Nový Genesis je trochu Hyundai z jiné planety. V Evropě si nebude užívat prodejních úspěchů, i přesto má velký význam a svou roli si na automobilovém trhu rozhodně zahraje. Má však své chyby, jsou to nejen drobnosti, ale i výraznější přešlapy. Pojďme se bez předsudků podívat na to, jaký je nový Genesis.
Genesis je primárně určený pro domovský (Jihokorejský), Americký popřípadě Australský a Čínský trh, přičemž se zřejmě bude dobře prodávat také v Rusku. Evropa, jako dosti specifický a hodně vybíravý trh není pro Genesis rájem. Dokonce ani automobilka s výraznými prodeji nepočítá. Jeho úloha je tu spíše jako demonstrace Evropanům, že Hyundai umí udělat i luxusní a poměrně silnou limuzínu, která skvěle vypadá, má kdejakou technologickou vymoženost a nabízí poměrně komfortní svezení. To však neznamená, že spousta lidí, by s ním nebyla spokojená.
Design – působivý a neotřelý
Naprosto upřímně, auto vypadá vážně skvěle, ač se mi snad žádný Hyundai moc nelíbil, tak Genesis mě uchvátil. A nejsem rozhodně sám. Hodně lidí jej pochvalovalo, často se za ním otáčelo a dvakrát se mě dokonce zeptali, co to je za auto, co umí co má pod kapotou a kolik to stojí a všichni žasli.
Přesto se nemohu ubránit několika dojmům, především podobnostem s jinými značkami. Logo mi trochu připomíná Aston Martin, maska zase Audi a zadek trochu Maserati. Nechci designerům Hyundaie křivdit, že se inspirovali jinde, nebo dokonce tvrdit, že kopírovali od ostatních. Jen v tom vidím podobnost.
Interiér – na první dojem neuvěříte, že je to Hyundai
Exteriér mě velmi mile překvapil a o to lepší dojem ve mně vzbudil interiér. Už při otevření masivních dveří, které se za mnou elektricky dovřely, a usednutí do rozměrných sedaček mě okouzlilo. Toto kouzlo trochu zmírnilo při pohledu na „obarvené“ kožené čalounění, které od modrých džin předchozích řidičů neslo modré tóny.
Jinak sedačky a kožené čalounění působilo velmi hodnotným dojmem. Krásná kombinace světle béžové s černým kontrastním obšitím a pravým tmavým jasanovým dřevem. Luxusní dojem opět zavanul. Po trochu důkladnějším zkoumáním zjišťuji, že tu je pět rozdílných dekorů. Středový tunel tmavě šedým plastovým dekorem s podivnou konturou, výplně dveří a část palubní desky dřevem a matným hliníkem, okolí ovladačů a řadící páky s černého leštěného plastu a pak pár detailů z imitace chromu. Do toho tmavé měkčené plasty v černých, tmavě šedých a béžových barvách.
To však nic neměnilo na pohodlí, které uvnitř panovalo. Velkorysá dobře tvarovaná sedadla s vyhříváním i ventilací, plně elektricky polohovatelná. Ruku v ruce se skvělými sedadly jde i nabídka prostoru. Na všech místech, krom prostředního vzadu budete mít dostatek prostoru jak na nohy, či v oblasti loktů a hlavy. A to i při cestování ve čtyřech. K tomu ještě dojem vzdušnosti, díky velkým zadním bočním oknům a zejména prosklené střeše. Zde obstál Genesis bravurně.
Ostatně Genesis by skvěle zvládal i funkci limuzíny. Zadní sedadla se dají posouvat a polohovat jak v podélném směru tak i úhel sklopení opěradla. Navíc ze svého místa můžete posouvat sedadlem spolujezdce a udělat si ještě více místa na nohy. Ze zadního sedadla můžete ovládat i hudbu ve voze tedy rádio, přehrávání médií a ovládání hlasitosti či úplně vypnutí.
Řidiči sekunduje hned několik asistentů, krom adaptivního tempomatu, třeba hlídání mrtvého úhlu, udržování jízdy v pruzích, čtení značek nebo adaptivní ovládání světlometů, které jsou „jen“ bi-xenonové. Samozřejmostí je navigace, příjem DAB, 360° kamerový systém kolem vozu a asistent pro automatické parkování či detekci projíždějících vozidel při vyparkovávání z řady vozidel. To vše ve standartní výbavě. Chybí tu však zásuvka na 230 V a vzadu nečekejte samostatné ovládání klimatizace, a už vůbec ne digitální. Jen si můžete regulovat teplý/studený vzduch, který k vám bude proudit…
Cena
Původně jsem nechtěl Genesis srovnávat s konkurencí. A ani není u mě běžné v testech rozebírat cenovou politiku jednotlivých modelů, ale mám za to, že to mnohým z vás pomůže si auto zařadit do příslušného „segmentu“. I když má rozvor náprav o něco delší než A8 a téměř shodný s BMW 7, svou velikostí uvnitř a vlastně i co do vnějších rozměrů spadá spíše do sfér A6, BMW 5 či Mercedesu E. Svou roli konkurenta hraje trochu neobvykle.
