Jsem otec od rodiny, chci se bavit za volantem, mám rád svižnou jízdu a poohlížím se po novém autě. Manželka mi nedovolí nic, co není rodinné a já nechci přijít o svou zálibu v řízení. Kde mám hledat? Nejspíše Octavie Combi RS, ale co třeba Mégane R.S., ale s pořádným kufrem? Něco takového Renautl nabízí. Označuje ho Mégane Grandtour 220 GT a nám nyní prošel redakčním testem. Jak si vedl?
Letos koncem léta jsem měl možnost testovat Mégane R.S. Nefalšovaný, surový hothatch, král ringu a motoristickou lahůdku v jednom. Řidičská zábava v pravém slova smyslu. Pln nadějí jsem si minulý týden přebíral klíčky od jejího téměř pokrevního sourozence, s menším výkonem, méně propracovaným řízením a podvozkem a především větším prostorem pro posádku a zavazadla…
Design – vlk v rouše beránčím
Mégane Grandtour 220 GT zdatně klame tělem. Myslím, že pokud by nebyl obut na 18-ti palcových kolech, kdekdo by si ani nevšiml, že se jedná o civilnější „eReSo“. Však posuďte sami. Výrazné odlišení od klasického Mégane tu není. Trochu jiný nárazník, pár detailů navíc. Žádné výrazné spitery, spoilery, koncovky výfuku a difuzory. Prostě nenápadný kombík, skvěle maskující své dovednosti.
Na druhou stranu, i přes svou relativní umírněnost, co se do sportovních ambicích promítnutých v designu týče, strhávalo auto velkou pozornost. Nejvíce pokukovali řidiči nových „firemních“ Octavií. A je pravda, že v této modré metalíze, za kterou si mimochodem připlatíte tučných 19 tisíc, vypadá Mégane úchvatně!
Přesto modernizace, kterou prošla celá řada Mégane, přinesla jedno výrazné mínus. Nový design světlometů vypadá velmi dobře, připravil však auto o možnost dovybavení xenony. To při přihlédnutí k faktu, že přítomné halogeny svítí dosti špatně, je velké mínus.
Interiér – poloviční R.S.
V interiéru už nenajdete skořepinové Recaro sedačky a to ani za příplatek. Spokojit se musíte s civilnějšími sedačkami, které nejsou špatné. Sice nepodrží tělo tak dobře jako skořepiny, ale v rámci třídy jsou na špici. Velmi příjemná je i kombinace kůže a kvalitní látky. K posedu a pozici za volantem tak nemám výraznější připomínky.
Volant je rovněž v pořádku, a to jak do průměru, tak do tloušťky věnce. To samé platí i o řadící páce, která sice nepadne tak dobře do ruky, jako hlavice řadící páky u Octavie RS, ale i tak působí a vypadá celkem obstojně. Marně ale budete hledat ruční brzdu. Ptám se tedy Renaultu, proč? Vždyť u R.S. jí máte, to bylo tak nezbytné jí odstranit? Na druhou stranu stejně nelze vypnout ESP, tak by její praktické využití pro lepší jízdní zážitky bylo stejně liché.
Karoserie kombi přináší jasně viditelné výhody oproti třídveřovému RSu. Více místa ve předu nečekejte. Je to však průměr, který postačí drtivé většin z nás. Stejné je to i co do místa na zadních sedadlech, kde se vměstnají i tři dospělí pasažéři. Velkým plus je ale zavazadlový prostor. Co do velikosti sice nepatří ke špičce, ale i tak zvládne přepravit spoustu zavazadel. Bohužel ztrácí kladné body v oblasti praktičnosti. Háčky, nebo úložné prostory zde najdete v té nejmenší možné míře a ovládání rolety? Škoda mluvit…
Motor a jízda – proč jen tak elektronika
To, proč si budete chtít koupit Mégane Grandtour 220 GT,bude především řidičský zážitek, který vám bude nabízet kombinace skvělého motoru a precizního podvozku. Zábavu však zřejmě překazí elektronika.
