Na segment MPV se často zapomíná, však i u nás se na test objevují čistě sporadicky. Tak jsem ani neváhal, když mi v hledáčku uvízl Scénic. Léty prověřený, mezi řidiči oblíbený a mnohdy opomíjený. Zvládne povinnosti rodinného vozu lépe, než kombík nižší střední třídy? Rozhodl jsem se ho během testu porovnat s nedávno testovaným Méganem, tedy „koněm z vlastní stáje“.
Design
Scénic poslední generace prošel už druhým faceliftem. Je to sice trochu nezvyklé u jedné generace udělat dva facelifty, u Renaultu to až tak zvláštní není. Dřívější podoba, která měla výraznou masku s úhelníkovými křivkami, nepatřila k těm pohlednějším. Prvním faceliftem v roce 2012 se pokusili o jemnější retuš, což trochu pomohlo, ale stále to nebylo ono. Až poslední facelift udělal z rodinného Scénica, pohledné auto. Design se nese v novém duchu celé značky a tak zapadá mezi nejnovější modely a upřímně, mě se tento styl líbí.
Design Scénicu, ostatně i dalších Renaultů jasně specifikuje samotné auta. Nemaskuje je, nepřevléká do kostýmů. Design je elegantní, umírněný a k pohodlným, nenáročným a v celku zdařilým modelům se hodí. Ostatně to platí i u Scénica. Jediný přešlap, který se týká vzhledu je krátký zadní převis, který při pohledu z boku bije do očí, přední je totiž o výrazný kus delší. Má to však i své vysvětlení, Scénic se prodává ve dvou „velikostí“ a větší Grand má zadní převis mnohem delší, než námi testovaný „krátký“.
Interiér
Devízou rodinného Francouze je interiér, který je prostorný a přehledný, přitom působí až překvapivě kvalitně a hodnotně. S tímto interiérem, by se nemusel stydět ani vůz střední třídy. Všude kam se podíváte jsou měkčené plasty, které jsou perfektně zpracovány, dobře lícují, vypadají hezky a na dotek jsou příjemné.
Za volantem si lehce nalezne snad každý řidič tu optimální pozici, z které je dobrý výhled, za což vděčí užším A sloupkům. Horší výhled je jen šikmo vzad přes C sloupek, který je skutečně rozměrný.
Sedadla jsou příjemně měkká a dobře tvarovaná. Mají dostatečně dlouhý sedák, který je umístěn poměrně vysoko a tak všichni, kteří rádi sedí ve voze trochu výše, si ve Scénicu přijdou na své. To, že se pohodlně sedí cestujícím v předu, neznamená, že ti vzadu budou o prostor a pohodlí ochuzeni. Tři samostatné sedačky, lze libovolně posouvat, nastavovat sklon opěradla a navíc mají velké a měkce polstrované hlavové opěrky. Zadní cestující budou mít ve všech směrech dost prostoru, tedy pokud nepůjde o tři hokejisty ve výstroji. V tomto ohledu má výrazný náskok oproti kombíkům.
Scénic navrhovali skutečně lidé na svém místě. Proto nechybí nespočet ukládacích prostor. Jak ve dveřích, kam se vejde i 1,5 litrová lahev, tak v loketní opěrce, kam se toho vejde neskutečně mnoho, tak v šuplících pod dvěma předními a zadními sedadly, tak i v prostorech v podlaze pod koberečky. A k tomu další spousta menších přihrádek. Vzadu nechybí ani sklopné stolky, které ocení hlavně děti.
Jak to již bývá, testovaný Scénic byl v „novinářské“ výbavě, tudíž nechybělo téměř nic. Nechci tu rozepisovat, co všechno měl ve výbavě. Jen zmíním ty nejzajímavější prvky. Prvním z nich je asistent dálkových světel, který sám přepínal dálkové a potkávací světla. Zapnul se jednoduše při prvním rozsvícením dálkových světel a pak už se o to postaral sám. Občas sice na chvilku oslní protijedoucího řidiče, nebo zhasne kvůli hodně vzdálené lampě. Dobře fungovala i navigace, která se ovládala přes sdružený ovladač v loketní opěrce, bohužel se nejednalo o R-Link, takže je navigace a rádio s telefonem a přehrávačem hudby oddělené a obojí ovládáte zvlášť. Což je trochu škoda.
