Citroen Jumper je primárně užitkový automobil, to ale neznamená, že nedokáže posloužit početné rodině, nebo někomu, kdo potřebuje devět míst. Bohužel nic není zadarmo a i u Jumperu se připravte na kompromisy.
Design
Rodina největších užitkových automobilů koncernu PSA a Fiatu prošla nedávno faceliftem. Nové Ducato, Boxter i Jumper mají omlazenou tvář, od sebe se příliš neliší. Unifikace vzhledu, ale není na škodu. Protože ten se povedl.
Řekněme si popravdě, že vymýšlet nějaké zajímavé křivky na užitkovém automobilu je složité a často nedůležité. V tomto segmentu se moc na vzhled nehledí. Přesto Jumper nevypadá jako ošklivé káčátko. Ostré linky LED pásů pro denní svícení, propůjčují Jumperu přísný pohled. A celkově působí proporčně vyvážený.
Interiér
Velkou devízou Jumperu bude jistě velkorysost vnitřního prostoru. Řidičovo sedadlo sice budete nastavovat trochu delší dobu, ale svou optimální pozici nakonec vždy naleznete. Pro ty, kteří s dodávkou ještě nejeli, bude velký šok pozice za volantem. Na sedadle sedíte jako a židli… Vedle něj je lavice pro dva další pasažéry a jedná se o nejhorší místa v autě. Opěradlo sedadla je příliš napřímené a poměrně tvrdé, bohužel sklon opěradla si nenastavíte.
V druhé a třetí řadě sedadel naleznete vždy tři samostatná sedadla. Ty jsou velmi dobře tvarovaná, rozměrná a pohodlná. Kromě těch prostředních si můžete nastavit sklon opěradla a nezapomnělo se ani na loketní opěrky. Místa je ve všech směrech dostatek. Hlavou se ani basketbalista do stropu nebouchne, na nohy místo také najde. Největší přepych je v prostoru pro ramena. V příčném směru prostě Jumper kraluje.
Komfortu obírá jak omezené větrání a velmi komplikované a ne příliš fungující ovládání klimatizace, tak i aerodynamický hluk okolo oken. Zde se na izolaci trochu šetřilo a poznáte to u rychlostí nad 110 km/h.
Jumper nejen, že pohodlně převeze až devět pasažérů včetně řidiče, ale také jejich zavazadla. Zavazadlový prostor nabízí ohromných 1000 litrů! Zároveň tu je spousta odkládacích přihrádek a dva kastlíky, povětšinou jsou ale hůře přístupné a vhodné místo na uložení mobilu jsem hledal marně.
V rámci našeho testovaného kusu byl i asistent hlídání jízdy v pruzích, který velmi hlasitým a nepříjemným zvukem signalizoval opuštění pruhu bez blinkru. Často nás vylekal, tak jsme se ho naučili vypínat.
Jízda
Pod kapotou jsme měli nejsilnější agregát, který v nabídce Jumperu je. Byl jím třílitrový čtyřválec (ano čtete správně, objem se prostě nenahradí) původem z Iveca. Ten produkoval výkon 130 kW (180 koní) a maximum točivého momentu bylo 400 Nm v 1400 otáčkách za minutu. Motor měl dostatek síly i na plně naložené auto. Držet dálniční 130 na nejvyšší rychlostí stupeň nebyl problém. Zrychlovat se mu ale už moc nechtělo. Předjíždění chtělo hodně předvídání a plánování, ale i tak není zcela zapovězeno držet tempo s těmi rychlejšími v provozu.
S motorem spolupracoval šestistupňový manuál. Krátké, ale nepřesné dráhy řazení nepotěší, naopak dobře umístněná řadící páka na přístrojové desce, kde je lehce na dosah ano. Stejně tak i rozumné odstupňování. Pozlobit může ruční brzda, jejichž madlo je umístěno proklatě hluboko až na úrovni podlahy.
I devítimístná verze Jumperu vychází z užitkové verze. Proto nepočítejte s kdo ví jak skvělými jízdními vlastnostmi. Nejslabší stránkou podvozku je zadní náprava. Její devízou je vysoká nosnost, ale pro účely devítimístného mikrobusu je značně nedostačující. Špatně tlumí nerovnosti, málo zatížená odskakuje a na nejrozbitějších silnicích se rázy rozléhají celou karoserií a následně i vozem a hluk a vibrace jsou enormní. Například nedávno testovaný Volkswagen Multivan takové podmínky zvládne výrazně lépe.
Spotřeba se samozřejmě odvíjí od jízdního stylu a zvláště pak od zatížení. Nezatížený při pohodovém tempu můžete jezdit kombinovaně za 8 litrů. Svižně s plně obsazeným autem jsem cestoval za 9 litrů na 100 km. Pražský hustý provoz zvládne pod 13 litrů. Nejhospodárnější jízda je samozřejmě mimo obce, kde si nárokuje zhruba 7,5 litrů na 100 km.
Resumé
Citroen Jumper není zcela civilní rodinné auto. A vlastně to ani nepředstírá. Jumper však boduje v nabídce prostoru a užitné hodnoty. Kdo nejezdí na těch nejrozbitějších silničkách, ale spíše krájí tisíce dálničních kilometrů neudělá s Jumperem chybu. Civilnější jízdní vlastnosti, ale také méně prostoru nabídne konkurenční Multivan, počítejte ale s daleko vyšší cenou.
Celkové hodnocení: 81 %
Základní cena vozu: 600 540 Kč
Cena testované verze: 859 132 Kč
KLADY
- prostorný a pohodlný interiér
- kultivovaný a silný motor
- jistota i při vyšších dálničních rychlostech
ZÁPORY
- nepřesná manuální převodovka
- nepřesné řízení okolo středové polohy
- pohodlí na zadní jednoduché nápravě
Motorizace:
vznětový přeplňovaný řadový čtyřválec
objem: 2999 cm3
nejvyšší výkon: 130 kW při 3600 ot/min
největší točivý moment: 400 Nm při 1400 ot/min
palivo: nafta
Výkon:
nejvyšší maximální rychlost: 175 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: neudává se
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 10,1 l / 6,7 l / 8 l
Rozměry:
objem zavazadlového prostoru: 1000 litrů
hmotnost: 2419 kg
objem palivové nádrže: 90 litrů
rozměr pneumatik: 215/70 R15
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.