Pod kapotou je dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec, který je totožný s tím, který naleznete u Mégane R.S.. Jen je o 45 koní slabší a trochu utlumenější. To však neznamená, že by nebyl stejně výjimečný. Ohromně agilní, s neuvěřitelnou chutí po otáčkách s gradujícím nástupem výkonu, malou prodlevou turbodmychadla a skvělou odezvou na plyn. Všechna tato slast je doprovázená jadrným zvukem, který mým uším lahodil natolik, že jsem jej chtěl poslouchat stále dokola.
Motoru zdatně sekunduje šestistupňová přímo řazená převodovka. S dobře navazujícími rychlostmi a s krátkými a přesnými drahami. Spojkový pedál by sice mohl mít trochu tužší chod, ale jeho čitelnost je vynikající.
Brzdy sice nemají třmeny Brembo, jako u Mégane R.S., ale i tak mají dlouhou výdrž, příjemně se dávkují a fungují téměř ihned.
Podvozek uzavírá kruh toho nejlepšího. Čitelný, agilní a velmi jistý. Celkově sice mírně nedotáčivý, ale na limitu předvídatelný. Auto kopíruje stopu ochotně a přesně. A to i díky přesnému řízení, které je výrazně méně komunikativní, než u RSa, ale stále se jedná o velmi dobrý výsledek.
Teď končí všechna chvála a nastává čas snad největší kritiky, kterou k autu mám. Nad čím nelze mávnout rukou je elektronika. Kontrola stabilizace nelze vypnout vůbec ne. Jistě, třeba Octavie RS také nemá zcela vypínatelné ESP, ale u Mégane Grandtour 220 GT nelze nastavit ani benevolentnější sportovní mód. Kontrola trakce sice vypnout lze, ale je v tom háček. Jakmile překročíte rychlost km/h opět se zapne. Tím pádem se veškeré skutečně sportovní ambice rozplynou jako dým.
Spotřeba je adekvátní výkonu a jízdnímu stylu. V klidu se dostanete dlouhodobě k 8 litrům na 100 km. Při ostřejším tempu, kdy vám do řízení ještě nebude zasahovat elektronika, bude spotřeba oscilovat mezi 11 a 13 litry. Při velmi ostrém tempu, kdy vám bliká neustále kontrolka trakce a stabilizac se apetit přiblíží i k hranici 17-ti litrů. Náš týdenní průměr, při občasném svižném tempu, městském poskakování Prahou, klidném projíždění mimoměstskou krajinou a dálničními přesunem, se zastavil na 10,5 litrech.
Závěr – globálně dobrý, k tomu i levný
Přímá konkurence domácí Octavie RS kombi není příliš velká. I díky tomu se jeví Mégane Grandtour 220 GT jako velmi zajímavá koupě, a to zvlášť po nahlédnutí do ceníku. Základní cena je 522 900 Kč. To je o více než 150 tisíc méně, než za kolik se prodává Octavie RS kombi. Přitom se nejedná o nějak výrazně horší auto. Perfektní motor, precizní podvozek, vyspělé řazení a řízení, nabídka prostoru či poměrně zajímavý ač decentní design smete i ten fakt, že elektronika vás nepustí na hranice samotného auta. Vždyť se stále jedná o rychlý kufr pro rodinu, nikoliv o pravověrný hothatch a s tímto vědomím si jej musíte pořídit, stejně jako u konkurenční a dražší Octavii RS kombi.
Celkové hodnocení: 91 %
Základní cena: 522 900,- Kč
Cena testované verze: 608 000,- Kč
Klady:
+pružný a silný motor
+přesné řazení
+jistý podvozek
+nízká cena
Zápory:
-nevypínatelná stabilizace a protiprokluz
-absence xenovových světlometů
-absence klasické ruční brzdy
Motorizace:
Zážehový přeplňovaný čtyřválec
objem: 1998 cm3
nejvyšší výkon: 162 kW při 5500 ot/min
největší točivý moment: 320 Nm při 2400 ot/min
palivo: benzín
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost: 240 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h: 7,6 s
Spotřeba: město/mimo/kombi 9,6/6/7,3 l
Rozměry:
Zavazadlový prostor: 486 l
Objem nádrže: 60 l
Pohotovostní hmotnost: 1463 kg
Rozměry pneumatik: 225/40 R18
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.