Design
Oproti své první generaci vůz zaznamenal velkou změnu image a snad každý může v X-Trailu vidět současného menšího Qashqaie. Už sice ztratil svou typickou konstrukci offroadu, ale to rozhodně neznamená, že by byl jen navoněnou leštěnkou určenou na hladkou silnici. Auto dostalo do vínku hodně povedený design, který se mně osobně moc líbí a oproti předchůdci má o něco sportovnější siluetu a nižší světlou výšku.
Z několika stran se na mne hrnuly názory, jak vypadá nový X-trail prémiově a je to v podstatě pravda. Rozměrné tvary auta a LED diody pro denní svícení v kombinaci s bi-xenonovými světlomety jsou zárukou toho, že v levém pruhu dálnice máte předem zaplacený respekt. Zakulacené tvary karoserie a velká devatenáctipalcová litá kola se zase postarala o pozornost kolemjdoucích při jízdě ve městě.
Interiér a výbava
Již dříve jsem měl možnost otestovat nový Nissan Qashqai a jeho interiér je v podstatě zmenšeninou toho v X-Trailu. Tím mám na mysli, že v kabině převažují kvalitní měkčené plasty, dobře zpracované ovladače a nechybí ani rozměrná pohodlná sedadla s výraznějším bočním vedením. Testovaný kousek byl v nejvyšší výbavě Tekna, takže vůz obsahoval snad vše, co se do něj dá dostat.
Z prvků výbavy zmíním kupříkladu bezklíčový systém, osm airbagů, panoramatickou elektrickou posuvnou střechu a nebo balíček Safety Pack. Ten se mi během testu několikrát hodil, protože obsahuje systém hlídání mrtvého úhlu, upozornění při výjezdu z pruhu, parkovací senzory, automatické přepínání dálkových světel, rozpoznávání dopravních značek a nouzové brzdění.
V kabině jako takové jsem se cítil hodně příjemně, místa je zde opravdu dostatek. Nad hlavou jsem při své výšce 180 cm měl stále dostatečnou rezervu, vzadu to už bylo o něco horší, a to díky zmíněnému panoramatickému oknu. Vzadu je vlastně místa dostatek hlavně pro kolena, což má na svědomí i možnost, posunout si zadní lavici dělenou v poměru 60/40 více vpřed či vzad. Tak či tak se na zadní sedačky posadí pohodlně osoby s výškou do 178 cm.
Ve voze jsem stačil strávit přibližně 650 kilometrů a za tu dobu jsem si nemohl vynachválit odhlučnění kabiny, její prostornost a lehké a intuitivní ovládání palubních systémů. Jelikož se jedná o velké SUV, počítejte s tím, že A-sloupky mají trochu širší rozměr a výhled skrze ně je do stran mírně omezený. S tím se ale u X-Trailu tak trochu počítá a z mojí strany to není bráno jako nedostatek. Plusové body si vůz odnáší i za objem zavazadelníku. Ten standardně nabídne objem 550 litrů, kdo se rozhodne převážet opravdu nadměrný náklad, po jednoduchém sklopení zadní řady se naskytne vynikající objem 1982 litrů.
Motor a jízda
Zpočátku jsem měl velké obavy z toho, jak si poradí naftový čtyřválec o objemu 1.6 litru s 1655 kilo těžkým autem. Přeplňovaná šestnáctistovka s výkonem 130 koní a točivým momentem 320 Nm však nemá ani sebemenší problém s vozem cvičit, jako by měl o půl tuny méně. Sebejistý podvozek, dobře odladěné tlumiče a silný zátah motoru kolem 1700 otáček, to je nový X-trail.
I přes jeho rozměry a „pouze“ jednašestku pod kapotou jsem se dovedl na okreskách dostatečně přesvědčit o tom, že auto má do jisté míry sportovního ducha a i 130 koní na takového obra postačuje. Motor je potřeba držet mezi dvěma až třemi tisíci otáček, na oplátku vám Nissan předá zábavné jízdní zážitky a dostatečnou dávku agrese, při které se mi na tváři nespočetněkrát objevil úsměv na tváři. Nerovnosti žehlí jeho podvozek obstojně, do kabiny se nepřenáší žádné větší rázy a posádka je dokonale izolována od okolí.
Jelikož jsem testoval X-Trail s pohonem obou náprav díky systému All Mode 4x4-i, s velkou chutí jsem se vydal i na nezpevněné cesty. Chtěl jsem si totiž ověřit, zda v něm zůstala část offroadové duše a zda auto nezapadne v první hlubší díře. Systém pohonu všech kol funguje tak, že v základu vůz jede čistě s pohonem předních kol. V módu Auto se zadní kola připojují pomocí elektromagnetické spojky podle potřeby a v režimu 4x4 Lock je účinný stálý pohon všech kol. Režim Lock se však preventivně vypne po překročení rychlosti 50 km/h, poté je v účinnosti režim Auto.