Motor a Jízda
Velkým překvapením byl motor s převodovkou. Druhý nejsilnější agregát se nám jeví jako nejideálnější volba pro ty, kterým nekoluje krev závodníka v žilách. Dieselová 1,6 dCi s výkonem 96 kW, nebo pokud chcete po staru, 130 koní, patří mezi nejlepší motory, které Renault má v současné době v nabídce. Je velice kultivovaný, příjemně živý a přitom nepostrádá rychlejší odezvu na plyn. Zároveň disponuje velkým točivým momentem 320 N.m. který se začíná projevovat nad hranicí 1500 otáček a maximum je dostupné v 1750 ot./min. S tím jde ruku v ruce výraznější turboefekt, kdy pod hranicí 1500 je motor téměř bez jakékoliv síly.
Motor je velmi dobře sladěn s převodovkou. Šestistupňový manuál ve Francii odstupňovali ukázkově. A tak ani při vyšších dálničních rychlostech motor zbytečně netočíte. Přesnost převodovce nechybí, ale chod v kulise ještě není na tak dobré úrovni, tedy jen u 1. a 2. převodového stupně, pak je vše v pořádku, stejně jako kratší dráhy a celkově dobrý pocit z řazení.
Brzdy mají postupný nástup a dobře se dávkují, během testování, kdy jsem s autem nezávodili, ale jezdili tak, jak potencionální zákazník, nikdy neztratili účinnost a už vůbec ne jistotu, ani při brždění na dálnici, kdy mi ve 130 km/h vjel do levého pruhu řidič jedoucí 90, který předjížděl kamion pomalejší jen o pár kilometrů v hodně.
Podvozek byl naladěn, jak jsem předpokládal, do měkčího a komfortního nastavení. Filtroval velmi schopně všechny druhy nerovností a větší problémy mu dělaly jen delší příčné nerovnosti. Na druhou stranu byl velmi stabilní a i přes vyšší stavbu vozu a tím pádem výše položené těžiště, vykazoval ukázkovou stabilitu a jistotu v zatáčkách. Tudíž téměř stejné jízdní vlastnosti jako Mégane, možná ještě s větší porcí pohodlí.
Spotřeba i takto velkého vozu, s větším odporem vzduchu a i vyšší hmotností oproti kombíkům, není kdo ví jak vysoká. Bez problémů se budete držet pod 6 litry. Ti rychlejší z vás těsně pod touto hranicí, ti rozvážnější a předvídavější na 5,5 litrech. Kdo bude mít chuť jet trochu více ekonomicky, dostane se k 5 litrům na 100 km/h. Spotřeba je tedy velmi podobná jako u obdobně silných kombíků.
Resumé
Už vám je nejspíše jasné, jaké rozuzlení bude mít souboj MPV (Scénic) vs. kombík (Mégane). Kdo má mladou rodinu, s dvěma nebo třemi dětmi, neměl by váhat a zvolit spíše Scénic, který plní rodinnou roli o dost lépe než Mégane. Na druhou stranu, Mégane kombi je levnější a ve většině aspektů ztrácí jen nepatrně. A pro rodinu se staršími dětmi by mohl být vhodnou volbou.
Celkové hodnocení: 87 %
Základní cena: 384 900,- Kč
Cena testované verze: 624 400,- Kč
Klady:
-elegantní vzhled
-kvalitní interiér zaměřený na rodinné potřeby
-úsporný, živý a silný motor
Zápory:
-navigace a rádio s odlišným ovládáním
-odhlučnění motoru
Motorizace:
Vznětový přeplňovaný čtyřválec
objem: 1598 cm3
nejvyšší výkon: 96 kW při 4000 ot/min
největší točivý moment: 320 Nm při 1750 ot/min
palivo: nafta
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.