Čerstvý držitel ocenění světové auto roku 2015 patří mezi automobilové ikony. Během čtyř dekád si vybudoval pověst skvělého automobilu a pomyslně kraluje mezi vozy střední třídy. V poslední osmé generaci však míří výš. Nebojí se konfrontace s prémiovou konkurencí, která v poslední době láká čím dál více zákazníků střední třídy. A tak kromě nejmodernější techniky můžete mít i dvoulitrový diesel, který se výkonově podobá třílitrovým šestiválcům z roku 2010.
Design – rodová linie nenarušena
Pokud se u piva chlapi pustí do diskuze o Passatu, vždy se téma vzhled vyvíjí stejně. Někteří se ohání slovy, šeď, nuda, výjimečně i hnus. Ti druzí zase promyšlenost, decentnost, a nestárnutí designu.
Oba tábory mají v podstatě pravdu. Design Passatu nepatří k těm odvážnějším popřípadě zajímavějším, tedy alespoň co se týče předchozích generací. V jistém pohledu se u osmé nejnovější generaci odehrála revoluce. Passat nikdy nepůsobil tak dynamickým a luxusním dojmem. Mnoho chromovaných doplňků a lišt, ostré jasné linky, které jsou pevně spjaty se všemi díly vozu. Každá linka navozuje dojem promyšlenosti.
Je pravda, že během testovacího týdne jsem zaregistroval nespočet zvědavých pohledů kolemjdoucích a často lidé přišli a obdivovali a ptali se. Zřejmě se Volkswagen trefil do vkusu široké skupině lidí. Přitom však nezapomněl odkazovat na předchozí generace.
Osobně se mi design Passatu nějak extrémně nelíbí. Neuráží mě, ale že bych z něj byl unešený, to vskutku ne. Nicméně, jako pokaždé, nechám závěrečný verdikt nad designem na vás a vašem osobním vkusu.
Interiér – v digitálním věku
Pokud se exteriér výrazně změnil a čekáte podobnou „revoluci“ i uvnitř, tak vás zklamu. Uvnitř nového Passatu se toho příliš nezměnilo. Majitel předchozí generace bude v interiéru jako doma. Podobná sedadla, ovládací prvky, volant, páčky madla… Krom LCD displeje místo budíků a chromovaných lamel odkazujících na příď vozu se vám interiér bude zdát dosti podobný tomu v předchozí generaci.
To ale rozhodně není špatně. Logické uspořádání, vše se perfektně ovládá a na vše má řidič dosah. V ergonomii není co vytknout a to ani v oblasti kvality materiálů, která je na danou třídu perfektní.
Co mě osobně překvapilo, byla skvělá pozice za volantem. Nízký posez, na delší nohy a přitom krátké ruce, to se v poslední době jen tak nevidí. K tomu ještě dobře tvarované sedačky s poctivým bočním vedením. Najednou jsem měl dojem, že nesedím v manažerské limuzíně.
Zpět do reality mě přivedl velkorysý prostor, jak v příčném tak i podélném směru. Zvláště pak v podélném směru je prostoru mnoho. Tomu pomohlo i prodloužení rozvoru, díky čemuž je na délku uvnitř o 33 milimetrů více. Zadní sedadla jsou stejně příjemně polstrovaná jemnou kůží jako ty přední. V oblasti ramen se sice vzadu ve třech budete trochu tlačit, ale to téměř všude.
Zavazadlový prostor nabízí 586 litrů objemu. Zde si vybírá svou daň ladnější karoserie sedan. Víko kufru nabízí dosti omezený otvor a samotný zavazadelník je poměrně hluboký. Dosáhnout až dozadu je téměř artistický úkon.
Jízda – óda na podvozek a motor
Jak jsem již nakousl v úvodu, Passat se chystá i mezi prémiové automobily a k tomu je bezpodmínečně potřeba silný motor. Nejlépe dieselový šestiválec. Toto roli však hravě zvládne dvoulitrové TDI s dvojicí turbodmychadel. Nikoliv to, které jsme měli možnost otestovat v Amaroku.
Tento dvoulitr patří do rodiny EA288 a jeho dvojice turbodmychadel vyvíjí maximální plnící tlak 3,8 barů. Přičemž výsledek je úctyhodný. Maximum točivého momentu 500 Nm je dostupný od 1750 do 2500 otáček. V praxi to znamená, že lineárně rostoucí akcelerace nastupuje při cca. 2 tisících otáček a trvá až do 4,5 tisíc. Dynamika Passatu je tedy velmi překvapující. Sprint z 0 na 100 km/h zvládá za 6 sekundy.
Síla motoru nastupuje plynule, bez turbo efektu, jakéhokoliv kopance. Prostě plynule nabírá sílu a až blízko červenému poli otáčkoměru začne síla uvadat. Vysoký provozní tlak ve válcích má však za následek trochu hlučnější chod motoru. Zvláště pak u nezahřátého agregátu a při maximální zátěži.
Volnější tempo a nebo dálniční cestování nastíní dobře odvedenou práci v oblasti odhlučnění motoru, který při těchto jízdních režimech téměř neslyšíte.
Motoru sekunduje sedmistupňový automat. Ten bych označil za asi největší slabinu. Nahoru řadí ukázkově rychle a přesně. Bohužel při podřazování a nebo řazení více rychlostí za sebou v manuálním režimu si dává načas. Občas si také neodpustil jemné škubnutí.
Podvozek mi ukázal tu nejzajímavější tvář Passatu. S nastavitelnými adaptivními tlumiči, byla možnost měnit charakter motoru a převodovky. Celkově bylo možné auto přenastavit tak výrazně, jak jsem to ještě nezažil.
V komfortním módu Passat žehlil nerovnosti s velmi dobrým výsledkem a to i na 18-ti palcových kolech. Ostré příčné nerovnosti sice oznámil mírným zatřesením, ale bez bouchnutí. Sportovní mód znatelně přitvrdil a tuhost podvozku byla ukázková. Auto se dlouho chová neutrálně, a to i když přeženete nájezdovou rychlost. Typická nedotáčivost je popírána nebývalým způsobem a auto v oblouku je dlouho neutrální a po celou dobu jisté a nezáludné.
Zbylé dva režimy Eko a normal už tolik zábavy nepřinášejí. V režimu normal se auto chová asi nejcivilněji, přičemž eko, jak již z názvu je jasné, dbá na co největší hospodárnost.
Tím jsem nakousl téma spotřeby. Ve městě se držela pod 7 litrů, mimo něj uměla spadnout i pod 6 dálniční 130 km/h znamenala spotřebu okolo 6,7 litrů. Celkový odběr za týden byl 6,5, přičemž u testovaného vozu byla dlouhodobá spotřeba na 5500 km 7,7 litrů.
Závěr
Passat opět potvrzuje svou neotřesitelnou pozici na trhu. A ač se to může zdát jako klišé, je svým způsobem vzor a etalon třídy. Nastavuje měřítka v oblasti jízdních vlastností, technologií a také zpracování interiéru. To však neznamená, že je bez chyb. Pomalejší převodovka nebo občasné zaváhání systému Start/Stop či sebevědomá cena vás může donutit se podívat jinam. Já s klidným svědomím Passat doporučím, ale jako vždy je dobré, se svést i s ostatními rivaly.
Konkrétně námi testovaná verze bude spíše okrajem prodejů. Volkswagen odhaduje něco kolem 3-5%. Svou univerzálnost tak spíše bude ukazovat verze kombi se slabším 150 koňovým dvoulitrem.
Celkové hodnocení: 96 %
Základní cena: 647 900,- Kč
Cena testované verze: 1 303 400 ,- Kč
Klady:
+působivý design
+odhlučnění interiéru
+zpracování, ergonomie a materiály v kabině
+silný a živý motor
+jisté jízdní vlastnosti
Zápory:
-pomalejší převodovka
-pomalý Start/stop systém
Motorizace:
Vznětový přeplňovaný čtyřválec
objem: 1968 cm3
nejvyšší výkon: 176 kW
maximum točivého momentu: 500 N.m.
palivo: nafta
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost: 240 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h: 6 s
Spotřeba: město/mimo/kombi 6.4 / 4.6 / 5.3