Zažité dogma, že jsou vozy Audi zbytečně tvrdé, neskutečně nedotáčivé a obecně jízdně nezábavné vyvrátí i současná, leč už starší, generace A4. Audi udělala velký krok a právě u odcházející generace A4 jsem nečekal, že bude znát. Hned na začátku mohu říci, že A4 má co říct i na sklonku svého životního cyklu.
Audi A4 s kódovým označením B8 tu je neuvěřitelně dlouho. Málo kdo by si tipnul, že v srpnu to bude už sedm let, co se třetí generace ukázala světu. A nebudu vám namlouvat, že stáří na autě není vidět. Začněme popořádku.
Exteriér - stárne
Pokud si někdo nyní chce koupit A4, kvůli designu to zřejmě nebude, nebo vlastně proč ne? Však usedlý, elegantní a nenápadný design není na škodu. Proč dráždit souseda, že máte nové luxusní auto? BMW 3, nebo Mercedes C, jen tak nepřehlédnete a poslední jmenovaný se velmi podobá velké limuzíně S. Zatímco A4 je taková šedá myš.
A v našem případě to platí dvojnásob. Usedlou šedou barvu nabourává paket S-line, který sice vypůjčuje sportovní vzhled a s 18“ koly se jedná o zajímavý celek, ale popravdě, křivky karoserie už nepatří k tomu nejzajímavějšímu a hlavně je už máme okoukané.
Interiér – kvalitou proti času
Uvnitř to je čistokrevné Audi. Nikde se nešetřilo na materiálech, slícování je perfektní stejně jako zpracování. Ergonomie na vysoké úrovni a vše je logicky uspořádané. Tohle prostě Audi umí a mnohdy by se ostatní mohli učit, jak dělat luxusní interiéry.
Pohodlná prostorná sedadla s dobrým bočním vedením. Dostatek místa a prostoru ve všech směrech a objemný zavazadlový prostor. Na druhou stranu. Například MMI displej integrovaný do přístrojové desky je poměrně malý a navigace by si zasloužila novou grafiku. Celý systém sice funguje plynule a docela rychle, ale ovládání jen pomocí kruhového ovladače je například při zadávání adresy trochu zdlouhavější, než u dotykové verze, která byla například v A7.
Jízda – quattro jako záruka
Pod přední kapotou pracoval dobře známý motor 2,0 TDI s výkonem 110 kW a 320 Nm. Ten spolupracoval s šestistupňovým manuálem a výkon posílal přes systém quattro na všechna čtyři kola a to permanentně.
Dvoulitrové TDI pracuje tak jak jej známe. Tedy nárůst síly přichází cca. od 1600 otáček přičemž maximum točivého momentu přichází v 1750 otáčkách. Pak motor nabízí plynulý zátah a po překročení 4500 otáček začíná rapidně uvadat.
Manuální převodovka má ukázkovou přesnost kulisy řazení, středně krátké dráhy a příjemnou tuhost a mechaničnost. Samotné odstupňování převodovky je velmi dobré. Krátká jednička tu je jako malé připomenutí, že máte čtyřkolku, která se nebojí ani trochu toho „offroadu“, takže se můžete rozjet skoro i na dvojku.
Pohon všech kol, s legendárním označením quattro pracuje perfektně. Žádný Haldex tu ale nehledejte. Je tu čistě mechanický mezinápravový diferenciál Torsen. Ten standardně rozděluje sílu 40:60 ve prospěch zadních kol. V extrémních situacích, umí poslat na přední kola až 70% a na ty zadní i 85%.
I díky pohonu všech kol se A4 chová i na limitu neutrálně a pak postupně přechází v jemnou nedotáčivost. A až neuvěřitelně umí kopírovat stopu, přesné řízení i dobře dávkovatelné brzdy nestačí k větší zábavě za volantem. Popravdě jsem jí ani moc hledat nechtěl. A4 totiž vyniká v pohodlí. Podvozek zdatně filtroval nástrahy českých silnic a i bez adaptivních tlumičů, vzduchového podvozku, uměla A4 být komfortní i na velkých 18“ kolech.
Ukrajovat velké počty kilometrů za volantem A4, se zdá jako velmi pohodová aktivita. V autě je příkladné ticho, takže si ani nevšimnete, že jedete 160 km/h.
Přitom se spotřebou se vejdete do 7 litrů. Dálniční přesuny v rámci zákonného limitu znamenají spotřebu 6,5 litru. Ve městě je spotřeba podobná a mimo město padá k 5 litrům na 100 km.
Resumé - firmě na míru
Audi A4 Avant nemá nejnovější design, ani infotainment, ale stále umí posádku hýčkat luxusním interiérem, příkladným tichem na palubě a velmi příjemnými jízdními vlastnostmi.
Vlastně se mi A4 zdá jako ideální auto do firmy. Nyní je za velmi výhodné ceny a stále má co nabídnout. Pokud si tedy nepotrpíte na „dělání dojmu“ a nebo nejnovější technologie, s A4 rozhodně chybu neuděláte.
Celkové hodnocení: 89 %
Základní cena: 897 900 Kč
Cena testovaného vozu: 1 145 402 Kč
Klady:
+perfektně zpracovaný interiér
+živý motor a úsporný motor
+jisté jízdní vlastnosti
+vynikající tlumení nerovností
+přesné řazení
Zápory:
-odtažité řízení
-vpředu jediný držák nápojů
Motorizace:
Vznětový přeplňovaný čtyřválec
objem: 1968 cm3
nejvyšší výkon: 110 kW
maximum točivého momentu: 320 N.m.
palivo: nafta
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost: 208 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h: 9,5 s
Spotřeba: město/mimo/kombi 5,6 / 4,2 / 4,7
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).