Po více než roční pauze se nám naskytla opět další možnost, otestovat nejnovější produkt španělské značky SEAT. Testu byl podroben Leon X-perience, který se chlubil krásným červeným lakem karoserie a silným turbomotorem 1.8 TSI. Jak si vedl konkurent české Škody Octavie Scout a má vlastně smysl Leona X-perience mít ve svém potencionálním hledáčku? Na nejen tyhle otázky se budu snažit odpovědět v následujících řádcích.
Design
Hlavně v oblasti designu se dle mého názoru Leon X-perience řadí mnohem výše, než koncernový sourozenec Octavia Scout. Jeho dravé přední světlomety i díky technologii LED budí vždy a všude pozornost. Zadní lampy zas pro změnu svým agresivním ztvárněním budí strach v okolí a když se setmí, pohled na ně je doslova dech beroucí. Aby to vše dobře vypadalo, krom červeného laku karoserie se vzadu ukazují dvě krásné koncovky výfukového systému a vůz stojí na litých 18 palcových kolech.
Zkrátka, Leon se dost liší od „nudnější“ koncernové produkce a to je dobře. Kdo si potrpí na extravaganci, miluje pohledy kolemjdoucích a nechce zapadnout v záplavě nových Volkswagenů a Škodovek, měl by jednoznačně sáhnout po SEATU, který jej nikdy nenechá chladným. Dokonce i černé oplastování vypadá na Leonu lépe a zvýšená světlá výška o 15 mm je docela znát. Na délku vůz měří 4 543 mm, na šířku 1 816 mm a na výšku 1 481 mm.
Interiér a výbava
Nejnovější Leon X-perience byl v mnou testované verzi doslova nabit výbavou, takže mě po otevření dveří přivítala celokožená, elektricky vyhřívaná sedadla (řidičovo kompletně elektricky ovládané) a krásný tříramenný kožený volant s oranžovým prošíváním a logem „X-P“. Nechyběly ani stříbrné hliníkové lišty nápisem „X-perience“ a přehledný a kvalitně zpracovaný středový panel, jenž se mi líbí ze všech koncernových aut nejvíc.
Interiér Leonu je prostě orientován hlavně na řidiče. Interiér není vůbec malý, ale svou stavbou mě doslova obklopil a já se ve voze cítil opravdu sebejistě. Středový panel je natočený směrem k řidiči, displej multimediálního systému s navigací tak řidič vidí mnohem lépe, než třeba v Golfu. Velmi mě překvapila grafika navigačního systému, která je vynikající a i přesnost navádění je na jedničku.
Co se týče prostornosti, auto nabízí ve všech směrech dostatek místa pro pět osob, a to i pro osoby kolem výšky 190 cm. Neměl jsem problém usadit se sám za sebe, měkká kožená přední sedadla mají dostatečné boční vedení, na můj vkus by však mohlo být o něco tužší. Vůz taktéž disponoval panoramatickým střešním oknem, které by za normálních okolností výrazně ubralo prostor nad hlavou. To se naštěstí nestalo a tak se zbytek posádky mohl během cest kochat výhledem na oblohu, aniž by někdo narážel hlavou o strop. Zajímavostí však byla dálniční jízda, kdy se při každém zrychlení ozýval od střešního okna zajímavý svist. Ten nedovedu k ničemu přesně přirovnat, ale při každé prudší akceleraci mi připadalo, jako bych měl nad střechou proudový letoun.
Za povedený designový prvek považuji taktéž ostře řezaná vnější zpětná zrcátka. Jsem příznivce jemné extravagance a přesně tohle se designérům SEATU povedlo. Při mých cestách se mi hodily i některé prvky výbavy. Za zmínku stojí Full LED přední světlomety, adaptivní tempomat, dvouzonová automatická klimatizace, 7 airbagů, elektronická uzávěrka diferenciálu XDS a nebo výkonná audiousoustava, jejíž čistý zvuk a subwoofer dávali mým uším opravdu co proto. Koho by snad zajímal i objem zavazadlového prostoru, tak ten nabízí základní objem 587 litrů, při sklopení zadních sedadel se následně vytvoří plocha o objemu 1470 litrů, což je ve své třídě opravdu hodně.
Motor a jízda
Pod kapotou pracoval zmíněný zážehový turbomotor 1.8 TSI s výkonem 132 kW a točivým momentem 230 Nm. S motorem byla spojena automatická převodovka DSG, která navíc mohla pracovat v jednom ze tří jízdních režimů. Bohužel, i když nejsem úplným odpůrcem automatických převodovek, s motorem 1.8 TSI bych si prostě dovedl představit jen manuál, se kterým bude výsledná dynamika lepší a výkon se nebude tak „ztrácet“.
