Škoda Octavia třetí generace je již zaběhlým modelem a našimi testy prošlo už několik jejích verzí. Naše pozornost ale vždy směřovala téměř k vrcholovým variantám typu Octavia RS, a tak jsme se rozhodli, že sáhneme po něčem umírněnějším. Chopili jsme se tak jedinečné šance a využili možnost otestovat nejúspornější provedení s označením GreenLine.
Design
Pokud se podíváte na design tentokrát testované Oktávky, nemáte téměř šanci poznat, že před vámi stojí něco, co slibuje tu nejnižší spotřebu a nejnižší jízdní náklady z celé modelové řady Octavia. Při prvním kontaktu jsem provedení GreenLine poznal snad jen podle nápisu na mřížce chladiče a na víku kufru. Při bližším zkoumaní se pak mým očím povedlo rozeznat více zaslepenou mřížku a spodní část pod motorem je kompletně zakrytována. Změn není moc, ale i jednoduché detaily rozhodují o každém mililitru uspořeného paliva.
Tak či tak, stále se jedná o pohledný rodinný či manažerský vůz, kterému neškodí ani bílý lak karoserie Candy White. Ten z obyčejné Octavie dělal na dálku pozornost poutající vůz a mně osobně se tento barevný odstín velmi líbí. V rámci úspory paliva je auto vybaveno i trochu nevzhlednými litými koly, které v konkrétním případě byly osazeny pneumatikami Michelin Energy Saver.
Interiér
Kabina vozu je navržena opět tak, že vše zde krásně vypadá, sedí a příjemná atmosféra zde opravdu nechybí. Všechna látková sedadla navíc disponovala třístupňovým elektrickým výhřevem, což se hodí hlavně po ránu, když nasedáte do naprosto vychladlého automobilu. Přední látkové sedačky však pro mou postavu neměly dostatečně pevné boční vedení a při průjezdu prudších zatáček jsem v sedadle řidiče mírně řečeno poletoval, což není tak úplně dobře.
Na středovému panelu znovu nechyběla osmipalcová dotyková obrazovka multimediálního systému s navigací Columbus, se kterým je díky přesnému ovládání radost spolupracovat. Okolo řadící páky s koženou hlavicí a logem GreenLine se nacházely příjemně vypadající stříbrné plastové dekory a před ní i tzv. Phonebox. Tato "schránka" je nejvíce vhodná na odložení vašeho mobilního telefonu, protože celý prostor uvnitř je potažen gumou, ale osobně jsem do ní uložil i drobné mince a svůj MP3 přehrávač.
Pokaždé když hovořím o modelu Octavia, vždy se zmíním i o velké prostornosti na všech sedadlech a dokonalé atmosféře na palubě. Opakovat se tak asi nemá již smysl a i zde platí moje dříve psaná slova, že prostoru vůz nabízí dostatek, osoby do výšky 190 cm se usadí na přední sedadla pohodlně a ani v případě cesty vzadu se jejich hlava či kolena nedočkají žádného šrámu. Dalším poznávacím znamením, že máte tu čest s úspornou Octavii GreenLine je to, že v kufru nenajdete rezervní kolo. To nedostanete ani za příplatek, protože rezerva je zbytečná zátěž navíc a ta se zde nepřipouští.
Motorizace a jízdní dojmy
Tím nejpodstatnějším z celého testu je motor, konkrétně se jedná o naftový čtyřválec o objemu 1.6 litru TDI, jenž má oproti obyčejné Octavii zvýšený výkon na 110 koní. I točivý moment o hodnotě 250 Nm není zrovna špatný a na to, že jsem pod rukama měl palivového spořílka, jsem se chvílemi nestačil divit, jak živý vůz dokáže být. S motorizací je spojena na dlouho poskládaná šestistupňová manuální převodovka a díky tomu výrobce slibuje kombinovanou spotřebu 3,3 litrů na 100 km.
