Je všechno jen ne levný a pro mnohé z vás bude nákup takového auta nepochopitelný, přesto si odnesl velmi dobré hodnocení a jeho klady nemohou být opomíjeny. Testem prošel faceliftovaný Citroën DS3.
Za pár měsíců, bych se měl vrátit k tomuto testu a přepsat jej. Tedy přesněji řečeno vymazat téměř všechna slovíčka „Citroën“. Jelikož DS bude za nedlouho představována jako samostatná značka. Jedná se o značku, v kterou Citroën vkládá velké naděje. Modely s označením DS byly vždy velmi povedené, nikoliv bez chyb a stejně tak tomu je i v případě jejich nejmenšího modelu.
Design – ala MINI
Jeden ze stěžejních důvodů, proč si DS3 Češi, respektive Evropané , pořizují je jeji design. Ten je vždy velice emotivní a nápaditý, přitom neskrývá známky elegance a luxusu. DS3 k tomu ještě přidává hravost a kombinace je velmi atraktivní a úmysl s jakým byl design vytvářen mi dosti připomíná MINI. Jistě, MINI má dlouholetou tradici na kterou i v designu stále navazuje a design původních modelů stále rozvíjí a znovu implementuje do současných modelů, ale právě MINI se vyznačuje hravým, zajímavým a přitom elegantním designem a to i u relativně malých modelů, kde se elegantní design vytváří velmi obtížně.
Negativní sklon B sloupku, tmavý design litých kol, chromované detaily a tmavě lakovaná střecha, to vše v kombinaci s karosérií v bílé perleti působí velmi hodnotně a ač jsem spíše konzervativní, tak se mi to líbí. Zda je auto hezké nebo ne, to už nechám na vašem vkusu, ale ještě zmíním fakt, že se za autem občas někdo otočil a to nikoliv díky poměrně příjemného zvuku, který se linul z výfuku.
Opomenout nesmím světlomety, které přinášejí nevídanou kombinaci xenonových výbojek a LED diod, proč? Protože to dobře vypadá a hlavě šetří elektrickou energii.
Interiér – DS prostě umí
Pokud vás nenadchne design exteriéru, uvnitř vás atmosféra jistě pohltí. Na první dojem vás ohromí sedačky, které jsou velmi pěkné, jak po stránce tvarování opěradla, tak i barevné kombinace. Ostatně sedadla jsou vskutku dobře zpracovaná. Dostatečné boční vedení, tak akorát tvrdé výplně a příjemná kůže a přitom se nebudete dlouho trápit s hledání správné pozice. Zadní sedadla moc komentovat nebudu, prostě nejsou dělaná na plnohodnotné využití, dítěti v sedačce bude vzadu docela dobře, dospělý vás po delší době nebude mít moc rád. Zůstaňme tedy vpředu.
Celý interiér působí velice hodnotným dojmem. Všechny materiály jsou příjemné na dotek i na pohled. Díly dobře lícují a vše funguje dobře a intuitivně. Volant má dobrý průměr i tloušťku, jen škoda té kovové dekorace, která vytváří ostřejší hrany a občas při ručkování není nejpříjemnější.
Naopak chválím hlavici řadící páky, která padne skvěle do ruky a využití kovu se minimalizovalo jen na úzké pruhy na bocích.
Největší kritiku snáším na infotainment, který se ovládal již zastarale pomocí tlačítek, nikoliv přes displej. Navíc ovládání není příliš intuitivní a jednoduché, jak bych si u moderního auta představoval, funkce navigace, práce s telefonem, rádio a ostatní je v pořádku, vše doplácí na horší ovládání.
Jízda – rychle, dravě, hlavně stylově
Pár faktů, motor od BMW, krátký rozvor, ale poměrně velký rozchod kol, nízká váha i těžiště. To je docela dobrý začátek a předzvěst zajímavých jízdních vlastností, co říkáte? DS3 sportovní ambice jistě má, ale každé auto má své limity a u DS3 jsou neznatelnější právě v oblasti podvozku, diferenciál samosvorný, nebo alespoň s omezenou svorností tu chybí stejně jako citlivější řízení.
Začneme tedy motorem. Tím je nám již velmi důvěrně známá 1,6 THP, která vznikla ve spolupráci koncernu PSA a Mnichovského BMW. Výsledek, už to píši poněkolikáté, stojí zato. Povedený přeplňovaný čtyřválec nepostrádá charakter, chuť po otáčkách a už vůbec ne sílu, i když tento konkrétní kousek byl naladěn na poněkud nižších 156 koní, i tak poskytoval dostatek síly. Pro přeplňované motory, charakteristický zátah od spodu vyvažovala chuť po otáčkách a příjemný průběh výkonu. Při klidné jízdě stačilo motor držet v nižších otáčkách a využívat točivý moment, naopak při ostrém tempu nebylo vytáčení k červenému poli vůbec nazmar.
