Renault Captur je nejprodávanější crossover v Evropě. Renault musel výrazně navyšovat výrobní kapacitu, aby vůbec zvládal uspokojit poptávku. Jaký mix vlastností mu vlastně nadělil, že je tak úspěšný, nebo je jen hezký? Odpověď jsem rozkryl v následující recenzi, testem prošel Captur s dieselem 1,5 dCi a automatem EDC.
O malé crossovery je obrovský zájem. Prodeje rostou raketově a tak každý výrobce chce vytěžit co nejvíce. Robustní vzhled, vysoký posed za volantem nebo všemožná individualizace a atraktivní vzhled jsou hlavní taháky. Až na Opel Mokka a Fiat 500X nemají ani pohon všech kol, přesto je marketing označuje za dobrodruhy a společníky do džungle, ano, jen a pouze ta městská džungle.
Design – nejpovedenější z nabídky
Captur se prostě povedl. Zvláště pak v námi testované variantě. Červená metalíza, bílá střecha, tmavá kola a leštěné doplňky. Vše krásně ladí a věřte, že na ulici vás žádný chodec nepřehlédne. Pár prvních kilometrů a nespočet udivených pohledů kolemjdoucích, tak vypadal začátek testování Captura. Tohle auto má styl a na silnicích jednoduše působí jako magnet pro oči.
To vše samozřejmě umocňuje paket Helly Hansen. Výrobce outdorového oblečení „ušil“ i něco pro Captur. Krom zmíněných chromovaných prvků, včetně krytů zrcátek, jsou tu plastové nárazníky, prahy či ozdobné lišty s nápisem Helly Hansen. To však neznamená, že by to byl vůz mimo zpevněné cesty. Stačí hromádka sněhu a už lehce ztratíte registrační značku, která je proklatě nízko nad vozovkou. Tenhle krasavec je spíše do města a na projížďky mimo něj. Na offroad zapomeňte. Možná vás o offroad výletech bude přesvědčovat volič jízdních režimů, ten však jen upravuje funkci proti prokluzu předních kol, čímž decentně zlepšuje trakci, ale i tak zvládne asi takový terén, jako obyčejné Clio nebo Fabie.
Interiér – jednoduše geniální, přesto často iritující
Ve Francii si s interiérem dali velmi záležet. Spousta chytrých řešení ulehčí život na palubě. Tvrdé plasty ale nepotěší. Vezmu to tedy popořadě. Sedadla jsou velmi příjemně tvarovaná, bočnice a část sedáku jsou z kůže, zbytek tvoří zajímavě ušitá látka. Sedadla nedisponují kdo ví jak výrazným bočním vedením, to však není vůbec špatně. Horší je krátký sedák a trochu méně místa na nohy spolujezdce. Pozice za volantem je téměř prvotřídní. Samotný volant je velmi dobře tvarovaný, má správný průměr i tloušťku a dekor imitující karbon je moc hezkým doplňkem.
Celkově z interiéru máte dobrý pocit. A to i navzdory všudypřítomným tvrdým plastům. Ty mají zajímavou konturu. Dostatek odkládacích míst, objemný šuplík místo schránky před spolujezdcem, dobrý výhled v před i do boků nebo velmi logické uspořádání ovladačů s dobrou ergonomií. Ve Francii se činili. Místa tu je tak akorát. Jak v podélném tak i příčném směru, je skoro stejně jako v Cliu. Vzadu je na nohy místa dost i při posazení se za sebe, to především díky podélně posuvné lavici. V příčném směru to je ale u Capturu trochu horší. Dva dospělí vpředu a dvě děti/adolescenti nebudou mít problém. V pěti lidech se ale pohodlně přepravovat nebudete.
Tvrdé plasty nejsou příliš odolné proti poškrábání a to byl vůz téměř nový, už nesl kdejaký šrám. Navíc jsem občas zaslechl nějaké zavrzání, zaklepání. Všechna čtyři okna jsou sice v elektrice, dojezdem ale disponovalo jen to řidičovo. Vyhřívání sedadel má jen jeden stupeň vyhřívání a nemá žádnou indikaci zapnutí, pokud zapomenete na vypnutí tak vás to v lepším případě bude po chvíli pálit do zad, v horším budete vyhřívat prázdnou sedačku. Toť asi vše k negativům interiéru.
