Je všechno jen ne levný a pro mnohé z vás bude nákup takového auta nepochopitelný, přesto si odnesl velmi dobré hodnocení a jeho klady nemohou být opomíjeny. Testem prošel faceliftovaný Citroën DS3.
Za pár měsíců, bych se měl vrátit k tomuto testu a přepsat jej. Tedy přesněji řečeno vymazat téměř všechna slovíčka „Citroën“. Jelikož DS bude za nedlouho představována jako samostatná značka. Jedná se o značku, v kterou Citroën vkládá velké naděje. Modely s označením DS byly vždy velmi povedené, nikoliv bez chyb a stejně tak tomu je i v případě jejich nejmenšího modelu.
Design – ala MINI
Jeden ze stěžejních důvodů, proč si DS3 Češi, respektive Evropané , pořizují je jeji design. Ten je vždy velice emotivní a nápaditý, přitom neskrývá známky elegance a luxusu. DS3 k tomu ještě přidává hravost a kombinace je velmi atraktivní a úmysl s jakým byl design vytvářen mi dosti připomíná MINI. Jistě, MINI má dlouholetou tradici na kterou i v designu stále navazuje a design původních modelů stále rozvíjí a znovu implementuje do současných modelů, ale právě MINI se vyznačuje hravým, zajímavým a přitom elegantním designem a to i u relativně malých modelů, kde se elegantní design vytváří velmi obtížně.
Negativní sklon B sloupku, tmavý design litých kol, chromované detaily a tmavě lakovaná střecha, to vše v kombinaci s karosérií v bílé perleti působí velmi hodnotně a ač jsem spíše konzervativní, tak se mi to líbí. Zda je auto hezké nebo ne, to už nechám na vašem vkusu, ale ještě zmíním fakt, že se za autem občas někdo otočil a to nikoliv díky poměrně příjemného zvuku, který se linul z výfuku.
Opomenout nesmím světlomety, které přinášejí nevídanou kombinaci xenonových výbojek a LED diod, proč? Protože to dobře vypadá a hlavě šetří elektrickou energii.
Interiér – DS prostě umí
Pokud vás nenadchne design exteriéru, uvnitř vás atmosféra jistě pohltí. Na první dojem vás ohromí sedačky, které jsou velmi pěkné, jak po stránce tvarování opěradla, tak i barevné kombinace. Ostatně sedadla jsou vskutku dobře zpracovaná. Dostatečné boční vedení, tak akorát tvrdé výplně a příjemná kůže a přitom se nebudete dlouho trápit s hledání správné pozice. Zadní sedadla moc komentovat nebudu, prostě nejsou dělaná na plnohodnotné využití, dítěti v sedačce bude vzadu docela dobře, dospělý vás po delší době nebude mít moc rád. Zůstaňme tedy vpředu.
Celý interiér působí velice hodnotným dojmem. Všechny materiály jsou příjemné na dotek i na pohled. Díly dobře lícují a vše funguje dobře a intuitivně. Volant má dobrý průměr i tloušťku, jen škoda té kovové dekorace, která vytváří ostřejší hrany a občas při ručkování není nejpříjemnější.
Naopak chválím hlavici řadící páky, která padne skvěle do ruky a využití kovu se minimalizovalo jen na úzké pruhy na bocích.
Největší kritiku snáším na infotainment, který se ovládal již zastarale pomocí tlačítek, nikoliv přes displej. Navíc ovládání není příliš intuitivní a jednoduché, jak bych si u moderního auta představoval, funkce navigace, práce s telefonem, rádio a ostatní je v pořádku, vše doplácí na horší ovládání.
Jízda – rychle, dravě, hlavně stylově
Pár faktů, motor od BMW, krátký rozvor, ale poměrně velký rozchod kol, nízká váha i těžiště. To je docela dobrý začátek a předzvěst zajímavých jízdních vlastností, co říkáte? DS3 sportovní ambice jistě má, ale každé auto má své limity a u DS3 jsou neznatelnější právě v oblasti podvozku, diferenciál samosvorný, nebo alespoň s omezenou svorností tu chybí stejně jako citlivější řízení.
Začneme tedy motorem. Tím je nám již velmi důvěrně známá 1,6 THP, která vznikla ve spolupráci koncernu PSA a Mnichovského BMW. Výsledek, už to píši poněkolikáté, stojí zato. Povedený přeplňovaný čtyřválec nepostrádá charakter, chuť po otáčkách a už vůbec ne sílu, i když tento konkrétní kousek byl naladěn na poněkud nižších 156 koní, i tak poskytoval dostatek síly. Pro přeplňované motory, charakteristický zátah od spodu vyvažovala chuť po otáčkách a příjemný průběh výkonu. Při klidné jízdě stačilo motor držet v nižších otáčkách a využívat točivý moment, naopak při ostrém tempu nebylo vytáčení k červenému poli vůbec nazmar.
