Renault Captur je nejprodávanější crossover v Evropě. Renault musel výrazně navyšovat výrobní kapacitu, aby vůbec zvládal uspokojit poptávku. Jaký mix vlastností mu vlastně nadělil, že je tak úspěšný, nebo je jen hezký? Odpověď jsem rozkryl v následující recenzi, testem prošel Captur s dieselem 1,5 dCi a automatem EDC.
O malé crossovery je obrovský zájem. Prodeje rostou raketově a tak každý výrobce chce vytěžit co nejvíce. Robustní vzhled, vysoký posed za volantem nebo všemožná individualizace a atraktivní vzhled jsou hlavní taháky. Až na Opel Mokka a Fiat 500X nemají ani pohon všech kol, přesto je marketing označuje za dobrodruhy a společníky do džungle, ano, jen a pouze ta městská džungle.
Design – nejpovedenější z nabídky
Captur se prostě povedl. Zvláště pak v námi testované variantě. Červená metalíza, bílá střecha, tmavá kola a leštěné doplňky. Vše krásně ladí a věřte, že na ulici vás žádný chodec nepřehlédne. Pár prvních kilometrů a nespočet udivených pohledů kolemjdoucích, tak vypadal začátek testování Captura. Tohle auto má styl a na silnicích jednoduše působí jako magnet pro oči.
To vše samozřejmě umocňuje paket Helly Hansen. Výrobce outdorového oblečení „ušil“ i něco pro Captur. Krom zmíněných chromovaných prvků, včetně krytů zrcátek, jsou tu plastové nárazníky, prahy či ozdobné lišty s nápisem Helly Hansen. To však neznamená, že by to byl vůz mimo zpevněné cesty. Stačí hromádka sněhu a už lehce ztratíte registrační značku, která je proklatě nízko nad vozovkou. Tenhle krasavec je spíše do města a na projížďky mimo něj. Na offroad zapomeňte. Možná vás o offroad výletech bude přesvědčovat volič jízdních režimů, ten však jen upravuje funkci proti prokluzu předních kol, čímž decentně zlepšuje trakci, ale i tak zvládne asi takový terén, jako obyčejné Clio nebo Fabie.
Interiér – jednoduše geniální, přesto často iritující
Ve Francii si s interiérem dali velmi záležet. Spousta chytrých řešení ulehčí život na palubě. Tvrdé plasty ale nepotěší. Vezmu to tedy popořadě. Sedadla jsou velmi příjemně tvarovaná, bočnice a část sedáku jsou z kůže, zbytek tvoří zajímavě ušitá látka. Sedadla nedisponují kdo ví jak výrazným bočním vedením, to však není vůbec špatně. Horší je krátký sedák a trochu méně místa na nohy spolujezdce. Pozice za volantem je téměř prvotřídní. Samotný volant je velmi dobře tvarovaný, má správný průměr i tloušťku a dekor imitující karbon je moc hezkým doplňkem.
Celkově z interiéru máte dobrý pocit. A to i navzdory všudypřítomným tvrdým plastům. Ty mají zajímavou konturu. Dostatek odkládacích míst, objemný šuplík místo schránky před spolujezdcem, dobrý výhled v před i do boků nebo velmi logické uspořádání ovladačů s dobrou ergonomií. Ve Francii se činili. Místa tu je tak akorát. Jak v podélném tak i příčném směru, je skoro stejně jako v Cliu. Vzadu je na nohy místa dost i při posazení se za sebe, to především díky podélně posuvné lavici. V příčném směru to je ale u Capturu trochu horší. Dva dospělí vpředu a dvě děti/adolescenti nebudou mít problém. V pěti lidech se ale pohodlně přepravovat nebudete.
Tvrdé plasty nejsou příliš odolné proti poškrábání a to byl vůz téměř nový, už nesl kdejaký šrám. Navíc jsem občas zaslechl nějaké zavrzání, zaklepání. Všechna čtyři okna jsou sice v elektrice, dojezdem ale disponovalo jen to řidičovo. Vyhřívání sedadel má jen jeden stupeň vyhřívání a nemá žádnou indikaci zapnutí, pokud zapomenete na vypnutí tak vás to v lepším případě bude po chvíli pálit do zad, v horším budete vyhřívat prázdnou sedačku. Toť asi vše k negativům interiéru.