Genesis začíná a končí na cenovce 1 629 990 Kč. Základní cena BMW 5 s obdobně výkonným motorem začíná na ceně 1 552 000 Kč, Audi A6 na 1 453 900 Kč. Samozřejmě bez výbavy, kterou Hyundai nabízí, zato s daleko lepšími dynamickými parametry a nižší spotřebou.
Jízda a motor – sametově hladký, nenaddimenzovaný
V ceníku naleznete kromě jediné ceny a výbavy i jediný motor a převodovku. Pro tuzemské zákazníky má Hyundai vidlicový atmosféricky plněný šestiválec s objemem válců 3,8 litru. Hliníkový blok, rozvodový řetěz variabilní sání, proměnlivé časování sacích a výfukových ventilů či přímí vstřik paliva, to vše znamená výsledných 232 kW a 397 Nm točivého momentu. Realita nabízí zrychlení z 0-100 km/h za 6,8 sekundy a maximální rychlost 240 km/h. Není to oslnivé, ani na papíře a ani ve skutečnosti.
Na dvoutunovou limuzínu to ale bohatě stačí. Závodit se s ní nebude, na sportovní jízdu bude muset majitel jednoduše rezignovat. Zato se ale motor umí odvděčit. Sametový chod, který rostoucími otáčkami připravuje nádherný zvuk, který graduje a u červeného pole návykově potěší každého petroheada. Do zhruba 3 tisíc otáček o motoru prakticky nevíte. Díky absenci turbodmychadla o něm nevíte ani po stránce síly, v nízkých otáčkách má motor letargický projev. Síla přichází přichází až při 4 tisících. Maximum točivého momentu dorazí při 5000 otáček za minutu.
Motor není ideální na sprintování a rozjíždění dvoutunového monstra, jakmile se dá do pohybu umí být poměrně svižný a to až do rychlostí 200 km/h. V uzákoněném rychlostním spektru na našich silnicích nebudete mít žádný problém.
Motoru sekunduje osmistupňová automatická převodovka. Neoplývá závratnou rychlostí řazení, ale plynulé a téměř necitelné měnění rychlostí zvládá poměrně dobře. V eko režimu posílá otáčky hodně dolů a ve sportovním naopak nechává vytáčet motor trochu více. Taková klasika, bohužel při manuální módu musíte na převodovku čekat a čím více stupňů tím déle, tedy při 90 můžete jet klidně na osmičku a pro předjetí chcete třeba trojku. Víc netřeba komentovat.
Podvozek disponuje „pouze“ adaptivními tlumiči, které sice neumí jednotlivým nastavením měnit charakter podvozku tak jako u Passatu, ale i tak je podvozek konejšivě pohodlný. Zdatně filtruje všechny nerovnosti a to i ostré, při kterých si občas jen decentně bouchne či zatřese. Na druhou stranu je poměrně dobrou oporou pro řidiče. I když se Genesis výrazněji naklání, tak podvozek drží jak přikovaný. Dlouho se chová neutrálně a až v opravdu vyostřených situacích přechází do bezpečné nedotáčivosti.
Když jsem na výjezdu na vytočenou dvojku přidal plyn, pohon všech kol měl tendenci poslat auto dveřmi napřed, bohužel jej zastavila stabilizace a kontrola trakce a ano, obojí nelze částečně deaktivovat a už vůbec ne vypnout. Škoda, třeba Audi A8 tuto možnost nabízela.
Spotřeba u takto objemného motoru, se šesti válci a bez dopování turbodmychadlem, bude logicky vysoká. V dopravní špičce při projíždění městem (Genesis nemá Start/stop) bude usrkávat i přes 20 litrů na 100 km. Mimo něj umí umírněnou jízdou jet i pod 10 litrů na 100 km, dálniční přesun znamená 12 spíše 13 litrů. Kombinovaně jsme se pohybovali kolem hodnoty 14, nejnižší spotřebu jsme měli 8,7 (50 km) a nejvyšší 37 litrů (7 km).
Závěr – pro koho jsi, Genesisi?
Teď bych rád naznačil, kdo je podle mě vhodným zákazníkem. Je to někdo, kdo tolik nenajezdí, chce luxusní limuzínu, nejde mu o vychloubání se před sousedy a zkousne některé nedostatky. Za cenu BMW 5 se základnější výbavou dostane plně vybavený Hyundai. Hlavním vodítkem tedy bude to, jak velký máte, vy a vaše peněženka, odpor k častým návštěvám čerpací stanice.
Celkové hodnocení: 91 %
Základní cena: 1 629 990,- Kč
Cena testované verze: 1 629 990,- Kč
Klady:
+majestátní a líbivý vzhled
+zpracování a odhlučnění kabiny
+kultivovaný a výkonný motor
+komfortní podvozek
Zápory:
-pomalejší převodovka
-vysoká spotřeba
-je to Hyundai
Motorizace:
Zážehový atmosférický vidlicový šestiválec
objem: 3778 cm3
nejvyšší výkon: 232 kW
maximum točivého momentu: 397 N.m.
palivo: benzín
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost: 240 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h: 6,8 s
Spotřeba: město/mimo/kombi 16,2 / 8,9 / 11,6
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.