Není to zas tak dávno, co kolega Filip podrobil důkladnému testu nový Volkswagen Passat s nejsilnějším naftovým motorem 2.0 Bi-TDI ve verzi sedan. Na mně tak logicky zbylo rodinné provedení Variant, jenž mělo pod kapotou klasický naftový dvoulitr o výkonu 150 koní. A jak si vedlo německé kombi, které bude časem hrát tvrdý souboj se svým koncernovým bratrem, novou Škodou Suberb Combi?
Když v roce 1973 uvedl Volkswagen první generaci modelu Passat, asi v té době nikdo netušil, že se z něj časem stane etalon své třídy, který bude tvrdě bojovat s konkurencí a stane se velkým oblíbencem ve firmách. K nám do redakce nyní dorazila na test v pořadí jeho již osmá generace a jak si vedlo německé kombi, které bude časem hrát tvrdý souboj se svým koncernovým bratrem, novou Škodou Suberb Combi?
Design
Při pohledu na nový Passat je vidět, že se designéři hodně činili a zapracovali na jeho výrazném odlišení od předchůdce. Novou generaci si tak určitě s tou minulou nezaměníte a výsledné dílo stojí za pozornost. Však se na to podívejte sami v přiložené galerii, jedná se o atraktivně vypadající vůz, který je sice v nejvyšší výbavě Highline a má příplatková litá kola, ale i bez nich bych se odvážil tvrdit, že původně zamyšlený efekt luxusního vzhledu se vydařil.
Oproti předešlé generaci došlo ke snížení výšky o 39 mm a také k prodloužení rozvoru o 79 mm. To jsou celkem důležité informace, protože tím pádem je jasné, že v kabině se objevily cenné centimetry prostoru navíc. Nový Passat má ostře řezanou příď, úzké LED světlomety, nová zpětná zrcátka a zadní lampy s vnitřním zkosením hran směrem nahoru. O pohlednosti vozu vypovídá i fakt, že kdykoliv jsem s vozem projel městem, leckdo se otáčel a obdivoval jeho linie karoserie.
Interiér a výbava
Poslední desetiletí je model Passat především manažerským autem, proto je u něj kladen velký důraz na interiér a jeho zpracování. V kabině mě přivítaly kvalitní měkčené plasty, pravé hliníkové dekory, luxusně vypadající analogové hodiny mezi výdechy klimatizace a nebo dobře zpracovaný středový panel v klavírní černi. Za velmi zajímavý prvek též považuji výdechy klimatizace, které jsou v jedné linii a vypadají vlastně jako jeden kus výdechu, ale zdání přitom klame.
Při prvotním usazení do vozu mně uvítala příplatková kožená sedadla s masážní funkcí, odvětráváním a výhřevem, ve kterých jsem se cítil nadmíru pohodlně. Jejich obří rozsah nastavení uspokojí snad každého s jakýmkoliv typem postavy a ani po ujetí několika stovek kilometrů jsem z vozu nevystupoval zničený. Oko nejednoho majitele potěší i kvalitně zpracované ovladače klimatizace a rádia. Novému Passatu nechybělo ani vyhřívané čelní sklo reflektující infračervené záření nebo vyhříváný kožený volant. Zvlášť u něj musím uznat, že v tuhých ranních mrazech jsem byl za něj velice rád.
Kapitolou samotnou je dále multimediální systém, který nově nabízí dnes populární funkci Mirror Link. Bohužel, s vlastnictvím nového Passatu asi výrobce předpokládá, že máte i nejnovější mobilní telefon. Asi i proto se mi nepovedlo systém spárovat s ničím jiným, než s IPhonem 5 a Samsungem S4 Mini. To je možná škoda, ale přiznejme si, Mirror Link je ještě v plenkách a jeho další vývoj zajistí, že časem s tímto systémem spárujeme většinu svých mobilů. Důležitým aspektem je i prostor pro posádku, který je hlavně u verze Variant víc než dostačující.