Sportovněji založení řidiči vždy řadí raději sami, což mnou testované provedení do jisté míry umožňovalo. Auto totiž nabízelo ve výbavě i pádla pro řazení, která jsou navíc ve tmě červeně podsvícena. Řazení s nimi byla jedna velká radost, motor se nechal vytočit až k omezovači a ve vysokých otáčkách se z dvojice koncovek výfuku doslova valilo krásné brumlání. Nedostatkem je však spotřeba, která i přes můj klidný styl jízdy nikdy nespadla pod kombinovanou hodnotu 7,5 litru. Na jízdní profil Eco dokonce motor sám při vyšlápnutí plynového pedálu vyřazuje na neutrál, čímž se snaží uspořit cenné desetiny litru. I přes to však Leon X-perience 1.8 TSI není úplně vhodným společníkem na dálniční dlouhé přesuny.
Samostatnou kapitolou je jízda v lehčím terénu a taktéž drsná jízda na okresních silnicích. I přes zvýšenou světlou výšku se Leon v zatáčkách příliš nenaklání a někdy jsem až žasl, na jaký limit se dá s verzí X-perience dojít. Ostrý režim Sport, přepnutí na manuální řazení, plyn až na podlahu – záruka toho, že i s poloterénním kombíkem nemusí být žádná nuda, o čemž mě během testu vůz dokonale přesvědčil. Při ostrém tempu však počítejte s tím, že motor si řekne přibližně o 12 litrů.
Tvrdší podvozek Leona překvapivě nevadí ani v terénu, kdy větší nerovnosti jen lehce „kopnou“ a i hlubší výmoly projede auto celkem obstojně a bez většího zhoupnutí. Při jízdě po normálních typech silnic se však tu a tam do kabiny dostal tupý úder od tlumičů. Stávalo se tak hlavně ve vyšších rychlostech při přejetí hlubších kanálových poklopů.
Ani jízda po nezpevněných površích není pro X-perience žádné tabu. Vůz využívá nejnovější pátou generaci mezinápravové spojky Haldex a ta již dopředu počítá a kalkuluje s vaším jízdním stylem. Prakticky se tak nemůže stát, že by jste pohon všech kol 4Drive nachytaĺi. Zkoušel jsem prudký rozjezd do bahnitého kopce a elektronika si s tím opravdu poradila, automobil sice začal zkraje prudce hrabat všemi čtyřmi koly, v mžiku se však síla umírnila a každé kolo se snažilo mít co nejlepší trakci, kterou kontroloval trakční systém EDS. Mimochodem, elektronická stabilizace se u Leona X-perience nedá nikdy úplně vypnout, v podstatě se dá jen omezit ve sportovním režimu. Tehdy vám vůz povolí lehké sklouznutí zádě, na efektní průjezdy bokem na zasněžené silnici však raději zapomeňte.
Resumé
Na test Leona v oplastované verzi X-perience jsem se těšil jako malé dítě. Sexy křivky karoserie, kvalitní motor, přiřaditelný pohon všech kol a krásně zpracovaný interiér. To a mnohem víc mě stále přesvědčuje v tom, že španelského zástupce oplastovaných kombi bych upřednostil před ostatními koncernovými bratry. Za nedlouho sice přijde i Volkwagen Golf Alltrack, i ten bych však po stránce vzhledu neoznámkoval tak dobře, jako právě Leon. Samozřejmě, že negativa v podobě vyšší spotřeby a opravdu hodně velkého množství příplatků se nedají odpustit, což může znamenat, že někdo se může poohlédnout u konkurence. Mou osobní volbou by se však nestala verze 1.8 TSI, nýbrž naftové provedení s motorem 2.0 TDI s výkonem 110 kW. Ta sice nabídne o něco menší výkon, za to má větší točivý moment a u čerpací stanice nebudete tak častým návštěvníkem.
Celkové hodnocení: 91%
Základní cena: 667 900 Kč
Cena testované verze vč. příplatků: 871 400 Kč
KLADY
- sexy design karoserie
- bohatý vnitřní prostor
- jízdní dynamika a výkon
- dovednosti v lehčím terénu
- kvalitně zpracovaný a přehledný středový panel
ZÁPORY
- obří množství příplatků
- vysoká spotřeba
Motorizace zážehový čtyřválec s turbem objem: 1798 cm3 nejvyšší výkon: 180 koní při 6200 ot/min největší točivý moment: 280 Nm při 1350-4500 ot/min. palivo: Natural 95 Výkon nejvyšší maximální rychlost: 221 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,2 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): - , - , 6,8 litru objem palivové nádrže: 55 litrů
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.