O koupi Hyundaie i20 rozhodně uvažujte, vezměte však v potaz všechny aspekty a nedejte na podbízivá a vychloubačná slova z televizních reklam. Malý Korejec není bez chyb a leccos mu musíte odpustit. To však neznamená, že by to bylo špatné auto.
Můžeme se jen dohadovat, zda agresivní marketingová politika Hyundai pomůže či naopak uškodí. Zatím se tento rok pro Hyundai nevyvíjí dobře a s prodejem nových aut klesla na třetí pozici a na druhý Volkswagen ztrácí dost výrazně.
Právě i20 je jedno z aut, které by mělo pomoci Hyundai v této chvíli přilákat nové zákazníky. Kromě sebevědomých slov v reklamních spotech nabízí zajímavý design, kterým útočí na usedlejší konkurenty ve své třídě.
Design – hra tvarů na zvětšovanou
Hyundai i20 automobilka představuje jako nejširší a největší auto ve své třídě. Opticky tomu dopomohla designem. Široké, ale úzké světlomety, specifický tvar čelní masky, nízký profil vozu a černý C-sloupek navozují pocit, že je auto výrazně větší, než jak velké ve skutečnosti je.
Nemůžeme i20 upírat větší rozvor i rozchod ve srovnání s Fabií, že by to ale auto přineslo víc, než jen čísla na papíře si nejsme tak jistí.
Pokud zvolíte výraznou světlejší barvu (bílá, červená metalíza, nebo světle modrou metalízu) auto bude vypadat skutečně dobře. My jsme opět dostali nevýraznou metalízu v šedém odstínu, v které auto tak nevynikne.
Čekali jsme zvědavé pohledy na parkovišti, chodců na chodnících, či ostatních řidičů. S žádným zvídavým pohledem jsme se nesetkali a to po našich silnicích nových i20 jezdí málo.
Závěrečný soud nad designem necháme na vás. My hodnotíme kladně změnu oproti přechozí generaci, která moc krásy nepobrala. Změnu přinesl až facelift, který trochu zatraktivnil světlomety, ale i tak je současná generace i20 výrazně pohlednější kus auta.
Interiér – první dojem mate
Hned na začátku můžeme konstatovat, že interiér i20 je jeden z nejpovedenějších v B-segmentu. Chyb se tu ale najde poměrně dost.
První dojem byl skutečně působivý. Na pohled vypadají materiály kvalitně. Při bližším zkoumání zjistíte bolavou pravdu. Plasty ve výplních dveří jsou z velké většiny tvrdé, jen část madla je z měkčeného. Stejně tak i horní část přístrojové desky je z měkčeného materiálu. Středový tunel včetně míst, kde si opírá řidič koleno je ale opět z tvrdého kusu plastu.
Kontrastní barevné provedení nahrazuje dekor v podobě lišty. Tohle řešení je nám sympatické, přeci jen, je to něco jiného oproti konkurenci a to se cení. I ergonomie je ve většině případů v pořádku. Mnoho tlačítek a ovladačů známe z jiných modelů Hyundaie a tak kdo už měl tu čest například s i30, bude moci nahmatat většinu ovladačů i poslepu.
Velmi zastaralým dojmem působí tříramenný volant, který moc krásy nepobral. Například Kia Rio, nebo Peugeot 208 jej má hezčí. A v případě 208 je potažen i lepší kůží. Kožená rukojeť řadící páky potěší, ta se ostatně velmi dobře drží. Madlo ruční brzdy si muselo vystačit s tvrdým plastem, což trochu zamrzí.
