Design
Samotný Multivan vlastně vychází z užitkového provedení Transporter, takže se v podstatě stále jedná o dodávku. V případě Multivanu bych však slovo dodávka vyměnil za slovní spojení obývací pokoj na kolech, protože při prvotním pohledu na vůz na mně dýchla obrovská vlna luxusu a exkluzivity. To, že se jedná o akční edici, značila malá stříbrná loga na bocích vozidla a také modře osvětlené nápisy nástupního prostoru.
Mnou testované provedení v edici CUP neslo béžový metalický lak karoserie a plno příplatkových prvků, což byla kombinace, která zajišťovala vždy a všude velký obdiv okolí. Nikdy bych neřekl, že se lidé na ulici budou otáčet za běžnou dodávkou, až tak dobrý je vzhled nového Multivana. Svou velikostí je navíc vhodný pro ty, kterým nestačí obyčejné velké MPV, jako je sesterský Volkswagen Sharan či konkureční Peugeot 5008.
Interiér a výbava
Při prvotním usednutí do kabiny jsem byl chvíli omámen tím, kolik je uvnitř vozu vlastně místa, Zvenku to totiž nevypadá, ale Multivan je doslova obří luxusní přepravník, kterému neschází snad vůbec nic. V jeho kabině lze vytvořit jak pohodlné dvojlůžko, tak i další řadu verzí nastavení sedadel. Druhou řadu sedadel lze libovolně otáčet a posouvat v úzkých kolejnicích, přičemž v naší edici byl přítomen i sklopný a otočný stoleček s příhrádkami.
Všechno má však i svoje zápory a konkrétně u manipulace s druhou řadou sedaček bych se rád pozastavil. Na posunutí nebo otočení sedadla musíte vynaložit hodně fyzické síly. Já osobně jsem měl problém například s otočením sedačky proti směru jízdy a vzájemnému vyhnutí se otočnému stolku s přihrádkami a držákem na pití. Stolek bylo potřeba sklopit, sedačku posunout dopředu, stolek dozadu, sedačku otočit a vše zase vrátit na dřívější pozice.
Krom výše uvedeného bych na Multivanu neviděl žádné další chyby, protože on žádné další ani nemá. S velkým vnitřním prostorem zde nechybí ani nepřeberné množství odkládacích přihrádek, šuplíků a poliček. Přiznám se, že vám neřeknu jejich přesný počet, protože i po několika denním testování jsem určitě všechny nenašel. Po stránce pohodlí a užitečnosti si ode mně Multivan zasloužil známku jedna, protože za volantem se sedí velice pohodlně. Látková sedadla nabízí příjemnou a pevnou boční oporu těla, jsou příjemně měkká a s klidem bych se s vozem pustil na dalekou cestu. Během testování všem pasažérům zpříjemňovala cestu i vícezónová automatická klimatizace, zatmavená boční okna s výsuvnými roletkami nebo střešní modul s vnitřním bodovým osvětlením, který někteří mohou znát z palub letadel či luxusně vybavených dálkových autobusů.
Mluvit o prostoru pro nohy a nebo nad hlavou nemá moc smysl, toho je v kabině tolik, že i postava s výškou 195 cm se za volant posadí naprosto bez problémů a nad hlavou jí zbude dalších pár centimetrů místa. Ta samá slova bych řekl o dvou zbylých řadách sedadel, kam se pohodlně usadí osoby do výšky 188 cm. Poslední třetí řada ovšem dost zabírá místo zavazadelníku, proto jí Volkswagen taktéž "posadil" na kolejnice a v případě nutnosti se dá celá trojice sedadel posunout či (opět) složitě vymontovat. Po stránce výbavy se nemá vůz za co stydět, mnou testované provedení dostalo LED diodové denní svícení, osm airbagů, uzávěrku zadního diferenciálu, kompletní elektrické ovládání oken a zrcátek, zesílená boční okna pro snížení hluku v kabině, asistent rozjezdu do kopce a nebo systém přívodu teplého a chladného vzduchu s pylovým a prachovým filtrem. Pokud bych však měl zmínit veškerou standardní a příplatkovou výbavu, vydalo by to na jeden velký odstavec.
Motor a jízda
Pod kapotou testovaného provedení pracovalo téměř to nejlepší, co si můžete do Multivanu pořídit. Jednalo se o naftový čtyřválec s dvojitým přeplňováním a s označením 2.0 BiTDI, který poskytuje výkon 180 koní a 400 Nm točivého momentu. S motorem byla spojena šestistupňová manuální převodovka, která v případě nouze posílala výkon na obě nápravy skrze systém 4Motion.
