Citroen Jumper je primárně užitkový automobil, to ale neznamená, že nedokáže posloužit početné rodině, nebo někomu, kdo potřebuje devět míst. Bohužel nic není zadarmo a i u Jumperu se připravte na kompromisy.
Design
Rodina největších užitkových automobilů koncernu PSA a Fiatu prošla nedávno faceliftem. Nové Ducato, Boxter i Jumper mají omlazenou tvář, od sebe se příliš neliší. Unifikace vzhledu, ale není na škodu. Protože ten se povedl.
Řekněme si popravdě, že vymýšlet nějaké zajímavé křivky na užitkovém automobilu je složité a často nedůležité. V tomto segmentu se moc na vzhled nehledí. Přesto Jumper nevypadá jako ošklivé káčátko. Ostré linky LED pásů pro denní svícení, propůjčují Jumperu přísný pohled. A celkově působí proporčně vyvážený.
Interiér
Velkou devízou Jumperu bude jistě velkorysost vnitřního prostoru. Řidičovo sedadlo sice budete nastavovat trochu delší dobu, ale svou optimální pozici nakonec vždy naleznete. Pro ty, kteří s dodávkou ještě nejeli, bude velký šok pozice za volantem. Na sedadle sedíte jako a židli… Vedle něj je lavice pro dva další pasažéry a jedná se o nejhorší místa v autě. Opěradlo sedadla je příliš napřímené a poměrně tvrdé, bohužel sklon opěradla si nenastavíte.
V druhé a třetí řadě sedadel naleznete vždy tři samostatná sedadla. Ty jsou velmi dobře tvarovaná, rozměrná a pohodlná. Kromě těch prostředních si můžete nastavit sklon opěradla a nezapomnělo se ani na loketní opěrky. Místa je ve všech směrech dostatek. Hlavou se ani basketbalista do stropu nebouchne, na nohy místo také najde. Největší přepych je v prostoru pro ramena. V příčném směru prostě Jumper kraluje.
Komfortu obírá jak omezené větrání a velmi komplikované a ne příliš fungující ovládání klimatizace, tak i aerodynamický hluk okolo oken. Zde se na izolaci trochu šetřilo a poznáte to u rychlostí nad 110 km/h.
Jumper nejen, že pohodlně převeze až devět pasažérů včetně řidiče, ale také jejich zavazadla. Zavazadlový prostor nabízí ohromných 1000 litrů! Zároveň tu je spousta odkládacích přihrádek a dva kastlíky, povětšinou jsou ale hůře přístupné a vhodné místo na uložení mobilu jsem hledal marně.
V rámci našeho testovaného kusu byl i asistent hlídání jízdy v pruzích, který velmi hlasitým a nepříjemným zvukem signalizoval opuštění pruhu bez blinkru. Často nás vylekal, tak jsme se ho naučili vypínat.
Jízda
Pod kapotou jsme měli nejsilnější agregát, který v nabídce Jumperu je. Byl jím třílitrový čtyřválec (ano čtete správně, objem se prostě nenahradí) původem z Iveca. Ten produkoval výkon 130 kW (180 koní) a maximum točivého momentu bylo 400 Nm v 1400 otáčkách za minutu. Motor měl dostatek síly i na plně naložené auto. Držet dálniční 130 na nejvyšší rychlostí stupeň nebyl problém. Zrychlovat se mu ale už moc nechtělo. Předjíždění chtělo hodně předvídání a plánování, ale i tak není zcela zapovězeno držet tempo s těmi rychlejšími v provozu.
S motorem spolupracoval šestistupňový manuál. Krátké, ale nepřesné dráhy řazení nepotěší, naopak dobře umístněná řadící páka na přístrojové desce, kde je lehce na dosah ano. Stejně tak i rozumné odstupňování. Pozlobit může ruční brzda, jejichž madlo je umístěno proklatě hluboko až na úrovni podlahy.
I devítimístná verze Jumperu vychází z užitkové verze. Proto nepočítejte s kdo ví jak skvělými jízdními vlastnostmi. Nejslabší stránkou podvozku je zadní náprava. Její devízou je vysoká nosnost, ale pro účely devítimístného mikrobusu je značně nedostačující. Špatně tlumí nerovnosti, málo zatížená odskakuje a na nejrozbitějších silnicích se rázy rozléhají celou karoserií a následně i vozem a hluk a vibrace jsou enormní. Například nedávno testovaný Volkswagen Multivan takové podmínky zvládne výrazně lépe.
Spotřeba se samozřejmě odvíjí od jízdního stylu a zvláště pak od zatížení. Nezatížený při pohodovém tempu můžete jezdit kombinovaně za 8 litrů. Svižně s plně obsazeným autem jsem cestoval za 9 litrů na 100 km. Pražský hustý provoz zvládne pod 13 litrů. Nejhospodárnější jízda je samozřejmě mimo obce, kde si nárokuje zhruba 7,5 litrů na 100 km.
Resumé
Citroen Jumper není zcela civilní rodinné auto. A vlastně to ani nepředstírá. Jumper však boduje v nabídce prostoru a užitné hodnoty. Kdo nejezdí na těch nejrozbitějších silničkách, ale spíše krájí tisíce dálničních kilometrů neudělá s Jumperem chybu. Civilnější jízdní vlastnosti, ale také méně prostoru nabídne konkurenční Multivan, počítejte ale s daleko vyšší cenou.
Celkové hodnocení: 81 %
Základní cena vozu: 600 540 Kč
Cena testované verze: 859 132 Kč
KLADY
- prostorný a pohodlný interiér
- kultivovaný a silný motor
- jistota i při vyšších dálničních rychlostech
ZÁPORY
- nepřesná manuální převodovka
- nepřesné řízení okolo středové polohy
- pohodlí na zadní jednoduché nápravě
Motorizace:
vznětový přeplňovaný řadový čtyřválec
objem: 2999 cm3
nejvyšší výkon: 130 kW při 3600 ot/min
největší točivý moment: 400 Nm při 1400 ot/min
palivo: nafta
Výkon:
nejvyšší maximální rychlost: 175 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: neudává se
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 10,1 l / 6,7 l / 8 l
Rozměry:
objem zavazadlového prostoru: 1000 litrů
hmotnost: 2419 kg
objem palivové nádrže: 90 litrů
rozměr pneumatik: 215/70 R15
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?