Na segment MPV se často zapomíná, však i u nás se na test objevují čistě sporadicky. Tak jsem ani neváhal, když mi v hledáčku uvízl Scénic. Léty prověřený, mezi řidiči oblíbený a mnohdy opomíjený. Zvládne povinnosti rodinného vozu lépe, než kombík nižší střední třídy? Rozhodl jsem se ho během testu porovnat s nedávno testovaným Méganem, tedy „koněm z vlastní stáje“.
Design
Scénic poslední generace prošel už druhým faceliftem. Je to sice trochu nezvyklé u jedné generace udělat dva facelifty, u Renaultu to až tak zvláštní není. Dřívější podoba, která měla výraznou masku s úhelníkovými křivkami, nepatřila k těm pohlednějším. Prvním faceliftem v roce 2012 se pokusili o jemnější retuš, což trochu pomohlo, ale stále to nebylo ono. Až poslední facelift udělal z rodinného Scénica, pohledné auto. Design se nese v novém duchu celé značky a tak zapadá mezi nejnovější modely a upřímně, mě se tento styl líbí.
Design Scénicu, ostatně i dalších Renaultů jasně specifikuje samotné auta. Nemaskuje je, nepřevléká do kostýmů. Design je elegantní, umírněný a k pohodlným, nenáročným a v celku zdařilým modelům se hodí. Ostatně to platí i u Scénica. Jediný přešlap, který se týká vzhledu je krátký zadní převis, který při pohledu z boku bije do očí, přední je totiž o výrazný kus delší. Má to však i své vysvětlení, Scénic se prodává ve dvou „velikostí“ a větší Grand má zadní převis mnohem delší, než námi testovaný „krátký“.
Interiér
Devízou rodinného Francouze je interiér, který je prostorný a přehledný, přitom působí až překvapivě kvalitně a hodnotně. S tímto interiérem, by se nemusel stydět ani vůz střední třídy. Všude kam se podíváte jsou měkčené plasty, které jsou perfektně zpracovány, dobře lícují, vypadají hezky a na dotek jsou příjemné.
Za volantem si lehce nalezne snad každý řidič tu optimální pozici, z které je dobrý výhled, za což vděčí užším A sloupkům. Horší výhled je jen šikmo vzad přes C sloupek, který je skutečně rozměrný.
Sedadla jsou příjemně měkká a dobře tvarovaná. Mají dostatečně dlouhý sedák, který je umístěn poměrně vysoko a tak všichni, kteří rádi sedí ve voze trochu výše, si ve Scénicu přijdou na své. To, že se pohodlně sedí cestujícím v předu, neznamená, že ti vzadu budou o prostor a pohodlí ochuzeni. Tři samostatné sedačky, lze libovolně posouvat, nastavovat sklon opěradla a navíc mají velké a měkce polstrované hlavové opěrky. Zadní cestující budou mít ve všech směrech dost prostoru, tedy pokud nepůjde o tři hokejisty ve výstroji. V tomto ohledu má výrazný náskok oproti kombíkům.
Scénic navrhovali skutečně lidé na svém místě. Proto nechybí nespočet ukládacích prostor. Jak ve dveřích, kam se vejde i 1,5 litrová lahev, tak v loketní opěrce, kam se toho vejde neskutečně mnoho, tak v šuplících pod dvěma předními a zadními sedadly, tak i v prostorech v podlaze pod koberečky. A k tomu další spousta menších přihrádek. Vzadu nechybí ani sklopné stolky, které ocení hlavně děti.
Jak to již bývá, testovaný Scénic byl v „novinářské“ výbavě, tudíž nechybělo téměř nic. Nechci tu rozepisovat, co všechno měl ve výbavě. Jen zmíním ty nejzajímavější prvky. Prvním z nich je asistent dálkových světel, který sám přepínal dálkové a potkávací světla. Zapnul se jednoduše při prvním rozsvícením dálkových světel a pak už se o to postaral sám. Občas sice na chvilku oslní protijedoucího řidiče, nebo zhasne kvůli hodně vzdálené lampě. Dobře fungovala i navigace, která se ovládala přes sdružený ovladač v loketní opěrce, bohužel se nejednalo o R-Link, takže je navigace a rádio s telefonem a přehrávačem hudby oddělené a obojí ovládáte zvlášť. Což je trochu škoda.