A jak si automobil nakonec vedl? Musím uznat, že výtečně, protože systém All Mode 4x4-i je dostatečně intuitivní a vůz se nezastavil ani v hlubším blátě. Světlá výška auta činí 210 milimetrů a tak i drsnější terénní nerovnosti X-Trail zvládl s přehledem. V podstatě se mi nestalo, že bych se v terénu dostal do úzkých, v ten samý týden jsem testoval i Land Rover Defender a až opravdu hluboké písečné koleje způsobili, že zatímco Defender se pomalým tempem sunul spokojeně dál, X-Trail řekl „dost, tady je můj limit“. Zkrátka, jak na silnici, tak v terénu mě velký Nissan překvapil a s autem jsem byl víc než spokojen.
A jak to bylo se spotřebou? Ta se pohybovala v klidném silničním režimu okolo hranice 5 litrů, a to je prosím průměr. Při plné nádrži, která má objem 60 litrů, tak není nereálné ujet pohodovým tempem přes jeden tisíc kilometrů. Kdo se tu a tam rozhodne u X-Trailu provětrat všech 130 koní nebo s ním pořádně řádit v přírodě, při ostřejším zacházení mu není cizí průměrná spotřeba 10 litrů.
„Těžká životní zkouška“ samotného X-trailu
Nyní se konečně dostávám ke svým větám z úvodu testu, ve kterých jsem naznačil, že tento test neproběhl tak úplně se šťastným koncem. V závěru testovacího týdne se totiž X-Trail dostal cizí vinou do ošklivě vypadající kolize. Při cestě za mým dalším členem rodiny nebyla testovanému X-Trailu dána přednost na hlavní silnici a druhý řidič mu vjel přímo do dráhy. V rychlosti přibližně 50 km/h tak došlo ke střetu pravé přední části Nissanu s bokem staršího Fordu Focus. Bohužel, přijíždějící vůz byl v jistém slova smyslu tak "rychlý", že i systém automatického nouzového brzdění (součást paketu Safety Shield) stihl pouze spustit výstrahu před hrozící kolizí a hned poté přišel náraz.
Výsledek? Velký Nissan se prokázal jako velmi pevné auto, při nárazu se aktivovaly čelní, boční a okenní airbagy, automobilu i po takovém nárazu stále běžel motor a posádka X-Trailu vyvázla z nehody prakticky jen s velkým šokem. Horší to bylo s řidičem ve stříbrném Fordu Focus sedan, který to odnesl zlomeninou klíční kosti a dalšími zraněními, která nám v době uzavírky testu nebyla přesně známa. Při pohledu na dva mnou pořízené snímky je patrné, že testovaný Nissan to odnesl s plnou parádou, zatímco Focus vypadá „o něco lépe“. Opak je ale pravdou, zatímco téměř celá příď X-Traila pohltila veškerou nárazovou energii a vůz svou posádku na 100 % ochránil, na první pohled méně zdeformovaný Focus svého majitele v konfrontaci s velkým SUV ochránil o poznání hůř.
Na tomto nedobrovolném testu bezpečnosti je vidět, jak jsou dnešní moderní auta navrhována s velkým důrazem na bezpečí posádky a že hvězdičky z nárazových testů tu nejsou pro srandu. Díky robustnosti a pevnosti nového Nissanu X-Trail dopadla nehoda tak, jak dopadla a nejvíce to bohužel odnesl samotný viník nehody, který na zcela přehledném úseku zničeno nic vjel z vedlejší silnice do dráhy rozjetému vozu o váze 1,8 tuny...
Celkové hodnocení: 93 %
Základní cena vozu: 753 900 Kč
Cena testované verze: 923 900 Kč
KLADY
- moderní design karoserie
- aktivní a pasivní bezpečnost
- prostorný interiér
- velký zavazadelník
- úsporný a živý motor
- jízdní dovednosti v terénu a na silnici
ZÁPORY
- prozatím nemožnost výběru jiného motoru
Motorizace |
přeplňovaný vznětový čtyřválec |
objem: 1598 cm3 |
nejvyšší výkon: 130 koní při 4000 ot/min. |
největší točivý moment: 320 Nm při 1750 ot/min. |
palivo: nafta |
Výkon |
nejvyšší maximální rychlost: 186 km/h |
zrychlení z 0 na 100 km/h: 11 sekund |
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 6,2 l / 4,8 l / 5,3 l |
objem palivové nádrže: 60 litrů |