Po více než roční pauze se nám naskytla opět další možnost, otestovat nejnovější produkt španělské značky SEAT. Testu byl podroben Leon X-perience, který se chlubil krásným červeným lakem karoserie a silným turbomotorem 1.8 TSI. Jak si vedl konkurent české Škody Octavie Scout a má vlastně smysl Leona X-perience mít ve svém potencionálním hledáčku? Na nejen tyhle otázky se budu snažit odpovědět v následujících řádcích.
Design
Hlavně v oblasti designu se dle mého názoru Leon X-perience řadí mnohem výše, než koncernový sourozenec Octavia Scout. Jeho dravé přední světlomety i díky technologii LED budí vždy a všude pozornost. Zadní lampy zas pro změnu svým agresivním ztvárněním budí strach v okolí a když se setmí, pohled na ně je doslova dech beroucí. Aby to vše dobře vypadalo, krom červeného laku karoserie se vzadu ukazují dvě krásné koncovky výfukového systému a vůz stojí na litých 18 palcových kolech.
Zkrátka, Leon se dost liší od „nudnější“ koncernové produkce a to je dobře. Kdo si potrpí na extravaganci, miluje pohledy kolemjdoucích a nechce zapadnout v záplavě nových Volkswagenů a Škodovek, měl by jednoznačně sáhnout po SEATU, který jej nikdy nenechá chladným. Dokonce i černé oplastování vypadá na Leonu lépe a zvýšená světlá výška o 15 mm je docela znát. Na délku vůz měří 4 543 mm, na šířku 1 816 mm a na výšku 1 481 mm.
Interiér a výbava
Nejnovější Leon X-perience byl v mnou testované verzi doslova nabit výbavou, takže mě po otevření dveří přivítala celokožená, elektricky vyhřívaná sedadla (řidičovo kompletně elektricky ovládané) a krásný tříramenný kožený volant s oranžovým prošíváním a logem „X-P“. Nechyběly ani stříbrné hliníkové lišty nápisem „X-perience“ a přehledný a kvalitně zpracovaný středový panel, jenž se mi líbí ze všech koncernových aut nejvíc.
Interiér Leonu je prostě orientován hlavně na řidiče. Interiér není vůbec malý, ale svou stavbou mě doslova obklopil a já se ve voze cítil opravdu sebejistě. Středový panel je natočený směrem k řidiči, displej multimediálního systému s navigací tak řidič vidí mnohem lépe, než třeba v Golfu. Velmi mě překvapila grafika navigačního systému, která je vynikající a i přesnost navádění je na jedničku.
Co se týče prostornosti, auto nabízí ve všech směrech dostatek místa pro pět osob, a to i pro osoby kolem výšky 190 cm. Neměl jsem problém usadit se sám za sebe, měkká kožená přední sedadla mají dostatečné boční vedení, na můj vkus by však mohlo být o něco tužší. Vůz taktéž disponoval panoramatickým střešním oknem, které by za normálních okolností výrazně ubralo prostor nad hlavou. To se naštěstí nestalo a tak se zbytek posádky mohl během cest kochat výhledem na oblohu, aniž by někdo narážel hlavou o strop. Zajímavostí však byla dálniční jízda, kdy se při každém zrychlení ozýval od střešního okna zajímavý svist. Ten nedovedu k ničemu přesně přirovnat, ale při každé prudší akceleraci mi připadalo, jako bych měl nad střechou proudový letoun.
Za povedený designový prvek považuji taktéž ostře řezaná vnější zpětná zrcátka. Jsem příznivce jemné extravagance a přesně tohle se designérům SEATU povedlo. Při mých cestách se mi hodily i některé prvky výbavy. Za zmínku stojí Full LED přední světlomety, adaptivní tempomat, dvouzonová automatická klimatizace, 7 airbagů, elektronická uzávěrka diferenciálu XDS a nebo výkonná audiousoustava, jejíž čistý zvuk a subwoofer dávali mým uším opravdu co proto. Koho by snad zajímal i objem zavazadlového prostoru, tak ten nabízí základní objem 587 litrů, při sklopení zadních sedadel se následně vytvoří plocha o objemu 1470 litrů, což je ve své třídě opravdu hodně.
Motor a jízda
Pod kapotou pracoval zmíněný zážehový turbomotor 1.8 TSI s výkonem 132 kW a točivým momentem 230 Nm. S motorem byla spojena automatická převodovka DSG, která navíc mohla pracovat v jednom ze tří jízdních režimů. Bohužel, i když nejsem úplným odpůrcem automatických převodovek, s motorem 1.8 TSI bych si prostě dovedl představit jen manuál, se kterým bude výsledná dynamika lepší a výkon se nebude tak „ztrácet“.
