Když vynecháme skvěle vypadající příplatkový lak karoserie Magnetic, provedení GreenLine poznáte hlavně podle znáčků na mřížce chladiče a na víku kufru. Další změnou proti ostatním verzím Superbu jsou drobné aerodynamické optimalizace, které zajišťují lepší obtékání vzduchu kolem karoserie. Tak kupříkladu světlá výška je u verze GreenLine o 15 mm nižší a zakrytování podvozku má zásluhu na zlepšení proudění vzduchu pod vozem. Zpět ale k samotnému vzhledu vozu, který i po několika letech a loňskému faceliftu vypadá stále dost moderně a s vozem se neztratíte ani ve společnosti dražších značek.
Zadní koncová světla s LED diodami svým designem nenadchnou, ale ani neurazí. Na přídi jsou umístěny vykrojené dravě vypadající bi-xenonové výbojky, jenž v našem případě disponovaly funkcí dynamického natáčení do zatáček. Celkově se nedá Superbu po stránce designu skoro nic vytknout, za dobu testování ani další spolucestující nemohli najít nic, co by se jim na exteriéru největší Škodovky nelíbilo.
Interiér a výbava
Škoda Auto se Superbem udělala velký rozruch mezi konkurencí, protože již první generace nabízela ohromné množství vnitřního prostoru, a to hlavně na zadních sedadlech. Druhá generace je na tom ještě lépe a mně osobně nabídka prostoru na zadních sedadlech v první chvíli skoro vyrazila dech. I když se na přední sedadla posadí osoba s mohutnější postavou a výškou 185 cm, nastaví si sedačku na svou pozici, po přesednutí na zadní sedáky jí zbude pro kolena stále tolik prostoru, až se tomu nechce věřit. Problém za volantem budou mít naopak osoby s výškou okolo 190 cm, protože nastavení sedáku je pro tyto řidiče nedostatečné, hlavně v oblasti posunu sedadla řidiče směr vzad.
Co se týče výhledu z kabiny a celkového pohodlí v ní, k tomu se nedá napsat nic jiného než jen „skvělé“. Výhled do všech stran je vynikající, i couvaní není s takto dlouhým vozem žádný větší problém a všechna sedadla jsou příjemně měkká a zároveň si zachovala svou pevnost a výrazné bočnice, které mně podrželi i v opravdu prudkých zatáčkách. Nebránil bych se dokonce říci, že sedadla v Superbu II (v naší výbavě celokožená, vyhřívaná / odvětrávaná, obě přední plně elektricky nastavitelná) jsou lepší než v dříve testované Octavii III RS.
Místo, kde ani loňský facelift moc nepomohl, je samozřejmě interiér. Zde už je zub času přeci jenom trošku znát. Lehké stáří vozu poznáte například při pohledu na přístrojovou desku, některé ukazatele a nebo tlačítka na středovém panelu. I obrazovka navigačního systému Columbus (za příplatek s TV tunerem) je starší koncepce a v nové Octavii je to naprosto jiná písnička. Když už mluvíme o TV tuneru, tuner dokáže naladit všechny známé stanice, ale pozor, dívat se na ně lze jen když automobil stojí, v případě rozjezdu se z bezpečnostních důvodů TV vypne.
Jinak je interiér dobře zpracovaný, ani při jízdě po dálnici D1 se nikde neozývaly nepříjemné zvuky, odhlučnění motoru je až překvapivě dobré a ve vysokých dálničních rychlostech k vaším uším proniká jen mírný svist okolního vzduchu. Přesně takhle to má být a asi i proto jsem si udělal „malý“ výlet z Čech na Moravu, abych prověřil, jak je na tom vůz po stránce pohodlí, jízdních dovedností a spotřeby. Cestu mi zpříjemňovaly prvky výbavy, jako je bezklíčový vstup a startování tlačítkem, samočinná dvouzonová klimatizace, dešťový a světelný senzor, automatický parkovací asistent, zmíněné kožené sedačky a též střešní solární okno. To napájí ventilátor klimatizace i při delším stání s vypnutým motorem. To se hodí hlavně v letních parních dnech, kdy se z vašeho vozu nestane pojízdný skleník.
