Korejský Huyndai i40 jsme již jednou v naší redakci měli na týdenní test a udělal na nás celkem dobrý dojem. Po delší době se nám naskytla možnost otestovat i rodinného provedení Kombi a tak jsme neodolali a zde vám přinášíme dojmy, jaký ve skutečnosti je korejský mohutný kombík s naftovým motorem 1.7 CRDi a automatem.
Design
Znalci korejské produkce jasně vědí, že i40 byl uveden na trh několik let po skončení produkce modelu Sonata. Ta nepatřila zrovna k něčemu, čím by se Hyundai mohl chlubit a o to lepší je současná i40ka, a to jak v krátké, tak v rodinné verzi. Varianta kombi působí na první dojem naprosto mohutně, krásné linie karoserie, dravá příď a k tomu se nyní přidává i dynamicky se tvářící záď s integrovaným střešním spoilerem a chromovaná lišta na víku kufru.
O nic horší nejsou ani povedená litá kola o rozměru 18 palců, která vozidlu náramně sluší a ani jízdní komfort vzhledem k velikosti disků moc netrpí. Zkrátka a jednoduše, evropská konkurence to nemá s modelem i40 vůbec lehké, protože i když se jedná o praktický rodinný kombík, na ulici se leckdo za ním otočil, asi i kvůli červenému laku karoserie.
Interiér a výbava
Kabina verze i40 Kombi je příkladem luxusu a vzdušnosti, převažují zde hlavně kladné dojmy a velkých chyb zde najdete jen velmi málo. Testovaná verze byla vybavena snad vším, co do ní mohl výrobce v současné době instalovat. I to je důkazem toho, že Hyundai se snaží posádce dopřát co nejlepší atmosféru a komfort na palubě vozu, ale na velmi tvrdou konkurenci to stále ještě nestačí. Při nasednutí mě uvítala celokožená sedadla s dobrou boční oporou, disponující plně elektrickým nastavením všemi směry a funkcemi vyhřívání/odvětrávání. Dále zde nechyběl například kožený tříramenný multifunkční volant, dobře zpracovaná palubní deska a trochu více rozměrnější středový tunel.
To hlavní na provedení i40 Kombi je však zavazadlový prostor. Ten v základním uspořádání nabídne objem 553 litrů, po sklopení zadních sedadel se prostor zvětší na 1719 litrů, a to je už dostatek místa na to, aby jste zde převezli i velkou rodinnou lednici. Co se týče samotného prostoru pro všechny cestující, i zde se nemusí případný majitel či jeho rodina vůbec strachovat, že by se v něm někdo necítil pohodlně. Do všech kožených sedaček jsem se svou výškou 180 centimetrů usadil velmi pohodlně a i postavy s výškou o přibližně deset centimetrů větší, se tam budou cítit naprosto bez problémů.
Krom slov chvály sem patří samozřejmě i kritika, kterou bych směřoval kupříkladu k horšímu zpracování některých částí interiéru. Kožený volant je sice na pohled fajn, ale při tvrdším uchopení se ozvou jemné vrzavé zvuky. To je způsobené měkkými materiály a plasty na něm, které prostě nesedí úplně na 100%. Mě osobně to zas tolik nevadilo, ale někteří by to mohli odsoudit. Za další nedostatek bych považoval slabší dálková světla, která se mi prostě zdají nedostatečná. Pouze xenonové výbojky s dynamickým natáčením jsou sice bezchybné a jejich dosvit je výborný, ale po přepnutí na dálkové halogeny už to taková sláva není.