Jízda – mix vlastností neurazí
Srdce testovaného Capturu byl starý známý diesel 1,5 dCi. Starší konstrukce o sobě dává nejvíce vědět po chladné noci. Při startování se vůz otřese jako při zemětřesení a vy se budete jen bát, aby motor nevyskočil z podkapoty ven. Po zahřátí je však vše v pořádku a vibrace a hluk se výrazně sníží. Stále však o něm budete vědět. Výkon 66 kW a 220 Nm točivého momentu autu stačí. Ostatně je to jediný diesel v nabídce, tak není ani možnost si vybírat. Jistě, v táhlém kopci na dálnici se zadýchá, to samé platí pro dynamickou jízdu. Té bude bránit i automat EDC.
Spolupráci s šestistupňovým automatem EDC jsme měli možnost otestovat již minulý rok. To byl pod kapotou přeplňovaný benzín 1,2 Tce. Stejně jako tenkrát i nyní automat ukázal svou tvář poměrně brzy. Není nejrychlejší, nejrozvážnější, ale řadí bez zbytečných rázů a cukání. Pokud po něm budete chtít trochu svižnější tempo, rychle začne zmatkovat, zbytečně držet motor v otáčkách nebo bude dlouze otálet s podřazením. Automatu a vlastně i motoru vyhovuje klidné cestovní tempo.
Největší pozornost jsem věnoval podvozku. Recept byl ve Francii jednoduchý. Zadní nápravu nechat z Clia tak jak byla, jen namontovat vyšší pružiny a tužší tlumiče a bude hotovo. Se sedmnácti palcovými koly to sice není nejpohodlnější varianta, ale úplný propadák to také není. Ve chvíli, kdy jedete po perfektním hladkém asfaltu, budete si libovat. České rozbité silnice však přinášejí druhou část, tedy rázy od kol na ostrých nerovností. Zadní náprava se občasným bouchnutím také hlásí o slovo. Navíc na velmi rozbitých úsecích výrazně znervózní.
Když jsem řekl A – negativa, musím říci i B – tedy pozitiva. To s jakou přesností vykružoval Captur oblouk je až neuvěřitelné. A přiznám se, že takovou jistotu v zatáčce jakou Captur předváděl, bych od něj vůbec nečekal. Samozřejmě je to podmíněno dobrým asfaltem a také správnou nájezdovou rychlostí. Když to přeženete, půjde po tečně čumákem ven. Bohužel řízení je bez výraznější zpětné vazby. Zato ve městě působí lehkým dojmem a na dálnici není nutné auto stále korigovat jemnými pohyby volantem.
Jízdní vlastnosti bych tedy uzavřel s tím, že na dobrých silnicích je Captur mimořádně zdatný, pohodlný a jízdně nezáludný. S horším povrchem se buď budete trápit s nervózní zádí, nebo jednoduše slevíte z tempa a pojedete pomaleji.
Je pravdou, že 1,5 dCi není nejkultivovanější, ani nejsilnější malý diesel, ale svou hospodárností předčí ledajakého konkurenta. Při klidném proplouváním krajinou uměl Captur jet za 4,2 litru na 100 km. Dálniční přesun rychlostí kolem 120 km/h znamenal 5,4 litrů, 130 už byla s hodnotou 5,7. Město jsem zvládl absolvovat se spotřebou do 6 litrů a celkově za týdenní test jsem se držel v rozpětí 5 až 5,5 litru na 100 km.
Resumé – Captur je Simplement Génial
Před rokem testovaná kombinace ve mně nechala rozporuplné pocity. Jedna dvojka neměla příliš síly a její apetit atakoval hranici 9 litrů na 100 km. Naopak Captur s 1,5 dCi mě ještě více přesvědčil o tom, že tohle auto má smysl. Mladá rodina bude s autem spokojená. Na dlouhých cestách vám nevysaje peněženku, převeze celou rodinu i se zavazadly a na dobrých silnicích i velmi pohodlně. U toho stále bude stylový a v zatáčkách čitelný a jistý. Dělat dojem a přitom plnit rodinné povinnosti není lehký úkol, Captur to zvládá na 1.
Celkové hodnocení: 88 %
Základní cena: 309 900,- Kč
Cena testované verze: 535 400 ,- Kč
Klady:
+důmyslný interiér
+jisté jízdní vlastnosti na dobrém povrchu
+skvělý výhled
+úsporný provoz
Zápory:
-při vyšším tempu zmatená převodovka
-tvrdé plasty v kabině
-znervóznění zadní nápravy na špatném povrchu
Motorizace:
Vznětový přeplňovaný čtyřválec
objem: 1461 cm3
nejvyšší výkon: 66 kW
maximum točivého momentu: 220 N.m.
palivo: nafta
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost: 170 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h: 13,5 s
Spotřeba: město/mimo/kombi 4.6 / 3.6 / 3.9
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.