Zažité dogma, že jsou vozy Audi zbytečně tvrdé, neskutečně nedotáčivé a obecně jízdně nezábavné vyvrátí i současná, leč už starší, generace A4. Audi udělala velký krok a právě u odcházející generace A4 jsem nečekal, že bude znát. Hned na začátku mohu říci, že A4 má co říct i na sklonku svého životního cyklu.
Audi A4 s kódovým označením B8 tu je neuvěřitelně dlouho. Málo kdo by si tipnul, že v srpnu to bude už sedm let, co se třetí generace ukázala světu. A nebudu vám namlouvat, že stáří na autě není vidět. Začněme popořádku.
Exteriér - stárne
Pokud si někdo nyní chce koupit A4, kvůli designu to zřejmě nebude, nebo vlastně proč ne? Však usedlý, elegantní a nenápadný design není na škodu. Proč dráždit souseda, že máte nové luxusní auto? BMW 3, nebo Mercedes C, jen tak nepřehlédnete a poslední jmenovaný se velmi podobá velké limuzíně S. Zatímco A4 je taková šedá myš.
A v našem případě to platí dvojnásob. Usedlou šedou barvu nabourává paket S-line, který sice vypůjčuje sportovní vzhled a s 18“ koly se jedná o zajímavý celek, ale popravdě, křivky karoserie už nepatří k tomu nejzajímavějšímu a hlavně je už máme okoukané.
Interiér – kvalitou proti času
Uvnitř to je čistokrevné Audi. Nikde se nešetřilo na materiálech, slícování je perfektní stejně jako zpracování. Ergonomie na vysoké úrovni a vše je logicky uspořádané. Tohle prostě Audi umí a mnohdy by se ostatní mohli učit, jak dělat luxusní interiéry.
Pohodlná prostorná sedadla s dobrým bočním vedením. Dostatek místa a prostoru ve všech směrech a objemný zavazadlový prostor. Na druhou stranu. Například MMI displej integrovaný do přístrojové desky je poměrně malý a navigace by si zasloužila novou grafiku. Celý systém sice funguje plynule a docela rychle, ale ovládání jen pomocí kruhového ovladače je například při zadávání adresy trochu zdlouhavější, než u dotykové verze, která byla například v A7.
Jízda – quattro jako záruka
Pod přední kapotou pracoval dobře známý motor 2,0 TDI s výkonem 110 kW a 320 Nm. Ten spolupracoval s šestistupňovým manuálem a výkon posílal přes systém quattro na všechna čtyři kola a to permanentně.
Dvoulitrové TDI pracuje tak jak jej známe. Tedy nárůst síly přichází cca. od 1600 otáček přičemž maximum točivého momentu přichází v 1750 otáčkách. Pak motor nabízí plynulý zátah a po překročení 4500 otáček začíná rapidně uvadat.
Manuální převodovka má ukázkovou přesnost kulisy řazení, středně krátké dráhy a příjemnou tuhost a mechaničnost. Samotné odstupňování převodovky je velmi dobré. Krátká jednička tu je jako malé připomenutí, že máte čtyřkolku, která se nebojí ani trochu toho „offroadu“, takže se můžete rozjet skoro i na dvojku.
Pohon všech kol, s legendárním označením quattro pracuje perfektně. Žádný Haldex tu ale nehledejte. Je tu čistě mechanický mezinápravový diferenciál Torsen. Ten standardně rozděluje sílu 40:60 ve prospěch zadních kol. V extrémních situacích, umí poslat na přední kola až 70% a na ty zadní i 85%.
I díky pohonu všech kol se A4 chová i na limitu neutrálně a pak postupně přechází v jemnou nedotáčivost. A až neuvěřitelně umí kopírovat stopu, přesné řízení i dobře dávkovatelné brzdy nestačí k větší zábavě za volantem. Popravdě jsem jí ani moc hledat nechtěl. A4 totiž vyniká v pohodlí. Podvozek zdatně filtroval nástrahy českých silnic a i bez adaptivních tlumičů, vzduchového podvozku, uměla A4 být komfortní i na velkých 18“ kolech.
Ukrajovat velké počty kilometrů za volantem A4, se zdá jako velmi pohodová aktivita. V autě je příkladné ticho, takže si ani nevšimnete, že jedete 160 km/h.
Přitom se spotřebou se vejdete do 7 litrů. Dálniční přesuny v rámci zákonného limitu znamenají spotřebu 6,5 litru. Ve městě je spotřeba podobná a mimo město padá k 5 litrům na 100 km.
Resumé - firmě na míru
Audi A4 Avant nemá nejnovější design, ani infotainment, ale stále umí posádku hýčkat luxusním interiérem, příkladným tichem na palubě a velmi příjemnými jízdními vlastnostmi.
Vlastně se mi A4 zdá jako ideální auto do firmy. Nyní je za velmi výhodné ceny a stále má co nabídnout. Pokud si tedy nepotrpíte na „dělání dojmu“ a nebo nejnovější technologie, s A4 rozhodně chybu neuděláte.
Celkové hodnocení: 89 %
Základní cena: 897 900 Kč
Cena testovaného vozu: 1 145 402 Kč
Klady:
+perfektně zpracovaný interiér
+živý motor a úsporný motor
+jisté jízdní vlastnosti
+vynikající tlumení nerovností
+přesné řazení
Zápory:
-odtažité řízení
-vpředu jediný držák nápojů
Motorizace:
Vznětový přeplňovaný čtyřválec
objem: 1968 cm3
nejvyšší výkon: 110 kW
maximum točivého momentu: 320 N.m.
palivo: nafta
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost: 208 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h: 9,5 s
Spotřeba: město/mimo/kombi 5,6 / 4,2 / 4,7
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.