Renault Captur je nejprodávanější crossover v Evropě. Renault musel výrazně navyšovat výrobní kapacitu, aby vůbec zvládal uspokojit poptávku. Jaký mix vlastností mu vlastně nadělil, že je tak úspěšný, nebo je jen hezký? Odpověď jsem rozkryl v následující recenzi, testem prošel Captur s dieselem 1,5 dCi a automatem EDC.
O malé crossovery je obrovský zájem. Prodeje rostou raketově a tak každý výrobce chce vytěžit co nejvíce. Robustní vzhled, vysoký posed za volantem nebo všemožná individualizace a atraktivní vzhled jsou hlavní taháky. Až na Opel Mokka a Fiat 500X nemají ani pohon všech kol, přesto je marketing označuje za dobrodruhy a společníky do džungle, ano, jen a pouze ta městská džungle.
Design – nejpovedenější z nabídky
Captur se prostě povedl. Zvláště pak v námi testované variantě. Červená metalíza, bílá střecha, tmavá kola a leštěné doplňky. Vše krásně ladí a věřte, že na ulici vás žádný chodec nepřehlédne. Pár prvních kilometrů a nespočet udivených pohledů kolemjdoucích, tak vypadal začátek testování Captura. Tohle auto má styl a na silnicích jednoduše působí jako magnet pro oči.
To vše samozřejmě umocňuje paket Helly Hansen. Výrobce outdorového oblečení „ušil“ i něco pro Captur. Krom zmíněných chromovaných prvků, včetně krytů zrcátek, jsou tu plastové nárazníky, prahy či ozdobné lišty s nápisem Helly Hansen. To však neznamená, že by to byl vůz mimo zpevněné cesty. Stačí hromádka sněhu a už lehce ztratíte registrační značku, která je proklatě nízko nad vozovkou. Tenhle krasavec je spíše do města a na projížďky mimo něj. Na offroad zapomeňte. Možná vás o offroad výletech bude přesvědčovat volič jízdních režimů, ten však jen upravuje funkci proti prokluzu předních kol, čímž decentně zlepšuje trakci, ale i tak zvládne asi takový terén, jako obyčejné Clio nebo Fabie.
Interiér – jednoduše geniální, přesto často iritující
Ve Francii si s interiérem dali velmi záležet. Spousta chytrých řešení ulehčí život na palubě. Tvrdé plasty ale nepotěší. Vezmu to tedy popořadě. Sedadla jsou velmi příjemně tvarovaná, bočnice a část sedáku jsou z kůže, zbytek tvoří zajímavě ušitá látka. Sedadla nedisponují kdo ví jak výrazným bočním vedením, to však není vůbec špatně. Horší je krátký sedák a trochu méně místa na nohy spolujezdce. Pozice za volantem je téměř prvotřídní. Samotný volant je velmi dobře tvarovaný, má správný průměr i tloušťku a dekor imitující karbon je moc hezkým doplňkem.
Celkově z interiéru máte dobrý pocit. A to i navzdory všudypřítomným tvrdým plastům. Ty mají zajímavou konturu. Dostatek odkládacích míst, objemný šuplík místo schránky před spolujezdcem, dobrý výhled v před i do boků nebo velmi logické uspořádání ovladačů s dobrou ergonomií. Ve Francii se činili. Místa tu je tak akorát. Jak v podélném tak i příčném směru, je skoro stejně jako v Cliu. Vzadu je na nohy místa dost i při posazení se za sebe, to především díky podélně posuvné lavici. V příčném směru to je ale u Capturu trochu horší. Dva dospělí vpředu a dvě děti/adolescenti nebudou mít problém. V pěti lidech se ale pohodlně přepravovat nebudete.
Tvrdé plasty nejsou příliš odolné proti poškrábání a to byl vůz téměř nový, už nesl kdejaký šrám. Navíc jsem občas zaslechl nějaké zavrzání, zaklepání. Všechna čtyři okna jsou sice v elektrice, dojezdem ale disponovalo jen to řidičovo. Vyhřívání sedadel má jen jeden stupeň vyhřívání a nemá žádnou indikaci zapnutí, pokud zapomenete na vypnutí tak vás to v lepším případě bude po chvíli pálit do zad, v horším budete vyhřívat prázdnou sedačku. Toť asi vše k negativům interiéru.
