Je všechno jen ne levný a pro mnohé z vás bude nákup takového auta nepochopitelný, přesto si odnesl velmi dobré hodnocení a jeho klady nemohou být opomíjeny. Testem prošel faceliftovaný Citroën DS3.
Za pár měsíců, bych se měl vrátit k tomuto testu a přepsat jej. Tedy přesněji řečeno vymazat téměř všechna slovíčka „Citroën“. Jelikož DS bude za nedlouho představována jako samostatná značka. Jedná se o značku, v kterou Citroën vkládá velké naděje. Modely s označením DS byly vždy velmi povedené, nikoliv bez chyb a stejně tak tomu je i v případě jejich nejmenšího modelu.
Design – ala MINI
Jeden ze stěžejních důvodů, proč si DS3 Češi, respektive Evropané , pořizují je jeji design. Ten je vždy velice emotivní a nápaditý, přitom neskrývá známky elegance a luxusu. DS3 k tomu ještě přidává hravost a kombinace je velmi atraktivní a úmysl s jakým byl design vytvářen mi dosti připomíná MINI. Jistě, MINI má dlouholetou tradici na kterou i v designu stále navazuje a design původních modelů stále rozvíjí a znovu implementuje do současných modelů, ale právě MINI se vyznačuje hravým, zajímavým a přitom elegantním designem a to i u relativně malých modelů, kde se elegantní design vytváří velmi obtížně.
Negativní sklon B sloupku, tmavý design litých kol, chromované detaily a tmavě lakovaná střecha, to vše v kombinaci s karosérií v bílé perleti působí velmi hodnotně a ač jsem spíše konzervativní, tak se mi to líbí. Zda je auto hezké nebo ne, to už nechám na vašem vkusu, ale ještě zmíním fakt, že se za autem občas někdo otočil a to nikoliv díky poměrně příjemného zvuku, který se linul z výfuku.
Opomenout nesmím světlomety, které přinášejí nevídanou kombinaci xenonových výbojek a LED diod, proč? Protože to dobře vypadá a hlavě šetří elektrickou energii.
Interiér – DS prostě umí
Pokud vás nenadchne design exteriéru, uvnitř vás atmosféra jistě pohltí. Na první dojem vás ohromí sedačky, které jsou velmi pěkné, jak po stránce tvarování opěradla, tak i barevné kombinace. Ostatně sedadla jsou vskutku dobře zpracovaná. Dostatečné boční vedení, tak akorát tvrdé výplně a příjemná kůže a přitom se nebudete dlouho trápit s hledání správné pozice. Zadní sedadla moc komentovat nebudu, prostě nejsou dělaná na plnohodnotné využití, dítěti v sedačce bude vzadu docela dobře, dospělý vás po delší době nebude mít moc rád. Zůstaňme tedy vpředu.
Celý interiér působí velice hodnotným dojmem. Všechny materiály jsou příjemné na dotek i na pohled. Díly dobře lícují a vše funguje dobře a intuitivně. Volant má dobrý průměr i tloušťku, jen škoda té kovové dekorace, která vytváří ostřejší hrany a občas při ručkování není nejpříjemnější.
Naopak chválím hlavici řadící páky, která padne skvěle do ruky a využití kovu se minimalizovalo jen na úzké pruhy na bocích.
Největší kritiku snáším na infotainment, který se ovládal již zastarale pomocí tlačítek, nikoliv přes displej. Navíc ovládání není příliš intuitivní a jednoduché, jak bych si u moderního auta představoval, funkce navigace, práce s telefonem, rádio a ostatní je v pořádku, vše doplácí na horší ovládání.
Jízda – rychle, dravě, hlavně stylově
Pár faktů, motor od BMW, krátký rozvor, ale poměrně velký rozchod kol, nízká váha i těžiště. To je docela dobrý začátek a předzvěst zajímavých jízdních vlastností, co říkáte? DS3 sportovní ambice jistě má, ale každé auto má své limity a u DS3 jsou neznatelnější právě v oblasti podvozku, diferenciál samosvorný, nebo alespoň s omezenou svorností tu chybí stejně jako citlivější řízení.
Začneme tedy motorem. Tím je nám již velmi důvěrně známá 1,6 THP, která vznikla ve spolupráci koncernu PSA a Mnichovského BMW. Výsledek, už to píši poněkolikáté, stojí zato. Povedený přeplňovaný čtyřválec nepostrádá charakter, chuť po otáčkách a už vůbec ne sílu, i když tento konkrétní kousek byl naladěn na poněkud nižších 156 koní, i tak poskytoval dostatek síly. Pro přeplňované motory, charakteristický zátah od spodu vyvažovala chuť po otáčkách a příjemný průběh výkonu. Při klidné jízdě stačilo motor držet v nižších otáčkách a využívat točivý moment, naopak při ostrém tempu nebylo vytáčení k červenému poli vůbec nazmar.
