Zažité dogma, že jsou vozy Audi zbytečně tvrdé, neskutečně nedotáčivé a obecně jízdně nezábavné vyvrátí i současná, leč už starší, generace A4. Audi udělala velký krok a právě u odcházející generace A4 jsem nečekal, že bude znát. Hned na začátku mohu říci, že A4 má co říct i na sklonku svého životního cyklu.
Audi A4 s kódovým označením B8 tu je neuvěřitelně dlouho. Málo kdo by si tipnul, že v srpnu to bude už sedm let, co se třetí generace ukázala světu. A nebudu vám namlouvat, že stáří na autě není vidět. Začněme popořádku.
Exteriér - stárne
Pokud si někdo nyní chce koupit A4, kvůli designu to zřejmě nebude, nebo vlastně proč ne? Však usedlý, elegantní a nenápadný design není na škodu. Proč dráždit souseda, že máte nové luxusní auto? BMW 3, nebo Mercedes C, jen tak nepřehlédnete a poslední jmenovaný se velmi podobá velké limuzíně S. Zatímco A4 je taková šedá myš.
A v našem případě to platí dvojnásob. Usedlou šedou barvu nabourává paket S-line, který sice vypůjčuje sportovní vzhled a s 18“ koly se jedná o zajímavý celek, ale popravdě, křivky karoserie už nepatří k tomu nejzajímavějšímu a hlavně je už máme okoukané.
Interiér – kvalitou proti času
Uvnitř to je čistokrevné Audi. Nikde se nešetřilo na materiálech, slícování je perfektní stejně jako zpracování. Ergonomie na vysoké úrovni a vše je logicky uspořádané. Tohle prostě Audi umí a mnohdy by se ostatní mohli učit, jak dělat luxusní interiéry.
Pohodlná prostorná sedadla s dobrým bočním vedením. Dostatek místa a prostoru ve všech směrech a objemný zavazadlový prostor. Na druhou stranu. Například MMI displej integrovaný do přístrojové desky je poměrně malý a navigace by si zasloužila novou grafiku. Celý systém sice funguje plynule a docela rychle, ale ovládání jen pomocí kruhového ovladače je například při zadávání adresy trochu zdlouhavější, než u dotykové verze, která byla například v A7.
Jízda – quattro jako záruka
Pod přední kapotou pracoval dobře známý motor 2,0 TDI s výkonem 110 kW a 320 Nm. Ten spolupracoval s šestistupňovým manuálem a výkon posílal přes systém quattro na všechna čtyři kola a to permanentně.
Dvoulitrové TDI pracuje tak jak jej známe. Tedy nárůst síly přichází cca. od 1600 otáček přičemž maximum točivého momentu přichází v 1750 otáčkách. Pak motor nabízí plynulý zátah a po překročení 4500 otáček začíná rapidně uvadat.
Manuální převodovka má ukázkovou přesnost kulisy řazení, středně krátké dráhy a příjemnou tuhost a mechaničnost. Samotné odstupňování převodovky je velmi dobré. Krátká jednička tu je jako malé připomenutí, že máte čtyřkolku, která se nebojí ani trochu toho „offroadu“, takže se můžete rozjet skoro i na dvojku.
Pohon všech kol, s legendárním označením quattro pracuje perfektně. Žádný Haldex tu ale nehledejte. Je tu čistě mechanický mezinápravový diferenciál Torsen. Ten standardně rozděluje sílu 40:60 ve prospěch zadních kol. V extrémních situacích, umí poslat na přední kola až 70% a na ty zadní i 85%.
I díky pohonu všech kol se A4 chová i na limitu neutrálně a pak postupně přechází v jemnou nedotáčivost. A až neuvěřitelně umí kopírovat stopu, přesné řízení i dobře dávkovatelné brzdy nestačí k větší zábavě za volantem. Popravdě jsem jí ani moc hledat nechtěl. A4 totiž vyniká v pohodlí. Podvozek zdatně filtroval nástrahy českých silnic a i bez adaptivních tlumičů, vzduchového podvozku, uměla A4 být komfortní i na velkých 18“ kolech.
Ukrajovat velké počty kilometrů za volantem A4, se zdá jako velmi pohodová aktivita. V autě je příkladné ticho, takže si ani nevšimnete, že jedete 160 km/h.
Přitom se spotřebou se vejdete do 7 litrů. Dálniční přesuny v rámci zákonného limitu znamenají spotřebu 6,5 litru. Ve městě je spotřeba podobná a mimo město padá k 5 litrům na 100 km.
Resumé - firmě na míru
Audi A4 Avant nemá nejnovější design, ani infotainment, ale stále umí posádku hýčkat luxusním interiérem, příkladným tichem na palubě a velmi příjemnými jízdními vlastnostmi.
Vlastně se mi A4 zdá jako ideální auto do firmy. Nyní je za velmi výhodné ceny a stále má co nabídnout. Pokud si tedy nepotrpíte na „dělání dojmu“ a nebo nejnovější technologie, s A4 rozhodně chybu neuděláte.
Celkové hodnocení: 89 %
Základní cena: 897 900 Kč
Cena testovaného vozu: 1 145 402 Kč
Klady:
+perfektně zpracovaný interiér
+živý motor a úsporný motor
+jisté jízdní vlastnosti
+vynikající tlumení nerovností
+přesné řazení
Zápory:
-odtažité řízení
-vpředu jediný držák nápojů
Motorizace:
Vznětový přeplňovaný čtyřválec
objem: 1968 cm3
nejvyšší výkon: 110 kW
maximum točivého momentu: 320 N.m.
palivo: nafta
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost: 208 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h: 9,5 s
Spotřeba: město/mimo/kombi 5,6 / 4,2 / 4,7
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.