B segment nabízí spoustu modelů, bohužel u nás, kvůli mediální masírce, známe povětšinou čtyři (Fabie a i20, Fiesta a Polo) nejvíce protlačované. Proč se ale neodlišit a přitom neudělat chybu v podobě Ria? Podrobně jsme se zaměřili na to, co by případné majitele mohlo přinutit si Rio koupit a co naopak od nákupu malé Kie odradit.
Design
Facelift Kie Rio byl odhalen loni v říjnu na autosalonu v Paříži. To hlavní však přetrvalo. Tedy velké přední světlomety, ostré hrany a trocha té nesouměrnosti. Někomu se to nemusí líbit, jiní na tento vzhled nedají dopustit.
Správná volba barvy a kol je velmi důležitá a to platí i u Ria. Však posuďte sami. Kombinace červené metalízy a 17-ti palcových kol v tmavém laku Riu prostě sluší a v této kombinaci mi trocha té nesouměrnosti až tak nevadí.
Interiér
Uvnitř Ria budete ohromeni, jak velkým a vzdušným dojmem na vás interiér působí. A není to jen o pocitu. Místa tam skutečně je dostatek. Sedadla jsou příjemně měkká, dobře tvarovaná a to řidičovo se lehce nastaví do polohy, která vám vyhovuje. I posaz za volantem je skvělý. Ostatně za tříramenný kožený volant by se nemuselo stydět ani kde jaké sportovně zaměřené auto.
I na zadních sedadlech nebudete trpět nedostatkem místa. Jediná výtka směřuje na délku sedáku, který podepře jen 2/3 stehen dospělého člověka. V kritice budu pokračovat, špatný výhled přes A sloupek, nebo strohost interiéru jsou pihami na kráse, jinak povedeného interiéru.
Na druhou stranu, všechny ovladače jsou v dosahu řidiče, bez větších přešlapů je i ergonomie jednotlivých tlačítek a vše funguje intuitivně a tak, jak by jste očekávali. Pochvalu si zaslouží celkové zpracování interiéru a kvalita materiálů. Ano, „zkoušeči tvrdosti plastů“ si postěžují na části výplní dveří či vrchní část přístrojovky, ale co by jste v B segmentu čekali…
Objem zavazadlového prostoru 288 litrů je o něco menší než u Boleslavského přeborníka, ale má pravidelný tvar a naprosto pro takový automobil postačuje.
Jízda
Jízda s Riem je trochu vzpomínka na staré časy. V době snižování objemů motorů a dopování turbodmychadly, působí atmosférická 1,4 s výkonem 80 kW trochu archaickým dojmem. Nejde ani tolik o to, že by šlo o dnes již nemoderní techniku, ale spíše se nejedná o tolik uživatelsky přívětivý motor. Jednoduše musíte více pracovat s převodovkou a plynem, než u přeplňovaných motorů.
Čtyřválcová jednačtyřka má zdravou sílu, kterou však musíte z motoru dolovat a vytáčet jej. Pak zvládá s Riem docela obstojně cvičit. Bohužel vše trochu znesnadňuje převodovka. Šestistupňový manuál je přesný, postrádá korejskou „gumovost“, ale je trochu hůře odstupňován. Převody jsou delší, přitom ve 130 km/h na šestku točí motor 3500 ot./min.
S tím jde ruku v ruce spotřeba. S papírovou spotřebou lehce přes 5 litrů nepočítejte. Ustálenou 80 lze stlačit apetit motoru na papírovou hodnotu, ale kombinovaně počítejte v pohodovém tempu se spotřebou 6,5 litru. Dynamičtější jízdní styl bude znamenat zhruba 7,5 a dálniční 130 km/h znamená odběr lehce přes 7 litrů. V kombinaci s malou 43 litrovou nádrží, budete muset tankovat každých 500-600 km.
Co do jízdních vlastností si vás Rio získá podvozkem. Ten umí být konejšivě pohodlný a i s velkými 17-ti palcovými koly zvládal filtrovat české nerovnosti, včetně pravého pruhu D1. Ostřejší rány se už ozývaly výrazněji a podběhy nebyly příliš dobře odhlučněné, ale zato v zatáčkách nabízel řidiči dávku jistoty a stopu držel skvěle.
Řízení mělo příjemně strmý převod, ale kolem neutrální pozice působilo dosti gumovým dojmem. Naopak brzdy se dávkovaly velmi přesně a jejich nástup byl pozvolný a účinek poměrně dostačující.
Resumé
Kia Rio je prostě jiné, svébytně bojuje proti zavedeným a nudným pořádkům třídy. Ač se to na první dojem nezdá, Rio je prostě jiné a to se mi rozhodně líbí! Staré časy co se řízení týče, ač třeba neoslní odstupňováním převodovky, bohatá nabídka prostoru a duch Ria, který prostě v tom autě žije. To by se vám mohlo líbit taky, zvlášť po nahlédnutí do ceníku…
Celkové hodnocení: 82 %
Základní cena vozu: 229 980 Kč
Cena testované verze: 337 980 Kč
KLADY
- kvalitní a prostorný interiér
- tichý a kultivovaný běh motoru
- pohodlný a poddajný podvozek
- atraktivní cena
ZÁPORY
- zpřevodování šestikvaltu
- vyšší spotřeba paliva
Motorizace:
zážehový řadový čtyřválec
objem: 1396 cm3
nejvyšší výkon: 80 kW při 6300 ot/min
největší točivý moment: 137 Nm při 4200 ot/min
palivo: benzín
Výkon:
nejvyšší maximální rychlost: 185 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,7 sekundy
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 7,2 l / 4,5 l / 5,5 l
Rozměry:
objem zavazadlového prostoru: 228 litrů
hmotnost: 1184-1262 kg
objem palivové nádrže: 43 litrů
rozměr pneumatik: 205/45 R17