Redakčním testem nám hned na úvod nového roku prošlo japonské kombi nižší střední třídy. Tím je opět stávající Honda Civic Tourer, pod jejíž kapotou tentokrát pracoval zážehový motor 1.8 i-VTEC spojený s manuální převodovkou se šesti stupni. Dravé linky karoserie, obří zavazadelník a nejsilnější motor v nabídce, stačí to na tvrdou konkurenci?
Design
Honda Civic Tourer už v naší redakci jednou byla a už tenkrát jsem byl z jejího aktuálního designu trošku vedle. Je to ale myšleno v pozitivním slova smyslu, protože tak sexy a dravě vypadající automobil jen tak na automobilovém trhu nenajdete. Za vše mluví pozvolna svažující se střecha, která zasahuje až do poslední řady bočních oken, zkosená přední část a nebo žraločí ploutev na střeše. To vše hovoří v prospěch aerodynamiky, kdy provedení Tourer dosahuje koeficientu odporu vzduchu CX = 0,31. Dle mého názoru se jedná o hodně povedený design, jenž v našem případě podtrhoval i sněhově bílý lak karoserie.
Interiér a výbava
Tehdy testované naftové provedení Toureru nemělo plnou výbavu, ovšem ani tak se nemuselo za nic stydět. Kabina dnešního testovaného kousku dávala na obdiv to nejlepší z výbavy Executive. To znamená, že mě hýčkala kožená sedadla s elektricky nastavitelnou tuhostí bederní části a též s elektricky nastavitelným „rozevřením“ bočnic. To je hodně šikovný prvek pro situace, kdy do sedadla usednou hned po sobě dva naprosto rozdílné typy postav. Díky tlačítku na boku sedačky řidiče se jednoduše bočnice stáhnou či rozevřou, aby se tam dotyčný řidič pohodlně usadil.
Kožený středně rozměrný volant disponoval bílým kontrastním prošíváním, kůže je příjemná na dotek a volant ani není zbytečně přehlcen tlačítky. Je ale pravdou, že to chce chvíli strpení, než si zvyknete, co se kde s čím ovládá. Příjemně vypadající je i obložení středového panelu, po delším čase bych se ale bál, že zde dojde k drobným škrábancům. V nejvyšší výbavě vozu nechybělo snad absolutně nic, přítomen byl i bezpečnostní paket ADAS 1. Ten, obsahuje hned několik prvků výbavy: protikolizní systém fungující do rychlosti 30 km/h, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, systém rozpoznávání dopravních značek, detekci objektů v mrtvém úhlu, asistent při couvání z mrtvého úhlu, automatické přepínání dálkových světel a vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou. Musím uznat, že všechny prvky jsou opravdu potřebné a snad jen automatické přepínání dálkových světel by mohlo být dokonalejší.
Posez v kožených sedačkách je vynikající, platí to samozřejmě i o zadní řadě. Sedadla jsou příjemně měkká, bočnice mé tělo pevně podrželi i v prudkých zatačkách a aní vetší porce ujetých kilometrů naráz mi nedělala problém. Místa nad hlavou je zde dostatek, i vysoké osoby se na přední sedadla usadí bez větších problémů, problém možná bude pro někoho příliš vysoko postavené sedadlo řidiče. To je i na nejnižší pozici na můj vkus moc vysoko, ale může se jednat o můj čistě subjektivní dojem.
Rodinný Tourer dostal protažení zadního převisu o 220 milimetrů a tak se vůz může chlubit zavazadlovým prostorem o základním objemu 624 litrů! Díky tomu, že palivová nádrž je pod předními sedadly (ano čtete správně), je pod podlážkou v zavazadelníku další schránka o objemu 117 litrů. Pokud někdo bude chtít Civica Tourer pořádně naložit, po sklopení zadní řady sedadel do příkladné roviny, se naskytne výsledný objem 1668 litrů. Při otevření víka kufru se vyšší postavy nedotknou svou hlavou víka kufru, za což uděluji Hondě kladné body.
Motor a jízda
Zážehový čtyřválec 1.8 i-VTEC nabízel výkon 142 koní a točivý moment 174 Nm. S motorem spolupracovala manuální krátce odstupňovaná a přesná převodovka, ale co se týče jízdních dovedností, mám pocit, že uvedený výkon na provedení Tourer není zas tak moc, jak by se mohlo zdát.
Při dálničním tempu 130 km/h motor točí 3300 ot/min. a už v tu chvíli se do kabiny dostává nepříjemný hluk motoru, který může někoho obtěžovat. Pokud jedete po naprosté rovině, motor si v této rychlosti řekne o 7,9 litru na 100 km, pokud však přijde sebemenší kopec či mírné delší stoupání, spotřeba letí k hranici 11 litrů. Jízda ve městě s velkým kombíkem zahrnovala ranní pravidelné zácpy skrze celou Prahu a výsledná kombinovaná spotřeba se ustálila na cifře 8,7 litru. Za dobu testu jsem pak s velkou snahou a sebezapřením dosáhl výsledné kombinované spotřeby 8,1 litru na 100 km. Konečnou spotřebu má na svědomí i ekologicky smýšlející systém Start Stop a zelené tlačítko na palubní desce ECON. To v případě aktivace sníží výkon klimatizace a omezuje reakce motoru při sešlápnutí plynového pedálu.
O jízdní komfort se v nejvyšší výbavě staral i podvozek s adaptivními tlumiči, jenž nabízeli hned tři stupně nastavení (Normal, Comfort a Dynamic). Už jednou jsem tento prvek v testovaném Civicu měl a opět musím uznat, že rozdíl mezi jednotlivými stupni nastavení je opravdu znát. Nejtužší režim Dynamic se hodí na hladké okresní silnice, vůz se v tomto režimu naklání jen minimálně, zatímco režim Comfort a Normal se hodí na obvyklé české cesty. Zvláště Comfort dokáže vyžehlit i opravdu velké výmoly a přitom se stále automobil přehnaně v zatáčkách nenaklání.
Resumé
Po druhé otestovaný Civic Tourer opět nezklamal. Nabízí hodně vnitřního prostoru, obří zavazadelník, ve stupni Executive opravdu bohatou výbavu a s benzínovým motorem je to vhodná volba pro ty, kteří nechtějí pod kapotou poslouchat traktorový projev. Jenže právě naftové provedení se mi zdá o něco lepší, pocitově bylo živější a celkové jízdní zážitky byly z mého pohledu o trošku lepší. Mojí volbou by tak byl naftový Civic Tourer, jenž má výrazně nižší spotřebu, vyšší točivý moment a i nejvyšší maximální rychlost 195 km/h není na dnešní poměry vůbec špatná.
Celkové hodnocení: 86 %
Základní cena: 487 900 Kč
Cena testované verze: 619 900 Kč
KLADY
- přesné řízení a řazení
- obří zavazadelník
- bohatá výbava
- dynamický vzhled karoserie
ZÁPORY
- vysoká spotřeba
- slabší odezva na plynový pedál
Motorizace zážehový atmosférický čtyřválec objem: 1798 cm3 nejvyšší výkon: 104 k při 6500 ot/min. největší točivý moment: 174 Nm při 4300 ot/min. palivo: benzín Výkon nejvyšší maximální rychlost: 210 km/h zrychlení z 0 na 100 jm/h: 9,2 sekundy spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 7.8 l /5.5 l / 6.4 l objem palivové nádrže: 50 litrů
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.