Se svou výškou 180 cm jsem na předních sedadlech měl královské množství prostoru a při usazení „sám za sebe“ jsem ani na zadní lavici v žádném směru nestrádal. Maximum pohodlí si zde užijí i postavy s výškou 190 cm, nad tento limit to pak začíná být o něco horší, ale stále to není tragedie. Šikovným prvkem výbavy je možnost otevření víka kufru za pomocí mávnutí nohy pod nárazníkem, což se hodí hlavně v situaci, kdy máte plné ruce věcí a už nemáte šanci klasicky stlačit logo VW. Mimochodem, v základu nabízí verze Variant objem kufru o hodnotě 650 litrů, který lze navýšit jednoduchým sklopením zadní řady až na 1780 litrů.
A jak je na tom Passat Variant ve výbavě Highline? No pokud čekáte jen minimum příplatků, tak to jste na omylu. Příplatkový seznam našeho testovaného vozu připomínal spíše mnohem dražší vozy značky Audi a i díky nim cena auta narostla skoro o 400 tisíc. V základu výbavy Highline se objevuje kupříkladu automatická klimatizace Climatronic, stabilizační systém ESP s impulsem do řízení a s komfortním brzdovým asistentem, zadní světlomety s LED technologií nebo rádio Composition Media s 6,5" barevným dotykovým displejem a 6 reproduktory.
Motor a jízda
Testovaný Passat Variant ukrýval pod kapotou vznětový dvoulitr s výkonem 150 koní a točivým momentem 340 Nm dostupným mezi 1750 až 3000 ot/min. Veškerý výkon šel výhradně na přední nápravu prostřednictvím automatické převodovky DSG se šesti stupni, která navíc nabízela řazení za pomocí pádel pod volantem. A jak si motor s převodovkou a automobilem rozumějí?
Známkováním jako ve škole bych celou souhru označil známkou 1-, jen minimálně se stalo, že bych převodovku nachytal a nechala by se zmást, co že vlastně po ní chci. Výkon 150 koní je na verzi Variant tak akorát, je to rozumná volba především pro ty, kteří chtějí dostatečný výkon vždy a všude, ale záleží jim taktéž na spotřebě. Zátah motoru je dostatečný a i s plně naloženým autem se nemusíte bát předjíždět, výkon na to bohatě postačuje.
Spotřeba se za dobu testu pohybovala mezi 5,9 – 6,4 litru, přičemž s autem jsem nikterak nezávodil, bylo z poloviny obsazené a stranou nezůstaly ani časté ranní zácpy v Praze. Při hodně ekonomické jízdě a hlídání všech rychlostních limitů není problém na jednu nádrž ujet i 1000 km.
Velký pokrok udělali inženýři u odhlučnění motoru a podvozku. Je sice pravdou, že s klasickými pružinami je někdy auto až moc tvrdé, ale za přítomnou tvrdost mohla i velká 18" litá kola. Kdo chce více komfortu, nechť si zvolí lité 16-tky a nebo systém příplatkového adaptivního řízení podvozku DCC s několika režimy nastavení tlumičů. Náš testovaný kus s běžnými tlumiči i tak nabízel velkou sebejistotu v zatáčkách, na hladkých silnicích a náklony karoserie byly i při sportovní jízdě minimální.
Resumé
Osmé vydání Passatu se dle mého názoru víc než povedlo. Vůz úspešně pokračuje v tom, co na trhu nastolili jeho předchůdci a k tomu přidává zas o něco lepší jízdní dovednosti, prostornější interiér, lepší výbavu a hlavně, modernější vzhled. Možná až moc sebevědomě se tváří některé příplatky, které dovedou i základní nejvyšší výbavu Highline neskutečně prodražit, ale s tím se u Passatu tak trochu počítá. Koneckonců, kdo chce kvalitu a nadmíru pohodlí, musí si vždy zaplatit, tak to mu bylo a vždy bude.
Celkové hodnocení: 94 %
Základní cena testovaného vozu: 855 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 1 215 499 Kč
KLADY
- dílenské zpracování
- design karoserie
- bohatý vnitřní prostor
- výkonný a úsporný motor
- jistota v řízení
ZÁPORY
- nedoladěný Mirror Link
- drahé příplatky
Motorizace vznětový čtyřválec s turbodmychadlem objem: 1968 cm3 nejvyšší výkon: 150 koní při 3500 ot/min. největší točivý moment: 340 Nm při 1750 ot/min Výkon nejvyšší maximální rychlost: 216 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,6 sekundy spotřeba paliva dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 5,3l / 4,1l / 4,5l objem palivové nádrže: 66 litrů palivo: nafta
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.