Motorizace a jízda
Jelikož jsem testoval provedení GreenLine, pod kapotou se nacházel vznětový čtyřválec s objemem 1.6 litru s výkonem 77 kW a s točivým momentem o hodnotě 250 Nm. Společně s nadlouhou poskládanou převodovkou se šesti stupni se jedná o velkého spořílka, který navíc rozprášil moje obavy z toho, že takový výkon nebude na velkého Superba ani zdaleka stačit, jak jsem se však mýlil…
Vůz stál na 16“ kolech, s nimiž je cestovní komfort na asi nejlepší možné úrovni. O palec větší kola by už do interiéru posílala větší rázy od nerovností a hluk od špatných povrchů silnic. I přítomné lité 16ky měli co dělat, aby spolu s tlumiči zvládaly některé úseky dálnice D1, ale stále to nebylo tak hrozné, abych po několika hodinách souvislé jízdy vylezl z vozu vytřesený. Osobně ale doufám, že u příští generace Superba se objeví možnost mít ve výbavě adaptivní tlumiče, které by se k „vlajkové lodi“ výrobce více než hodili.
Nyní se musím věnovat výsledkům spotřeby za doby testu. Ač je to neuvěřitelné, kombinovaná spotřeba se po ujetí cca 1100 km ustálila na hodnotě 4,6 litru na 100 km. Důležité je říci, že s vozem jsem nejel nikterak pomalu, využíval sem setrvačnost z kopců a styl brzda – plyn mi byl naprosto cizí. K celkové vynikající hodnotě přispěl i systém Start Stop, upravená aerodynamika a menší kola. Zkusil jsem však čistě ze zvědavosti ostré „závodní“ tempo, střídal jsem okresní silnice s dálnicemi a výsledek? Spotřeba v průměru jen 6,4 litru na 100 km! Na vládní limuzínu s naftovou šestnáctkou se 77 kW vynikající výsledek, co říkáte?
Řízení vlajkové lodi od Škody Auto je příjemnou záležitostí, která mě neomrzela ani po týdnu. Je pravdou, že leckdo raději upřednostní jízdu vzadu, jenže to vám pak unikne dobře naladěný posilovač řízení, přesná převodovka, ostré reakce na plynový pedál, dobře dávkovatelné brzdy a hlavně zážitky z cest, kde si i s pouhými 77 kW užijete dostatečnou porci zábavy. Současný Superb s tímhle motorem prostě není žádný lenoch, jak by se mohlo na první pohled zdát.
Resumé
I přes to, že současný Superb se pomalu a jistě chystá do důchodu, v případě jeho koupě rozhodně neprohloupíte. Zvláště v jedné z naftových variant je to skvělá volba pro ty, kteří hledají spořivé, živé a zároveň reprezentativní vozidlo. Provedení GreenLine navíc nabídne velice nízkou spotřebu, stejný komfort jízdy, dobrou výbavu a ani cenově již nevyjde na tolik, ačkoliv příplatky dokáží s výslednou cenovkou udělat pěkné divy..
Celkové hodnocení: 90 %
Základní cena vozu: 726 900 Kč
Cena testované verze i s příplatky: 814 700 Kč
KLADY
- prostorný a luxusní interiér
- stále moderní design karoserie
- bohatá výbava
- živý a úsporný naftový motor 1.6 TDI
ZÁPORY
- některé postarší ovladače
- hlučnější podvozek na nekvalitním povrchu
Motorizace |
vznětový čtyřválec s turbodmychadlem |
objem: 1598 cm3 |
nejvyšší výkon: 77 kW při 4400 ot/min. |
nejvyšší točivý moment: 250 Nm při 1500 - 2500 ot/min. |
palivo: nafta |
|
Výkon |
nejvyšší maximální rychlost: 197 km/h |
zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,2 sekundy |
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 5,2 l / 3,6 l / 4,2 l |
objem palivové nádrže: 60 litrů |