Evropský trh není pro pick-upy příliš nakloněn. Přesto se zde snaží prosadit nejedna automobilka a Volkswagen nevyjímaje. Ač se jeho Amarok hlásí spíše ke svému všestrannému použití, tak s výbavou Canyon bude spíše společníkem do obtížných podmínek, než na „normální“ ježdění.
Design – offroadovo-stylový
Amarok je, ač se vám to líbí nebo ne, užitkový automobil a u těch se na design příliš nehledí. To však neznamená, že by byl ošklivý. Ba naopak, docela se nám líbí, jen nečekejte sofistikované křivky.
To proč je tento Amarok tak zvláštní a proč poutal nebývalou pozornost okolí, má na svědomí paket Canyon, který stojí bezmála 100 tisíc bez DPH. Ten obsahuje kontrastní černé doplňky, rám za kabinou, rám v oblasti prahů, tmavě zabarvené zadní svítilny, nebo 17-ti palcová litá kola.
V kombinaci s oranžovou metalízou se z jindy těžkopádného pick-upu stává velmi atraktivní a rozhodně nepřehlédnutelný automobil.
Interiér – účel světí prostředky
Na první pohled se vám může zdát, že v interiéru naleznete měkčené plasty, kvalitní kůži a nejnovější elektronické systémy a vymoženosti, kterými Volkswagen disponuje. Není to tak úplně pravda. Je totiž nutné si uvědomit, že Amarok je užitkové auto a tomu odpovídá vše ostatní. Takže, všude tvrdé nevzhledné plasty, které však nevržou a jsou perfektně slícované. Navíc působí bytelným dojmem a nejsou náchylné ke snadnému poškrábání. Světlá kůže, respektive koženka na sedačkách, se velmi snadno udržuje, za což získává plusové body.
Bohužel už není až tak příjemná na dotek. Jinak sedadla jsou přiměřeně tvrdá a dostatečně rozměrná. V oblasti prostoru v podélném i příčném směru nebude mít ani urostlý chlap pocit stísněnosti. Sice se pohodlně sám za sebe neposadí, ale to už je daň za rozměrnou korbu.
Ta má plochu 2,52 metrů čtverečných a mezi podběhy je šířka plochy 1222 mm. To vám umožní dát na korbu europaletu, kterou bezpečně upevníte ke čtyřem kotvícím bodům. Užitečná nosnost korby je téměř 900 kg, což splní i ty náročnější požadavky.
Jízda - v terénu perfektní
Nejlépe však Amarok umí jezdit, tedy konkrétně mimo asfalt. Tam se cítí jako doma a to vám dá také patřičně najevo. Začněme trochu netradičně a to od pneumatik. Ty měly rozměr 245/70 R17 a nejednalo se o žádné silniční, nýbrž terénní. Na silnici za mokra měli výrazně horší jízdní vlastnosti a při 2-3 stupňů celsia jsme se setkali s nepříjemnou nedotáčivostí. Zato v terénu pracovaly perfektně. Trakce, kterou zajišťovaly byla výjimečná.
Pneumatiky měly nelehký úkol. Museli umět přenést 420 N.m. točivého momentu na zem. Standardně se tak dělo přes sytém pohonu všech kol 4MOTION, který rozděloval výkon 40:60 ve prospěch zadní nápravy. Ten fungoval bez jediného zaváhání a nestalo se mi, že by měl při nějaké z těžších situací problém. A troufám si říci, že u většiny řidičů bude zvládat více, než si vůbec řidič dovolí.
Pod kapotou pracoval dvojitě přeplňovaný čtyřválcový turbodiesel o objemu 2,0 litru. Ten měl výkon 132 kW a maximum točivého momentu 420 N.m. Svou kultivovaností trochu zaostává za ostatními dvoulitrovými turbodiesely z dílny VW, ale síly měl dost. Díky dvojitému přeplňování byl nástup točivého momentu téměř okamžitý a neslábl ani při středních otáčkách.
Motoru perfektně sekundoval automat ZF s osmi rychlostmi. Ten řadil hladce a neuvěřitelně rychle. Za celý týdenní test se mi stalo snad jen dvakrát, že by zazmatkoval a to jen v případě, když jsem z auta doloval maximum při předjíždění a pak jsem chtěl ustálit tempo, ale elektronika předpokládala, že budu předjíždět dál.
Dvě tuny váhy, světelná rampa, nezakrytovaný ložný prostor, vyšší světlá výška a v neposlední řadě terénní pneumatiky mají za následek to, že ve městě se dalo jezdit do 9,5 litrů, dálniční 130 znamenala odběr kolem 11 až 12 litrů, mimo město do 8 litrů a v terénu kolem 14. Přičemž při svižnějším tempu rostla spotřeba nad 13 litrů.
Resumé – Amarok dobrý na vše, Canyon spíše do terénu
Amarok patří mezi to nejlepší co ve světě takto velkých pick-upů můžete sehnat. Vyniká svou multifunkčností. Kdo si jej pořizuje jako společníka do nehostinných krajin, kde bude využívat naplno jeho offroadové schopnosti, neudělá s výbavou Canyon chybu. Jen bych si možná odpustil světelnou rampu.
Celkové hodnocení: 86 %
Základní cena: 841 197,- Kč
Cena testované verze: 1 207 824,- Kč
Klady:
+nepřehlédnutelný vzhled
+obratnost a dovednost v terénu
+nosnost a velikost korby
Zápory:
-vysoká spotřeba na dálnici
-hluk motoru
Motorizace:
Vznětový přeplňovaný čtyřválec
objem: 1968 cm3
nejvyšší výkon: 132 kW
maximum točivého momentu: 420 N.m.
palivo: nafta
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost: 179 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h: 10,9 s
Spotřeba: město/mimo/kombi 10,1/7,6/8,5 l
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.