Po představení třetí generace Škody Fabie jsme se po krátkém čase dočkali i praktičtější verze Combi. Právě tu jsme podrobili redakčnímu testu a naše první volba padla na verzi s nejvýkonnějším benzínovým motorem 1.2 TSI o výkonu 81 kW, který byl spojen s manuální šestistupňovou převodovkou.
Design
Nová Škoda Fabia Combi se vlastně až k B sloupku vůbec neliší od kratšího hatchbacku. Díky rozdílné linii střechy se však vzadu objevilo nad hlavou o 10 mm více prostoru, a to se počítá. Prodloužená záď vozu sluší a designéři se vyvarovali všech možných přešlapů, které by ho dovedly zošklivit. Stávající Fabia Combi se navíc proti předchůdci prodloužila o dva centimetry.
Mimochodem, pokud chcete Fabii v kombíku, oproti hatchbacku si připlatíte pouze deset tisíc korun, pak už jen záleží na motorizaci a zvolené výbavě. Testovaný vůz zdobila i povedená litá 16“ kola a taktéž projektorové halogenové světlomety s LED denním svícením, které Fabii sluší mnohem víc než základní provedení.
Interiér a výbava
V interiéru toho moc nového oproti dříve testovaným Fabiím není, opět mne přivítala látková sedadla s tvrdšími sedáky, příplatkový sportovní tříramenný volant potažený kůží a nebo okrasná lišta na palubní desce. Výhodou kombíku jsou i rozměrná boční okna C sloupku, díky nimž máte dobrý přehled při parkování. Podstatným plusem pro novou Fabii Combi je taktéž fakt, že oproti minulé generaci se šířka v loktech zlepšila o čtyři centimetry, takže se už řidič se spolujezdcem nebudou tolik utlačovat.
Fabii jako takové jsem již dříve vytýkal až neskutečně tvrdé plasty a i u verze Combi tomu není jinak. Jediným měkkým prvkem v interiéru jsou textilní výplně v opěrkách loktů ve dveřích, ale to se mi zdá málo. Na obranu tvrdých plastů se tak dá použít jen jeden argument – vše je zde perfektně slícováno a ani při přejezdu velkých nerovností se neozve jediné zavrznutí.
A jak je na tom Fabia Combi s kufrem? Její zavazadelník v základním uspořádání nabídne objem 530 litrů, po sklopení zadních sedadel získáte následně 1395 litrů. V tu chvíli se vám ale vytvoří přibližně 10 cm schod a tento problém může vyřešit jedině podlážka za příplatek 3.400 Kč. Bez sklopení předního sedadla pak následně převezete předměty o délce až 1.5 metru a šířce 960 mm, což není zrovna málo.
Možná vám neunikl fakt, že se současnou dobou plnou úspor Škodovka nedodává v základu plnohodnotnou rezervu, nýbrž jen lepící sadu. To samé platí pro Fabii a kdo chce mít v kufru náhradní kolo, za cenu 1100 Kč jej opravdu dostane. Jen je potřeba počítat s tím, že rázem se vám objem kufru sníží o 25 litrů.
V nejvyšší testované výbavě Style najdete u Fabie v základu kompletní elektrické ovládání všech oken a zrcátek, bezklíčové odemykání a startování, klimatizaci Climatronic nebo parkovací senzory vzadu. Samozřejmostí je i celá plejáda příplatků, jenž dovedou vůz opravdu vyšperkovat, ale i hezky navýšit jeho výslednou cenu.
Motor a jízda
Pod kapotu testovaného auta pracoval benzínový turbomotor 1.2 TSI s výkonem 81 kW a točivým momentem 175 Nm dostupným mezi 1400 – 4000 ot/min. S pohotovostní hmotností 1153 kg je tak asi zřejmé, že tato Fabie Combi bude opravdový rychlík.
A ono tomu opravdu tak je, motor jde s chutí do otáček, i plně naložený vůz neměl problém při předjíždění na okresní silnici, řadící páka má přesné a krátké dráhy a turbodmychladlo nikdy na nic "nečekalo". Kdo má rád dynamicky jezdící malý vůz typu kombi, tak právě pro něho je určena námi testovaná verze, protože nic silnějšího v současné době pod kapotu Fabie nedostanete.
V závislosti na jízdním stylu logicky poroste i spotřeba. Jenže to je pravda jen z půlky, protože během testovacího týdne jsem se nedokázal dostat přes průměrnou spotřebu čítající 7,2 litru. Výkon motoru byl přitom využíván na maximum a i tak spotřeba nešplhala k hodnotám, které by nedávaly smysl. Při klidné jízdě se naopak vůz odměnil spotřebou 5,5 litru na 100 km, kdo by chtěl zkusit naprostou ECO rally, bude schopen dosáhnout ještě o něco nižší cifry.
Jízdně je na tom Fabia Combi o něco lépe jak krátká verze, vůz je dobře utlumen, nastavení podvozku v oblasti žehlení nerovností je ideálním kompromisem mezi měkkostí a tvrdostí a elektromechanický posilovač poskytne řidiči dostatečnou radost z řízení. Přidejte si k tomu výkon 81 kW, šest přesně poskládaných převodových stupňů a zbude vám jen jedna chyba – větší náklony karoserie v zatáčkách. Pro lepší jízdu přispívá i standardně dodávaný elektronický systém XDS+, který při rychlém průjezdu zatáčkou přibrzďuje vnitřní (odlehčené) kolo, aby zabránil jeho protáčení.
Resumé
A jak na nás nová Fabie Combi ve výsledku zapůsobila? Jednoduše řečeno, skvěle. Vůz zas o něco povyrostl, nabízí lepší jízdní vlastnosti, větší kufr, prostornější interiér a mnohem větší možnost individualizace. Nedostatků se na něm najde málo, ale o to jsou vážnější. Především tvrdé plasty všude možně v kabině leckoho nenadchnou, stejně jako to, že i v nejvyšší výbavě Style stále připlácíte za prvky, které by tam mohly být v základu (např. kotoučové brzdy vzadu za 2000 Kč).
Celkové hodnocení: 87 %
Základní cena testovaného vozu: 335 800 Kč
Cena testované verze s příplatky: 383 400 Kč
KLADY
- velikost kufru
- prostorný interiér
- spotřeba a převodovka
- dravý vzhled ve výbavě Style
ZÁPORY
- náklony karoserie v zatáčkách
- rezervní kolo za příplatek
Motorizace zážehový s turbodmychadlem objem: 1197 cm3 nejvyšší výkon: 81 kW při 4600 - 5600 ot/min. největší točivý moment: 175 Nm při 1400 - 4000 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 199 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,6 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 6,4 l / 4 l /4,8 l objem palivové nádrže: 45 litrů palivo: benzín
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.