Motoru sekundoval velmi dobře poskládaný šestistupňový manuál s krátkými drahami a celkově mechanickou robustností, mírnou nepřesnost jsem zaznamenal u jedničky a dvojky, vyšší stupně se řadili o poznání lehčeji.
Pomalu se dostáváme k podvozku, ale ještě zmíním brzdy, které se dávkovaly velmi dobře a nástup brzdícího účinku byl správně agresivní, nikoliv jedovatý. Slábnout začínají až při skutečném záběru, ale k tomu vlastně ani nemusí dojít, neboť DS3 není hothatch, ani sporťák a už vůbec ne závoďák. Na svižnou sportovnější jízdu však stačí velmi dobře.
Podvozek Citroën upravuje každému modelu „řady“ C3 zvlášť v závislosti na motorizaci. To můžu jedině pochválit, ale i tak má podvozek DS3 pár slabin. Nejvýraznější je již zmíněná absence samosvoru. Menší lehčí přeplňovaný motor s velkým maximem točivého momentu v kombinaci s již zimními pneumatikami znamenal velké problémy na výjezdech ze zatáček. Na brilantní výjezdy z apexů zapomeňte, odlehčené kolo se hned protočí, škoda, protože jinak je DS3 velmi zábavná a relativně i hravá. Dokonce i zimní bridgestony po zahřátí společně s dobrým odladěním drží auto v zatáčce jak přibité.
Na druhou stranu, svůj sportovní charakter, který se promítá v odladění podvozku, se zákonitě odráží v komfortu na horších silnicích, kde trochu znejistí a velká 17“ kola kvalitě odtlumení nerovností neprospějí. Občas se tak dostaví bouchnutí.
Samozřejmě nemohu opomenout spotřebu. Ta byla výrazně závislá na jízdním stylu, ostatně jako u všech přeplňovaných benzínů. Při poklidném tempu nebyl problém držet se pod hranicí 6 litrů, o litr více si řekla DS3 při dálniční 130, ve městě i půl litru více. No a při ostrém zacházení spotřeba raketově vystřelí na dvouciferné hodnoty, které končí až na neuvěřitelných 13 litrech na 100 km. Výsledný průměr za 690 km však činí 7,7 litrů, zdá se vám to hodně? Já to hodnotím jako přiměřený výsledek k nabízenému výkonu.
Resumé – cena to pohřbila
Nejtěžší část testování DS3 je právě tato. Vyřknout verdikt, odsoudit nebo ne. Napsat proč říci autu ano a proč ne. Plný rozporuplných pocitů se snahou odprosit se od subjektivních názorů musím konstatovat, že auto za cenu, s kterou na redakční parkoviště přijelo, mi moc smysl nedává. Věděl bych o lepších, které bych za tyto peníze mohl mít. Jenže nezapomeňme, že DS3 je něco jiného, je to jiný svět, který snoubí luxus, eleganci a dynamiku v jedno kompaktní a přitom zajímavý třídveřový zázrak, který se nebojí jít směle proti ostřílenému MINI. To čím si vás získá, může být klidně design, perfektní interiér, jisté jízdní vlastností, výkonný a živý motor a nebo prostě charizma tohoto malého Francouze, chybu s ním neuděláte, ale nákup by jste měli možná zvážit.
Celkové hodnocení: 86 %
Základní cena: 442 499,- Kč
Cena testované verze: 682 682,- Kč
Klady:
+výborný motor 1,6 THP
+manuální převodovka
+nezaměnitelný styl
+sportovní ambice podvozku
+překvapivá zábava za volantem
Zápory:
-tlumení velkých nerovností
-infotainment bez dotykového ovládání
-kovový dekor volantu
Motorizace:
Zážehový přeplňovaný čtyřválec
objem: 1598 cm3
nejvyšší výkon: 115 kW při 6000 ot/min
největší točivý moment: 240 Nm při 1400 - 4000 ot/min
palivo: benzín
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost: 210 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h: 7,4 s
Spotřeba: město/mimo/kombi 8.0/4.8/5.9 l
Rozměry:
Zavazadlový prostor: 285 l
Objem nádrže: 50 l
Pohotovostní hmotnost: 1140 kg
Rozměry pneumatik: 205/55 R17
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.