Synonymum luxusu, výkladní skříň nejnovějších technologií a vytříbeného vkusu. To jsou vlajkové lodě nejúspěšnějších automobilek světa, kam bezesporu patří i Audi, které se u každého modelu snaží zhmotnit svůj slogan, „náskok díky technice“. Jak se jí to daří v segmentu s nejnáročnější klientelou a s nejtvrdší konkurencí?
Vysoce postavení manažeři, ředitelé firem, businessmani, ale i ministři a státníci, mají velmi těžké rozhodování při výběru limuzíny. Od nejprestižnějších německých výrobců Audi, BMW, Mercedes či Volkswagen, přes japonský Lexus, korejskou Hyundai až po britské aristokraty Jaguar, Bentley nebo Rolls-Royce. Nejčastěji jim v hledáčcích uvízne trojice BMW 7, Mercedes S-class a Audi A8. Poslední zmíněný na týden zavítal na redakční parkoviště a to s nejsilnějším turbo dieselem a v prodloužené verzi.
Design – ušlechtilost gentlemana s dynamikou sportovce
Brilantní propracovanost každé křivky, které po splynutí v celek, tvoří majestátně působící ale stále dostatečně dynamický vyhlížející vůz. Prodloužený rozvor o 13 centimetrů poskytl konstruktérům možnost, použít delší zadní dveře, které doslova lákají k nastoupení.
Audi A8 L ze sebe vyzařuje přirozený respekt, přitom na sebe nestrhává přílišnou pozornost a tak si ani mnozí nevšimnou, jaký komfort si dopřáváte.
Výrazné přídi dominují světlomety Matrix LED, které nepřehlédnete nejen v noci, ale i ve dne. Jsou tvořeny samostatnými diodami, ty za každé situace poskytují nejvyšší možnou úroveň viditelnosti.
Interiér – velkorysý, elegantní a luxusní
Dominantou Audi A8 L je její péče o pasažéry. Ať jste spolujezdec, řidič nebo cestující na zadních sedadlech, vždy máte maximální komfort, pohodlí a pocit bezpečí. Po nastoupení vás pokaždé pohltí ta výjimečná atmosféra, které v kokpitu A8 panuje.
Začnu odzadu, tedy části vozu, kvůli které si prodlouženou verzi Audi A8 pořídíte. Zde hraje prim nejen překvapivě velkorysý prostor pro nohy, ale také perfektně zpracované všechny části interiéru a to do posledního detailu. Neskutečně pohodlná zadní sedadla, s elektrickým ovládáním, vyhříváním a ventilováním, masážní funkcí a v neposlední řadě širokou nabídkou nastavení. Mnoho odkládacích prostor, decentní osvětlení interiéru či elektricky ovládané sluneční clony, to vše tvoří to ideální místo na odpočinek, relaxaci nebo pro efektivní práci i za jízdy.
Přední sedadla nenabízí o mnoho méně komfortu než ty zadní. Nechybí jim vyhřívání s ventilací, masážní funkce a jsou samozřejmě elektricky polohovatelná. Zvláštní pozornost si zaslouží i prostor řidiče. Je velmi dobře patrné, že Audi má velké ambice a to, že majitel Audi A8 L si rád sedne i za volant svého vozu. I proto je zde patrný důraz na detail, přehlednost a tak je řízení A8 velmi příjemné a vše lze ovládat intuitivně, jednoduše a rychle. Všechny ovladače máte po ruce, nejvíce jich je logicky na středové konzoli, kde si o volič řadící páky podložíte zápěstí a vše zvládáte ovládat pár prsty a po pár dnech i poslepu.
Intuitivní MMI systém s touchpadem, barevný a skvěle viditelný Head-Up s ostrou a kvalitní grafikou, noční vidění, nebo perfektní navigace s online připojení k internetu a podporou Google Maps, to je jen krátký výčet prvků, které vám nejvíce zpříjemňují jízdu. K těm čistě jízdním, tedy k asistentům, se vrátím v další části.
Nejluxusnější materiály, přírodně barvená kůže, dřevěné obložení a dekorace, hliníkové detaily a jemná alcantara, či měkké plasty té nejvyšší kvality. To vše je tu samozřejmostí, stejně jako promyšlené detaily, stylovost a funkčnost.
Jízda – sametová jemnost není bezchybná
Samotná jízda v Audi A8 je požitkem. Příjemně komfortní podvozek je i v kombinaci s 20-ti palcovými litými koly, překvapivě pohodlný. Je však smutnou pravdou, že některé, zejména menší příčné a středně velké nerovnosti, umějí podvozek potrápit a tak se stane, že zaznamenáte ránu a někdy i drcnutí. Ve své třídě by se to stávat nemělo, ale nejedná se o žádnou tragédii, o dva palce menší kola a bude to hned o dost lepší.
