Když v roce 1973 uvedl Volkswagen první generaci modelu Passat, asi v té době nikdo netušil, že se z něj časem stane etalon své třídy, který bude tvrdě bojovat s konkurencí a stane se velkým oblíbencem ve firmách. K nám do redakce nyní dorazila na test v pořadí jeho již osmá generace a jak si vedlo německé kombi, které bude časem hrát tvrdý souboj se svým koncernovým bratrem, novou Škodou Suberb Combi?
Design
Při pohledu na nový Passat je vidět, že se designéři hodně činili a zapracovali na jeho výrazném odlišení od předchůdce. Novou generaci si tak určitě s tou minulou nezaměníte a výsledné dílo stojí za pozornost. Však se na to podívejte sami v přiložené galerii, jedná se o atraktivně vypadající vůz, který je sice v nejvyšší výbavě Highline a má příplatková litá kola, ale i bez nich bych se odvážil tvrdit, že původně zamyšlený efekt luxusního vzhledu se vydařil.
Oproti předešlé generaci došlo ke snížení výšky o 39 mm a také k prodloužení rozvoru o 79 mm. To jsou celkem důležité informace, protože tím pádem je jasné, že v kabině se objevily cenné centimetry prostoru navíc. Nový Passat má ostře řezanou příď, úzké LED světlomety, nová zpětná zrcátka a zadní lampy s vnitřním zkosením hran směrem nahoru. O pohlednosti vozu vypovídá i fakt, že kdykoliv jsem s vozem projel městem, leckdo se otáčel a obdivoval jeho linie karoserie.
Interiér a výbava
Poslední desetiletí je model Passat především manažerským autem, proto je u něj kladen velký důraz na interiér a jeho zpracování. V kabině mě přivítaly kvalitní měkčené plasty, pravé hliníkové dekory, luxusně vypadající analogové hodiny mezi výdechy klimatizace a nebo dobře zpracovaný středový panel v klavírní černi. Za velmi zajímavý prvek též považuji výdechy klimatizace, které jsou v jedné linii a vypadají vlastně jako jeden kus výdechu, ale zdání přitom klame.
Při prvotním usazení do vozu mně uvítala příplatková kožená sedadla s masážní funkcí, odvětráváním a výhřevem, ve kterých jsem se cítil nadmíru pohodlně. Jejich obří rozsah nastavení uspokojí snad každého s jakýmkoliv typem postavy a ani po ujetí několika stovek kilometrů jsem z vozu nevystupoval zničený. Oko nejednoho majitele potěší i kvalitně zpracované ovladače klimatizace a rádia. Novému Passatu nechybělo ani vyhřívané čelní sklo reflektující infračervené záření nebo vyhříváný kožený volant. Zvlášť u něj musím uznat, že v tuhých ranních mrazech jsem byl za něj velice rád.
Kapitolou samotnou je dále multimediální systém, který nově nabízí dnes populární funkci Mirror Link. Bohužel, s vlastnictvím nového Passatu asi výrobce předpokládá, že máte i nejnovější mobilní telefon. Asi i proto se mi nepovedlo systém spárovat s ničím jiným, než s IPhonem 5 a Samsungem S4 Mini. To je možná škoda, ale přiznejme si, Mirror Link je ještě v plenkách a jeho další vývoj zajistí, že časem s tímto systémem spárujeme většinu svých mobilů. Důležitým aspektem je i prostor pro posádku, který je hlavně u verze Variant víc než dostačující.
Se svou výškou 180 cm jsem na předních sedadlech měl královské množství prostoru a při usazení „sám za sebe“ jsem ani na zadní lavici v žádném směru nestrádal. Maximum pohodlí si zde užijí i postavy s výškou 190 cm, nad tento limit to pak začíná být o něco horší, ale stále to není tragedie. Šikovným prvkem výbavy je možnost otevření víka kufru za pomocí mávnutí nohy pod nárazníkem, což se hodí hlavně v situaci, kdy máte plné ruce věcí a už nemáte šanci klasicky stlačit logo VW. Mimochodem, v základu nabízí verze Variant objem kufru o hodnotě 650 litrů, který lze navýšit jednoduchým sklopením zadní řady až na 1780 litrů.