Sportovněji založení řidiči vždy řadí raději sami, což mnou testované provedení do jisté míry umožňovalo. Auto totiž nabízelo ve výbavě i pádla pro řazení, která jsou navíc ve tmě červeně podsvícena. Řazení s nimi byla jedna velká radost, motor se nechal vytočit až k omezovači a ve vysokých otáčkách se z dvojice koncovek výfuku doslova valilo krásné brumlání. Nedostatkem je však spotřeba, která i přes můj klidný styl jízdy nikdy nespadla pod kombinovanou hodnotu 7,5 litru. Na jízdní profil Eco dokonce motor sám při vyšlápnutí plynového pedálu vyřazuje na neutrál, čímž se snaží uspořit cenné desetiny litru. I přes to však Leon X-perience 1.8 TSI není úplně vhodným společníkem na dálniční dlouhé přesuny.
Samostatnou kapitolou je jízda v lehčím terénu a taktéž drsná jízda na okresních silnicích. I přes zvýšenou světlou výšku se Leon v zatáčkách příliš nenaklání a někdy jsem až žasl, na jaký limit se dá s verzí X-perience dojít. Ostrý režim Sport, přepnutí na manuální řazení, plyn až na podlahu – záruka toho, že i s poloterénním kombíkem nemusí být žádná nuda, o čemž mě během testu vůz dokonale přesvědčil. Při ostrém tempu však počítejte s tím, že motor si řekne přibližně o 12 litrů.
Tvrdší podvozek Leona překvapivě nevadí ani v terénu, kdy větší nerovnosti jen lehce „kopnou“ a i hlubší výmoly projede auto celkem obstojně a bez většího zhoupnutí. Při jízdě po normálních typech silnic se však tu a tam do kabiny dostal tupý úder od tlumičů. Stávalo se tak hlavně ve vyšších rychlostech při přejetí hlubších kanálových poklopů.
Ani jízda po nezpevněných površích není pro X-perience žádné tabu. Vůz využívá nejnovější pátou generaci mezinápravové spojky Haldex a ta již dopředu počítá a kalkuluje s vaším jízdním stylem. Prakticky se tak nemůže stát, že by jste pohon všech kol 4Drive nachytaĺi. Zkoušel jsem prudký rozjezd do bahnitého kopce a elektronika si s tím opravdu poradila, automobil sice začal zkraje prudce hrabat všemi čtyřmi koly, v mžiku se však síla umírnila a každé kolo se snažilo mít co nejlepší trakci, kterou kontroloval trakční systém EDS. Mimochodem, elektronická stabilizace se u Leona X-perience nedá nikdy úplně vypnout, v podstatě se dá jen omezit ve sportovním režimu. Tehdy vám vůz povolí lehké sklouznutí zádě, na efektní průjezdy bokem na zasněžené silnici však raději zapomeňte.
Resumé
Na test Leona v oplastované verzi X-perience jsem se těšil jako malé dítě. Sexy křivky karoserie, kvalitní motor, přiřaditelný pohon všech kol a krásně zpracovaný interiér. To a mnohem víc mě stále přesvědčuje v tom, že španelského zástupce oplastovaných kombi bych upřednostil před ostatními koncernovými bratry. Za nedlouho sice přijde i Volkwagen Golf Alltrack, i ten bych však po stránce vzhledu neoznámkoval tak dobře, jako právě Leon. Samozřejmě, že negativa v podobě vyšší spotřeby a opravdu hodně velkého množství příplatků se nedají odpustit, což může znamenat, že někdo se může poohlédnout u konkurence. Mou osobní volbou by se však nestala verze 1.8 TSI, nýbrž naftové provedení s motorem 2.0 TDI s výkonem 110 kW. Ta sice nabídne o něco menší výkon, za to má větší točivý moment a u čerpací stanice nebudete tak častým návštěvníkem.
Celkové hodnocení: 91%
Základní cena: 667 900 Kč
Cena testované verze vč. příplatků: 871 400 Kč
KLADY
- sexy design karoserie
- bohatý vnitřní prostor
- jízdní dynamika a výkon
- dovednosti v lehčím terénu
- kvalitně zpracovaný a přehledný středový panel
ZÁPORY
- obří množství příplatků
- vysoká spotřeba
Motorizace zážehový čtyřválec s turbem objem: 1798 cm3 nejvyšší výkon: 180 koní při 6200 ot/min největší točivý moment: 280 Nm při 1350-4500 ot/min. palivo: Natural 95 Výkon nejvyšší maximální rychlost: 221 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,2 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): - , - , 6,8 litru objem palivové nádrže: 55 litrů
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?