TEST: Citroën DS3 1.6 e-HDI - styl s vůní nafty

ar2, 22. ledna 2015, 13:05 Google+

Stylový třídveřový Citroën DS3 s dieselovou 1.6 e-THP nebude v hojném počtu nahrazovat firemní Fabie. Přesto má v modelové nabídce důležité místo a ve výsledku se nejedná o špatnou volbu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Citroën DS3

Citroën DS3 | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Není to tak dávno, co jsem testoval DS3 s 1.6 THP a s odstupem času bych jí s klidným svědomím označil za řidičsky nejzábavnější model Citroënu. Teď tu stojí to samé auto, ale s jiným motorem. A to je v případě modelu DS3 docela podstatná věc. Inženýři totiž ladí podvozek pro každou motorizaci zvlášť. Byl jsem tak dosti zvědavý, zda se budu za volantem tak bavit, jako před pár měsíci v benzinové verzi. 

Design

Je těžké se neopakovat a přitom napsat něco nového k designu, proto vás odkážu na předešlý test, kde jsem se mu věnoval více. Ještě ale zmíním, že tentokrát v kombinaci, červený lak a bílá střecha, jsem se setkával s takovou pozorností okolo jedoucích řidičů a jejich spolujezdců, že mě to místy bylo až nepříjemné. Pokud tedy uvažujete o DS3, s červenou barvou budete středem pozornosti.

Interiér

Uvnitř bylo vše stejné, jako u dříve testované verze. Jiná byla barva sedaček a to je asi vše. I díky tomu jsem si všiml více detailů. Například ovládání vyhřívání sedadla pomocí otočného ovladače, který je dole na rohu sedačky a to až pod sedákem. Nejen, že je hůře přístupný, ale také na něj velmi špatně vidíte a v noci není podsvícený. Takže nevíte, jaký ze tří stupňů vyhřívání máte aktuálně nastavený. Druhý neduh sedaček je ovládání sklonu opěradla. To provádíte pomocí páčky, tím pádem je to trochu náročnější a hlavně nemáte k dispozici tak široký výběr pozic.

Naopak chválím sklápění a odsouvání sedaček, když chcete uvolnit přístup na zadní sedadla. Vše je intuitivní, rychlé a nemusíte se bát, že bude potřeba vyvíjet větší sílu. Ostatně jako celek, je interiér velmi dobře navržený. Vše vypadá na pohled hezky, až na dveře, najdete všude kvalitní a příjemné materiály. Jeden promyšlený detail vedle druhého a k tomu spousta funkčních věcí. Jako třeba decentní podsvícení prostoru pro nohy, které neruší a vypadá velmi luxusně, nebo automatické ostřikování čelního okna, kdy stačí páčku krátce přitáhnout k sobě a automatika udělá vše za vás.

Motor a jízda

Dieselový agregát pod kapotou malého a ještě k tomu stylového auta, především určeného do města, než na dlouhé dálniční přesuny, nedává příliš smysl. Pomyslnou korunku tomu všemu nasazuje i fakt, že při cenovce přes půl milionu korun, nebudete až tak řešit, zda jezdíte se potřebou 5 nebo 8 litrů na 100 km.

Důvod proč je v nabídce zmíněný motor 1.6 e-HDI je především to, že produkuje jen 90 g CO2 na jeden kilometr. To je v mnoha zemích Evropy důležitější, než si možná myslíte.

Klasický čtyřválcový vznětový agregát s vcelku kultivovaným chodem, příjemným rozložením výkonu ve střední spektru otáček má poměrně dost síly. Na papíře nevypadá 92 koní vůbec zajímavě, ale ve výsledku s autem nemá příliš práce. Až mě to překvapilo.  Jediná chyba, kterou jsem našel, byla v odhlučnění motoru. Ten je v interiéru slyšet více, než bych si přál. U benzinové 1.6 THP to bylo plus, nyní to hodnotím negativně.

Motor je spřažen s manuální pětistupňovou převodovkou, která má krátké dráhy a nepostrádá mechanickou přesnost ani robustnost. Ta je poměrně dobře poskládaná a tak vám na našich dálnicích nebude šestý převodový stupeň chybět. Při 130 km/h sice točí na pětku téměř 3000 ot./minutu, ale spotřeba se drží mezi 5 až 5,5 litrech.

Příjemně dávkovatelné brzdy, nebo čitelný chod spojky potěší jak sportovněji změřenější řidiče, tak i ty, kteří volí klidnější tempo. A řízení? To je stále sterilní, ale s optimálním odporem a dobrou přesností.

Podvozek je o poznání jiný, než u verze s nejsilnějším benzinovým motorem. Místo tužšího nastavení je konejšivě pohodlný a vláčný. Pokud se nad tím trochu zamyslím, je to vlastně naprosto v pořádku. Sportovní ambice s těžkým dieselem bez výkonu, stejně nemá. Tak proč si ubírat na pohodlí. Takže i na velkých 17“ kolech byla DS3 velmi komfortní a žehlila veškeré nástrahy českých silnic téměř perfektně. Po pár kilometrech mě z toho pohodlí přešli všechny myšlenky na ostřejší zábavnou jízdu. Jen jsem si užíval klidu a pohodlí.

Závěrem zmíním i spotřebu. Ta se sice nedržela ve výrobcem stanoveném rozmezí, ale za celou dobu testu se nepřekročila 5,2 litru na 100 km. Tedy ani ve špičce po Praze, ani při dálničních rychlých přesunech. Při klidném tempu nebylo nic těžkého, podívat se ke 4 litrům na 100 km.

Závěr 

DS3 je jeden z nejlepších modelů Citroenu, hravý, okouzlující a přitom originální. Ve stínu svých soupeřů mu však chybí buďto kult historického modelu, nebo punc prémiové značky. Kdo by na tyto aspekty nehleděl, jistě s DS3 neudělá chybu a pokud chce více myslet na zdraví naší planety, nebo nerad často tankuje, nebude ani 1.6 e-HDI krokem vedle, zvláště pak, pokud chce více pohodlí, nežli řidičské zábavy.

Celkové hodnocení: 82 %

Základní cena: 442 499,- Kč

Cena testované verze: 562 200,- Kč

 

Klady:

+komfortní podvozek

+atraktivní vzhled

+úsporný a kultivovaný motor

 

Zápory:

-odhlučnění motoru

 

Motorizace:

Vznětový přeplňovaný čtyřválec

objem: 1560 cm3

nejvyšší výkon: 62 kW při 6000 ot/min

největší točivý moment: 240 Nm při 1400 - 4000 ot/min

palivo: nafta

 

Provozní vlastnosti:

Maximální rychlost: 180 km/h

Zrychlení 0 - 100 km/h: 11,3 s

Spotřeba: město/mimo/kombi 4,1/3,1/3,5 l

 

Rozměry:

Zavazadlový prostor: 285 l

Objem nádrže: 48 l

Pohotovostní hmotnost: 1140 kg

Rozměry pneumatik: 205/55 R17

 

Vytisknout

Diskuze: TEST: Citroën DS3 1.6 e-HDI - styl s vůní nafty

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Audi usilovně pracuje na velké Q8 - anotační foto

Audi usilovně pracuje na velké Q8

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud