Dacia Logan MCV, postrach evropských kombíků, nebo auto z „jiného“ světa o který bychom raději neměli stát? Na tyto otázky, které jsem slyšel a podobné se mi honily hlavou, jsem hledal odpověď během týdenního testování. A jak to dopadlo?
Design
Jak se brzy dočtete, drtivá většina auta je podřízena jedné jediné myšlence: Co nejvíce ušetřit. Odráží se to i v designu, který tvoří minimum křivek, hran a jiných složitých tvarů. Proč? Jednoduše proto, aby se snížilo riziko výroby zmetkových dílů, tedy snížení výrobních nákladů.
I přes tento fakt, Dacia Logan MCV není ošklivé velké káčátko. Nutno dodat, v této verzi, tedy v „plné výbavě“ s metalízou a litými koly. Základní verze nepůsobí tak dobře. Mě se líbila přední maska, společně se zajímavou grafikou světlometů a mlhovkami tvoří docela zajímavý celek. Bohužel nudná záď a boční část bez nápadu celkový dojem z vozu sráží hodně nízko. Konečný soud ohledně designu, nechám vyřknout každého z vás, dle vašeho vkusu.
Interiér
Kdo by čekal u Dacie, hodnotný, kvalitní a hezký interiér, ten se zklame. Materiály oproti předchozí generaci doznali zlepšení, ale stále to jsou tvrdé plasty, které na omak nejsou příliš příjemné. Tlačítka a ovladače s mizernou ergonomií (vyjma ovladače hudby a telefonu pod volantem) a někdy horším chodem, či špatnou funkčností. Stalo se mi, že jsem musel některé tlačítko stisknout dvakrát aby to zaznamenalo.
Na druhou stranu vše působí odolně a poměrně bytelně. Velkou pochvalu si zaslouží multimediální systém s navigací, který sice nebyl rychlý, jako u konkurence, ale fungoval dobře, nabízel kvalitní navigaci a čitelnost displeje byla i na ostřejším světle dobrá.
Sedadla byla trochu tvrdší, ale zato z poměrně kvalitní látky a troufám si tvrdit, že i něco vydrží. Sedadlo řidiče nepostrádá podélný a výškový posuv společně s měnitelným skonem opěradla, ale za volantem jsem ideální polohu nenašel, i možná proto, že byl nastavitelný pouze v jedné ose, což je velká škoda.
Místa na předních sedadlech je poměrně hodně a to jak v podélném tak i příčném směru. Na zadní dělitelné lavici je to o trošku horší, ale stále se zde vejdou vedle sebe tři teenageři a nebudou mít nedostatek místa a to ani v ramenou.
I když byl novinářský vůz v „plné výbavě“, neznamená to, že by byla výbava jako výbava. Stahování oken v předu i vzadu jen uprostřed na tunelu a samozřejmě vpředu ovládáte přední, vzadu zadní a bez automatického spouštění a vytahování. Palubní počítač uměl ukazovat 8 různých údajů, ale listovat v nich šlo jen jedním tlačítkem, tedy popořadě. A na konec, vůz neměl ani trojblik u blinkrů, opět musí zaznít slovo „škoda“. Nejsou to až tak velké úspory, ale komfort zvýší podstatně více.
Devízou verze MCV je samozřejmě kufr. Ten je skutečně ohromný, konkrétně nabídne 573 litrů, tedy o něco více než Škoda Rapid, ale zase méně než Octavia Liftback. Hlavní rozdíl však je v uspořádání a kotvení zavazadel. I v poloprázdném kufru vám vše bude lítat ze strany na stranu, často zesměšňované „simply clever“ zde prostě chybí a to je škoda. Pár přihrádek a jedna síťka by to vyřešila, ale opět narážíme na to proklaté šetření. Po sklopení sedadel se však z Loganu MCV stává stěhovák s 1518 litry objemu. To je dobré, že?
Jízda a motor
Silnou stránkou, stejně jako v nedávno testovaném Scenicu, je motor. Tentokrát však šlo o starší agregát 1,5 dCi s výkonem 90 koní tedy 66 kW a maximem točivého momentu 220 N.m. při 1750 ot./min. Ten si s tunu vážícím autem poradil velmi zdatně. Síly má dost, bohužel byl trochu přidušen odezvou na plyn a trochu lenivěji se nechal vytáčet. Vše však vynahrazoval svou hosporádností, které dosáhl i spřevodováním. Dvojka vám v drtivé části městského provozu stačí, nad 55 km/h se řadila trojka. A pětku jste řadili až na dálnici při rychlostech kolem 100 km/h. Zatímco převody byly delší, dráha v kulise řazení naopak krátká a překvapivě přesná, za což zasluhuje pochvalu. Bohužel byla i trochu hlučnější a na dobré silnici při nižších rychlostech jde slyšet každé přeřazení.
Když už byla řeč o spotřebě, tak já zmíním. Za téměř 1000 testovacích kilometrů jsme se nedostali přes 5 litrů na 100 km a takový redakční průměr byl na hodnotě 4,6 l. Což je skutečně dobrá hodnota. S trochou snahy by nebyl problém jezdit o tři desetinky litru úsporněji.
Měkčí nastavení podvozku mělo za následek větší naklánění karoserie a přitom až tak výrazně komfortu jízdy nepomohlo. Podvozek filtroval statečně a menší nerovnosti téměř perfektně, ale větší a především delší příčné nerovnosti mu dělaly problém.
Zmíním ještě hluk v kabině, ten byl zvláště od motoru poměrně vysoký, stejně tak i od podvozku a zvláště pak od podběhů, kdy jsem slyšel každý kamínek. Naopak aerodynamický hluk byl nízký, díky tomu byly vyšší dálniční rychlosti i poměrně pohodové.
Resumé
Teď bych rád odpověděl na otázku, kterou jsem položil v na začátku testu. Je tedy Logan MCV strašákem evropských automobilek, tedy potažmo kombíků, nebo jen neškodný levný automobil? Na obě otázky mohu s klidným svědomím odpovědět ano. Ač se to možná nezdá, Logan MCV je zajímavou alternativou k ostatním kombíkům, na druhou stranu je zde na každém centimetru čtverečném vidět a cítit výrazné šetření. Rozhodující tedy bude, jakou míru ústupků jste schopni u nového auta udělat. Já osobně bych si raději koupil zánovní ojetinu, nežli Logan MCV, kdo by si ho však koupit chtěl, rezolutně mu jej vymlouvat nebudu.
Celkové hodnocení: 81 %
Základní cena: 194 900,- Kč
Cena testované verze: 334 900,- Kč
Klady:
+základní cena
+měkčí nastavení podvozku
+dobrý multimediální systém
Zápory:
-kvalita materiálů
-funkce některých prvků výbavy
-hlučnější podvozek a motor v kabině
Motorizace:
Vznětový přeplňovaný čtyřválec
objem: 1461 cm3
nejvyšší výkon: 66 kW při 4000 ot/min
největší točivý moment: 220 Nm při 1750 ot/min
palivo: nafta
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?