Design
Nová Škoda Fabia Combi se vlastně až k B sloupku vůbec neliší od kratšího hatchbacku. Díky rozdílné linii střechy se však vzadu objevilo nad hlavou o 10 mm více prostoru, a to se počítá. Prodloužená záď vozu sluší a designéři se vyvarovali všech možných přešlapů, které by ho dovedly zošklivit. Stávající Fabia Combi se navíc proti předchůdci prodloužila o dva centimetry.
Mimochodem, pokud chcete Fabii v kombíku, oproti hatchbacku si připlatíte pouze deset tisíc korun, pak už jen záleží na motorizaci a zvolené výbavě. Testovaný vůz zdobila i povedená litá 16“ kola a taktéž projektorové halogenové světlomety s LED denním svícením, které Fabii sluší mnohem víc než základní provedení.
Interiér a výbava
V interiéru toho moc nového oproti dříve testovaným Fabiím není, opět mne přivítala látková sedadla s tvrdšími sedáky, příplatkový sportovní tříramenný volant potažený kůží a nebo okrasná lišta na palubní desce. Výhodou kombíku jsou i rozměrná boční okna C sloupku, díky nimž máte dobrý přehled při parkování. Podstatným plusem pro novou Fabii Combi je taktéž fakt, že oproti minulé generaci se šířka v loktech zlepšila o čtyři centimetry, takže se už řidič se spolujezdcem nebudou tolik utlačovat.
Fabii jako takové jsem již dříve vytýkal až neskutečně tvrdé plasty a i u verze Combi tomu není jinak. Jediným měkkým prvkem v interiéru jsou textilní výplně v opěrkách loktů ve dveřích, ale to se mi zdá málo. Na obranu tvrdých plastů se tak dá použít jen jeden argument – vše je zde perfektně slícováno a ani při přejezdu velkých nerovností se neozve jediné zavrznutí.
A jak je na tom Fabia Combi s kufrem? Její zavazadelník v základním uspořádání nabídne objem 530 litrů, po sklopení zadních sedadel získáte následně 1395 litrů. V tu chvíli se vám ale vytvoří přibližně 10 cm schod a tento problém může vyřešit jedině podlážka za příplatek 3.400 Kč. Bez sklopení předního sedadla pak následně převezete předměty o délce až 1.5 metru a šířce 960 mm, což není zrovna málo.
Možná vám neunikl fakt, že se současnou dobou plnou úspor Škodovka nedodává v základu plnohodnotnou rezervu, nýbrž jen lepící sadu. To samé platí pro Fabii a kdo chce mít v kufru náhradní kolo, za cenu 1100 Kč jej opravdu dostane. Jen je potřeba počítat s tím, že rázem se vám objem kufru sníží o 25 litrů.
V nejvyšší testované výbavě Style najdete u Fabie v základu kompletní elektrické ovládání všech oken a zrcátek, bezklíčové odemykání a startování, klimatizaci Climatronic nebo parkovací senzory vzadu. Samozřejmostí je i celá plejáda příplatků, jenž dovedou vůz opravdu vyšperkovat, ale i hezky navýšit jeho výslednou cenu.
Motor a jízda
Pod kapotu testovaného auta pracoval benzínový turbomotor 1.2 TSI s výkonem 81 kW a točivým momentem 175 Nm dostupným mezi 1400 – 4000 ot/min. S pohotovostní hmotností 1153 kg je tak asi zřejmé, že tato Fabie Combi bude opravdový rychlík.
A ono tomu opravdu tak je, motor jde s chutí do otáček, i plně naložený vůz neměl problém při předjíždění na okresní silnici, řadící páka má přesné a krátké dráhy a turbodmychladlo nikdy na nic "nečekalo". Kdo má rád dynamicky jezdící malý vůz typu kombi, tak právě pro něho je určena námi testovaná verze, protože nic silnějšího v současné době pod kapotu Fabie nedostanete.
V závislosti na jízdním stylu logicky poroste i spotřeba. Jenže to je pravda jen z půlky, protože během testovacího týdne jsem se nedokázal dostat přes průměrnou spotřebu čítající 7,2 litru. Výkon motoru byl přitom využíván na maximum a i tak spotřeba nešplhala k hodnotám, které by nedávaly smysl. Při klidné jízdě se naopak vůz odměnil spotřebou 5,5 litru na 100 km, kdo by chtěl zkusit naprostou ECO rally, bude schopen dosáhnout ještě o něco nižší cifry.
Jízdně je na tom Fabia Combi o něco lépe jak krátká verze, vůz je dobře utlumen, nastavení podvozku v oblasti žehlení nerovností je ideálním kompromisem mezi měkkostí a tvrdostí a elektromechanický posilovač poskytne řidiči dostatečnou radost z řízení. Přidejte si k tomu výkon 81 kW, šest přesně poskládaných převodových stupňů a zbude vám jen jedna chyba – větší náklony karoserie v zatáčkách. Pro lepší jízdu přispívá i standardně dodávaný elektronický systém XDS+, který při rychlém průjezdu zatáčkou přibrzďuje vnitřní (odlehčené) kolo, aby zabránil jeho protáčení.
Resumé
A jak na nás nová Fabie Combi ve výsledku zapůsobila? Jednoduše řečeno, skvěle. Vůz zas o něco povyrostl, nabízí lepší jízdní vlastnosti, větší kufr, prostornější interiér a mnohem větší možnost individualizace. Nedostatků se na něm najde málo, ale o to jsou vážnější. Především tvrdé plasty všude možně v kabině leckoho nenadchnou, stejně jako to, že i v nejvyšší výbavě Style stále připlácíte za prvky, které by tam mohly být v základu (např. kotoučové brzdy vzadu za 2000 Kč).
Celkové hodnocení: 87 %
Základní cena testovaného vozu: 335 800 Kč
Cena testované verze s příplatky: 383 400 Kč
KLADY
- velikost kufru
- prostorný interiér
- spotřeba a převodovka
- dravý vzhled ve výbavě Style
ZÁPORY
- náklony karoserie v zatáčkách
- rezervní kolo za příplatek
Motorizace |
zážehový s turbodmychadlem |
objem: 1197 cm3 |
nejvyšší výkon: 81 kW při 4600 - 5600 ot/min. |
největší točivý moment: 175 Nm při 1400 - 4000 ot/min. |
Výkon |
nejvyšší maximální rychlost: 199 km/h |
zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,6 sekundy |
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 6,4 l / 4 l /4,8 l |
objem palivové nádrže: 45 litrů |
palivo: benzín |