Motor a Jízda
Velkým překvapením byl motor s převodovkou. Druhý nejsilnější agregát se nám jeví jako nejideálnější volba pro ty, kterým nekoluje krev závodníka v žilách. Dieselová 1,6 dCi s výkonem 96 kW, nebo pokud chcete po staru, 130 koní, patří mezi nejlepší motory, které Renault má v současné době v nabídce. Je velice kultivovaný, příjemně živý a přitom nepostrádá rychlejší odezvu na plyn. Zároveň disponuje velkým točivým momentem 320 N.m. který se začíná projevovat nad hranicí 1500 otáček a maximum je dostupné v 1750 ot./min. S tím jde ruku v ruce výraznější turboefekt, kdy pod hranicí 1500 je motor téměř bez jakékoliv síly.
Motor je velmi dobře sladěn s převodovkou. Šestistupňový manuál ve Francii odstupňovali ukázkově. A tak ani při vyšších dálničních rychlostech motor zbytečně netočíte. Přesnost převodovce nechybí, ale chod v kulise ještě není na tak dobré úrovni, tedy jen u 1. a 2. převodového stupně, pak je vše v pořádku, stejně jako kratší dráhy a celkově dobrý pocit z řazení.
Brzdy mají postupný nástup a dobře se dávkují, během testování, kdy jsem s autem nezávodili, ale jezdili tak, jak potencionální zákazník, nikdy neztratili účinnost a už vůbec ne jistotu, ani při brždění na dálnici, kdy mi ve 130 km/h vjel do levého pruhu řidič jedoucí 90, který předjížděl kamion pomalejší jen o pár kilometrů v hodně.
Podvozek byl naladěn, jak jsem předpokládal, do měkčího a komfortního nastavení. Filtroval velmi schopně všechny druhy nerovností a větší problémy mu dělaly jen delší příčné nerovnosti. Na druhou stranu byl velmi stabilní a i přes vyšší stavbu vozu a tím pádem výše položené těžiště, vykazoval ukázkovou stabilitu a jistotu v zatáčkách. Tudíž téměř stejné jízdní vlastnosti jako Mégane, možná ještě s větší porcí pohodlí.
Spotřeba i takto velkého vozu, s větším odporem vzduchu a i vyšší hmotností oproti kombíkům, není kdo ví jak vysoká. Bez problémů se budete držet pod 6 litry. Ti rychlejší z vás těsně pod touto hranicí, ti rozvážnější a předvídavější na 5,5 litrech. Kdo bude mít chuť jet trochu více ekonomicky, dostane se k 5 litrům na 100 km/h. Spotřeba je tedy velmi podobná jako u obdobně silných kombíků.
Resumé
Už vám je nejspíše jasné, jaké rozuzlení bude mít souboj MPV (Scénic) vs. kombík (Mégane). Kdo má mladou rodinu, s dvěma nebo třemi dětmi, neměl by váhat a zvolit spíše Scénic, který plní rodinnou roli o dost lépe než Mégane. Na druhou stranu, Mégane kombi je levnější a ve většině aspektů ztrácí jen nepatrně. A pro rodinu se staršími dětmi by mohl být vhodnou volbou.
Celkové hodnocení: 87 %
Základní cena: 384 900,- Kč
Cena testované verze: 624 400,- Kč
Klady:
-elegantní vzhled
-kvalitní interiér zaměřený na rodinné potřeby
-úsporný, živý a silný motor
Zápory:
-navigace a rádio s odlišným ovládáním
-odhlučnění motoru
Motorizace:
Vznětový přeplňovaný čtyřválec
objem: 1598 cm3
nejvyšší výkon: 96 kW při 4000 ot/min
největší točivý moment: 320 Nm při 1750 ot/min
palivo: nafta
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.