Dacia Logan MCV, postrach evropských kombíků, nebo auto z „jiného“ světa o který bychom raději neměli stát? Na tyto otázky, které jsem slyšel a podobné se mi honily hlavou, jsem hledal odpověď během týdenního testování. A jak to dopadlo?
Design
Jak se brzy dočtete, drtivá většina auta je podřízena jedné jediné myšlence: Co nejvíce ušetřit. Odráží se to i v designu, který tvoří minimum křivek, hran a jiných složitých tvarů. Proč? Jednoduše proto, aby se snížilo riziko výroby zmetkových dílů, tedy snížení výrobních nákladů.
I přes tento fakt, Dacia Logan MCV není ošklivé velké káčátko. Nutno dodat, v této verzi, tedy v „plné výbavě“ s metalízou a litými koly. Základní verze nepůsobí tak dobře. Mě se líbila přední maska, společně se zajímavou grafikou světlometů a mlhovkami tvoří docela zajímavý celek. Bohužel nudná záď a boční část bez nápadu celkový dojem z vozu sráží hodně nízko. Konečný soud ohledně designu, nechám vyřknout každého z vás, dle vašeho vkusu.
Interiér
Kdo by čekal u Dacie, hodnotný, kvalitní a hezký interiér, ten se zklame. Materiály oproti předchozí generaci doznali zlepšení, ale stále to jsou tvrdé plasty, které na omak nejsou příliš příjemné. Tlačítka a ovladače s mizernou ergonomií (vyjma ovladače hudby a telefonu pod volantem) a někdy horším chodem, či špatnou funkčností. Stalo se mi, že jsem musel některé tlačítko stisknout dvakrát aby to zaznamenalo.
Na druhou stranu vše působí odolně a poměrně bytelně. Velkou pochvalu si zaslouží multimediální systém s navigací, který sice nebyl rychlý, jako u konkurence, ale fungoval dobře, nabízel kvalitní navigaci a čitelnost displeje byla i na ostřejším světle dobrá.
Sedadla byla trochu tvrdší, ale zato z poměrně kvalitní látky a troufám si tvrdit, že i něco vydrží. Sedadlo řidiče nepostrádá podélný a výškový posuv společně s měnitelným skonem opěradla, ale za volantem jsem ideální polohu nenašel, i možná proto, že byl nastavitelný pouze v jedné ose, což je velká škoda.
Místa na předních sedadlech je poměrně hodně a to jak v podélném tak i příčném směru. Na zadní dělitelné lavici je to o trošku horší, ale stále se zde vejdou vedle sebe tři teenageři a nebudou mít nedostatek místa a to ani v ramenou.
I když byl novinářský vůz v „plné výbavě“, neznamená to, že by byla výbava jako výbava. Stahování oken v předu i vzadu jen uprostřed na tunelu a samozřejmě vpředu ovládáte přední, vzadu zadní a bez automatického spouštění a vytahování. Palubní počítač uměl ukazovat 8 různých údajů, ale listovat v nich šlo jen jedním tlačítkem, tedy popořadě. A na konec, vůz neměl ani trojblik u blinkrů, opět musí zaznít slovo „škoda“. Nejsou to až tak velké úspory, ale komfort zvýší podstatně více.
Devízou verze MCV je samozřejmě kufr. Ten je skutečně ohromný, konkrétně nabídne 573 litrů, tedy o něco více než Škoda Rapid, ale zase méně než Octavia Liftback. Hlavní rozdíl však je v uspořádání a kotvení zavazadel. I v poloprázdném kufru vám vše bude lítat ze strany na stranu, často zesměšňované „simply clever“ zde prostě chybí a to je škoda. Pár přihrádek a jedna síťka by to vyřešila, ale opět narážíme na to proklaté šetření. Po sklopení sedadel se však z Loganu MCV stává stěhovák s 1518 litry objemu. To je dobré, že?
Jízda a motor
Silnou stránkou, stejně jako v nedávno testovaném Scenicu, je motor. Tentokrát však šlo o starší agregát 1,5 dCi s výkonem 90 koní tedy 66 kW a maximem točivého momentu 220 N.m. při 1750 ot./min. Ten si s tunu vážícím autem poradil velmi zdatně. Síly má dost, bohužel byl trochu přidušen odezvou na plyn a trochu lenivěji se nechal vytáčet. Vše však vynahrazoval svou hosporádností, které dosáhl i spřevodováním. Dvojka vám v drtivé části městského provozu stačí, nad 55 km/h se řadila trojka. A pětku jste řadili až na dálnici při rychlostech kolem 100 km/h. Zatímco převody byly delší, dráha v kulise řazení naopak krátká a překvapivě přesná, za což zasluhuje pochvalu. Bohužel byla i trochu hlučnější a na dobré silnici při nižších rychlostech jde slyšet každé přeřazení.
Když už byla řeč o spotřebě, tak já zmíním. Za téměř 1000 testovacích kilometrů jsme se nedostali přes 5 litrů na 100 km a takový redakční průměr byl na hodnotě 4,6 l. Což je skutečně dobrá hodnota. S trochou snahy by nebyl problém jezdit o tři desetinky litru úsporněji.
Měkčí nastavení podvozku mělo za následek větší naklánění karoserie a přitom až tak výrazně komfortu jízdy nepomohlo. Podvozek filtroval statečně a menší nerovnosti téměř perfektně, ale větší a především delší příčné nerovnosti mu dělaly problém.
Zmíním ještě hluk v kabině, ten byl zvláště od motoru poměrně vysoký, stejně tak i od podvozku a zvláště pak od podběhů, kdy jsem slyšel každý kamínek. Naopak aerodynamický hluk byl nízký, díky tomu byly vyšší dálniční rychlosti i poměrně pohodové.
Resumé
Teď bych rád odpověděl na otázku, kterou jsem položil v na začátku testu. Je tedy Logan MCV strašákem evropských automobilek, tedy potažmo kombíků, nebo jen neškodný levný automobil? Na obě otázky mohu s klidným svědomím odpovědět ano. Ač se to možná nezdá, Logan MCV je zajímavou alternativou k ostatním kombíkům, na druhou stranu je zde na každém centimetru čtverečném vidět a cítit výrazné šetření. Rozhodující tedy bude, jakou míru ústupků jste schopni u nového auta udělat. Já osobně bych si raději koupil zánovní ojetinu, nežli Logan MCV, kdo by si ho však koupit chtěl, rezolutně mu jej vymlouvat nebudu.
Celkové hodnocení: 81 %
Základní cena: 194 900,- Kč
Cena testované verze: 334 900,- Kč
Klady:
+základní cena
+měkčí nastavení podvozku
+dobrý multimediální systém
Zápory:
-kvalita materiálů
-funkce některých prvků výbavy
-hlučnější podvozek a motor v kabině
Motorizace:
Vznětový přeplňovaný čtyřválec
objem: 1461 cm3
nejvyšší výkon: 66 kW při 4000 ot/min
největší točivý moment: 220 Nm při 1750 ot/min
palivo: nafta
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.