Taková hodnota mi při čtení informací o vozidle doslova vyrazila dech a tak sem se rozhodl, že testovací týden opravdu pojmu jako drsnou zkoušku a vydal sem s vozem na náročné dlouhé cesty. Plná nádrž, spolujezdec, menší zavazadlo a z Prahy hurá směr Kopřivnice a dále na Ostravu. Při plném natankování vůz ukazoval dojezd přesně 980 Km, ten se ovšem ještě po ujetí asi 50 km stále neměnil, asi i vlivem toho, že Octavia GreenLine disponuje čtyřmi jízdními režimy (Eko, Normal, Sport, Individual) a já samozřejmě využíval ten nejekologičtější s názvem Eko.
Po proploužení se pražským městským okruhem jsem si na dálnici nastavil tempomat na přesně 120 km/h, motor se dostal na přibližně 1950 ot/min a mne čekal několika hodinový výlet, který měl prověřit, zda se nádrž o objemu 50 litrů nevyprázdní dřív, než vůbec dojedu do Moravskoslezského kraje. Po dobu cesty jsem se snažil zbytečně moc nepředjíždět, nebrzdit a využíval sem naplno setrvačnost vozu při jízdě z klesajícíh úseků dálnice D1.
Abych vás ale nenudil svým popisem trasy, shrnutí z testovacího období zní tak, že během 3 dnů jsem s vozem najel přesně 1992 kilometrů, přičemž na takové kvantum km mi vystačili přesně 2 plné nádrže. Octavia 1.6 TDI GreenLine tak sice neobhájila výrobcem udávanou spotřebu 3,3 litru na 100 km, ovšem mnou dosažená průměrná hodnota 4,6 litru není vůbec špatná! S vozem jsem ale popravdě krom dlouhých dálničních úseků čas od času „řezal“ i nějakou tu okresku a stranou nezůstaly ani časté ranní městské zácpy v Praze a nebo zdlouhavé popojíždění v kolonách v centru Ostravy. I tak jsem se nedostal průměrně přes hranici 5 litrů, a za to Škodovce uděluji velkou pochvalu.
Octavia III 1.6 TDI GreenLine je také stále dosti pohodlná a komfortní, i když je nutné zmínit, že na „ekologických kolech“ se hlavně na drsnějším povrchu do interiéru dostával nepříjemný hluk a dunění, které po delším čase začalo být dosti otravné. Na sportovní jízdu si verzi GreenLine raději neberte, auto se dokáže na limitu pěkně rozhoupat a pak má elektronická stabilizace poměrně dost práce. Tady jde hlavně o dálniční přepravník, jenž vás za levno dopraví klidně i na druhý konec republiky a jeho 110 koní z vás zároveň neudělá brzdu provozu.
Resumé
Model Octavia GreenLine mi za dobu testu vyčaroval na rtech dokonalý úsměv hlavně tím, jak dokázal do jisté míry dodržet svoje sliby ohledně úspornosti. Ta přitom není vykoupena žádným větším omezením komfortu, snad krom dunivých plášťů. Po všech ostatních stránkách se jedná o naprosto běžnou Octavii, o jejímž zaměření vás budou informovat snad jen loga "GreenLine" a lehce změněná maska chladiče. Za mně jednoznačně palec nahoru.
Celkové hodnocení: 92 %
Základní cena testované verze: 498 900 Kč Cena testované verze vč. příplatků: 554 900 Kč KLADY - živý a přitom úsporný motor - pohodlí a komfort na palubě - stále příjemný vzhled exteriéru - dobře odladěná převodovka ZÁPORY - vibrace při nastartování za pomoci systému Start & Stop Motorizace vznětový čtyřválec s turbodmychadlem objem: 1 589 ccm3 nejvyšší výkon: 110 koní při 3250 ot/min největší točivý moment: 250 Nm při 1500 – 3000 ot/min palivo: nafta Výkon maximální nejvyšší rychlost: 204 km/h zrychlení 0-100 km/h: 10,7 s spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 3,9 l / 3,1 l / 3,3 l objem palivové nádrže: 50 litrůBMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.