Ve světě manažerských vozů se to hemží sterilními Passaty nebo všudy přítomnými Superby. To však neznamená, že nemůžete mít auto obdobných kvalit s charismatem a stylem, který vám sedne jako oblek na míru. Teď mám namysli nový Peugeot 508, který prošel faceliftem a je horkým kandidátem na pozici manažerského vozu.
V redakci jsme týden testovali 508 ve verzi kombi, neboli SW s dvoulitrovým dieselem s výkonem 110 kW tedy 150 koní a s šestistupňovou přímo řazenou manuální převodovkou. Tento sympatický kombík se staví proti takovým velikánům jako je již zmíněný Volkswagen Passat, domácí Škoda Super, nebo mediálně protlačovaná Hyundai i40. V čem tyto konkurenty 508 předčí a v čem naopak na své soky nestíhá se dočtete v následujících řádcích.
Design – světla jako její identita
Čisté, ladné a noblesní křivky, v tom skví recept na okouzlující cestovní limuzínu potažmo kombík. Všude kolem sebe vyzařuje eleganci v té nejčistší podobě, přitom nepřichází o výrazný charakter. Ten ostatně tvoří především příď, do které je zakomponován znak lva, který je po faceliftu ještě dominantnější.
Kompletně přepracovaná příď působí dynamickým dojmem, který podtrhují přední světlomety s FullLED technologií. Jsou to právě světlomety, které jsou klíčovým prvkem, tvořícím základ její identity. A věřte nebo ne, právě světlomety strhávají na automobil největší pozornost. Během testování jsem si všiml, že po autě pokukovali řidiči ve vozech Audi, Mercedes nebo BMW, což mě velmi mile překvapilo.
Interiér a výbava – ve znamení komfortu
Peugeot se velmi snažil vnést do interiéru faceliftované 508 svěží vítr a především smysl pro detail a značnou dávku exkluzivity. Musím hned na začátku poznamenat, že se mu to částečně povedlo. Interiér působí hodnotným až luxusním dojmem. Tedy, pokud pomineme řadící páku a volant. Ten má rozměrná ramena a trochu menší tloušťku věnce, než bych si představoval. I když na něm je přehršel tlačítek, tak vám při jízdě nevadí a velmi příjemně se ovládají. Možná je škoda, že máte tlačítko na volantu k přepínání palubního počítače, který lze ovládat i páčkou pod volantem, proč jsou k dispozici dvě možnosti, mi je záhadou. Řadící páka se o něco lépe drží, než jak vypadá, alespoň není z kovu, takže v létě se nespálíte.
Toť ke kritice interiéru, nyní je čas pochválit sedadla, která jsou téměř perfektní. Příjemně tvarovaná, tak akorát tvrdá, a hlavně nabízí velmi širokou možnost nastavení, tudíž není vůbec žádný problém naleznout ideální pozici za volantem. A i po velmi dlouhé jízdě vystupujete uvolnění a v příjemné náladě a to hlavně díky sedadlům, která byla v kombinaci látka kůže. Místa je v kabině skutečně mnoho, v podélném směru a nad hlavou nebude mít potíže nikdo. Trochu rozměrnější středový tunel by někoho mohl krapet utiskovat, ale nebude to nic strašného. Cestující vzadu mají dostatek prostoru na nohy, ramena i hlavu a to v plném obsazení auta. Celý interiér prosvětluje prosklená střecha, která má plochu, jen pro zajímavost, 1,6 m2.
Pro ještě vyšší komfort jízdy je pro vás připraven Head-up displej, který promítá před řidiče údaje o aktuální rychlosti, nastaveném tempomatu a také data z navigace, tedy grafické znázornění, kde máte odbočit a za kolik metrů. Ostatně tato informace se může promítat i na palubním počítači, který má velmi nevzhlednou a zastaralou grafiku, Head-up displej je v tomto ohledu na zcela jiné úrovni.
Samozřejmě nechybí 7“ displej, kde naleznete vše od navigace, rádia, přehrávání multimédií, nastavení vozu až přes připojení k internetu a telefonu.
