou cestujících, byl jsem překvapen, jak prostorné Sandero vlastně je. I přes dosti měkká sedadla jsem i se svou výškou 180 cm neměl problém posadit se na obě řady a stále mi ještě dost místa zbývalo. S místem pro kolena na zadní řadě je to o něco horší, při usednutí sám za sebe jsem se vešel jen tak tak, takže vzadu je lepší vozit přeci jen méně vzrostlé postavy. Velkým plusem je zavazadelník se základním objemem 320 litrů, po sklopení zadních sedadel se pak objeví prostor o objemu 1200 litrů, ale zároveň vznikne mírný schod.

Po stránce výbavy je Stepway vybaveno dostatečně. V základu nechybí tempomat, elektricky nastavitelná zrcátka, manuální klimatizace nebo dálkové centrální zamykání. Za příplatek 7500 Kč pak lze mít v Sanderu navigační systém a za dalších 10.900 Kč dostane vůz metalický lak.

Motor a jízda

Pod kapotou mnou testovaného provedení pracoval benzínový turbomotor s objemem 0.9 TCe. Tento tříválec nabízel výkon 66 kW a točivý moment 135 Nm, což možná není moc, ale ve výsledku se ukázalo, že to celkem stačí. S motorem byla spojena manuální pětistupňová převodovka, které ale chybí dostatečná přesnost.

Malý motor si se Sanderem dovede celkem hravě poradit, má slušný odpich a rád se nechá vytáčet. Výkonu však není tolik, aby se dalo se Sanderem Stepway v pravé míře závodit. Při rychlejší jízdě se ukáže nedotáčivost a také velké náklony karoserie. Ty jsou hlavně v prudších zatáčkách obrovské a citlivě naladěná elektronická stabilizace má někdy dost práce.

A o kolik si vlastně Dacie s tímto motorem řekla v oblasti spotřeby? Při časté ranní jízdě ve městě se spotřeba pohybovala okolo 6,5 litru na 100 km, při ekonomické jízdě na dálnici rychlostí 100 km/h a polovičním obsazení ale spotřeba padala až k hranici 5,2 litru, což je skvělý výsledek vzhledem k nádrži o objemu 50 litrů.

Zajímavostí je tlačítko s nápisem Eco, které má zajistit vyšší úsporu paliva. Ve skutečnosti jsem však tuto možnost nevyužíval, protože stisknutí tlačítka mělo za následek jen lehkou otupělost motoru na sešlápnutí plynového pedálu. V oblasti jízdního komfortu si vedlo testované Sandero na výbornou, a to i díky hodně měkkému podvozku, který vyžehlil i větší nerovnosti a výmoly. Při klidné jízdě vás Sandero odmění plavnou jízdou, nízkou spotřebou a jedinou chybou může být horší odhlučnění motoru.

Resumé

Dacia Sandero Stepway je ideálním společníkem pro mladé klidnější řidiče a i jako druhé auto do rodiny. Vyniká příjemným vzhledem, živým motorem, vyšší světlou výškou a prostorným interiérem. Díky cenové relaci, ve které je Sandero nabízeno, ale nemůžete čekat žádné extra porce výbavých prvků a nebo příjemně měkké materiály. Pro ekonomicky smýšlející řidiče je tady možnost mít Sandero s naftovým motorem 1.5 dCi, které je sice o něco těžší na předek, ale i úspornější.

Celkové hodnocení: 79 %

Cena vozu v základu: 232.900 Kč (0.9 TCe Arctica)

Cena testované verze vč. příplatků: 265.800 Kč

KLADY

- nízká cena

- prostorný interiér

- zavazadelnik

- hodně živý motor

KLADY

- málo výkonné stěrače

- ovládání stahování předních oken

Motorizace  
přeplňovaný zážehový tříválec
objem: 898 cm3
nejvyšší výkon: 66 kw při 5250 ot/min.
největší točivý moment: 135 Nm při 2500 ot/min.
 
Výkon
nejvyšší maximální rychlost: 168 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,1 sekundy
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 6,7 l / 4.6 l / 5.4 l
objem palivové nádrže: 50 litrů
palivo: benzín

Vytisknout

Diskuze: TEST: Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe - Levná a úsporná stylovka

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Volkswagen již začal testovat ultimativní Golf R420 - anotační foto

Volkswagen již začal testovat ultimativní Golf R420

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud