Jeden z nejdůležitějších modelů druhé největší automobilky světa ve své nejnovější generaci nabízí spoustu nejmodernějších asistentů, inovativní technologie, vynikající jízdní vlastnosti a dvoulitrový diesel s výkonem 240 koní. To zní pomalu jako triumf, který konkurence nepřebije. Ovšem každá mince má dvě strany. A zdánlivě bezchybný král střední třídy umí poměrně výrazně klopýtnout. Chytí se toho konkurence?
Čerstvý držitel ocenění světové auto roku 2015 patří mezi automobilové ikony. Během čtyř dekád si vybudoval pověst skvělého automobilu a pomyslně kraluje mezi vozy střední třídy. V poslední osmé generaci však míří výš. Nebojí se konfrontace s prémiovou konkurencí, která v poslední době láká čím dál více zákazníků střední třídy. A tak kromě nejmodernější techniky můžete mít i dvoulitrový diesel, který se výkonově podobá třílitrovým šestiválcům z roku 2010.
Design – rodová linie nenarušena
Pokud se u piva chlapi pustí do diskuze o Passatu, vždy se téma vzhled vyvíjí stejně. Někteří se ohání slovy, šeď, nuda, výjimečně i hnus. Ti druzí zase promyšlenost, decentnost, a nestárnutí designu.
Oba tábory mají v podstatě pravdu. Design Passatu nepatří k těm odvážnějším popřípadě zajímavějším, tedy alespoň co se týče předchozích generací. V jistém pohledu se u osmé nejnovější generaci odehrála revoluce. Passat nikdy nepůsobil tak dynamickým a luxusním dojmem. Mnoho chromovaných doplňků a lišt, ostré jasné linky, které jsou pevně spjaty se všemi díly vozu. Každá linka navozuje dojem promyšlenosti.
Je pravda, že během testovacího týdne jsem zaregistroval nespočet zvědavých pohledů kolemjdoucích a často lidé přišli a obdivovali a ptali se. Zřejmě se Volkswagen trefil do vkusu široké skupině lidí. Přitom však nezapomněl odkazovat na předchozí generace.
Osobně se mi design Passatu nějak extrémně nelíbí. Neuráží mě, ale že bych z něj byl unešený, to vskutku ne. Nicméně, jako pokaždé, nechám závěrečný verdikt nad designem na vás a vašem osobním vkusu.
Interiér – v digitálním věku
Pokud se exteriér výrazně změnil a čekáte podobnou „revoluci“ i uvnitř, tak vás zklamu. Uvnitř nového Passatu se toho příliš nezměnilo. Majitel předchozí generace bude v interiéru jako doma. Podobná sedadla, ovládací prvky, volant, páčky madla… Krom LCD displeje místo budíků a chromovaných lamel odkazujících na příď vozu se vám interiér bude zdát dosti podobný tomu v předchozí generaci.
To ale rozhodně není špatně. Logické uspořádání, vše se perfektně ovládá a na vše má řidič dosah. V ergonomii není co vytknout a to ani v oblasti kvality materiálů, která je na danou třídu perfektní.
Co mě osobně překvapilo, byla skvělá pozice za volantem. Nízký posez, na delší nohy a přitom krátké ruce, to se v poslední době jen tak nevidí. K tomu ještě dobře tvarované sedačky s poctivým bočním vedením. Najednou jsem měl dojem, že nesedím v manažerské limuzíně.
Zpět do reality mě přivedl velkorysý prostor, jak v příčném tak i podélném směru. Zvláště pak v podélném směru je prostoru mnoho. Tomu pomohlo i prodloužení rozvoru, díky čemuž je na délku uvnitř o 33 milimetrů více. Zadní sedadla jsou stejně příjemně polstrovaná jemnou kůží jako ty přední. V oblasti ramen se sice vzadu ve třech budete trochu tlačit, ale to téměř všude.
Zavazadlový prostor nabízí 586 litrů objemu. Zde si vybírá svou daň ladnější karoserie sedan. Víko kufru nabízí dosti omezený otvor a samotný zavazadelník je poměrně hluboký. Dosáhnout až dozadu je téměř artistický úkon.
Jízda – óda na podvozek a motor
Jak jsem již nakousl v úvodu, Passat se chystá i mezi prémiové automobily a k tomu je bezpodmínečně potřeba silný motor. Nejlépe dieselový šestiválec. Toto roli však hravě zvládne dvoulitrové TDI s dvojicí turbodmychadel. Nikoliv to, které jsme měli možnost otestovat v Amaroku.
Tento dvoulitr patří do rodiny EA288 a jeho dvojice turbodmychadel vyvíjí maximální plnící tlak 3,8 barů. Přičemž výsledek je úctyhodný. Maximum točivého momentu 500 Nm je dostupný od 1750 do 2500 otáček. V praxi to znamená, že lineárně rostoucí akcelerace nastupuje při cca. 2 tisících otáček a trvá až do 4,5 tisíc. Dynamika Passatu je tedy velmi překvapující. Sprint z 0 na 100 km/h zvládá za 6 sekundy.
Síla motoru nastupuje plynule, bez turbo efektu, jakéhokoliv kopance. Prostě plynule nabírá sílu a až blízko červenému poli otáčkoměru začne síla uvadat. Vysoký provozní tlak ve válcích má však za následek trochu hlučnější chod motoru. Zvláště pak u nezahřátého agregátu a při maximální zátěži.
Volnější tempo a nebo dálniční cestování nastíní dobře odvedenou práci v oblasti odhlučnění motoru, který při těchto jízdních režimech téměř neslyšíte.
Motoru sekunduje sedmistupňový automat. Ten bych označil za asi největší slabinu. Nahoru řadí ukázkově rychle a přesně. Bohužel při podřazování a nebo řazení více rychlostí za sebou v manuálním režimu si dává načas. Občas si také neodpustil jemné škubnutí.
Podvozek mi ukázal tu nejzajímavější tvář Passatu. S nastavitelnými adaptivními tlumiči, byla možnost měnit charakter motoru a převodovky. Celkově bylo možné auto přenastavit tak výrazně, jak jsem to ještě nezažil.
V komfortním módu Passat žehlil nerovnosti s velmi dobrým výsledkem a to i na 18-ti palcových kolech. Ostré příčné nerovnosti sice oznámil mírným zatřesením, ale bez bouchnutí. Sportovní mód znatelně přitvrdil a tuhost podvozku byla ukázková. Auto se dlouho chová neutrálně, a to i když přeženete nájezdovou rychlost. Typická nedotáčivost je popírána nebývalým způsobem a auto v oblouku je dlouho neutrální a po celou dobu jisté a nezáludné.
Zbylé dva režimy Eko a normal už tolik zábavy nepřinášejí. V režimu normal se auto chová asi nejcivilněji, přičemž eko, jak již z názvu je jasné, dbá na co největší hospodárnost.
Tím jsem nakousl téma spotřeby. Ve městě se držela pod 7 litrů, mimo něj uměla spadnout i pod 6 dálniční 130 km/h znamenala spotřebu okolo 6,7 litrů. Celkový odběr za týden byl 6,5, přičemž u testovaného vozu byla dlouhodobá spotřeba na 5500 km 7,7 litrů.
Závěr
Passat opět potvrzuje svou neotřesitelnou pozici na trhu. A ač se to může zdát jako klišé, je svým způsobem vzor a etalon třídy. Nastavuje měřítka v oblasti jízdních vlastností, technologií a také zpracování interiéru. To však neznamená, že je bez chyb. Pomalejší převodovka nebo občasné zaváhání systému Start/Stop či sebevědomá cena vás může donutit se podívat jinam. Já s klidným svědomím Passat doporučím, ale jako vždy je dobré, se svést i s ostatními rivaly.
Konkrétně námi testovaná verze bude spíše okrajem prodejů. Volkswagen odhaduje něco kolem 3-5%. Svou univerzálnost tak spíše bude ukazovat verze kombi se slabším 150 koňovým dvoulitrem.
Celkové hodnocení: 96 %
Základní cena: 647 900,- Kč
Cena testované verze: 1 303 400 ,- Kč
Klady:
+působivý design
+odhlučnění interiéru
+zpracování, ergonomie a materiály v kabině
+silný a živý motor
+jisté jízdní vlastnosti
Zápory:
-pomalejší převodovka
-pomalý Start/stop systém
Motorizace:
Vznětový přeplňovaný čtyřválec
objem: 1968 cm3
nejvyšší výkon: 176 kW
maximum točivého momentu: 500 N.m.
palivo: nafta
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost: 240 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h: 6 s
Spotřeba: město/mimo/kombi 6.4 / 4.6 / 5.3
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.