Jízda – mix vlastností neurazí
Srdce testovaného Capturu byl starý známý diesel 1,5 dCi. Starší konstrukce o sobě dává nejvíce vědět po chladné noci. Při startování se vůz otřese jako při zemětřesení a vy se budete jen bát, aby motor nevyskočil z podkapoty ven. Po zahřátí je však vše v pořádku a vibrace a hluk se výrazně sníží. Stále však o něm budete vědět. Výkon 66 kW a 220 Nm točivého momentu autu stačí. Ostatně je to jediný diesel v nabídce, tak není ani možnost si vybírat. Jistě, v táhlém kopci na dálnici se zadýchá, to samé platí pro dynamickou jízdu. Té bude bránit i automat EDC.
Spolupráci s šestistupňovým automatem EDC jsme měli možnost otestovat již minulý rok. To byl pod kapotou přeplňovaný benzín 1,2 Tce. Stejně jako tenkrát i nyní automat ukázal svou tvář poměrně brzy. Není nejrychlejší, nejrozvážnější, ale řadí bez zbytečných rázů a cukání. Pokud po něm budete chtít trochu svižnější tempo, rychle začne zmatkovat, zbytečně držet motor v otáčkách nebo bude dlouze otálet s podřazením. Automatu a vlastně i motoru vyhovuje klidné cestovní tempo.
Největší pozornost jsem věnoval podvozku. Recept byl ve Francii jednoduchý. Zadní nápravu nechat z Clia tak jak byla, jen namontovat vyšší pružiny a tužší tlumiče a bude hotovo. Se sedmnácti palcovými koly to sice není nejpohodlnější varianta, ale úplný propadák to také není. Ve chvíli, kdy jedete po perfektním hladkém asfaltu, budete si libovat. České rozbité silnice však přinášejí druhou část, tedy rázy od kol na ostrých nerovností. Zadní náprava se občasným bouchnutím také hlásí o slovo. Navíc na velmi rozbitých úsecích výrazně znervózní.
Když jsem řekl A – negativa, musím říci i B – tedy pozitiva. To s jakou přesností vykružoval Captur oblouk je až neuvěřitelné. A přiznám se, že takovou jistotu v zatáčce jakou Captur předváděl, bych od něj vůbec nečekal. Samozřejmě je to podmíněno dobrým asfaltem a také správnou nájezdovou rychlostí. Když to přeženete, půjde po tečně čumákem ven. Bohužel řízení je bez výraznější zpětné vazby. Zato ve městě působí lehkým dojmem a na dálnici není nutné auto stále korigovat jemnými pohyby volantem.
Jízdní vlastnosti bych tedy uzavřel s tím, že na dobrých silnicích je Captur mimořádně zdatný, pohodlný a jízdně nezáludný. S horším povrchem se buď budete trápit s nervózní zádí, nebo jednoduše slevíte z tempa a pojedete pomaleji.
Je pravdou, že 1,5 dCi není nejkultivovanější, ani nejsilnější malý diesel, ale svou hospodárností předčí ledajakého konkurenta. Při klidném proplouváním krajinou uměl Captur jet za 4,2 litru na 100 km. Dálniční přesun rychlostí kolem 120 km/h znamenal 5,4 litrů, 130 už byla s hodnotou 5,7. Město jsem zvládl absolvovat se spotřebou do 6 litrů a celkově za týdenní test jsem se držel v rozpětí 5 až 5,5 litru na 100 km.
Resumé – Captur je Simplement Génial
Před rokem testovaná kombinace ve mně nechala rozporuplné pocity. Jedna dvojka neměla příliš síly a její apetit atakoval hranici 9 litrů na 100 km. Naopak Captur s 1,5 dCi mě ještě více přesvědčil o tom, že tohle auto má smysl. Mladá rodina bude s autem spokojená. Na dlouhých cestách vám nevysaje peněženku, převeze celou rodinu i se zavazadly a na dobrých silnicích i velmi pohodlně. U toho stále bude stylový a v zatáčkách čitelný a jistý. Dělat dojem a přitom plnit rodinné povinnosti není lehký úkol, Captur to zvládá na 1.
Celkové hodnocení: 88 %
Základní cena: 309 900,- Kč
Cena testované verze: 535 400 ,- Kč
Klady:
+důmyslný interiér
+jisté jízdní vlastnosti na dobrém povrchu
+skvělý výhled
+úsporný provoz
Zápory:
-při vyšším tempu zmatená převodovka
-tvrdé plasty v kabině
-znervóznění zadní nápravy na špatném povrchu
Motorizace:
Vznětový přeplňovaný čtyřválec
objem: 1461 cm3
nejvyšší výkon: 66 kW
maximum točivého momentu: 220 N.m.
palivo: nafta
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost: 170 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h: 13,5 s
Spotřeba: město/mimo/kombi 4.6 / 3.6 / 3.9
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.