TEST: Citroën Jumper - víc než alternativa

ar2, 14. května 2015, 08:30 Google+

Citroen Jumper je primárně užitkový automobil, to ale neznamená, že nedokáže posloužit početné rodině, nebo někomu, kdo potřebuje devět míst. Bohužel nic není zadarmo a i u Jumperu se připravte na kompromisy.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
citroen jumper

citroen jumper | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Design

Rodina největších užitkových automobilů koncernu PSA a Fiatu prošla nedávno faceliftem. Nové Ducato, Boxter i Jumper mají omlazenou tvář, od sebe se příliš neliší. Unifikace vzhledu, ale není na škodu. Protože ten se povedl.

Řekněme si popravdě, že vymýšlet nějaké zajímavé křivky na užitkovém automobilu je složité a často nedůležité. V tomto segmentu se moc na vzhled nehledí. Přesto Jumper nevypadá jako ošklivé káčátko. Ostré linky LED pásů pro denní svícení, propůjčují Jumperu přísný pohled. A celkově působí proporčně vyvážený.

Interiér

Velkou devízou Jumperu bude jistě velkorysost vnitřního prostoru. Řidičovo sedadlo sice budete nastavovat trochu delší dobu, ale svou optimální pozici nakonec vždy naleznete. Pro ty, kteří s dodávkou ještě nejeli, bude velký šok pozice za volantem. Na sedadle sedíte jako a židli… Vedle něj je lavice pro dva další pasažéry a jedná se o nejhorší místa v autě. Opěradlo sedadla je příliš napřímené a poměrně tvrdé, bohužel sklon opěradla si nenastavíte.

V druhé a třetí řadě sedadel naleznete vždy tři samostatná sedadla. Ty jsou velmi dobře tvarovaná, rozměrná a pohodlná. Kromě těch prostředních si můžete nastavit sklon opěradla a nezapomnělo se ani na loketní opěrky. Místa je ve všech směrech dostatek. Hlavou se ani basketbalista do stropu nebouchne, na nohy místo také najde. Největší přepych je v prostoru pro ramena. V příčném směru prostě Jumper kraluje.

Komfortu obírá jak omezené větrání a velmi komplikované a ne příliš fungující ovládání klimatizace, tak i aerodynamický hluk okolo oken. Zde se na izolaci trochu šetřilo a poznáte to u rychlostí nad 110 km/h.

Jumper nejen, že pohodlně převeze až devět pasažérů včetně řidiče, ale také jejich zavazadla. Zavazadlový prostor nabízí ohromných 1000 litrů! Zároveň tu je spousta odkládacích přihrádek a dva kastlíky, povětšinou jsou ale hůře přístupné a vhodné místo na uložení mobilu jsem hledal marně.

V rámci našeho testovaného kusu byl i asistent hlídání jízdy v pruzích, který velmi hlasitým a nepříjemným zvukem signalizoval opuštění pruhu bez blinkru. Často nás vylekal, tak jsme se ho naučili vypínat.

Jízda

Pod kapotou jsme měli nejsilnější agregát, který v nabídce Jumperu je. Byl jím třílitrový čtyřválec (ano čtete správně, objem se prostě nenahradí) původem z Iveca. Ten produkoval výkon 130 kW (180 koní) a maximum točivého momentu bylo 400 Nm v 1400 otáčkách za minutu. Motor měl dostatek síly i na plně naložené auto. Držet dálniční 130 na nejvyšší rychlostí stupeň nebyl problém. Zrychlovat se mu ale už moc nechtělo. Předjíždění chtělo hodně předvídání a plánování, ale i tak není zcela zapovězeno držet tempo s těmi rychlejšími v provozu.

S motorem spolupracoval šestistupňový manuál. Krátké, ale nepřesné dráhy řazení nepotěší, naopak dobře umístněná řadící páka na přístrojové desce, kde je lehce na dosah ano. Stejně tak i rozumné odstupňování.  Pozlobit může ruční brzda, jejichž madlo je umístěno proklatě hluboko až na úrovni podlahy.

I devítimístná verze Jumperu vychází z užitkové verze. Proto nepočítejte s kdo ví jak skvělými jízdními vlastnostmi. Nejslabší stránkou podvozku je zadní náprava. Její devízou je vysoká nosnost, ale pro účely devítimístného mikrobusu je značně nedostačující. Špatně tlumí nerovnosti, málo zatížená odskakuje a na nejrozbitějších silnicích se rázy rozléhají celou karoserií a následně i vozem a hluk a vibrace jsou enormní. Například nedávno testovaný Volkswagen Multivan takové podmínky zvládne výrazně lépe.

