Zažité dogma, že jsou vozy Audi zbytečně tvrdé, neskutečně nedotáčivé a obecně jízdně nezábavné vyvrátí i současná, leč už starší, generace A4. Audi udělala velký krok a právě u odcházející generace A4 jsem nečekal, že bude znát. Hned na začátku mohu říci, že A4 má co říct i na sklonku svého životního cyklu.
Audi A4 s kódovým označením B8 tu je neuvěřitelně dlouho. Málo kdo by si tipnul, že v srpnu to bude už sedm let, co se třetí generace ukázala světu. A nebudu vám namlouvat, že stáří na autě není vidět. Začněme popořádku.
Exteriér - stárne
Pokud si někdo nyní chce koupit A4, kvůli designu to zřejmě nebude, nebo vlastně proč ne? Však usedlý, elegantní a nenápadný design není na škodu. Proč dráždit souseda, že máte nové luxusní auto? BMW 3, nebo Mercedes C, jen tak nepřehlédnete a poslední jmenovaný se velmi podobá velké limuzíně S. Zatímco A4 je taková šedá myš.
A v našem případě to platí dvojnásob. Usedlou šedou barvu nabourává paket S-line, který sice vypůjčuje sportovní vzhled a s 18“ koly se jedná o zajímavý celek, ale popravdě, křivky karoserie už nepatří k tomu nejzajímavějšímu a hlavně je už máme okoukané.
Interiér – kvalitou proti času
Uvnitř to je čistokrevné Audi. Nikde se nešetřilo na materiálech, slícování je perfektní stejně jako zpracování. Ergonomie na vysoké úrovni a vše je logicky uspořádané. Tohle prostě Audi umí a mnohdy by se ostatní mohli učit, jak dělat luxusní interiéry.
Pohodlná prostorná sedadla s dobrým bočním vedením. Dostatek místa a prostoru ve všech směrech a objemný zavazadlový prostor. Na druhou stranu. Například MMI displej integrovaný do přístrojové desky je poměrně malý a navigace by si zasloužila novou grafiku. Celý systém sice funguje plynule a docela rychle, ale ovládání jen pomocí kruhového ovladače je například při zadávání adresy trochu zdlouhavější, než u dotykové verze, která byla například v A7.
Jízda – quattro jako záruka
Pod přední kapotou pracoval dobře známý motor 2,0 TDI s výkonem 110 kW a 320 Nm. Ten spolupracoval s šestistupňovým manuálem a výkon posílal přes systém quattro na všechna čtyři kola a to permanentně.
Dvoulitrové TDI pracuje tak jak jej známe. Tedy nárůst síly přichází cca. od 1600 otáček přičemž maximum točivého momentu přichází v 1750 otáčkách. Pak motor nabízí plynulý zátah a po překročení 4500 otáček začíná rapidně uvadat.
Manuální převodovka má ukázkovou přesnost kulisy řazení, středně krátké dráhy a příjemnou tuhost a mechaničnost. Samotné odstupňování převodovky je velmi dobré. Krátká jednička tu je jako malé připomenutí, že máte čtyřkolku, která se nebojí ani trochu toho „offroadu“, takže se můžete rozjet skoro i na dvojku.
Pohon všech kol, s legendárním označením quattro pracuje perfektně. Žádný Haldex tu ale nehledejte. Je tu čistě mechanický mezinápravový diferenciál Torsen. Ten standardně rozděluje sílu 40:60 ve prospěch zadních kol. V extrémních situacích, umí poslat na přední kola až 70% a na ty zadní i 85%.
I díky pohonu všech kol se A4 chová i na limitu neutrálně a pak postupně přechází v jemnou nedotáčivost. A až neuvěřitelně umí kopírovat stopu, přesné řízení i dobře dávkovatelné brzdy nestačí k větší zábavě za volantem. Popravdě jsem jí ani moc hledat nechtěl. A4 totiž vyniká v pohodlí. Podvozek zdatně filtroval nástrahy českých silnic a i bez adaptivních tlumičů, vzduchového podvozku, uměla A4 být komfortní i na velkých 18“ kolech.
Ukrajovat velké počty kilometrů za volantem A4, se zdá jako velmi pohodová aktivita. V autě je příkladné ticho, takže si ani nevšimnete, že jedete 160 km/h.
Přitom se spotřebou se vejdete do 7 litrů. Dálniční přesuny v rámci zákonného limitu znamenají spotřebu 6,5 litru. Ve městě je spotřeba podobná a mimo město padá k 5 litrům na 100 km.
Resumé - firmě na míru
Audi A4 Avant nemá nejnovější design, ani infotainment, ale stále umí posádku hýčkat luxusním interiérem, příkladným tichem na palubě a velmi příjemnými jízdními vlastnostmi.
Vlastně se mi A4 zdá jako ideální auto do firmy. Nyní je za velmi výhodné ceny a stále má co nabídnout. Pokud si tedy nepotrpíte na „dělání dojmu“ a nebo nejnovější technologie, s A4 rozhodně chybu neuděláte.
Celkové hodnocení: 89 %
Základní cena: 897 900 Kč
Cena testovaného vozu: 1 145 402 Kč
Klady:
+perfektně zpracovaný interiér
+živý motor a úsporný motor
+jisté jízdní vlastnosti
+vynikající tlumení nerovností
+přesné řazení
Zápory:
-odtažité řízení
-vpředu jediný držák nápojů
Motorizace:
Vznětový přeplňovaný čtyřválec
objem: 1968 cm3
nejvyšší výkon: 110 kW
maximum točivého momentu: 320 N.m.
palivo: nafta
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost: 208 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h: 9,5 s
Spotřeba: město/mimo/kombi 5,6 / 4,2 / 4,7
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.