První rychlostní stupeň je celkem dost krátký a dle mého názoru to ani nevadí, protože díky pohonu všech kol a dostatečné světlé výšce není problém projet ani lehce zabahněnou polní cestu, o čemž sem se sám přesvědčil. Ostatní převodové stupně jsou poskládány už rozumným způsobem a při dálničním tempu 130 km/h motor točí necelých 2300 ot/min. Velkým překvapením byly i dost dobře dimenzované brzdy, které se velmi příjemně dávkovaly a měly dost silný účinek i při větším naložení.
Co se týče samotného zátahu motoru, výkon se začne projevovat okolo hranice 1500 ot/min, kdy začne vůz příjemně zrychlovat a zkušení řidiči dovedou i s takto velkým vozidlem držet krok s menšími osobáky s o něco menším výkonem. Celkový výkon 180 koní a nebo maximální nejvyšší rychlost 188 km/h není ani na dnešní dobu zrovna málo, natož pak na prosklený přepravník typu Multivan.
Důležitým faktorem je spotřeba, která není přehnaně vysoká. Palivová nádrž o objemu 80 litrů vystačí při průměrném jízdním tempu na 800 Km. Za dobu testu jsem zkoušel ostré i klidné jízdní tempo a jaký byl výsledek? Při rychlém dálničním přesunu o délce několika desítek kilometrů na mne po zastavení svítila cifra 11,8 litru na 100 km. Při opačném stylu, kdy jsem jel konstantní rychlostí 110 km/h a projel i několik vnitřních částí Prahy, jsem dovedl stáhnout spotřebu na 9,8 litru. Docela slušná hodnota na tak obří automobil s výkonným motorem a absencí populárního systému Start Stop.
Stranou nevynechám ani dojmy z řízení, které nebyly zas tak špatné, jak jsem původně očekával. I přes větší rozměry, velkou hmotnost a vyšší posez za volantem, jsem se po chvíli cítil sebejistě a po krátkém seznámení se vozem, jsem bez problému na okresní silnici prohnal i několik koncernových vozidel s nápisy TDI na zádi. Asi to pro některé řidiče musel být šok, když se jich i při ostřejším tempu neustále držel obří Volkswagen. Řízení je přesné, posilovač mi přenášel do rukou dostatek informací o tom, co se děje pod předními koly a v případě přehnaně ostré jízdy citlivě a včas zasáhl stabilizační systém ESP.
Podvozek tlumí dost dobře veškeré nerovnosti, tlumiče vymažou i větší výmoly a větší rána se do kabiny dostane jen velmi zřídka. Na dálnici platí obvyklé pravidlo, že u takto velkého vozu si musí řidič dávat pozor na boční vítr, který dovede Multivan poměrně lehce dostat z přímé dráhy a korekce volantem jsou zkrátka nutné.
Resumé
Volkswagen Multivan na mne udělal velmi dobrý dojem, nabízí pohodlná sedadla a jejich skvělou variabilitu. Bohatá výbava a dostatečně silná naftová jednotka TDI dokáže s vozem pěkně hnout a ani spotřeba není zas tak velká, jak by se někomu mohlo zdát. Nedostatků má jen pár a největším je snad složitější manipulace zadními sedadly. Svou základní cenou není Multivan ani přehnaněn drahý, ovšem kdo chce pořádnou dávku luxusu a výbavy, námi testovaná verze s lehkostí přeskočila hranici jednoho milionu korun.
Celkové hodnocení: 92 %
Základní cena modelu: 697 802,- Kč
Cena testované verze: 1 011 219,- Kč
Cena testované verze s příplatky: 1 174 277,- Kč
KLADY
- bohatý vnitřní prostor
- luxusní atmosféra v interiéru
- variabilita sedadel a počet odkládacích přihrádek
- výkon a spotřeba
- bohatá základní výbava
ZÁPORY
- velké množství příplatků
- těžká manipulace se sedadly
Motorizace |
naftový čtyřválec s přímým vstřikováním Common Rail |
objem: 1968 cm3 |
nejvyšší výkon: 180 koní při 4000 ot/min. |
největší točivý moment: 400 Nm při 1 500 – 2 000 ot/min. |
palivo: nafta |
Výkon |
nejvyšší maximální rychlost: 188 km/h |
zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,8 sekund |
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 11,1 l / 7,5 l / 8,8 l |
objem palivové nádrže: 80 litrů |