Co se týče prostoru uvnitř, patří i20 k tomu nejlepšímu ve své třídě. Až na prostor pro kolena na zadních sedačkách, bude dost místa pro čtyři cestující. Limitující se může stát objem zavazadlového prostoru. Objem je papírových 326 litrů. Bohužel to neznamená reálně využitelné místo. Krom přihrádek je v tomto objemu zahrnut i objem místa pro rezervu. Odečíst tak musíme 25 litrů. Ostatně kufr postačí pro zavazadla dvou osob, které jednou na prodloužený víkend na hory za pěší turistikou, na lyže či k moři už musíte část zavazadel umístit na zadní sedačky, popřípadě pořídit střešní box. V tomto ohledu má navrch Fabie s verzí kombi…
Jízda – plavně, pohodlně, sterilně
Hyundai i20 není co do jízdních vlastností kdo ví jaký úspěch. To teď nemyslím vůbec zle. Jen je to vše potřeba vysvětlit. Malý Korejec neposkytne zábavu za volantem. Prostě se řízení stává jen pouhým přesunováním z místa A do místa B. Někomu to vadit bude, jinému na tom nezáleží.
Podvozek je naladěn na rozvážnou a pohodlnou notu. Velmi zdárně filtruje nerovnosti, jak malé příčné, tak i hlubší výtluky. O díře dá vědět jen bouchnutím a drobným zhoupnutím u větších nerovností. Odhlučnění podběhů také není nejlepší, ale za to se zlobit na i20 nemohu. Více mě zklamalo řízení. Gumové, bez zpětné odezvy a velmi necitlivé. Přitom se i20 chová v zatáčkách poměrně jistě, tedy pokud máte správnou rychlost při vjetí do apexu a nemusíte utahovat stopu. Pokud potřebujete utáhnout zatáčku, i20 jakoby znervózněla a moc se jí utáhnout oblouk nechce.
Aerodynamický hluk je na velmi dobré úrovni a i odhlučnění ne příliš silného dieselového agregátu je slušné. Ten má trochu ospalejší projev a charakteristický „kopanec“ v momentě kdy se roztočí turbodmychadlo. Nicméně svou úlohu zvládne taktéž dobře. I když mi větší smysl v takto malém autě dává benzinový agregát.
Spotřeba se pohybovala ve městě kolem 6 litrů, na dálnici také a mimo město uměla spadnout i pod 4 litry na 100 km. Během 1300 km, které jsme stihli najet za týden, co jsme měli i20 v redakci, se spotřeba ustálila na hodnotě 5,0 litrů.
Resumé
Není to přehnané tvrzení, když teď napíšu, že se i20 mezigeneračně neskutečně změnila. Hodnotnější interiér, lepší jízdní vlastnosti, modernější agregáty a svěží design. Stále tu ale potkávám některé neduhy generace předchozí. Necitlivé řízení, pár přešlapů v interiéru, sterilní jízdní projev nebo stále ten stejný displej autorádia.
Nová i20 je velmi dobré auto, není ale tak dokonalé, jak tvrdí a asi i si přeje marketingové oddělení Hyundaie. Stále však má co nabídnout a největší smysl mi dává před domem starších párů, které vozí občas na výlet i dvě vnoučata. Pro nenáročné řidiče, je i20 vlastně naprosto vyhovující. Kdo chce aktivně řídit a užívat si to, měl by se poohlédnout jinde.
Celkové hodnocení: 83 %
Základní cena vozu: 239 990 Kč
Cena testované verze: 390 980 Kč
KLADY
- designový posun oproti předchozí generaci
- úsporný motor
- hodnotný interiér
- schopnost podvozku filtrovat nerovnosti
ZÁPORY
- výhled šikmo vzad
- gumové řízení
- nepřesvědčivý jízdní výkony slabého naftového motoru
Motorizace:
vznětový přeplňovaný řadový tříválec
objem: 1120 cm3
nejvyšší výkon: 55 kW
největší točivý moment: 180 Nm
palivo: nafta
Výkon:
nejvyšší maximální rychlost: 161 km/h
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 4,6 l / 3,3 l / 3,8 l
Rozměry:
objem zavazadlového prostoru: 326 litrů
objem palivové nádrže: 50 litrů
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.