Spotřeba se samozřejmě odvíjí od jízdního stylu a zvláště pak od zatížení. Nezatížený při pohodovém tempu můžete jezdit kombinovaně za 8 litrů. Svižně s plně obsazeným autem jsem cestoval za 9 litrů na 100 km. Pražský hustý provoz zvládne pod 13 litrů. Nejhospodárnější jízda je samozřejmě mimo obce, kde si nárokuje zhruba 7,5 litrů na 100 km.

Resumé

Citroen Jumper není zcela civilní rodinné auto. A vlastně to ani nepředstírá. Jumper však boduje v nabídce prostoru a užitné hodnoty. Kdo nejezdí na těch nejrozbitějších silničkách, ale spíše krájí tisíce dálničních kilometrů neudělá s Jumperem chybu. Civilnější jízdní vlastnosti, ale také méně prostoru nabídne konkurenční Multivan, počítejte ale s daleko vyšší cenou.

Celkové hodnocení: 81 %

Základní cena vozu:  600 540 Kč

Cena testované verze: 859 132 Kč

KLADY

- prostorný a pohodlný interiér

- kultivovaný a silný motor

- jistota i při vyšších dálničních rychlostech

ZÁPORY

- nepřesná manuální převodovka

- nepřesné řízení okolo středové polohy

- pohodlí na zadní jednoduché nápravě

Motorizace:

vznětový přeplňovaný řadový čtyřválec

objem: 2999 cm3

nejvyšší výkon: 130 kW při 3600 ot/min

největší točivý moment: 400 Nm při 1400 ot/min

palivo: nafta

Výkon:

nejvyšší maximální rychlost: 175 km/h

zrychlení z 0 na 100 km/h: neudává se

spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 10,1 l / 6,7 l / 8 l

Rozměry:

objem zavazadlového prostoru: 1000 litrů

hmotnost: 2419 kg 

objem palivové nádrže: 90 litrů

rozměr pneumatik: 215/70 R15

Vytisknout

Diskuze: TEST: Citroën Jumper - víc než alternativa

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volvo

Slovensko "autovelmocí"? Už pátá značka tam bude vyrábět

Gumbal kára BMW 318i

Úpravy Gumbal kára, část druhá

ový Volkswagen ID. Buzz a ID. Buzz Cargo, to je legendární T1 pro buducnost

Rozumné ceny? Zapomeňte, Volkswagen prozradil ceny ID. Buzz a ID. Buzz Cargo

Citroën ë-C4

Test: Citroën ë-C4, nejkrásnější hřebec ve stáji

Vše, co potřebujete vědět o operativním leasingu. Jeho výhody i nevýhody

Vše, co potřebujete vědět o operativním leasingu. Jeho výhody i nevýhody

Volkswagen ID. AERO - koncept první elektricky poháněné limuzíny VW, dynamické, výkonné a aerodynamické

Koncept ID. AERO ukazuje podobu připravované limuzíny Volksvagen

Cupra Formentor VZ5

Cupra Formentor VZ5 – první svezení s křížencem sporťáku a SUV, který to nandá kde komu

Škoda 1100 OHC

ŠKODA AUTO představila videocast o modelu 1100 OHC Coupé

Státní poznávací značka, ilustrační foto

Jak vznikly před 90 lety poznávací značky v Československu?

Ilustrační foto

Chlapi, jste při smyslech? Televize sklidila kritiku

Ilustrační foto

Reuters: Zákaz spalovacích motorů v EU odmítá šest států. A Česko?

Motory

Německo řadí zpátečku. Ministr tvrdě reagoval na zákaz spalovacích motorů

Gumbal kára BMW 318i

Úpravy Gumbal kára, část první

Nový Peugeot 408 zaujme osobitým designem, fastback je skvělou volbou

Peugeot 408 - fastback vyzařující pořádnou dávku dynamiky

Škoda Superb

TEST: Škoda Superb 2.0 TDI 110 kW - úsporné "daily" auto, které nemusí stát majlant

reklama

Doporučujeme

Zběsilá Škoda Fabia Combi R5 konečně představena, je to nářez! - anotační foto

Zběsilá Škoda Fabia Combi R5 konečně představena, je to nářez!

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Cupra Formentor VZ5 – první svezení s křížencem sporťáku a SUV, který to nandá kde komu

  2. ŠKODA AUTO představila videocast o modelu 1100 OHC Coupé

  3. Úpravy Gumbal kára, část druhá

  4. Rozumné ceny? Zapomeňte, Volkswagen prozradil ceny ID. Buzz a ID. Buzz Cargo

  5. Test: Citroën ë-C4, nejkrásnější hřebec ve stáji

  6. Jak vznikly před 90 lety poznávací značky v Československu?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud