Mégane Grandtour není nejhezčí, nemá nejvyspělejší technologie, ani nejmodernější motory či výbavu. Má tedy cenu uvažovat při výběru rodinného kombíku i nad tímto Francouzem? Rozhodně má a já vám v následujícím testu řeknu proč ano, ale také proč třeba ne.
U Méganu klepe nová generace na dveře a ještě chvíli bude. Aktuálně je tedy Mégane za velmi atraktivních cenových podmínek. Sice se nejedná o auto vybavené posledními technologiemi a nejmodernějším interiérem, ale své kladné stránky má stále. I díky tomu se jedná o poměrně oblíbený automobil a to nejen ve své domovině ve Francii, ale také v našich končinách.
Design – oko potěší
Vzhled exteriéru Méganu Grandtour bych označil trochu troufale, ač zaslouženě, za nadčasový. Už jej v této podobě od roku 2012, kdy prošel faceliftem. Design nese charakteristické znaky pro současné modely Renault. Tedy výrazné logo, impozantní tvary, LED světla pro denní svícení a chromované doplňky.
Přídi dominuje nejen znak výrobce, ale také vhodně zakomponované světlomety, které jsou protáhnuté do kapoty a blatníků. Elegantní křivky pokračují přes bok až k zadnímu víku zavazadlového prostoru. Jedinou výtku mám k spodní části bočních dveří, kde nad prahy jsou trochu nevzhledné ochranné lišty.
Interiér – tak jak jej již známe
Interiér Méganu se po faceliftu nezměnil a tak je tu to samé, na co jsme od roku 2008 zvyklí. Oblé tvary palubní desky, výrazná dekorační lišta a celkově bytelné zpracování. I když design nepatří k posledním výstřelkům doby, nemůžeme mu co se týče vzhledu nic vytknout. Opět nás zklamaly materiály, které nejsou příliš valné kvality a víme, že Renault umí i lepší. Interiér tak působí o trochu méně hodnotným dojmem, než třeba u nového Clia nebo Scénica.
Sedačky jsou velmi měkké, pohodlné, ale neposkytují téměř žádné boční vedení, zato nabízí vepředu poměrně vysoký posaz. Zadní sedačky jsou stejně měkké, ale mají kratší sedák a pod pravým i levým zadním sedáku je nějaký tvrdý kus plastu.
Co se týče prostoru, zde je vše v pořádku. Nad hlavou je prostoru dost, tedy pro všechny krom basketbalistů, v podélném i příčném směru si stěžovat také nebudete a prostoru zde je více, než třeba u i30 SW.
Velkým plusem Grandtouru je zavazadlový prostor, který má objem 486 litrů. Zavazadelník je dobře přístupný, nemá shod ani vysokou nakládací hranu. Je dostatečně široký a dlouhý. Jediná výtka směřuje k platu, které se zasouvá a vysouvá trochu složitěji a nepůsobí příliš dobrým dojmem. Tomu však můžete klidně odpustit, protože kufr je dobře tvarovaný a vejde se toho do něj skutečně mnoho.
Jízda – příjemně jistý, celkem úsporný
Mégane si získal nejednoho zákazníka díky dobrým jízdním vlastnostem a i nízkým provozním nákladům, obojí je v našem případě pravda, ale jen částečně, teď však hezky popořádku.
Pod kapotou pracuje osvědčený vznětový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,5 litru a výkonu 110 koní a 260 N.m. točivého momentu. Výrobce udává velmi zajímavou hodnotu dojezdu na jednu nádrž, který má být až 1700 km. Působivé, že? Jak se k tomu dostali? Zaprvé normovanou kombinovanou spotřebou 3,5 litru na 100 km, ale také poctivou nádrží s objemem 60 litrů. Třeba taková Octavia má jen 50 litrovou, a když už je řeč o Octavii, ta ve verzi GreenLine má kombinovanou spotřebu dokonce jen 3,2 litru. Nechme chvíli spotřebu být, vrátím se k ní za chvílí…
Jedna pětka příjemně táhne již od nízkých otáček a trochu letargicky se vytáčí až do středně vysokých, přičemž sílu má v celém tomto spektru. Nejlépe se však cítí v těch nízkých otáčkách, tedy někde okolo 1700-2000 ot./min. Tam se také nalézá maximum točivého momentu a hlavně je motor velmi tichý a kultivovaný.
Převodovka je velmi dobře odstupňovaná, jednotlivé dráhy šestistupňového manuálu sice nejsou perfektně přesné, jako třeba u Golfu, ale hledat rychlosti nebudete. Spojka je velmi dobře čitelná a rychle se s ní naučíte pracovat. Stejně tak i dávkovatelnost brzd je solidní i jejich výdrž a síla.
Na rozdíl od převodovky je řízení velmi přesné, dobře reaguje na vaše korekce volantem a dokonce se v něm nachází i nějaká ta zpětná vazba. Ostatně ani podvozek není špatný. Ba naopak, ve Francii jej naladili optimálně. Je konejšivě pohodlný, precizně filtruje nerovnosti a problém mu dělají až jen velmi výrazné říčné nerovnosti. Přes toto pohodlné nastavení nestrádá na skvělé ovladatelnosti a nutné dávky jistoty. Celkově tak konstatuji, že Mégane opět nezklamal a připravil pro řidiče zajímavý mix jízdních vlastností.
Mégane Grandtour 1,5 dCi má jezdit za 3,5 litru, tahle hodnota je však z říše snů a nám se stěží při skutečně defenzivní jízdě a zapojení všech sil a soustředění, podařilo dosáhnout spotřeby 4,5 a to se jednalo o konstantní 100 na dálnici, pak kratší úsek mimo město a další část ve městě. Při normálním ježdění počítejte se spotřebou 5-5,5 litru na 100 km. Je ale pravda, že testovaný kus byl obut na zimních pneumatikách s průměrem 17“ a šířkou 205 mm.
Resumé – zajímavý mix za velmi lákavou cenu
Mégane Grandtour jistě není to nejlepší co ve třídě seženete. On si na to ani nehraje. Nabízí především zajímavý poměr ceny a výkonu. Přitom zvládá to nejdůležitější téměř bravurně. Dostanete rodinný kombík s jistými jízdními vlastnostmi, poměrně úsporným a schopným motorem, zajímavý design a docela velkou dávku praktičnosti. Oproti třeba Hyundaii i30 SW má v těchto aspektech návrh, bude ale strádat v odhlučnění, zpracování interiéru a kvalitě ergonomie. Pokud ještě váháte, podívejte se na cenu. Základ je 294 900,- za nejlevnější naftový motor dáte 354 900,-, tak co říkáte? To není špatné.
Celkové hodnocení: 86 %
Základní cena: 294 900,- Kč
Cena testované verze: 511 800,- Kč
Klady:
-nadčasový design
-dobrý mix jízdních vlastností
-poměr cena / výbava
Zápory:
-zastaralý interiér
-odhlučnění
Motorizace:
Vznětový přeplňovaný čtyřválec
objem: 1461 cm3
nejvyšší výkon: 81 kW při 4000 ot/min
největší točivý moment: 260 Nm při 1750 ot/min
palivo: nafta
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.