Citroen C1 vyčnívá z řady kolínských trojčat. Nový kabát skrývá i novou techniku a již nyní je jasné, že spoustu jeho vlastností byste u takového auta nečekali. Ve výsledku nás mile překvapil, ale najde se i něco, co budoucí majitele může odradit. Nemilosrdný evropský trh má však kolínské trojčata poměrně v oblibě a nová C1 jde zákazníkům na ruku. Bude slavit úspěch nebo spláče nad výdělkem?
V segmentu malým městských aut je pořádně natřískáno. Zákazníci mají rozhodně z čeho vybírat, ještě před deseti lety bylo na výběr 8 aut, nyní jich je přes dvacet. Proto se hledí na každičkou odlišnost a všechny chyby jsou tvrdě trestány. Jak si C1 s plátěnou střechou stojí vedle konkurence?
Design – roztomilá střední cesta
Výroba tří aut na jedné lince nenabízí příliš prostoru k odlišnosti. To jsme se mohli přesvědčit u přechozích generací, nebo u koncernové trojky z Bratislavy. Nyní je to v Kolíně o něco lepší a jednotlivé modely, tedy Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroen C1 se od sebe výrazně liší. Zatímco Peugeot 108 je velmi umírněný a naprosto zapadá do designové linie značky, Toyota Aygo je extrém na druhou stranu. Tedy velmi výrazný a trochu extravagantní styl.
Zato C1 je někde uprostřed a zvolila zcela odlišnou cestu. Tedy oblé tvary rozdělení předních světlometů a takový roztomilý kukuč. Především ženská část populace si C1 rozhodně zamiluje.
Nejvíce se mi líbí propojení detailů z exteriéru s interiérem. Například B sloupky nesou stejný motiv, jako boční vedení sedadel a zrcátka jsou ve stejné barvě jako dekor na přístrojové desce. Jsou to maličkosti, ale velmi trefné.
Jedna věc mě ale trochu zklamala. Víko pátých dveří je celé ze skla. Ač to vypadá poměrně zajímavě, praktické to rozhodně není. Otevírání je tlačítkem v nárazníku, které je věčně špinavé a tak se ušpiníte. Na vnitřní straně dveří není madlo, takže při zavírání se ušpiníte znovu.
Interiér – překvapivě zajímavý
Uvnitř vozu nečekejte luxusní materiály, měkčené plasty, příjemné dekory nebo závratnou ergonomii. Původně je to levné auto a to je prostě vidět. Výplně dveří jsou jen z části, pak následuje holý plech. Tvrdé plasty by tolik nevadily, kdyby se občas neozvalo nějaké povrzávání z útrob přístrojové desky.
To však neubírá nic na jeho barevném sladění a poměrně zajímavé kombinaci motivů, barev a textur. Sedadla s integrovanými opěrkami hlavy jsou dostatečně rozměrná a poměrně měkká. Podélné nastavení je poměrně široké a sklon opěradla se otočným ovladačem nastavuje velmi přesně. Bohužel volant je nastavitelný jen výškově a to ještě dosti omezeně. Pozice tedy není vůbec ideální. Navíc vás trochu tlačí středový panel, který je nesmyslně široký v oblasti nohou řidiče.
Nabídka prostoru nad hlavou a v příčném směru je na svou kategorii velmi dobrý. Horší je to vzadu, kam raději posaďte psa, dítě, nebo nákupní tašku, ale dospělého člověka raději ne.
Chválím také rychlost stahování střechy, která se sroluje na jedno stisknutí tlačítka. Zavírání je horší. Na první stisknutí se zavře jen do poloviny, pak až do konce musíte tlačítko držet. Tady se šetřit skutečně nemuselo, je to dosti otravné.