Motoru sekundoval velmi dobře poskládaný šestistupňový manuál s krátkými drahami a celkově mechanickou robustností, mírnou nepřesnost jsem zaznamenal u jedničky a dvojky, vyšší stupně se řadili o poznání lehčeji.
Pomalu se dostáváme k podvozku, ale ještě zmíním brzdy, které se dávkovaly velmi dobře a nástup brzdícího účinku byl správně agresivní, nikoliv jedovatý. Slábnout začínají až při skutečném záběru, ale k tomu vlastně ani nemusí dojít, neboť DS3 není hothatch, ani sporťák a už vůbec ne závoďák. Na svižnou sportovnější jízdu však stačí velmi dobře.
Podvozek Citroën upravuje každému modelu „řady“ C3 zvlášť v závislosti na motorizaci. To můžu jedině pochválit, ale i tak má podvozek DS3 pár slabin. Nejvýraznější je již zmíněná absence samosvoru. Menší lehčí přeplňovaný motor s velkým maximem točivého momentu v kombinaci s již zimními pneumatikami znamenal velké problémy na výjezdech ze zatáček. Na brilantní výjezdy z apexů zapomeňte, odlehčené kolo se hned protočí, škoda, protože jinak je DS3 velmi zábavná a relativně i hravá. Dokonce i zimní bridgestony po zahřátí společně s dobrým odladěním drží auto v zatáčce jak přibité.
Na druhou stranu, svůj sportovní charakter, který se promítá v odladění podvozku, se zákonitě odráží v komfortu na horších silnicích, kde trochu znejistí a velká 17“ kola kvalitě odtlumení nerovností neprospějí. Občas se tak dostaví bouchnutí.
Samozřejmě nemohu opomenout spotřebu. Ta byla výrazně závislá na jízdním stylu, ostatně jako u všech přeplňovaných benzínů. Při poklidném tempu nebyl problém držet se pod hranicí 6 litrů, o litr více si řekla DS3 při dálniční 130, ve městě i půl litru více. No a při ostrém zacházení spotřeba raketově vystřelí na dvouciferné hodnoty, které končí až na neuvěřitelných 13 litrech na 100 km. Výsledný průměr za 690 km však činí 7,7 litrů, zdá se vám to hodně? Já to hodnotím jako přiměřený výsledek k nabízenému výkonu.
Resumé – cena to pohřbila
Nejtěžší část testování DS3 je právě tato. Vyřknout verdikt, odsoudit nebo ne. Napsat proč říci autu ano a proč ne. Plný rozporuplných pocitů se snahou odprosit se od subjektivních názorů musím konstatovat, že auto za cenu, s kterou na redakční parkoviště přijelo, mi moc smysl nedává. Věděl bych o lepších, které bych za tyto peníze mohl mít. Jenže nezapomeňme, že DS3 je něco jiného, je to jiný svět, který snoubí luxus, eleganci a dynamiku v jedno kompaktní a přitom zajímavý třídveřový zázrak, který se nebojí jít směle proti ostřílenému MINI. To čím si vás získá, může být klidně design, perfektní interiér, jisté jízdní vlastností, výkonný a živý motor a nebo prostě charizma tohoto malého Francouze, chybu s ním neuděláte, ale nákup by jste měli možná zvážit.
Celkové hodnocení: 86 %
Základní cena: 442 499,- Kč
Cena testované verze: 682 682,- Kč
Klady:
+výborný motor 1,6 THP
+manuální převodovka
+nezaměnitelný styl
+sportovní ambice podvozku
+překvapivá zábava za volantem
Zápory:
-tlumení velkých nerovností
-infotainment bez dotykového ovládání
-kovový dekor volantu
Motorizace:
Zážehový přeplňovaný čtyřválec
objem: 1598 cm3
nejvyšší výkon: 115 kW při 6000 ot/min
největší točivý moment: 240 Nm při 1400 - 4000 ot/min
palivo: benzín
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost: 210 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h: 7,4 s
Spotřeba: město/mimo/kombi 8.0/4.8/5.9 l
Rozměry:
Zavazadlový prostor: 285 l
Objem nádrže: 50 l
Pohotovostní hmotnost: 1140 kg
Rozměry pneumatik: 205/55 R17
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?