Spíše na sametově jemnou jízdu, má A8 L ambice jezdit skutečně rychle. Zdatně maskuje své rozměry a váhu a za volantem vás mate a připadáte si, jako by jste řídili daleko menší a lehčí automobil. Na okreskách zase překvapí skvěle fungující samosvorný diferenciál, který přes zadní kola tlačí auto do zatáčky a to v kombinaci s perfektním pohonem všech kol quattro a velkými koly a dobře fungujícímu podvozku drží jak přibité.
Ostatně, skvělé výkony předvádí i na dálnici, kde určuje tempo všem ostatním a přitom udržuje v kabině nebývalý klid a ticho až k rychlostem začínajícím dvojkou. Například při 130 km/h si můžete šeptat.
Je potřeba dodat, že zrovna dálnice patří mezi teritorium A8, zde se prostě cítí nejlépe a funguje nejlépe. Už samotná výbava asistenčních prvků napovídá, že ukusování kilometrů na dálnici bude příjemné. Ať je to systém hlídání mrtvého úhlu, který sleduje jak rychle se do něj auto blíží a svítí s předstihem, tak asistent jízdy v pruzích, který aktivně zasahuje do řízení a drží vás přesně mezi pruhy až po adaptivní tempomat, který je schopný úplně zastavit a s vaším svolením se znovu rozjede. Jeho jediná nevýhoda je, že při držení bezpečnostní vzdálenosti kdejaký „levoproudař“ nepochopí, že chcete jet dál rychleji a prostě vám neuhne.
Motor – nejsilnější diesel ve své třídě
V našem případě se jedná spíše o ohrožený druh. Kdo dnes nabízí osmiválcový diesel s poctivým objemem 4,2 litru? U Mercedesu mu odzvonil umíráček a místo něho vám nabídnou benzinový agregát a u BMW vsadili na třílitr se třemi turbodmychadly a ani tak nedosáhnou takové síly, jako Audi se svým 4,2 TDI.
Právě tento diesel bych doporučil k vyzkoušení každému odpůrci naftových agregátů. Síla lokomotivy, tedy točivý moment neuvěřitelných 850 N.m., které máte k dispozici od 2000 ot. s bravurou roznese jakoukoliv pochybnost o vznětových motorech. Síla jakou motor má v téměř každých otáčkách je něco, co vás překvapí i po 10 000x sešlápnutí plynového pedálu.
Chuť, s kterou motor zabírá a ten téměř okamžitý nástup síly a zrychlení v jakékoliv rychlosti, to je dech beroucí a sám bych se bál v takovém autě dělat osobního řidiče. S pedálem se musí pracovat skutečně opatrně, každý milimetr sešlápnutí je znát.
Přitom vás nebude rušit nekultivovaným, či dokonce nepříjemným zvukovým projevem, spíše naopak. Jeho pravidelný a sametově jemný chod vás nikterak rušit nebude. Jediná nevýhoda je ta, že při extrémním zátahu, kterým disponuje, vás nebude provázet líbezný zvuk benzinového osmiválce, ale chválím Audi za to, že to nemaskuje umělým zvukem z reproduktorů, jako jiní výrobci.
Nebyl bych to správný redaktor, kdybych nezmínil spotřebu. I když je to u vozu s cenovkou téměř 4 miliony korun zbytečné. S přihlédnutím na hmotnost a atakující 2,2 tuny a výkon téměř 400 koní, se spotřeba držela ve velmi rozumných mezích. Průměr činil 9,5 litru na 100 km. Ve městě se držela do 15 litrů, mimo něj dokázala spadnout až k 8 litrům. Dálnice znamenala spotřebu okolo 9 litrů a plynulý přesun přes jižní spojku se odrazil v našem týdenním minimu 7 litrů na 100 km naopak nejvyšší maximum bylo 17,8 při ždímání maxima, samozřejmě na letišti.
Resumé – stále výjimečná, stále atraktivní
Konkurenční boj je neúprosný, a ve světle nového Mercedesu S-Class se projevují jisté nedokonalosti a to především v oblasti jízdního komfortu. Perfektní a ve své třídě ojedinělý motor, sportovní ambice, luxusní provedení interiéru nebo úžasné světlomety, smetou veškeré pochybnosti. Nezbývá mi jen utrousit cosi o těžkém loučení při vracení vozu a zdůraznění, že s klidným svědomím Audi A8 L 4,2 TDI doporučím komukoliv, kdo o limuzíně těchto rozměrů uvažuje.
Celkové hodnocení: 97 %
Základní cena: 2 639 900,- Kč
Cena testované verze: 3 869 400,- Kč
Klady:
+Matrix LED světlomety
+silný a kultivovaný motor
+perfektní práce 8-mi stupňového automatu
Zápory:
-tlumení příčných nerovností
Motorizace:
Vznětový přeplňovaný osmiválec
objem: 4134 cm3
nejvyšší výkon: 283 kW při 3750 ot/min
největší točivý moment: 850 Nm při 2000 - 2700 ot/min
palivo: nafta
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.