Jízda – živý motor, tuhý podvozek a přijatelná spotřeba
Samotným srdcem C1 byla nová 1,2 VTi PureTech, tedy benzinový tříválec, samozřejmě atmosféricky plněný, ale s poměrně velkým 60 kW výkonem a točivým momentem 116 Nm. Živý motor měl zdravou sílu ve středních otáčkách a zdatně zrychloval až k hranici pěti tisíc. Ostatně, C1 s tímto motorem je C1 velmi živá a to především díky krátkým rychlostem pětistupňového manuálu. Ten sice neoplývá kdoví jakou přesností, za to nepůsobí gumovým dojmem.
Velmi mile mě překvapil podvozek, který byl poměrně stabilní a tuhý. A to díky silnějšímu přednímu stabilizátoru, tužších tlumičů a nové torzní příčce na zadní nápravě. Bohužel, i přesto byly pružiny dost měkké, což mělo za následek větší náklony karosérie. To ale není špatně. Na jakoukoliv sportovní, či výrazně svižnější jízdu stejně zapomeňte. Při rychlém tempu vás rychle omezí ESP, které nelze vypnout ani částečně deaktivovat.
Ve městě vás potěší koncepce „kolo v každém rohu“, kdy je ovládání a kličkování ulicemi velmi svižné, s přirozenou lehkostí a obratností. Velmi lehké řízení s elektrickým posilovačem nepouští k volantu žádné informace, ale zato se s ním pracuje velmi jednoduše.
Brzdy mají rychlý nástup, ale jejich dávkování je poměrně přesné. Při ostrém brždění C1 decentně znervózní, ale směrově je stabilní a nepřekvapí vás žádným nečekaným pohybem.
Plátěná střecha je vítanou částí výbavy a to především v létě. Zcela logicky si vybírá svou daň při vyšších rychlostech, kde i při zavřené střeše je v interiéru hladina hluku poněkud vyšší. To je ale i kvůli nižší hlukové izolaci kolem rámů dveří a oken. Bavíme se však o dálničních rychlostech, na které C1 stavěná prostě není.
Spotřeba se odvíjí od toho, jak rychle se s C1 jezdí. Na dálnici při 130 km/h spálí každých 100 km zhruba 6,5-7 litrů, při 110 km/h to je o litr méně. Mimo město se spotřeba udrží pod 5 litrů a ve městě neroste přes 6. Celkově lze jezdit za 5-5,8 litrů na sto kilometrů, podle toho, jak moc spěcháte.
Závěr
Citroen C1 Airscape je v první řadě městské auto. Od toho se odvíjí vše. Tedy velmi dobré jízdní vlastnosti ve městě, kde je mimořádně obratná, agilní a 1,2 VTi má dost síly v každé situaci. Zároveň je pohodlná a vlastně i tichá. Jakmile se ale vydáte na dálnici, zjistíte, že to není místo, kde by se C1 líbilo.
Pokud bych měl něco vytýkat, nebude to levněji řešený interiér, nebo vyšší hladina hluku ve voze. To jsou neduhy všech městských aut. Má výtka putuje spíše na adresu řazení, které by mohlo být přesnější a ceně, která naší testovanou C1 atakuje do revíru o něco větších a lepších aut.
Na druhou stranu, agilní jízdní vlastnosti ve městě, lákavý design a přehledný a poměrně pěkný interiér naleznete i v základní verzi, která má vše potřebné, tedy klimatizaci, rádio a další výbavu. Je tedy jen na vás, zda si připlatíte za látkovou střechu, která v létě bude rozhodně atraktivním a funkčním prvkem.
Celkové hodnocení: 84 %
Základní cena: 231 900 Kč
Cena testované verze: 343 900 Kč
Klady:
+poutavý hravý design
+přehledný a barevně sladěný interiér
+živý motor
+obratné a agilní jízdní vlastnosti
Zápory:
-nepřesné řazení
-vyšší cena testované verze
Motorizace:
Zážehový atmosférický tříválec
objem: 1199 cm3
nejvyšší výkon: 60 kW
maximum točivého momentu: 116 N.m.
palivo: benzín
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost: 170 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h: 11 s
Spotřeba: město/mimo/kombi 5,4 / 3,7 / 4,3
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.