Redakčním testem nám hned na úvod nového roku prošlo japonské kombi nižší střední třídy. Tím je opět stávající Honda Civic Tourer, pod jejíž kapotou tentokrát pracoval zážehový motor 1.8 i-VTEC spojený s manuální převodovkou se šesti stupni. Dravé linky karoserie, obří zavazadelník a nejsilnější motor v nabídce, stačí to na tvrdou konkurenci?
Design
Honda Civic Tourer už v naší redakci jednou byla a už tenkrát jsem byl z jejího aktuálního designu trošku vedle. Je to ale myšleno v pozitivním slova smyslu, protože tak sexy a dravě vypadající automobil jen tak na automobilovém trhu nenajdete. Za vše mluví pozvolna svažující se střecha, která zasahuje až do poslední řady bočních oken, zkosená přední část a nebo žraločí ploutev na střeše. To vše hovoří v prospěch aerodynamiky, kdy provedení Tourer dosahuje koeficientu odporu vzduchu CX = 0,31. Dle mého názoru se jedná o hodně povedený design, jenž v našem případě podtrhoval i sněhově bílý lak karoserie.
Interiér a výbava
Tehdy testované naftové provedení Toureru nemělo plnou výbavu, ovšem ani tak se nemuselo za nic stydět. Kabina dnešního testovaného kousku dávala na obdiv to nejlepší z výbavy Executive. To znamená, že mě hýčkala kožená sedadla s elektricky nastavitelnou tuhostí bederní části a též s elektricky nastavitelným „rozevřením“ bočnic. To je hodně šikovný prvek pro situace, kdy do sedadla usednou hned po sobě dva naprosto rozdílné typy postav. Díky tlačítku na boku sedačky řidiče se jednoduše bočnice stáhnou či rozevřou, aby se tam dotyčný řidič pohodlně usadil.
Kožený středně rozměrný volant disponoval bílým kontrastním prošíváním, kůže je příjemná na dotek a volant ani není zbytečně přehlcen tlačítky. Je ale pravdou, že to chce chvíli strpení, než si zvyknete, co se kde s čím ovládá. Příjemně vypadající je i obložení středového panelu, po delším čase bych se ale bál, že zde dojde k drobným škrábancům. V nejvyšší výbavě vozu nechybělo snad absolutně nic, přítomen byl i bezpečnostní paket ADAS 1. Ten, obsahuje hned několik prvků výbavy: protikolizní systém fungující do rychlosti 30 km/h, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, systém rozpoznávání dopravních značek, detekci objektů v mrtvém úhlu, asistent při couvání z mrtvého úhlu, automatické přepínání dálkových světel a vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou. Musím uznat, že všechny prvky jsou opravdu potřebné a snad jen automatické přepínání dálkových světel by mohlo být dokonalejší.
Posez v kožených sedačkách je vynikající, platí to samozřejmě i o zadní řadě. Sedadla jsou příjemně měkká, bočnice mé tělo pevně podrželi i v prudkých zatačkách a aní vetší porce ujetých kilometrů naráz mi nedělala problém. Místa nad hlavou je zde dostatek, i vysoké osoby se na přední sedadla usadí bez větších problémů, problém možná bude pro někoho příliš vysoko postavené sedadlo řidiče. To je i na nejnižší pozici na můj vkus moc vysoko, ale může se jednat o můj čistě subjektivní dojem.
Rodinný Tourer dostal protažení zadního převisu o 220 milimetrů a tak se vůz může chlubit zavazadlovým prostorem o základním objemu 624 litrů! Díky tomu, že palivová nádrž je pod předními sedadly (ano čtete správně), je pod podlážkou v zavazadelníku další schránka o objemu 117 litrů. Pokud někdo bude chtít Civica Tourer pořádně naložit, po sklopení zadní řady sedadel do příkladné roviny, se naskytne výsledný objem 1668 litrů. Při otevření víka kufru se vyšší postavy nedotknou svou hlavou víka kufru, za což uděluji Hondě kladné body.
Motor a jízda
Zážehový čtyřválec 1.8 i-VTEC nabízel výkon 142 koní a točivý moment 174 Nm. S motorem spolupracovala manuální krátce odstupňovaná a přesná převodovka, ale co se týče jízdních dovedností, mám pocit, že uvedený výkon na provedení Tourer není zas tak moc, jak by se mohlo zdát.
Při dálničním tempu 130 km/h motor točí 3300 ot/min. a už v tu chvíli se do kabiny dostává nepříjemný hluk motoru, který může někoho obtěžovat. Pokud jedete po naprosté rovině, motor si v této rychlosti řekne o 7,9 litru na 100 km, pokud však přijde sebemenší kopec či mírné delší stoupání, spotřeba letí k hranici 11 litrů. Jízda ve městě s velkým kombíkem zahrnovala ranní pravidelné zácpy skrze celou Prahu a výsledná kombinovaná spotřeba se ustálila na cifře 8,7 litru. Za dobu testu jsem pak s velkou snahou a sebezapřením dosáhl výsledné kombinované spotřeby 8,1 litru na 100 km. Konečnou spotřebu má na svědomí i ekologicky smýšlející systém Start Stop a zelené tlačítko na palubní desce ECON. To v případě aktivace sníží výkon klimatizace a omezuje reakce motoru při sešlápnutí plynového pedálu.
O jízdní komfort se v nejvyšší výbavě staral i podvozek s adaptivními tlumiči, jenž nabízeli hned tři stupně nastavení (Normal, Comfort a Dynamic). Už jednou jsem tento prvek v testovaném Civicu měl a opět musím uznat, že rozdíl mezi jednotlivými stupni nastavení je opravdu znát. Nejtužší režim Dynamic se hodí na hladké okresní silnice, vůz se v tomto režimu naklání jen minimálně, zatímco režim Comfort a Normal se hodí na obvyklé české cesty. Zvláště Comfort dokáže vyžehlit i opravdu velké výmoly a přitom se stále automobil přehnaně v zatáčkách nenaklání.
Resumé
Po druhé otestovaný Civic Tourer opět nezklamal. Nabízí hodně vnitřního prostoru, obří zavazadelník, ve stupni Executive opravdu bohatou výbavu a s benzínovým motorem je to vhodná volba pro ty, kteří nechtějí pod kapotou poslouchat traktorový projev. Jenže právě naftové provedení se mi zdá o něco lepší, pocitově bylo živější a celkové jízdní zážitky byly z mého pohledu o trošku lepší. Mojí volbou by tak byl naftový Civic Tourer, jenž má výrazně nižší spotřebu, vyšší točivý moment a i nejvyšší maximální rychlost 195 km/h není na dnešní poměry vůbec špatná.
Celkové hodnocení: 86 %
Základní cena: 487 900 Kč
Cena testované verze: 619 900 Kč
KLADY
- přesné řízení a řazení
- obří zavazadelník
- bohatá výbava
- dynamický vzhled karoserie
ZÁPORY
- vysoká spotřeba
- slabší odezva na plynový pedál
Motorizace zážehový atmosférický čtyřválec objem: 1798 cm3 nejvyšší výkon: 104 k při 6500 ot/min. největší točivý moment: 174 Nm při 4300 ot/min. palivo: benzín Výkon nejvyšší maximální rychlost: 210 km/h zrychlení z 0 na 100 jm/h: 9,2 sekundy spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 7.8 l /5.5 l / 6.4 l objem palivové nádrže: 50 litrů
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.