TEST: Citroën Jumper - víc než alternativa

ar2, 14. května 2015, 08:30 Google+

Citroen Jumper je primárně užitkový automobil, to ale neznamená, že nedokáže posloužit početné rodině, nebo někomu, kdo potřebuje devět míst. Bohužel nic není zadarmo a i u Jumperu se připravte na kompromisy.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
citroen jumper

citroen jumper | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Design

Rodina největších užitkových automobilů koncernu PSA a Fiatu prošla nedávno faceliftem. Nové Ducato, Boxter i Jumper mají omlazenou tvář, od sebe se příliš neliší. Unifikace vzhledu, ale není na škodu. Protože ten se povedl.

Řekněme si popravdě, že vymýšlet nějaké zajímavé křivky na užitkovém automobilu je složité a často nedůležité. V tomto segmentu se moc na vzhled nehledí. Přesto Jumper nevypadá jako ošklivé káčátko. Ostré linky LED pásů pro denní svícení, propůjčují Jumperu přísný pohled. A celkově působí proporčně vyvážený.

Interiér

Velkou devízou Jumperu bude jistě velkorysost vnitřního prostoru. Řidičovo sedadlo sice budete nastavovat trochu delší dobu, ale svou optimální pozici nakonec vždy naleznete. Pro ty, kteří s dodávkou ještě nejeli, bude velký šok pozice za volantem. Na sedadle sedíte jako a židli… Vedle něj je lavice pro dva další pasažéry a jedná se o nejhorší místa v autě. Opěradlo sedadla je příliš napřímené a poměrně tvrdé, bohužel sklon opěradla si nenastavíte.

V druhé a třetí řadě sedadel naleznete vždy tři samostatná sedadla. Ty jsou velmi dobře tvarovaná, rozměrná a pohodlná. Kromě těch prostředních si můžete nastavit sklon opěradla a nezapomnělo se ani na loketní opěrky. Místa je ve všech směrech dostatek. Hlavou se ani basketbalista do stropu nebouchne, na nohy místo také najde. Největší přepych je v prostoru pro ramena. V příčném směru prostě Jumper kraluje.

Komfortu obírá jak omezené větrání a velmi komplikované a ne příliš fungující ovládání klimatizace, tak i aerodynamický hluk okolo oken. Zde se na izolaci trochu šetřilo a poznáte to u rychlostí nad 110 km/h.

Jumper nejen, že pohodlně převeze až devět pasažérů včetně řidiče, ale také jejich zavazadla. Zavazadlový prostor nabízí ohromných 1000 litrů! Zároveň tu je spousta odkládacích přihrádek a dva kastlíky, povětšinou jsou ale hůře přístupné a vhodné místo na uložení mobilu jsem hledal marně.

V rámci našeho testovaného kusu byl i asistent hlídání jízdy v pruzích, který velmi hlasitým a nepříjemným zvukem signalizoval opuštění pruhu bez blinkru. Často nás vylekal, tak jsme se ho naučili vypínat.

Jízda

Pod kapotou jsme měli nejsilnější agregát, který v nabídce Jumperu je. Byl jím třílitrový čtyřválec (ano čtete správně, objem se prostě nenahradí) původem z Iveca. Ten produkoval výkon 130 kW (180 koní) a maximum točivého momentu bylo 400 Nm v 1400 otáčkách za minutu. Motor měl dostatek síly i na plně naložené auto. Držet dálniční 130 na nejvyšší rychlostí stupeň nebyl problém. Zrychlovat se mu ale už moc nechtělo. Předjíždění chtělo hodně předvídání a plánování, ale i tak není zcela zapovězeno držet tempo s těmi rychlejšími v provozu.

S motorem spolupracoval šestistupňový manuál. Krátké, ale nepřesné dráhy řazení nepotěší, naopak dobře umístněná řadící páka na přístrojové desce, kde je lehce na dosah ano. Stejně tak i rozumné odstupňování.  Pozlobit může ruční brzda, jejichž madlo je umístěno proklatě hluboko až na úrovni podlahy.

I devítimístná verze Jumperu vychází z užitkové verze. Proto nepočítejte s kdo ví jak skvělými jízdními vlastnostmi. Nejslabší stránkou podvozku je zadní náprava. Její devízou je vysoká nosnost, ale pro účely devítimístného mikrobusu je značně nedostačující. Špatně tlumí nerovnosti, málo zatížená odskakuje a na nejrozbitějších silnicích se rázy rozléhají celou karoserií a následně i vozem a hluk a vibrace jsou enormní. Například nedávno testovaný Volkswagen Multivan takové podmínky zvládne výrazně lépe.

