Nová generace Škody Octavia Scout není v naší redakci úplným nováčkem, nedávno jsme pro vás otestovali benzínovou verzi s motorem 1.8 TSI, ale až doposud nám unikala možnost prověřit její naftovou sestru s motorem ze současné Octavie RS TDI. Pro Scouta je to vlastně nejsilnější motor v nabídce, který je spojen výhradně se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Plná výbava, cena okolo jednoho milionu, silný naftový motor, vyplatí se její koupě?
Design
Asi nemá moc smysl rozebírat design vozu jako takového, Škodovka totiž nabízí širokou škálu individualizací a tak je jen čistě na vás, jaká kola, lak karoserie či další doplňky na svého Scouta zvolíte. Za dobu testu jsem na silnicích potkal 4 další „bratry“ a pokud bych je během jednoho okamžiku postavil vedle sebe, prakticky žádný z nich by nevypadal stejně.
Tvář testovaného Scouta byla samozřejmě chráněna bohatým oplastováním, krytem podvozku a motoru. Vůz se dále chlubil litými 17" koly a světle modrým lakem karoserie, který bych si ale já osobně nezvolil. Jinak se ale po stránce vzhledu nedá vozidlu nic moc vytknout, každý z majitelů má svůj styl a co se může líbit jednomu, druhému to může připadat nevkusné.
Interiér a výbava
V interiéru je to stejná písnička jako minule, plastové speciální dekory všude možně po kabině navozují drsnost, na spodním rameni koženého volantu je umístěno logo Scout a až na výjimky se v interiéru nacházejí měkčené plasty. Ve voze jsem trávil většinu týdne a najel jsem s ním přibližně tisíc kilometrů, což byl víc než důkladný test toho, jak moc příplatkové budou polokožené sedačky pohodlné. Na konci testu jsem musel uznat, že sedadla jsou dostatečně pohodlná, obě přední měla kompletní elektrické nastavení a v tuhých ranních mrazech se hodilo i jejich elektrické vyhřívání.
Místa pro posádku je v Octavii Scout dostatek, ve 4 lidech a s plně naloženým kufrem nebyl problém ujet trasu o několika stovkách kilometrů a nikdo si přitom nedovolil uštědřit poznámku na nedostatek místa v jakémkoliv směru. Z automobilu je ale trochu horší výhled dopředu, což se týká vlastně všech Octavií. Zavazadlový prostor nabízí v základu skvělý objem 610 litrů, což je naprosto stejně jako běžná Octavia Combi. Ložná hrana je umístěna ve výši 630 mm a při otevření víka zavazadelníku se pod něj vejde i osoba s výškou 190 cm. Potešil i příplatkový síťový systém, který podržel vetšinu zavazadel na svém místě.
Co se týče samotné výbavy, vůz byl doslova nacpán vším možným. Samozřejmě nechyběly ani příplatky, díky kterým se vlastně výsledná suma neostýchala překročit milion korun. Ve výbavě nechybělo panoramatické výsuvné střešní okno, startování tlačítkem, audiosystém Canton s 8 reproduktory, přídavné dálkové topení, bi-xenonové natáčecí světlomety, zatmavená boční okna SunSet nebo celá plejáda asistenčních pomocníků.
Motor a jízdní dojmy
Jak už bylo zmíněno, pod kapotou vozu pracoval naftový agregát 2.0 TDI z aktuální Octavie RS TDI. To znamená výkon 135 kW a točivý moment 380 Nm, který je posílán na všechna čtyři kola skrze systém Haldex 5. generace. S motorem spolupracovala automatická převodovka DSG se šesti stupni, která navíc měla funkci Sport.
A jak to vše dohromady funguje? Scout TDI se rozjížděl pokaždé hladce, převodovka málokdy zaváhala a typické cuknutí jsem zažil snad jen jednou. Mě osobně ale scházela pádla pro řazení pod volantem, tak nějak by se mi ke Scoutu hodila, doposud tak můžete řadit manuálně jen za pomoci přesunutí voliče řadící páky.