Motoru sekundoval velmi dobře poskládaný šestistupňový manuál s krátkými drahami a celkově mechanickou robustností, mírnou nepřesnost jsem zaznamenal u jedničky a dvojky, vyšší stupně se řadili o poznání lehčeji.
Pomalu se dostáváme k podvozku, ale ještě zmíním brzdy, které se dávkovaly velmi dobře a nástup brzdícího účinku byl správně agresivní, nikoliv jedovatý. Slábnout začínají až při skutečném záběru, ale k tomu vlastně ani nemusí dojít, neboť DS3 není hothatch, ani sporťák a už vůbec ne závoďák. Na svižnou sportovnější jízdu však stačí velmi dobře.
Podvozek Citroën upravuje každému modelu „řady“ C3 zvlášť v závislosti na motorizaci. To můžu jedině pochválit, ale i tak má podvozek DS3 pár slabin. Nejvýraznější je již zmíněná absence samosvoru. Menší lehčí přeplňovaný motor s velkým maximem točivého momentu v kombinaci s již zimními pneumatikami znamenal velké problémy na výjezdech ze zatáček. Na brilantní výjezdy z apexů zapomeňte, odlehčené kolo se hned protočí, škoda, protože jinak je DS3 velmi zábavná a relativně i hravá. Dokonce i zimní bridgestony po zahřátí společně s dobrým odladěním drží auto v zatáčce jak přibité.
Na druhou stranu, svůj sportovní charakter, který se promítá v odladění podvozku, se zákonitě odráží v komfortu na horších silnicích, kde trochu znejistí a velká 17“ kola kvalitě odtlumení nerovností neprospějí. Občas se tak dostaví bouchnutí.
Samozřejmě nemohu opomenout spotřebu. Ta byla výrazně závislá na jízdním stylu, ostatně jako u všech přeplňovaných benzínů. Při poklidném tempu nebyl problém držet se pod hranicí 6 litrů, o litr více si řekla DS3 při dálniční 130, ve městě i půl litru více. No a při ostrém zacházení spotřeba raketově vystřelí na dvouciferné hodnoty, které končí až na neuvěřitelných 13 litrech na 100 km. Výsledný průměr za 690 km však činí 7,7 litrů, zdá se vám to hodně? Já to hodnotím jako přiměřený výsledek k nabízenému výkonu.
Resumé – cena to pohřbila
Nejtěžší část testování DS3 je právě tato. Vyřknout verdikt, odsoudit nebo ne. Napsat proč říci autu ano a proč ne. Plný rozporuplných pocitů se snahou odprosit se od subjektivních názorů musím konstatovat, že auto za cenu, s kterou na redakční parkoviště přijelo, mi moc smysl nedává. Věděl bych o lepších, které bych za tyto peníze mohl mít. Jenže nezapomeňme, že DS3 je něco jiného, je to jiný svět, který snoubí luxus, eleganci a dynamiku v jedno kompaktní a přitom zajímavý třídveřový zázrak, který se nebojí jít směle proti ostřílenému MINI. To čím si vás získá, může být klidně design, perfektní interiér, jisté jízdní vlastností, výkonný a živý motor a nebo prostě charizma tohoto malého Francouze, chybu s ním neuděláte, ale nákup by jste měli možná zvážit.
Celkové hodnocení: 86 %
Základní cena: 442 499,- Kč
Cena testované verze: 682 682,- Kč
Klady:
+výborný motor 1,6 THP
+manuální převodovka
+nezaměnitelný styl
+sportovní ambice podvozku
+překvapivá zábava za volantem
Zápory:
-tlumení velkých nerovností
-infotainment bez dotykového ovládání
-kovový dekor volantu
Motorizace:
Zážehový přeplňovaný čtyřválec
objem: 1598 cm3
nejvyšší výkon: 115 kW při 6000 ot/min
největší točivý moment: 240 Nm při 1400 - 4000 ot/min
palivo: benzín
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost: 210 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h: 7,4 s
Spotřeba: město/mimo/kombi 8.0/4.8/5.9 l
Rozměry:
Zavazadlový prostor: 285 l
Objem nádrže: 50 l
Pohotovostní hmotnost: 1140 kg
Rozměry pneumatik: 205/55 R17
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.