Jsem otec od rodiny, chci se bavit za volantem, mám rád svižnou jízdu a poohlížím se po novém autě. Manželka mi nedovolí nic, co není rodinné a já nechci přijít o svou zálibu v řízení. Kde mám hledat? Nejspíše Octavie Combi RS, ale co třeba Mégane R.S., ale s pořádným kufrem? Něco takového Renautl nabízí. Označuje ho Mégane Grandtour 220 GT a nám nyní prošel redakčním testem. Jak si vedl?
Letos koncem léta jsem měl možnost testovat Mégane R.S. Nefalšovaný, surový hothatch, král ringu a motoristickou lahůdku v jednom. Řidičská zábava v pravém slova smyslu. Pln nadějí jsem si minulý týden přebíral klíčky od jejího téměř pokrevního sourozence, s menším výkonem, méně propracovaným řízením a podvozkem a především větším prostorem pro posádku a zavazadla…
Design – vlk v rouše beránčím
Mégane Grandtour 220 GT zdatně klame tělem. Myslím, že pokud by nebyl obut na 18-ti palcových kolech, kdekdo by si ani nevšiml, že se jedná o civilnější „eReSo“. Však posuďte sami. Výrazné odlišení od klasického Mégane tu není. Trochu jiný nárazník, pár detailů navíc. Žádné výrazné spitery, spoilery, koncovky výfuku a difuzory. Prostě nenápadný kombík, skvěle maskující své dovednosti.
Na druhou stranu, i přes svou relativní umírněnost, co se do sportovních ambicích promítnutých v designu týče, strhávalo auto velkou pozornost. Nejvíce pokukovali řidiči nových „firemních“ Octavií. A je pravda, že v této modré metalíze, za kterou si mimochodem připlatíte tučných 19 tisíc, vypadá Mégane úchvatně!
Přesto modernizace, kterou prošla celá řada Mégane, přinesla jedno výrazné mínus. Nový design světlometů vypadá velmi dobře, připravil však auto o možnost dovybavení xenony. To při přihlédnutí k faktu, že přítomné halogeny svítí dosti špatně, je velké mínus.
Interiér – poloviční R.S.
V interiéru už nenajdete skořepinové Recaro sedačky a to ani za příplatek. Spokojit se musíte s civilnějšími sedačkami, které nejsou špatné. Sice nepodrží tělo tak dobře jako skořepiny, ale v rámci třídy jsou na špici. Velmi příjemná je i kombinace kůže a kvalitní látky. K posedu a pozici za volantem tak nemám výraznější připomínky.
Volant je rovněž v pořádku, a to jak do průměru, tak do tloušťky věnce. To samé platí i o řadící páce, která sice nepadne tak dobře do ruky, jako hlavice řadící páky u Octavie RS, ale i tak působí a vypadá celkem obstojně. Marně ale budete hledat ruční brzdu. Ptám se tedy Renaultu, proč? Vždyť u R.S. jí máte, to bylo tak nezbytné jí odstranit? Na druhou stranu stejně nelze vypnout ESP, tak by její praktické využití pro lepší jízdní zážitky bylo stejně liché.
Karoserie kombi přináší jasně viditelné výhody oproti třídveřovému RSu. Více místa ve předu nečekejte. Je to však průměr, který postačí drtivé většin z nás. Stejné je to i co do místa na zadních sedadlech, kde se vměstnají i tři dospělí pasažéři. Velkým plus je ale zavazadlový prostor. Co do velikosti sice nepatří ke špičce, ale i tak zvládne přepravit spoustu zavazadel. Bohužel ztrácí kladné body v oblasti praktičnosti. Háčky, nebo úložné prostory zde najdete v té nejmenší možné míře a ovládání rolety? Škoda mluvit…
Motor a jízda – proč jen tak elektronika
To, proč si budete chtít koupit Mégane Grandtour 220 GT,bude především řidičský zážitek, který vám bude nabízet kombinace skvělého motoru a precizního podvozku. Zábavu však zřejmě překazí elektronika.