Vůz měl i příplatkový jízdní systém s několika profily, který jsme už několikrát v testovaných Octaviích měli. Nejvíce jsem využíval profil ECO, při kterém je odezva na plynový pedál sice o něco tupější, ale když nikam nepospícháte a máte v plánu ujet v pohodovém tempu trasu 200 km, vůz si jen tiše brumlá a víc než motor slyšíte dunění kol a rázy od podvozku. Při tomto režimu navíc motor sám vyřazuje na neutrál v případě, že pustíte pedál plynu, takže i to přispívá ke snížení průměrné spotřeby. Krom úsporného modu ECO je tu dále klasický Normal, Individual a konečně Sport. Právě poslední zmíněný dovede se Scoutem dělat divy, motor se nechá vytočit až k omezovači a vy cítíte, jak všech 184 koní chce vyskočit z pod kapoty. Při prudké akceleraci je ale mnohem lepší řadit manuálně, protože jinak v automatickém modu následují příliš vysoké otáčky, ztráta výkonu a pouhý "řev" jednotky, což už není moc efektivní.
Jelikož se Scout tváří drsně, rozhodl jsem se jej vytáhnout i do terénu a byl jsem moc zvědav, zda ho dostanu do úzkých. Za dobu testu se mi to povedlo jen jednou, ale to už jsem byl téměř zapadlý všemi čtyřmi koly v hlubokém blátivém povrchu. Jinak se Octavie Scout víc než osvědčila, projela hlubší sněhové závěje, vyšplhala dost zledovatělé a zasněžené točivé horské silnice a systém Haldex proto někdy dostával víc než zabrat. Výsledný dojem z jízdy v terénu je takový, že v případě kvalitního obutí se dá se Scoutem vyjet a projet to, na co by jste si zřejmě vy sami netroufli, ale pravověrné terénní dovednosti od něj úplně čekat nemůžete.
Jediným možným omezením při jízdě mimo silnici je světlá výška, která oproti standardní Octavii narostla o 31 milimetrů. Nesmím zapomenout ani na spotřebu, která se v průběhu testu pohybovala na celkem přijatelné hranici. I přes vyšší výkon, plně naložené auto a občasné tvrdé zacházení si motor řekl v průměru o 7,7 litru na 100 km, Zda je to hodně či málo, to nechám na vás, při hodně lehké noze a jízdě skoro na vítr se dala spotřeba stáhnout ještě o litr méně, ale spíše počítejte se spotřebou okolo osmi litrů.
Octavie Scout je však i nadále celkem pohodlným a přitom optimálně tvrdě naladěným autem, v zatáčkách se přehnaně nenaklání, dobře drží stopu a na 17” litých kolech dobře filtruje většinu nerovností. Bohužel, odhlučnění podvozku není úplně nejlepší a pokud pojedete delší trasu například po D1, po delší době vás bude hluk od kol a tlumičů otravovat.
Resumé
Octavia Scout s nejsilnějším dostupným naftovým motorem je vhodná především pro ty, kteří si chtějí užívat dostatečnou jízdní dynamiku a čas od času se pohybují i na hůře udržovaných komunikacích. Vůz nabídne velký zavazadelník, bohatý vnitřní prostor, dobré jízdní dovednosti a v případě příplatků i dost dobrou výbavu. Negativy může být příliš vysoká cena, zmíněné příplatky a také hluk od kol a podvozku.
Celkové hodnocení: 88 %
Základní cena vozu: 742 900 Kč
Cena testované verze vč. příplatků: 1 022 400 Kč
KLADY
- užitečnost
- prostupnost lehčím terénem
- silný a kultivovaný motor
- prostorný a dobře zpracovaný interiér
- pohon 4x4
ZÁPORY
- některé zbytečné příplatky
- odhlučnění podvozku
Motorizace přeplňovaný vznětový čtyřválec objem: 1968 cm3 nejvyšší výkon: 135 kW při 3500 ot/min. největší točivý moment: 380 Nm při 1750 - 3000 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 219 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,8 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 5.8 l / 4.6 l / 5.1 l objem palivové nádrže: 55 litrů palivo: nafta
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.