Jsem otec od rodiny, chci se bavit za volantem, mám rád svižnou jízdu a poohlížím se po novém autě. Manželka mi nedovolí nic, co není rodinné a já nechci přijít o svou zálibu v řízení. Kde mám hledat? Nejspíše Octavie Combi RS, ale co třeba Mégane R.S., ale s pořádným kufrem? Něco takového Renautl nabízí. Označuje ho Mégane Grandtour 220 GT a nám nyní prošel redakčním testem. Jak si vedl?
Letos koncem léta jsem měl možnost testovat Mégane R.S. Nefalšovaný, surový hothatch, král ringu a motoristickou lahůdku v jednom. Řidičská zábava v pravém slova smyslu. Pln nadějí jsem si minulý týden přebíral klíčky od jejího téměř pokrevního sourozence, s menším výkonem, méně propracovaným řízením a podvozkem a především větším prostorem pro posádku a zavazadla…
Design – vlk v rouše beránčím
Mégane Grandtour 220 GT zdatně klame tělem. Myslím, že pokud by nebyl obut na 18-ti palcových kolech, kdekdo by si ani nevšiml, že se jedná o civilnější „eReSo“. Však posuďte sami. Výrazné odlišení od klasického Mégane tu není. Trochu jiný nárazník, pár detailů navíc. Žádné výrazné spitery, spoilery, koncovky výfuku a difuzory. Prostě nenápadný kombík, skvěle maskující své dovednosti.
Na druhou stranu, i přes svou relativní umírněnost, co se do sportovních ambicích promítnutých v designu týče, strhávalo auto velkou pozornost. Nejvíce pokukovali řidiči nových „firemních“ Octavií. A je pravda, že v této modré metalíze, za kterou si mimochodem připlatíte tučných 19 tisíc, vypadá Mégane úchvatně!
Přesto modernizace, kterou prošla celá řada Mégane, přinesla jedno výrazné mínus. Nový design světlometů vypadá velmi dobře, připravil však auto o možnost dovybavení xenony. To při přihlédnutí k faktu, že přítomné halogeny svítí dosti špatně, je velké mínus.
Interiér – poloviční R.S.
V interiéru už nenajdete skořepinové Recaro sedačky a to ani za příplatek. Spokojit se musíte s civilnějšími sedačkami, které nejsou špatné. Sice nepodrží tělo tak dobře jako skořepiny, ale v rámci třídy jsou na špici. Velmi příjemná je i kombinace kůže a kvalitní látky. K posedu a pozici za volantem tak nemám výraznější připomínky.
Volant je rovněž v pořádku, a to jak do průměru, tak do tloušťky věnce. To samé platí i o řadící páce, která sice nepadne tak dobře do ruky, jako hlavice řadící páky u Octavie RS, ale i tak působí a vypadá celkem obstojně. Marně ale budete hledat ruční brzdu. Ptám se tedy Renaultu, proč? Vždyť u R.S. jí máte, to bylo tak nezbytné jí odstranit? Na druhou stranu stejně nelze vypnout ESP, tak by její praktické využití pro lepší jízdní zážitky bylo stejně liché.
Karoserie kombi přináší jasně viditelné výhody oproti třídveřovému RSu. Více místa ve předu nečekejte. Je to však průměr, který postačí drtivé většin z nás. Stejné je to i co do místa na zadních sedadlech, kde se vměstnají i tři dospělí pasažéři. Velkým plus je ale zavazadlový prostor. Co do velikosti sice nepatří ke špičce, ale i tak zvládne přepravit spoustu zavazadel. Bohužel ztrácí kladné body v oblasti praktičnosti. Háčky, nebo úložné prostory zde najdete v té nejmenší možné míře a ovládání rolety? Škoda mluvit…
Motor a jízda – proč jen tak elektronika
To, proč si budete chtít koupit Mégane Grandtour 220 GT,bude především řidičský zážitek, který vám bude nabízet kombinace skvělého motoru a precizního podvozku. Zábavu však zřejmě překazí elektronika.