Pod kapotou je dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec, který je totožný s tím, který naleznete u Mégane R.S.. Jen je o 45 koní slabší a trochu utlumenější. To však neznamená, že by nebyl stejně výjimečný. Ohromně agilní, s neuvěřitelnou chutí po otáčkách s gradujícím nástupem výkonu, malou prodlevou turbodmychadla a skvělou odezvou na plyn. Všechna tato slast je doprovázená jadrným zvukem, který mým uším lahodil natolik, že jsem jej chtěl poslouchat stále dokola.
Motoru zdatně sekunduje šestistupňová přímo řazená převodovka. S dobře navazujícími rychlostmi a s krátkými a přesnými drahami. Spojkový pedál by sice mohl mít trochu tužší chod, ale jeho čitelnost je vynikající.
Brzdy sice nemají třmeny Brembo, jako u Mégane R.S., ale i tak mají dlouhou výdrž, příjemně se dávkují a fungují téměř ihned.
Podvozek uzavírá kruh toho nejlepšího. Čitelný, agilní a velmi jistý. Celkově sice mírně nedotáčivý, ale na limitu předvídatelný. Auto kopíruje stopu ochotně a přesně. A to i díky přesnému řízení, které je výrazně méně komunikativní, než u RSa, ale stále se jedná o velmi dobrý výsledek.
Teď končí všechna chvála a nastává čas snad největší kritiky, kterou k autu mám. Nad čím nelze mávnout rukou je elektronika. Kontrola stabilizace nelze vypnout vůbec ne. Jistě, třeba Octavie RS také nemá zcela vypínatelné ESP, ale u Mégane Grandtour 220 GT nelze nastavit ani benevolentnější sportovní mód. Kontrola trakce sice vypnout lze, ale je v tom háček. Jakmile překročíte rychlost km/h opět se zapne. Tím pádem se veškeré skutečně sportovní ambice rozplynou jako dým.
Spotřeba je adekvátní výkonu a jízdnímu stylu. V klidu se dostanete dlouhodobě k 8 litrům na 100 km. Při ostřejším tempu, kdy vám do řízení ještě nebude zasahovat elektronika, bude spotřeba oscilovat mezi 11 a 13 litry. Při velmi ostrém tempu, kdy vám bliká neustále kontrolka trakce a stabilizac se apetit přiblíží i k hranici 17-ti litrů. Náš týdenní průměr, při občasném svižném tempu, městském poskakování Prahou, klidném projíždění mimoměstskou krajinou a dálničními přesunem, se zastavil na 10,5 litrech.
Závěr – globálně dobrý, k tomu i levný
Přímá konkurence domácí Octavie RS kombi není příliš velká. I díky tomu se jeví Mégane Grandtour 220 GT jako velmi zajímavá koupě, a to zvlášť po nahlédnutí do ceníku. Základní cena je 522 900 Kč. To je o více než 150 tisíc méně, než za kolik se prodává Octavie RS kombi. Přitom se nejedná o nějak výrazně horší auto. Perfektní motor, precizní podvozek, vyspělé řazení a řízení, nabídka prostoru či poměrně zajímavý ač decentní design smete i ten fakt, že elektronika vás nepustí na hranice samotného auta. Vždyť se stále jedná o rychlý kufr pro rodinu, nikoliv o pravověrný hothatch a s tímto vědomím si jej musíte pořídit, stejně jako u konkurenční a dražší Octavii RS kombi.
Celkové hodnocení: 91 %
Základní cena: 522 900,- Kč
Cena testované verze: 608 000,- Kč
Klady:
+pružný a silný motor
+přesné řazení
+jistý podvozek
+nízká cena
Zápory:
-nevypínatelná stabilizace a protiprokluz
-absence xenovových světlometů
-absence klasické ruční brzdy
Motorizace:
Zážehový přeplňovaný čtyřválec
objem: 1998 cm3
nejvyšší výkon: 162 kW při 5500 ot/min
největší točivý moment: 320 Nm při 2400 ot/min
palivo: benzín
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost: 240 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h: 7,6 s
Spotřeba: město/mimo/kombi 9,6/6/7,3 l
Rozměry:
Zavazadlový prostor: 486 l
Objem nádrže: 60 l
Pohotovostní hmotnost: 1463 kg
Rozměry pneumatik: 225/40 R18
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?