Stylový třídveřový Citroën DS3 s dieselovou 1.6 e-THP nebude v hojném počtu nahrazovat firemní Fabie. Přesto má v modelové nabídce důležité místo a ve výsledku se nejedná o špatnou volbu.
Není to tak dávno, co jsem testoval DS3 s 1.6 THP a s odstupem času bych jí s klidným svědomím označil za řidičsky nejzábavnější model Citroënu. Teď tu stojí to samé auto, ale s jiným motorem. A to je v případě modelu DS3 docela podstatná věc. Inženýři totiž ladí podvozek pro každou motorizaci zvlášť. Byl jsem tak dosti zvědavý, zda se budu za volantem tak bavit, jako před pár měsíci v benzinové verzi.
Design
Je těžké se neopakovat a přitom napsat něco nového k designu, proto vás odkážu na předešlý test, kde jsem se mu věnoval více. Ještě ale zmíním, že tentokrát v kombinaci, červený lak a bílá střecha, jsem se setkával s takovou pozorností okolo jedoucích řidičů a jejich spolujezdců, že mě to místy bylo až nepříjemné. Pokud tedy uvažujete o DS3, s červenou barvou budete středem pozornosti.
Interiér
Uvnitř bylo vše stejné, jako u dříve testované verze. Jiná byla barva sedaček a to je asi vše. I díky tomu jsem si všiml více detailů. Například ovládání vyhřívání sedadla pomocí otočného ovladače, který je dole na rohu sedačky a to až pod sedákem. Nejen, že je hůře přístupný, ale také na něj velmi špatně vidíte a v noci není podsvícený. Takže nevíte, jaký ze tří stupňů vyhřívání máte aktuálně nastavený. Druhý neduh sedaček je ovládání sklonu opěradla. To provádíte pomocí páčky, tím pádem je to trochu náročnější a hlavně nemáte k dispozici tak široký výběr pozic.
Naopak chválím sklápění a odsouvání sedaček, když chcete uvolnit přístup na zadní sedadla. Vše je intuitivní, rychlé a nemusíte se bát, že bude potřeba vyvíjet větší sílu. Ostatně jako celek, je interiér velmi dobře navržený. Vše vypadá na pohled hezky, až na dveře, najdete všude kvalitní a příjemné materiály. Jeden promyšlený detail vedle druhého a k tomu spousta funkčních věcí. Jako třeba decentní podsvícení prostoru pro nohy, které neruší a vypadá velmi luxusně, nebo automatické ostřikování čelního okna, kdy stačí páčku krátce přitáhnout k sobě a automatika udělá vše za vás.
Motor a jízda
Dieselový agregát pod kapotou malého a ještě k tomu stylového auta, především určeného do města, než na dlouhé dálniční přesuny, nedává příliš smysl. Pomyslnou korunku tomu všemu nasazuje i fakt, že při cenovce přes půl milionu korun, nebudete až tak řešit, zda jezdíte se potřebou 5 nebo 8 litrů na 100 km.
Důvod proč je v nabídce zmíněný motor 1.6 e-HDI je především to, že produkuje jen 90 g CO2 na jeden kilometr. To je v mnoha zemích Evropy důležitější, než si možná myslíte.
Klasický čtyřválcový vznětový agregát s vcelku kultivovaným chodem, příjemným rozložením výkonu ve střední spektru otáček má poměrně dost síly. Na papíře nevypadá 92 koní vůbec zajímavě, ale ve výsledku s autem nemá příliš práce. Až mě to překvapilo. Jediná chyba, kterou jsem našel, byla v odhlučnění motoru. Ten je v interiéru slyšet více, než bych si přál. U benzinové 1.6 THP to bylo plus, nyní to hodnotím negativně.
Motor je spřažen s manuální pětistupňovou převodovkou, která má krátké dráhy a nepostrádá mechanickou přesnost ani robustnost. Ta je poměrně dobře poskládaná a tak vám na našich dálnicích nebude šestý převodový stupeň chybět. Při 130 km/h sice točí na pětku téměř 3000 ot./minutu, ale spotřeba se drží mezi 5 až 5,5 litrech.
Příjemně dávkovatelné brzdy, nebo čitelný chod spojky potěší jak sportovněji změřenější řidiče, tak i ty, kteří volí klidnější tempo. A řízení? To je stále sterilní, ale s optimálním odporem a dobrou přesností.
Podvozek je o poznání jiný, než u verze s nejsilnějším benzinovým motorem. Místo tužšího nastavení je konejšivě pohodlný a vláčný. Pokud se nad tím trochu zamyslím, je to vlastně naprosto v pořádku. Sportovní ambice s těžkým dieselem bez výkonu, stejně nemá. Tak proč si ubírat na pohodlí. Takže i na velkých 17“ kolech byla DS3 velmi komfortní a žehlila veškeré nástrahy českých silnic téměř perfektně. Po pár kilometrech mě z toho pohodlí přešli všechny myšlenky na ostřejší zábavnou jízdu. Jen jsem si užíval klidu a pohodlí.
Závěrem zmíním i spotřebu. Ta se sice nedržela ve výrobcem stanoveném rozmezí, ale za celou dobu testu se nepřekročila 5,2 litru na 100 km. Tedy ani ve špičce po Praze, ani při dálničních rychlých přesunech. Při klidném tempu nebylo nic těžkého, podívat se ke 4 litrům na 100 km.
Závěr
DS3 je jeden z nejlepších modelů Citroenu, hravý, okouzlující a přitom originální. Ve stínu svých soupeřů mu však chybí buďto kult historického modelu, nebo punc prémiové značky. Kdo by na tyto aspekty nehleděl, jistě s DS3 neudělá chybu a pokud chce více myslet na zdraví naší planety, nebo nerad často tankuje, nebude ani 1.6 e-HDI krokem vedle, zvláště pak, pokud chce více pohodlí, nežli řidičské zábavy.
Celkové hodnocení: 82 %
Základní cena: 442 499,- Kč
Cena testované verze: 562 200,- Kč
Klady:
+komfortní podvozek
+atraktivní vzhled
+úsporný a kultivovaný motor
Zápory:
-odhlučnění motoru
Motorizace:
Vznětový přeplňovaný čtyřválec
objem: 1560 cm3
nejvyšší výkon: 62 kW při 6000 ot/min
největší točivý moment: 240 Nm při 1400 - 4000 ot/min
palivo: nafta
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h: 11,3 s
Spotřeba: město/mimo/kombi 4,1/3,1/3,5 l
Rozměry:
Zavazadlový prostor: 285 l
Objem nádrže: 48 l
Pohotovostní hmotnost: 1140 kg
Rozměry pneumatik: 205/55 R17
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?