Stylový třídveřový Citroën DS3 s dieselovou 1.6 e-THP nebude v hojném počtu nahrazovat firemní Fabie. Přesto má v modelové nabídce důležité místo a ve výsledku se nejedná o špatnou volbu.
Není to tak dávno, co jsem testoval DS3 s 1.6 THP a s odstupem času bych jí s klidným svědomím označil za řidičsky nejzábavnější model Citroënu. Teď tu stojí to samé auto, ale s jiným motorem. A to je v případě modelu DS3 docela podstatná věc. Inženýři totiž ladí podvozek pro každou motorizaci zvlášť. Byl jsem tak dosti zvědavý, zda se budu za volantem tak bavit, jako před pár měsíci v benzinové verzi.
Design
Je těžké se neopakovat a přitom napsat něco nového k designu, proto vás odkážu na předešlý test, kde jsem se mu věnoval více. Ještě ale zmíním, že tentokrát v kombinaci, červený lak a bílá střecha, jsem se setkával s takovou pozorností okolo jedoucích řidičů a jejich spolujezdců, že mě to místy bylo až nepříjemné. Pokud tedy uvažujete o DS3, s červenou barvou budete středem pozornosti.
Interiér
Uvnitř bylo vše stejné, jako u dříve testované verze. Jiná byla barva sedaček a to je asi vše. I díky tomu jsem si všiml více detailů. Například ovládání vyhřívání sedadla pomocí otočného ovladače, který je dole na rohu sedačky a to až pod sedákem. Nejen, že je hůře přístupný, ale také na něj velmi špatně vidíte a v noci není podsvícený. Takže nevíte, jaký ze tří stupňů vyhřívání máte aktuálně nastavený. Druhý neduh sedaček je ovládání sklonu opěradla. To provádíte pomocí páčky, tím pádem je to trochu náročnější a hlavně nemáte k dispozici tak široký výběr pozic.
Naopak chválím sklápění a odsouvání sedaček, když chcete uvolnit přístup na zadní sedadla. Vše je intuitivní, rychlé a nemusíte se bát, že bude potřeba vyvíjet větší sílu. Ostatně jako celek, je interiér velmi dobře navržený. Vše vypadá na pohled hezky, až na dveře, najdete všude kvalitní a příjemné materiály. Jeden promyšlený detail vedle druhého a k tomu spousta funkčních věcí. Jako třeba decentní podsvícení prostoru pro nohy, které neruší a vypadá velmi luxusně, nebo automatické ostřikování čelního okna, kdy stačí páčku krátce přitáhnout k sobě a automatika udělá vše za vás.
Motor a jízda
Dieselový agregát pod kapotou malého a ještě k tomu stylového auta, především určeného do města, než na dlouhé dálniční přesuny, nedává příliš smysl. Pomyslnou korunku tomu všemu nasazuje i fakt, že při cenovce přes půl milionu korun, nebudete až tak řešit, zda jezdíte se potřebou 5 nebo 8 litrů na 100 km.
Důvod proč je v nabídce zmíněný motor 1.6 e-HDI je především to, že produkuje jen 90 g CO2 na jeden kilometr. To je v mnoha zemích Evropy důležitější, než si možná myslíte.
Klasický čtyřválcový vznětový agregát s vcelku kultivovaným chodem, příjemným rozložením výkonu ve střední spektru otáček má poměrně dost síly. Na papíře nevypadá 92 koní vůbec zajímavě, ale ve výsledku s autem nemá příliš práce. Až mě to překvapilo. Jediná chyba, kterou jsem našel, byla v odhlučnění motoru. Ten je v interiéru slyšet více, než bych si přál. U benzinové 1.6 THP to bylo plus, nyní to hodnotím negativně.
Motor je spřažen s manuální pětistupňovou převodovkou, která má krátké dráhy a nepostrádá mechanickou přesnost ani robustnost. Ta je poměrně dobře poskládaná a tak vám na našich dálnicích nebude šestý převodový stupeň chybět. Při 130 km/h sice točí na pětku téměř 3000 ot./minutu, ale spotřeba se drží mezi 5 až 5,5 litrech.
Příjemně dávkovatelné brzdy, nebo čitelný chod spojky potěší jak sportovněji změřenější řidiče, tak i ty, kteří volí klidnější tempo. A řízení? To je stále sterilní, ale s optimálním odporem a dobrou přesností.
Podvozek je o poznání jiný, než u verze s nejsilnějším benzinovým motorem. Místo tužšího nastavení je konejšivě pohodlný a vláčný. Pokud se nad tím trochu zamyslím, je to vlastně naprosto v pořádku. Sportovní ambice s těžkým dieselem bez výkonu, stejně nemá. Tak proč si ubírat na pohodlí. Takže i na velkých 17“ kolech byla DS3 velmi komfortní a žehlila veškeré nástrahy českých silnic téměř perfektně. Po pár kilometrech mě z toho pohodlí přešli všechny myšlenky na ostřejší zábavnou jízdu. Jen jsem si užíval klidu a pohodlí.
Závěrem zmíním i spotřebu. Ta se sice nedržela ve výrobcem stanoveném rozmezí, ale za celou dobu testu se nepřekročila 5,2 litru na 100 km. Tedy ani ve špičce po Praze, ani při dálničních rychlých přesunech. Při klidném tempu nebylo nic těžkého, podívat se ke 4 litrům na 100 km.
Závěr
DS3 je jeden z nejlepších modelů Citroenu, hravý, okouzlující a přitom originální. Ve stínu svých soupeřů mu však chybí buďto kult historického modelu, nebo punc prémiové značky. Kdo by na tyto aspekty nehleděl, jistě s DS3 neudělá chybu a pokud chce více myslet na zdraví naší planety, nebo nerad často tankuje, nebude ani 1.6 e-HDI krokem vedle, zvláště pak, pokud chce více pohodlí, nežli řidičské zábavy.
Celkové hodnocení: 82 %
Základní cena: 442 499,- Kč
Cena testované verze: 562 200,- Kč
Klady:
+komfortní podvozek
+atraktivní vzhled
+úsporný a kultivovaný motor
Zápory:
-odhlučnění motoru
Motorizace:
Vznětový přeplňovaný čtyřválec
objem: 1560 cm3
nejvyšší výkon: 62 kW při 6000 ot/min
největší točivý moment: 240 Nm při 1400 - 4000 ot/min
palivo: nafta
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h: 11,3 s
Spotřeba: město/mimo/kombi 4,1/3,1/3,5 l
Rozměry:
Zavazadlový prostor: 285 l
Objem nádrže: 48 l
Pohotovostní hmotnost: 1140 kg
Rozměry pneumatik: 205/55 R17
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.