Citroen C1 vyčnívá z řady kolínských trojčat. Nový kabát skrývá i novou techniku a již nyní je jasné, že spoustu jeho vlastností byste u takového auta nečekali. Ve výsledku nás mile překvapil, ale najde se i něco, co budoucí majitele může odradit. Nemilosrdný evropský trh má však kolínské trojčata poměrně v oblibě a nová C1 jde zákazníkům na ruku. Bude slavit úspěch nebo spláče nad výdělkem?
V segmentu malým městských aut je pořádně natřískáno. Zákazníci mají rozhodně z čeho vybírat, ještě před deseti lety bylo na výběr 8 aut, nyní jich je přes dvacet. Proto se hledí na každičkou odlišnost a všechny chyby jsou tvrdě trestány. Jak si C1 s plátěnou střechou stojí vedle konkurence?
Design – roztomilá střední cesta
Výroba tří aut na jedné lince nenabízí příliš prostoru k odlišnosti. To jsme se mohli přesvědčit u přechozích generací, nebo u koncernové trojky z Bratislavy. Nyní je to v Kolíně o něco lepší a jednotlivé modely, tedy Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroen C1 se od sebe výrazně liší. Zatímco Peugeot 108 je velmi umírněný a naprosto zapadá do designové linie značky, Toyota Aygo je extrém na druhou stranu. Tedy velmi výrazný a trochu extravagantní styl.
Zato C1 je někde uprostřed a zvolila zcela odlišnou cestu. Tedy oblé tvary rozdělení předních světlometů a takový roztomilý kukuč. Především ženská část populace si C1 rozhodně zamiluje.
Nejvíce se mi líbí propojení detailů z exteriéru s interiérem. Například B sloupky nesou stejný motiv, jako boční vedení sedadel a zrcátka jsou ve stejné barvě jako dekor na přístrojové desce. Jsou to maličkosti, ale velmi trefné.
Jedna věc mě ale trochu zklamala. Víko pátých dveří je celé ze skla. Ač to vypadá poměrně zajímavě, praktické to rozhodně není. Otevírání je tlačítkem v nárazníku, které je věčně špinavé a tak se ušpiníte. Na vnitřní straně dveří není madlo, takže při zavírání se ušpiníte znovu.
Interiér – překvapivě zajímavý
Uvnitř vozu nečekejte luxusní materiály, měkčené plasty, příjemné dekory nebo závratnou ergonomii. Původně je to levné auto a to je prostě vidět. Výplně dveří jsou jen z části, pak následuje holý plech. Tvrdé plasty by tolik nevadily, kdyby se občas neozvalo nějaké povrzávání z útrob přístrojové desky.
To však neubírá nic na jeho barevném sladění a poměrně zajímavé kombinaci motivů, barev a textur. Sedadla s integrovanými opěrkami hlavy jsou dostatečně rozměrná a poměrně měkká. Podélné nastavení je poměrně široké a sklon opěradla se otočným ovladačem nastavuje velmi přesně. Bohužel volant je nastavitelný jen výškově a to ještě dosti omezeně. Pozice tedy není vůbec ideální. Navíc vás trochu tlačí středový panel, který je nesmyslně široký v oblasti nohou řidiče.
Nabídka prostoru nad hlavou a v příčném směru je na svou kategorii velmi dobrý. Horší je to vzadu, kam raději posaďte psa, dítě, nebo nákupní tašku, ale dospělého člověka raději ne.
Chválím také rychlost stahování střechy, která se sroluje na jedno stisknutí tlačítka. Zavírání je horší. Na první stisknutí se zavře jen do poloviny, pak až do konce musíte tlačítko držet. Tady se šetřit skutečně nemuselo, je to dosti otravné.