Jízda – mix vlastností neurazí
Srdce testovaného Capturu byl starý známý diesel 1,5 dCi. Starší konstrukce o sobě dává nejvíce vědět po chladné noci. Při startování se vůz otřese jako při zemětřesení a vy se budete jen bát, aby motor nevyskočil z podkapoty ven. Po zahřátí je však vše v pořádku a vibrace a hluk se výrazně sníží. Stále však o něm budete vědět. Výkon 66 kW a 220 Nm točivého momentu autu stačí. Ostatně je to jediný diesel v nabídce, tak není ani možnost si vybírat. Jistě, v táhlém kopci na dálnici se zadýchá, to samé platí pro dynamickou jízdu. Té bude bránit i automat EDC.
Spolupráci s šestistupňovým automatem EDC jsme měli možnost otestovat již minulý rok. To byl pod kapotou přeplňovaný benzín 1,2 Tce. Stejně jako tenkrát i nyní automat ukázal svou tvář poměrně brzy. Není nejrychlejší, nejrozvážnější, ale řadí bez zbytečných rázů a cukání. Pokud po něm budete chtít trochu svižnější tempo, rychle začne zmatkovat, zbytečně držet motor v otáčkách nebo bude dlouze otálet s podřazením. Automatu a vlastně i motoru vyhovuje klidné cestovní tempo.
Největší pozornost jsem věnoval podvozku. Recept byl ve Francii jednoduchý. Zadní nápravu nechat z Clia tak jak byla, jen namontovat vyšší pružiny a tužší tlumiče a bude hotovo. Se sedmnácti palcovými koly to sice není nejpohodlnější varianta, ale úplný propadák to také není. Ve chvíli, kdy jedete po perfektním hladkém asfaltu, budete si libovat. České rozbité silnice však přinášejí druhou část, tedy rázy od kol na ostrých nerovností. Zadní náprava se občasným bouchnutím také hlásí o slovo. Navíc na velmi rozbitých úsecích výrazně znervózní.
Když jsem řekl A – negativa, musím říci i B – tedy pozitiva. To s jakou přesností vykružoval Captur oblouk je až neuvěřitelné. A přiznám se, že takovou jistotu v zatáčce jakou Captur předváděl, bych od něj vůbec nečekal. Samozřejmě je to podmíněno dobrým asfaltem a také správnou nájezdovou rychlostí. Když to přeženete, půjde po tečně čumákem ven. Bohužel řízení je bez výraznější zpětné vazby. Zato ve městě působí lehkým dojmem a na dálnici není nutné auto stále korigovat jemnými pohyby volantem.
Jízdní vlastnosti bych tedy uzavřel s tím, že na dobrých silnicích je Captur mimořádně zdatný, pohodlný a jízdně nezáludný. S horším povrchem se buď budete trápit s nervózní zádí, nebo jednoduše slevíte z tempa a pojedete pomaleji.
Je pravdou, že 1,5 dCi není nejkultivovanější, ani nejsilnější malý diesel, ale svou hospodárností předčí ledajakého konkurenta. Při klidném proplouváním krajinou uměl Captur jet za 4,2 litru na 100 km. Dálniční přesun rychlostí kolem 120 km/h znamenal 5,4 litrů, 130 už byla s hodnotou 5,7. Město jsem zvládl absolvovat se spotřebou do 6 litrů a celkově za týdenní test jsem se držel v rozpětí 5 až 5,5 litru na 100 km.
Resumé – Captur je Simplement Génial
Před rokem testovaná kombinace ve mně nechala rozporuplné pocity. Jedna dvojka neměla příliš síly a její apetit atakoval hranici 9 litrů na 100 km. Naopak Captur s 1,5 dCi mě ještě více přesvědčil o tom, že tohle auto má smysl. Mladá rodina bude s autem spokojená. Na dlouhých cestách vám nevysaje peněženku, převeze celou rodinu i se zavazadly a na dobrých silnicích i velmi pohodlně. U toho stále bude stylový a v zatáčkách čitelný a jistý. Dělat dojem a přitom plnit rodinné povinnosti není lehký úkol, Captur to zvládá na 1.
Celkové hodnocení: 88 %
Základní cena: 309 900,- Kč
Cena testované verze: 535 400 ,- Kč
Klady:
+důmyslný interiér
+jisté jízdní vlastnosti na dobrém povrchu
+skvělý výhled
+úsporný provoz
Zápory:
-při vyšším tempu zmatená převodovka
-tvrdé plasty v kabině
-znervóznění zadní nápravy na špatném povrchu
Motorizace:
Vznětový přeplňovaný čtyřválec
objem: 1461 cm3
nejvyšší výkon: 66 kW
maximum točivého momentu: 220 N.m.
palivo: nafta
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost: 170 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h: 13,5 s
Spotřeba: město/mimo/kombi 4.6 / 3.6 / 3.9
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.