Testovaný vůz byl vybaven také elektronickým detekčním systémem, který nabízí startováním tlačítkem a samozřejmě komfortním odemykáním vozu přes kliku. Zamknete jednoduše přiložením prstu nebo dlaně na kliku. Auto se odemkne ve chvíli, kdy ruku prostrčíte klikou a než za ní zatáhnete auto je již odemknuté (samozřejmě za předpokladu, že máte u sebe v kapse, kabelce, tašce, klíč). Automobil startujete tlačítkem, které je nalevo od volantu (stejně jako u Porsche, kam tedy nejčastěji strkáte klíček).
Pro milovníky zavazadlových prostorů a všechny prakticky založené řidiče můžeme 508 SW s klidným srdcem doporučit. Francouzský kombík nabízí 550 litrů základního objemu a po sklopení zadních sedadel, vznikne prostor o objemu 1598 litrů. Víko zavazadlového prostoru je ovládané elektricky, což velmi usnadní nakládání a následné vykládání zavazadel, či další věcí, které v kufru vozíte.
Jízda – nejen dálniční koráb
Ač motor o objemu 2,0 litru a výkonu ne příliš oslnivých 150 koní. I tak je s ním 508 nečekaně živá a pružná. Motor má plynulý zátah od velmi nízkých otáček a vydrží až téměř do 4,5 tisíc otáček za minutu. Zdravá síla i chuť po otáčkách spolu s velmi kultivovaným chodem a tichým projevem je velmi dobou kombinací nejen na dálniční přesuny, ale také na mimoměstský povoz a předjíždění na okreskách, kde sice budete muset trochu myslet dopředu, pokud budete chtít přejíždět, ale udržíte krok s drtivou většinou ostatních řidičů.
Podvozek je konejšivě pohodlný a perfektně filtruje nerovnosti a další nástrahy našich silnic. Na druhou stranu poskytuje nutnou dávku opory a nepůsobí laxním dojmem. Potěšil také svou nízkou hlučností a až na hluk od podběhů nevíte téměř nic o menších nerovnostech, prostě je necítíte ani neslyšíte.
Šestistupňový manuál je sice poměrně dobře odstupňovaný, ale chod řadící páky v kulise řazení je trochu gumovější a postrádá „německou přesnost a preciznost“. Ovšem odezva na plynový pedál je na svou kategorii, prvotřídní, stejně tak dávkovatelnost a výdrž brzd.
Spotřeba se držela pod 6 litry na 100 km. Přitom jsme během týdne prokombinovali velmi rychlé dálniční přesuny i svižné tempo na okresních silnicích a samozřejmě i cestování skrze Prahu, tedy četné popojíždění v kolonách. Při troše snahy bychom se bez problémů dostali na průměr kolem 5,6 litru na sto kilometrů a klidně i o pár deci níž.
Resumé – charakter jako zbraň proti sterilní dokonalosti
Nová 508 SW není dokonalá. Má své neduhy, nevzhledný volant a řadící páka. Pár nedotažených detailů v interiéru a nebo gumový chod řadící páky v kulise řazení. Na druhou stranu nabízí osobité charizma, francouzský šarm, prostorný interiér a úsporný dvoulitr. Je tedy namístě popřemýšlet při výběru manažerského kombi, i o nové 508 SW, svezte se, určitě stojí zato.
Celkové hodnocení: 89 %
Základní cena: 626 000,- KčCena testované verze: 872 000,- Kč
Klady:
-charizmatický vzhled
-perfektní FullLED světlomety
-přesvědčivé jízdní vlastnosti
-úsporný motor
Zápory:
-gumový chod řadící páky
-drobné přešlapy v interiéru
Motorizace:
Vznětový přeplňovaný čtyřválec
objem: 1998 cm3
nejvyšší výkon: 110 kW při 3750 ot/min
největší točivý moment: 340 Nm při 2000 ot/min
palivo: nafta
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.