Spotřeba se samozřejmě odvíjí od jízdního stylu a zvláště pak od zatížení. Nezatížený při pohodovém tempu můžete jezdit kombinovaně za 8 litrů. Svižně s plně obsazeným autem jsem cestoval za 9 litrů na 100 km. Pražský hustý provoz zvládne pod 13 litrů. Nejhospodárnější jízda je samozřejmě mimo obce, kde si nárokuje zhruba 7,5 litrů na 100 km.

Resumé

Citroen Jumper není zcela civilní rodinné auto. A vlastně to ani nepředstírá. Jumper však boduje v nabídce prostoru a užitné hodnoty. Kdo nejezdí na těch nejrozbitějších silničkách, ale spíše krájí tisíce dálničních kilometrů neudělá s Jumperem chybu. Civilnější jízdní vlastnosti, ale také méně prostoru nabídne konkurenční Multivan, počítejte ale s daleko vyšší cenou.

Celkové hodnocení: 81 %

Základní cena vozu:  600 540 Kč

Cena testované verze: 859 132 Kč

KLADY

- prostorný a pohodlný interiér

- kultivovaný a silný motor

- jistota i při vyšších dálničních rychlostech

ZÁPORY

- nepřesná manuální převodovka

- nepřesné řízení okolo středové polohy

- pohodlí na zadní jednoduché nápravě

Motorizace:

vznětový přeplňovaný řadový čtyřválec

objem: 2999 cm3

nejvyšší výkon: 130 kW při 3600 ot/min

největší točivý moment: 400 Nm při 1400 ot/min

palivo: nafta

Výkon:

nejvyšší maximální rychlost: 175 km/h

zrychlení z 0 na 100 km/h: neudává se

spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 10,1 l / 6,7 l / 8 l

Rozměry:

objem zavazadlového prostoru: 1000 litrů

hmotnost: 2419 kg 

objem palivové nádrže: 90 litrů

rozměr pneumatik: 215/70 R15

Vytisknout

Diskuze: TEST: Citroën Jumper - víc než alternativa

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Autodráha

Nevíte co pod stromeček? Toto potěší malého i velkého kluka a dokonce i dědečka

Suzuki ACROSS

Suzuki ACROSS v předprodeji, více než 300 koní ovšem nebude "zadarmo"

Škoda Octavia

Český sen v podobě nové Škody Octavie Scout a RS přichází na náš trh

Škoda Rapid s motorem o objemu 1289 cm³ a výkonu 46 kW měla díky podobné koncepci v Británii přezdívku “Porsche chudých”

Ikonické Škody z osmdesátek zařazeny mezi sdílené vozy

Toyota C-HR GR Sport

Toyota rozšiřuje nejatraktivnější řadu C-HR o model GR Sport

Mezigenerační srovnání Mercedesů C-class (S203 / S204)

Test: Mezigenerační srovnání Mercedesů C-class (S203 / S204). Který koupit, proč a za kolik?

Honda CMX 1100 Rebel

Je to Rebel! Honda představila nový model CMX1100 Rebel

Peugeot Landtrek

Nový pickup Peugeot Landtrek pro Ameriku, my v Evropě máme pravděpodobně smůlu

Pandur II pro Ačr

Zakázka na Pandury ukázala, jaký vliv má modernizace armády na českou ekonomiku

Volkswagen vybudoval nový větrný tunel v hodnotě 2,5 miliardy korun

Co jsme ve škole nenáviděli, jezdí s námi denně v autech, tvrdí uznávaný profesor

Toyota začíná testovat systémy autonomního řízení v ostrém provozu v Bruselu

Převratný systém tankování a dobíjení automobilů si nechala patentovat Toyota

DS3 Crossback E-TENSE

Vyplatí se jet po dálnici za kamionem? Pokus číslo 3

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Škoda začala v Boleslavi montovat svoji novinku, pořídila linku v ceně 700 vrcholných Kodiaqů

Volkswagen Tiguan

Volkswagen výrazně zlevnil. Vyžaduje ale jiný přístup kupujících

Tatra Force 8x8

Tatry nejsou jen T 815 pro stavby a hasiče, ale i armádní speciály do nesjízdného terénu a bojů

reklama

Doporučujeme

Zběsilá Škoda Fabia Combi R5 konečně představena, je to nářez! - anotační foto

Zběsilá Škoda Fabia Combi R5 konečně představena, je to nářez!

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Vyplatí se jet po dálnici za kamionem? Pokus číslo 3

  2. Co jsme ve škole nenáviděli, jezdí s námi denně v autech, tvrdí uznávaný profesor

  3. Volkswagen výrazně zlevnil. Vyžaduje ale jiný přístup kupujících

  4. Zakázka na Pandury ukázala, jaký vliv má modernizace armády na českou ekonomiku

  5. Škoda začala v Boleslavi montovat svoji novinku, pořídila linku v ceně 700 vrcholných Kodiaqů

  6. Nový pickup Peugeot Landtrek pro Ameriku, my v Evropě máme pravděpodobně smůlu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud