TEST: Volkswagen Amarok Canyon 2,0 BiTDI – mimo asfalt perfektní

Volkswagen Amarok
Volkswagen Amarok, foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz
ar2 26. února 2015 07:25
Sdílej:

Evropský trh není pro pick-upy příliš nakloněn. Přesto se zde snaží prosadit nejedna automobilka a Volkswagen nevyjímaje. Ač se jeho Amarok hlásí spíše ke svému všestrannému použití, tak s výbavou Canyon bude spíše společníkem do obtížných podmínek, než na „normální“ ježdění.

Design – offroadovo-stylový

Amarok je, ač se vám to líbí nebo ne, užitkový automobil a u těch se na design příliš nehledí. To však neznamená, že by byl ošklivý. Ba naopak, docela se nám líbí, jen nečekejte sofistikované křivky.

To proč je tento Amarok tak zvláštní a proč poutal nebývalou pozornost okolí, má na svědomí paket Canyon, který stojí bezmála 100 tisíc bez DPH. Ten obsahuje kontrastní černé doplňky, rám za kabinou, rám v oblasti prahů, tmavě zabarvené zadní svítilny, nebo 17-ti palcová litá kola.

V kombinaci s oranžovou metalízou se z jindy těžkopádného pick-upu stává velmi atraktivní a rozhodně nepřehlédnutelný automobil.

Interiér – účel světí prostředky

Na první pohled se vám může zdát, že v interiéru naleznete měkčené plasty, kvalitní kůži a nejnovější elektronické systémy a vymoženosti, kterými Volkswagen disponuje. Není to tak úplně pravda. Je totiž nutné si uvědomit, že Amarok je užitkové auto a tomu odpovídá vše ostatní. Takže, všude tvrdé nevzhledné plasty, které však nevržou a jsou perfektně slícované. Navíc působí bytelným dojmem a nejsou náchylné ke snadnému poškrábání. Světlá kůže, respektive koženka na sedačkách, se velmi snadno udržuje, za což získává plusové body.

Bohužel už není až tak příjemná na dotek. Jinak sedadla jsou přiměřeně tvrdá a dostatečně rozměrná. V oblasti prostoru v podélném i příčném směru nebude mít ani urostlý chlap pocit stísněnosti. Sice se pohodlně sám za sebe neposadí, ale to už je daň za rozměrnou korbu.

Ta má plochu 2,52 metrů čtverečných a mezi podběhy je šířka plochy 1222 mm. To vám umožní dát na korbu europaletu, kterou bezpečně upevníte ke čtyřem kotvícím bodům. Užitečná nosnost korby je téměř 900 kg, což splní i ty náročnější požadavky.

Jízda -  v terénu perfektní

Nejlépe však Amarok umí jezdit, tedy konkrétně mimo asfalt. Tam se cítí jako doma a to vám dá také patřičně najevo. Začněme trochu netradičně a to od pneumatik. Ty měly rozměr 245/70 R17 a nejednalo se o žádné silniční, nýbrž terénní. Na silnici za mokra měli výrazně horší jízdní vlastnosti a při 2-3 stupňů celsia jsme se setkali s nepříjemnou nedotáčivostí. Zato v terénu pracovaly perfektně. Trakce, kterou zajišťovaly byla výjimečná.

Pneumatiky měly nelehký úkol. Museli umět přenést 420 N.m. točivého momentu na zem. Standardně se tak dělo přes sytém pohonu všech kol 4MOTION, který rozděloval výkon 40:60 ve prospěch zadní nápravy. Ten fungoval bez jediného zaváhání a nestalo se mi, že by měl při nějaké z těžších situací problém. A troufám si říci, že u většiny řidičů bude zvládat více, než si vůbec řidič dovolí.

Pod kapotou pracoval dvojitě přeplňovaný čtyřválcový turbodiesel o objemu 2,0 litru. Ten měl výkon 132 kW a maximum točivého momentu 420 N.m. Svou kultivovaností trochu zaostává za ostatními dvoulitrovými turbodiesely z dílny VW, ale síly měl dost. Díky dvojitému přeplňování byl nástup točivého momentu téměř okamžitý a neslábl ani při středních otáčkách.

Motoru perfektně sekundoval automat ZF s osmi rychlostmi. Ten řadil hladce a neuvěřitelně rychle. Za celý týdenní test se mi stalo snad jen dvakrát, že by zazmatkoval a to jen v případě, když jsem z auta doloval maximum při předjíždění a pak jsem chtěl ustálit tempo, ale elektronika předpokládala, že budu předjíždět dál.

Dvě tuny váhy, světelná rampa, nezakrytovaný ložný prostor, vyšší světlá výška a v neposlední řadě terénní pneumatiky mají za následek to, že ve městě se dalo jezdit do 9,5 litrů, dálniční 130 znamenala odběr kolem 11 až 12 litrů, mimo město do 8 litrů a v terénu kolem 14. Přičemž při svižnějším tempu rostla spotřeba nad 13 litrů.

Resumé – Amarok dobrý na vše, Canyon spíše do terénu

Amarok patří mezi to nejlepší co ve světě takto velkých pick-upů můžete sehnat. Vyniká svou multifunkčností. Kdo si jej pořizuje jako společníka do nehostinných krajin, kde bude využívat naplno jeho offroadové schopnosti, neudělá s výbavou Canyon chybu. Jen bych si možná odpustil světelnou rampu.

Celkové hodnocení: 86 %

 

Základní cena: 841 197,- Kč

Cena testované verze: 1 207 824,- Kč

 

Klady:

+nepřehlédnutelný vzhled

+obratnost a dovednost v terénu

+nosnost a velikost korby

 

Zápory:

-vysoká spotřeba na dálnici

-hluk motoru

 

Motorizace:

Vznětový přeplňovaný čtyřválec

objem: 1968 cm3

nejvyšší výkon: 132 kW

maximum točivého momentu: 420 N.m.

palivo: nafta

 

Provozní vlastnosti:

Maximální rychlost: 179 km/h

Zrychlení 0 - 100 km/h: 10,9 s

Spotřeba: město/mimo/kombi 10,1/7,6/8,5 l

Stalo se
Testy aut
Hyundai Inster

Hyundai Inster - nejlepší elektromobil do města?

Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?

Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.