Jízda – živý motor, tuhý podvozek a přijatelná spotřeba
Samotným srdcem C1 byla nová 1,2 VTi PureTech, tedy benzinový tříválec, samozřejmě atmosféricky plněný, ale s poměrně velkým 60 kW výkonem a točivým momentem 116 Nm. Živý motor měl zdravou sílu ve středních otáčkách a zdatně zrychloval až k hranici pěti tisíc. Ostatně, C1 s tímto motorem je C1 velmi živá a to především díky krátkým rychlostem pětistupňového manuálu. Ten sice neoplývá kdoví jakou přesností, za to nepůsobí gumovým dojmem.
Velmi mile mě překvapil podvozek, který byl poměrně stabilní a tuhý. A to díky silnějšímu přednímu stabilizátoru, tužších tlumičů a nové torzní příčce na zadní nápravě. Bohužel, i přesto byly pružiny dost měkké, což mělo za následek větší náklony karosérie. To ale není špatně. Na jakoukoliv sportovní, či výrazně svižnější jízdu stejně zapomeňte. Při rychlém tempu vás rychle omezí ESP, které nelze vypnout ani částečně deaktivovat.
Ve městě vás potěší koncepce „kolo v každém rohu“, kdy je ovládání a kličkování ulicemi velmi svižné, s přirozenou lehkostí a obratností. Velmi lehké řízení s elektrickým posilovačem nepouští k volantu žádné informace, ale zato se s ním pracuje velmi jednoduše.
Brzdy mají rychlý nástup, ale jejich dávkování je poměrně přesné. Při ostrém brždění C1 decentně znervózní, ale směrově je stabilní a nepřekvapí vás žádným nečekaným pohybem.
Plátěná střecha je vítanou částí výbavy a to především v létě. Zcela logicky si vybírá svou daň při vyšších rychlostech, kde i při zavřené střeše je v interiéru hladina hluku poněkud vyšší. To je ale i kvůli nižší hlukové izolaci kolem rámů dveří a oken. Bavíme se však o dálničních rychlostech, na které C1 stavěná prostě není.
Spotřeba se odvíjí od toho, jak rychle se s C1 jezdí. Na dálnici při 130 km/h spálí každých 100 km zhruba 6,5-7 litrů, při 110 km/h to je o litr méně. Mimo město se spotřeba udrží pod 5 litrů a ve městě neroste přes 6. Celkově lze jezdit za 5-5,8 litrů na sto kilometrů, podle toho, jak moc spěcháte.
Závěr
Citroen C1 Airscape je v první řadě městské auto. Od toho se odvíjí vše. Tedy velmi dobré jízdní vlastnosti ve městě, kde je mimořádně obratná, agilní a 1,2 VTi má dost síly v každé situaci. Zároveň je pohodlná a vlastně i tichá. Jakmile se ale vydáte na dálnici, zjistíte, že to není místo, kde by se C1 líbilo.
Pokud bych měl něco vytýkat, nebude to levněji řešený interiér, nebo vyšší hladina hluku ve voze. To jsou neduhy všech městských aut. Má výtka putuje spíše na adresu řazení, které by mohlo být přesnější a ceně, která naší testovanou C1 atakuje do revíru o něco větších a lepších aut.
Na druhou stranu, agilní jízdní vlastnosti ve městě, lákavý design a přehledný a poměrně pěkný interiér naleznete i v základní verzi, která má vše potřebné, tedy klimatizaci, rádio a další výbavu. Je tedy jen na vás, zda si připlatíte za látkovou střechu, která v létě bude rozhodně atraktivním a funkčním prvkem.
Celkové hodnocení: 84 %
Základní cena: 231 900 Kč
Cena testované verze: 343 900 Kč
Klady:
+poutavý hravý design
+přehledný a barevně sladěný interiér
+živý motor
+obratné a agilní jízdní vlastnosti
Zápory:
-nepřesné řazení
-vyšší cena testované verze
Motorizace:
Zážehový atmosférický tříválec
objem: 1199 cm3
nejvyšší výkon: 60 kW
maximum točivého momentu: 116 N.m.
palivo: benzín
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost: 170 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h: 11 s
Spotřeba: město/mimo/kombi 5,4 / 3,7 / 4,3
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).