Pod kapotou je dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec, který je totožný s tím, který naleznete u Mégane R.S.. Jen je o 45 koní slabší a trochu utlumenější. To však neznamená, že by nebyl stejně výjimečný. Ohromně agilní, s neuvěřitelnou chutí po otáčkách s gradujícím nástupem výkonu, malou prodlevou turbodmychadla a skvělou odezvou na plyn. Všechna tato slast je doprovázená jadrným zvukem, který mým uším lahodil natolik, že jsem jej chtěl poslouchat stále dokola.
Motoru zdatně sekunduje šestistupňová přímo řazená převodovka. S dobře navazujícími rychlostmi a s krátkými a přesnými drahami. Spojkový pedál by sice mohl mít trochu tužší chod, ale jeho čitelnost je vynikající.
Brzdy sice nemají třmeny Brembo, jako u Mégane R.S., ale i tak mají dlouhou výdrž, příjemně se dávkují a fungují téměř ihned.
Podvozek uzavírá kruh toho nejlepšího. Čitelný, agilní a velmi jistý. Celkově sice mírně nedotáčivý, ale na limitu předvídatelný. Auto kopíruje stopu ochotně a přesně. A to i díky přesnému řízení, které je výrazně méně komunikativní, než u RSa, ale stále se jedná o velmi dobrý výsledek.
Teď končí všechna chvála a nastává čas snad největší kritiky, kterou k autu mám. Nad čím nelze mávnout rukou je elektronika. Kontrola stabilizace nelze vypnout vůbec ne. Jistě, třeba Octavie RS také nemá zcela vypínatelné ESP, ale u Mégane Grandtour 220 GT nelze nastavit ani benevolentnější sportovní mód. Kontrola trakce sice vypnout lze, ale je v tom háček. Jakmile překročíte rychlost km/h opět se zapne. Tím pádem se veškeré skutečně sportovní ambice rozplynou jako dým.
Spotřeba je adekvátní výkonu a jízdnímu stylu. V klidu se dostanete dlouhodobě k 8 litrům na 100 km. Při ostřejším tempu, kdy vám do řízení ještě nebude zasahovat elektronika, bude spotřeba oscilovat mezi 11 a 13 litry. Při velmi ostrém tempu, kdy vám bliká neustále kontrolka trakce a stabilizac se apetit přiblíží i k hranici 17-ti litrů. Náš týdenní průměr, při občasném svižném tempu, městském poskakování Prahou, klidném projíždění mimoměstskou krajinou a dálničními přesunem, se zastavil na 10,5 litrech.
Závěr – globálně dobrý, k tomu i levný
Přímá konkurence domácí Octavie RS kombi není příliš velká. I díky tomu se jeví Mégane Grandtour 220 GT jako velmi zajímavá koupě, a to zvlášť po nahlédnutí do ceníku. Základní cena je 522 900 Kč. To je o více než 150 tisíc méně, než za kolik se prodává Octavie RS kombi. Přitom se nejedná o nějak výrazně horší auto. Perfektní motor, precizní podvozek, vyspělé řazení a řízení, nabídka prostoru či poměrně zajímavý ač decentní design smete i ten fakt, že elektronika vás nepustí na hranice samotného auta. Vždyť se stále jedná o rychlý kufr pro rodinu, nikoliv o pravověrný hothatch a s tímto vědomím si jej musíte pořídit, stejně jako u konkurenční a dražší Octavii RS kombi.
Celkové hodnocení: 91 %
Základní cena: 522 900,- Kč
Cena testované verze: 608 000,- Kč
Klady:
+pružný a silný motor
+přesné řazení
+jistý podvozek
+nízká cena
Zápory:
-nevypínatelná stabilizace a protiprokluz
-absence xenovových světlometů
-absence klasické ruční brzdy
Motorizace:
Zážehový přeplňovaný čtyřválec
objem: 1998 cm3
nejvyšší výkon: 162 kW při 5500 ot/min
největší točivý moment: 320 Nm při 2400 ot/min
palivo: benzín
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost: 240 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h: 7,6 s
Spotřeba: město/mimo/kombi 9,6/6/7,3 l
Rozměry:
Zavazadlový prostor: 486 l
Objem nádrže: 60 l
Pohotovostní hmotnost: 1463 kg
Rozměry pneumatik: 225/40 R18
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.