Motor a jízdní dojmy
Pod kapotou testované verze pracoval naftový čtyřválec o objemu 1.7 litru CRDi, který poskytoval výkon 136 koní a točivý moment 325 Nm. S ním byla spojena vcelku dobře fungující automatická převodovka s jízdními režimy Sport a Eco. Automat je sice již starší konstrukce, což se projevuje někdy většími prodlevami při rozjezdech, stále se však nejedná o žádnou tragedii. Při běžné jízdě kdy s vozem nezávodíte, vám ani snad nepřijde, že by někde byla nějaká chyba. Kdo by se nechtěl spoléhat čistě na automatiku, máte možnost si přepnout na manuální řazení, jenž lze provádět skrze řadící páku a nebo i přes pádla pod volantem. Já osobně bych však do tohoto typu vozu volil jednoznačně manuální převodovku, se kterou se bude pracovat mnohem lépe. V souvislosti s tím se v mnohem lepší míře přenese výkon na přední hnanou nápravu, o nižší spotřebě ani nemluvím.
Nyní pár slov o samotném naftovém motoru. Ten je velmi dobře odhlučněn, působí kultivovaně a výkon 136 koní na 1,5 tuny těžké auto k mému překvapení postačuje. Je ale pravdou, že bych pod kapotou takhle těžkého a mohutného auta raději uvítal moderní naftový dvoulitr s pár koňmi navíc. Nejvíce si užijete cestování s i40 Kombi na dálnicích, kde vás překvapí velmi dobré odhlučnění interiéru a motoru, takže i ve vyšších rychlostech se k vaším uším dostane jen minimum ruchu. Po stránce nabídky motorizací ale doufám, že u chystaného faceliftu přibudou do nabídky další motory, popřípadě ty stávající dostanou více výkonu a více Nm točivého momentu.
Podvozek je naladěn na měkčí notu, tudíž i přejezd větších nerovností není moc znát, a to ani s většími 18“ disky. Hyundai i40 Kombi je dobře naladěn i po stránce jízdních dovedností, kdy se dá i s takhle rozměrným vozem prudčeji říznout nějaká ta zatáčka a stále se udržíte ve zvolené stopě. Možná bych ale zvolil o jeden palec menší kola, přeci jenom lité sedmnáctky by výsledný komfort a tlumení nerovností vylepšili o dost více.
Jistě každého z vás taktéž zajímá, jak je na tom naftový korejec se spotřebou. Ta se za dobu testu pohybovala v průměru od 6 do 7,2 litru na 100 km. Zkraje jsem se snažil jezdit co nejúsporněji, mít aktivovaný režim Eco a využívat co nejvíce setrvačnost z kopců. Opačným měřítkem byla jízda v plném obsazení, využívání maximálních povolených dálničních limitů, ranní cestování skrze Prahu a občasná cesta po stoupavých okresních úsecích, kde se všech 136 koní řádně zapotilo. Výsledná nejnižší spotřeba kolem hodnoty 6 litrů je sice dobrá, ale opět je nutné zmínit, že někteří konkurenti ve stejné třídě jsou na tom o dost lépe a i zde je dostatek prostoru na budoucí zlepšení.
Resumé
Rodinné provedení Kombi je v některých oblastech poměrně dobrým soupeřem pro evropskou konkurenci. Nabízí královský vnitřní prostor, v nejvyšší výbavě i příjemnou luxusní atmosféru a snad jen postarší automatická převodovka se k motoru 1.7 CRDi moc nehodí, ale to je čistě subjektivní pohled, leckdo to může vidět naopak. Existují i lepší soupeři, jako je například německá premiová konkurence, ale za tu si pořádně připlatíte. Ostatně, jaká je cena plně vybavené verze i40 Kombi v naftě a automatu, vidíte níže.
Celkové hodnocení: 86 %
Základní cena: 684 990 Kč
Cena testované verze: 864 990 Kč
KLADY
- design karoserie
- bohatá výbava
- přijatelná spotřeba
- objem zavazadlového prostoru
ZÁPORY
- postarší automat
- zpracování některých dílů
Motorizace vznětový řadový čtyřválec objem: 1685 cm3 nejvyšší výkon: 136 koní při 4000 ot/min. nejvyšší točivý moment: 325 při 2000 – 2500 ot/min. palivo: nafta Výkon nejvyšší maximální rychlost: 197 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,6 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 7.2 l / 4.8 l / 5.6 l objem palivové nádrže: 70 litrů
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.