I když našimi testy prošlo již několik vozidel značky Nissan, až doposud jsme neměli šanci otestovat facelift extravagantního malého crossoveru se jménem Juke. Vůz už od své premiéry v roce 2010 vzbuzoval pozornost snad u všech automobilových fanoušků, a to hlavně díky jeho mimozemskému designu přední části karoserie. Asi i proto je jasné, že nedávné nabídce otestovat nové provedení s malým benzínovým turbomotorem 1.2 DIG-T, jsme zkrátka nemohli odolat.
Design
A co vlastně facelift přinesl nového? Podstatnou novinkou u Nissanu Juke je jiný tvar a grafika horních předních světlometů. Ty jsou nyní doplněny o LED diody denního svícení, přičemž decentní změny se dočkala i klasická kulatá světla a přední nárazník s několika lakovanými částmi v kontrastní barvě. I nadále se Juke nezbavil typického přirovnání k žábě, což je možná dobře, tak netradiční vzhled osobního automobilu nabízí na trhu snad jen Citroen se svým Cactusem. I přesto se mi ale Juke líbí a extravagance z něj doslova sálá na desítky metrů daleko.
Mnou testované provedení neslo i příplatkový paket “Exteriér”, který přidává 18“ litá kola ve dvojím laku a bíle lakované části karoserie. Bílý odstín nesou kupříkladu kryty vnějších zpětných zrcátek, rámečky hlavních světlometů a bílé proužky si našly své místo i ve spodní části předního nárazníku. To vše podtrhoval příjemně vypadající červený lak karoserie, který se k Juku hodí.
Interiér a výbava
V interiéru moc změn nečekejte, v podstatě zde zůstalo vše při starém. To znamená, že stále zde najdete tvrdší plasty, příjemně vypadající tříramenný volant a nebo hodně známý středový 5,8 palcový displej infosystému Nissan Connect. Podstatnou změnu bych ale najít mohl, a tou je velikost kufru, který se u „nového“ Juka zvětšil na základní objem 354 litrů. Prostorově je Juke vhodný pro menší postavy, do výšky 184 cm se cestující na předních sedadlech usadí pohodlně, horší je to díky zkosené střeše vzadu, kam už se pohodlně posadí pasažéři kolem výšky 170 cm. Kdo má víc, bude trpět jak nedostatkem místa nad hlavou, tak i v oblasti kolen.
Testovaná specifikace nesla i paket „Interiér“ což znamená, že okolí řadící páky, dveřní opěrky a rámečky výdechů klimatizace nesly opět bílý lak. Odpověď na otázku, zda má smysl tento paket objednávat, nechám na vás, mě se poměrně líbil, ale že bych ho musel nutně mít, to určitě ne. Hlavice řadící páky nesla taktéž bílý lak a na to jak dobře vypadá, bych měl výhrady k jejímu chodu. Zvláště druhý převodový stupeň šel zařadit poměrně stěží, což mohl být problém výlučně testovaného kousku. I tak to ale někdy bylo otravné a namáhavé, když jsem při jízdě do kopce musel rychle podřadit za dvě a ono to prostě nešlo.
Ve výbavě nechybělo nic z podstatných prvků výbavy, zmínil bych satelitní navigaci, šestici airbagů, couvací kameru, automatickou klimatizaci, port pro připojení USB a nebo systém Bluetooth. Juke krom toho nabízel i dost zajímavý systém dynamického řízení se třemi režimy. Díky němu jsem si mohl navolit, zda chci jet v režimu Eco, Normal nebo Sport. S každým nastavením se změnila odezva motoru na plynový pedál, výkon klimatizace a tuhost posilovače řízení. Musím říci, že nejvíce mi vyhovoval režim Normal, při kterém nebyl motor příliš přidušen a zároveň spotřeba nešplhala zbytečně vysoko, i když jak se to vezme.
Motorizace a jízda
Spolu s omlazením se pod kapotu dostala novinka v podobě přeplňovaného čtyřválce 1.2 DIG-T s výkonem 85 kW a točivým momentem 190 Nm. Oproti předešlé verzi motoru o objemu 1.6 litru DIG-T se snížil výkon o 1 kW avšak zároveň vzrostl točivý moment. Při nastartování jsem o motoru téměř nevěděl, odhlučnění je vynikající a do kabiny nepřicházejí žádné vibrace. Hodně mě bavilo při ubrání plynu odfukování obtokového ventilu, tohle bych mohl poslouchat snad nekonečně dlouho. S motorem spolupracovala manuální šestistupňová převodovka, která jak jsem zmínil, není za tak moc přesná a na řazení v „závodnickém“ tempu spíš zapomeňte.
Motor reaguje na plynový pedál téměř okamžitě a okolo dvou tisíc otáček se dostává plného točivého momentu 190 Nm. Dynamika prostě Juku neschází, pokud tedy jedete v režimu Normal a nebo Sport. S jízdním režimem úzce souvisí také spotřeba, která je závislá na stylu vaší jízdy. Při velkém snažení a úsporné jízdě jsem dosáhl spotřeby 7,1 litru, při rychlejším dálničním přesunu si však motor vzal v průměru 9 litrů. Celkový průměr za dobu testu, kdy jsem zkombinoval město, okresky a část dálnice, se ustálil na 7,3 litru.
Nissan Juke má i kladné stránky, kterým je dobře naladěný podvozek. Na hladkém povrchu se jedná o dokonalý přepravník, při přejezdu horších nerovností však začne zadní náprava odskakovat a auto lehce znervózní. S malým Jukem jsem zkoušel ostré tempo na okresních silnicích, kde jsem byl překvapen, jak vůz dovede krájet zatáčky a ani se příliš nenaklání. Jízdním projevem mě hodně bavil a upřímně by mne zajímalo, jak by si na stejném úseku vedla nejsportovnější verze Juke Nismo RS. Možným nedostatkem jsou měkká sedadla, která mne při ostrém průjezdu zatáčkou příliš nepodržela, ale jak jsem zmínil, na okresní a nebo okruhové blbnutí tu je provedení Nismo RS s naprosto odlišnými sedadly a výkonným motorem.
Resumé
Juke s faceliftovanou tváří a novým turbomotorem je vcelku zábavný vůz, i když za ostřejší jízdní tempo zaplatíte daň v podobě velké spotřeby. Omlazení mu dodalo hezčí tvář, nové příplatkové pakety a kdo má rád velkou pozornost, pro něj je Juke jako stvořený. Jen pozor na svou výšku, vysoké nebo robustní postavy se do kabiny budou usazovat složitěji. Juka bych proto viděl jako druhé auto do rodiny, například pro svou drahou polovičku a nebo pro mladé začínající řidiče, které v jejich mladém věku potěší design, výkon a dobrá výbava.
Celkové hodnocení: 84 %
Základní cena vozu: 364 900 Kč (1,2 DIG-T 115 k Acenta)
Cena testované verze vč. příplatků: 420 500 Kč
KLADY
- větší zavazadelník
- zajímavý vzhled
- komfortní interiér
- větší objem kufru
ZÁPORY
- nepřesné řazení
- jen výškově stavitelný volant
Motorizace přeplňovaný zážehový čtyřválec objem: 1197 cm3 nejvyšší výkon: 115 koní při 4500 ot/min největší točivý moment: 190 Nm při 2000 ot/min palivo: benzín Výkon nejvyšší maximální rychlost: 178 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,8 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 6.9 l / 4.9 l / 5.6 l objem nádrže: 46 litrů
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.