A jak je na tom Passat Variant ve výbavě Highline? No pokud čekáte jen minimum příplatků, tak to jste na omylu. Příplatkový seznam našeho testovaného vozu připomínal spíše mnohem dražší vozy značky Audi a i díky nim cena auta narostla skoro o 400 tisíc. V základu výbavy Highline se objevuje kupříkladu automatická klimatizace Climatronic, stabilizační systém ESP s impulsem do řízení a s komfortním brzdovým asistentem, zadní světlomety s LED technologií nebo rádio Composition Media s 6,5" barevným dotykovým displejem a 6 reproduktory.
Motor a jízda
Testovaný Passat Variant ukrýval pod kapotou vznětový dvoulitr s výkonem 150 koní a točivým momentem 340 Nm dostupným mezi 1750 až 3000 ot/min. Veškerý výkon šel výhradně na přední nápravu prostřednictvím automatické převodovky DSG se šesti stupni, která navíc nabízela řazení za pomocí pádel pod volantem. A jak si motor s převodovkou a automobilem rozumějí?
Známkováním jako ve škole bych celou souhru označil známkou 1-, jen minimálně se stalo, že bych převodovku nachytal a nechala by se zmást, co že vlastně po ní chci. Výkon 150 koní je na verzi Variant tak akorát, je to rozumná volba především pro ty, kteří chtějí dostatečný výkon vždy a všude, ale záleží jim taktéž na spotřebě. Zátah motoru je dostatečný a i s plně naloženým autem se nemusíte bát předjíždět, výkon na to bohatě postačuje.
Spotřeba se za dobu testu pohybovala mezi 5,9 – 6,4 litru, přičemž s autem jsem nikterak nezávodil, bylo z poloviny obsazené a stranou nezůstaly ani časté ranní zácpy v Praze. Při hodně ekonomické jízdě a hlídání všech rychlostních limitů není problém na jednu nádrž ujet i 1000 km.
Velký pokrok udělali inženýři u odhlučnění motoru a podvozku. Je sice pravdou, že s klasickými pružinami je někdy auto až moc tvrdé, ale za přítomnou tvrdost mohla i velká 18" litá kola. Kdo chce více komfortu, nechť si zvolí lité 16-tky a nebo systém příplatkového adaptivního řízení podvozku DCC s několika režimy nastavení tlumičů. Náš testovaný kus s běžnými tlumiči i tak nabízel velkou sebejistotu v zatáčkách, na hladkých silnicích a náklony karoserie byly i při sportovní jízdě minimální.
Resumé
Osmé vydání Passatu se dle mého názoru víc než povedlo. Vůz úspešně pokračuje v tom, co na trhu nastolili jeho předchůdci a k tomu přidává zas o něco lepší jízdní dovednosti, prostornější interiér, lepší výbavu a hlavně, modernější vzhled. Možná až moc sebevědomě se tváří některé příplatky, které dovedou i základní nejvyšší výbavu Highline neskutečně prodražit, ale s tím se u Passatu tak trochu počítá. Koneckonců, kdo chce kvalitu a nadmíru pohodlí, musí si vždy zaplatit, tak to mu bylo a vždy bude.
Celkové hodnocení: 94 %
Základní cena testovaného vozu: 855 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 1 215 499 Kč
KLADY
- dílenské zpracování
- design karoserie
- bohatý vnitřní prostor
- výkonný a úsporný motor
- jistota v řízení
ZÁPORY
- nedoladěný Mirror Link
- drahé příplatky
Motorizace |
vznětový čtyřválec s turbodmychadlem |
objem: 1968 cm3 |
nejvyšší výkon: 150 koní při 3500 ot/min. |
největší točivý moment: 340 Nm při 1750 ot/min |
Výkon |
nejvyšší maximální rychlost: 216 km/h |
zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,6 sekundy |
spotřeba paliva dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 5,3l / 4,1l / 4,5l |
objem palivové nádrže: 66 litrů |
palivo: nafta |