Nejnovější generace Škody Fabia je auto, které se bez váhání může stát vaším ideálním společníkem. V minulém testu jsem navíc nakousl otázku, jak moc dobrá asi bude nová Fabie III s naftovým tříválcem o stejném výkonu. A jelikož není na co čekat, dalšímu testu jsem podrobil provedení s motorem 1.4 TDI, jehož motor byl spojen se sedmistupňovým automatem DSG.
Design
Popis vzhledu nové generace Fabie jsem provedl v jejím prvním testu a ačkoliv se mi bílá Fabia 1.2 TSI líbila opravdu hodně, na nynější barevné provedení naftové verze zkrátka nemá. Moje slova o tom, že opravdu hodně záleží na výsledném mixu „kola – lak – výbava“ se zde potvrzují. Elegantně ztvárněná nová Fabia nesla červený lak karoserie, krásná litá 16" kola a střechu zdobilo zatmavené panoramatické okno se dvěma roletami.
Po stránce velikosti se Škoda Fabia třetí generace snížila o 31 milimetrů a zároveň rozšířila o 90 milimetrů. Asi i proto nyní vůz vypadá ještě víc sportovněji a před pár dny představená náhražka verze RS, provedení Monte Carlo, ukázalo dokonalý sportovní styl a dravost.
Interiér a výbava
Svá slova o skvěle zpracovaném a přehledném interiéru jsem sice již jednou uvedl na adresu předchozí testované Fabie, ale i současné provedení bylo zase v něčem jiné a přitom se mu nedalo nic vytknout. Zatímco v předešlé verzi se mi moc nezamlouvala bílá plastová lišta na středovém panelu, tentokrát se na jejím místě umístila decentní tmavě stříbrná náhrada. Naprostou lahůdkou byla i přítomná příplatková sportovní sedadla s integrovanými opěrkami, která jsou součásti paketu Dynamic.
Jejich provedení je podobné jako ve sportovní Octavii RS a zkraje testu jsem měl obavy, zda se v nich budu cítit pohodlně. Po ujetí několika stovek kilometrů mě však obavy přešly, výrazné a pevné bočnice mne podržely za každé situace a měkkost sedáků je na optimální úrovni. Použité plasty v kabině jsou sice převážně tvrdé, na druhou stranu vypadají hodnotně a mají kvalitní zpracování. Součástí výše zmíněného sportovního paketu byla nejen dokonalá sportovní sedadla, ale i hliníkové nášlapy pedálů a tříramenný sportovní volant se zploštělou spodní částí věnce.
S ním se Fabia řídí ještě lépe a jeho samotný vzhled podporuje dojem sportovnosti. Po stránce prostoru si ve Fabii najde své místo každý do výšky okolo 185 cm, vyšší pasažéři vzadu budou trochu strádat v oblasti kolen. Nezapomenu zmínit ani zavazadelník, jenž v základu nabízí skvělých 330 litrů objemu, po sklopení zadních opěradel se objem zvětší na 1150 litrů.
Motor a jízda
Naftový tříválec s výkonem 66 kW a točivým momentem 230 Nm byl ve spojení s automatickou převodovkou DSG poměrně živý a překvapilo mě, jak dokonalou souhru dovedli ve Škodovce vykouzlit. Není to poprvé, kdy Škoda Auto nabízí Fabii s tříválcovou naftou pod kapotou. Už první generace Fabie měla tříválcový motor 1.4 TDI (PD). Jeho nejnovější generace je v nízkých otáčkách příjemně zvukově utlumená a ve spojení s automatem DSG je až překvapivě živá.
Motor nabízí již v nízkých otáčkách skvělý odpich a vrchol točivého momentu přichází v oblasti 1800 – 2500 ot/min. Ve městě řadí převodovka hladce, jen tu a tam při rozjezdu lehce cukla, což je pro DSG typický neduh. Jejích sedm rychlostí je výhodou hlavně na dálnici, kdy při rychlosti 130 km/h motor točí pouhých 2400 ot/min. Mimochodem, kdo by chtěl do své Fabie s motorem 1.4 TDI (66 kW) sedmistupňové DSG, bude si muset připlatit 35 tisíc korun.
Díky horšímu odhlučnění kabiny se v dálničním tempu 130 km/h dostává do kabiny aerodynamický svist a také hluk od valících se kol. Jelikož jsem však testoval naftovou verzi 1.4 TDI, ve spojení se "sedmikvaltem" jsem se vydal na delší cesty, abych zjistil, jak je na tom vůz se spotřebou. Výsledkem bylo, že v polovičním obsazení, ujetí 450 km a kombinování dálnic s městem, svítila na palubním počítači průměrná spotřeba 4,7 litru na 100 km. Dle mého názoru je to skvělá hodnota, tříválec si s automatem rozumí a jeho nejvyšší spotřeba činila 6 litrů, což už obnášelo časté ranní zácpy a plně obsazený vůz.
Podvozkově je na tom nová Fabia obstojně, těžší naftový předek je znát hlavně v zatáčkách. Při ostřejší jízdě napomáhá i možnost manuálního řazení jednotlivých rychlostních stupňů, navíc potěšila i přítomnost kotoučových brzd na zadní nápravě (za příplatek 2 tisíce korun). Účinek brzdného systému je s nimi velmi dobrý a brzdy mají citlivé dávkování. Celkově je nová Fabie pohodlná, příplatková sportovní sedadla si zaslouží jedničku a snad jen příplatků by mohlo být méně.
Resumé
Kdo je příznivcem automatických převodovek a naftových motorů, pro něj je Fabia jako stvořená. Vůz se nebojí dalekých cest, jeho kufr nabízí i v krátké verzi velký objem a v kabině panuje příjemná atmosféra. Sedmistupňové DSG je dobrou alternativou a ani spotřeba díky němu moc nenarůstá. K tomu si připočtěme skvělý design, jenž se dá okořenit o další výbavové prvky a máme tu opravdu vydařenou českou krásku.
Celkové hodnocení: 87 %
Základní cena testované verze: 359 900 Kč
Cena vozu vč. příplatků: 472 300 Kč
KLADY
- hezký design
- útulný a dobře zpracovaný interiér
- silný zátah motoru
- nízká spotřeba
ZÁPORY
- i v nejvyšší výbavě příplatek za kotoučové brzdy
Motorizace vznětový tříválec přeplňovaný turbodmychadlem objem: 1422 cm3 nejvyšší výkon: 66 kW při 3000–3250 ot/min. největší točivý moment: 230 Nm při 1750–2500 ot/min. palivo: nafta Výkon njevyšší maximální rychlost: 182 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,1 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 4 l / 3,1 l / 3,4 l objem palivové nádrže: 45 litrů
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.