Toyota Yaris není vůbec nudné auto. Je to dobrý malý hatchback, který si vedle Fabie, i20 nebo Pola rozhodně zaslouží vaší pozornost. Na jeho přednosti a nedostatky jsme se zaměřili v týdenním testu a vybrali jsme k tomu benzinovou 1,33 s neobvyklou automatickou převodovkou, kterou možná ještě neznáte.
Již patnáct let na trhu, tři generace a skoro čtvrtinový podíl z celkových prodejů Toyoty v Evropě, tak můžeme charakterizovat Toyotu Yaris. Její třetí generace má polovinu životního cyklu za sebou a tudíž přišel očekávaný facelift, který pozměnil design, techniku a přidal i hybridní pohon. O ten však dnes nepůjde. My se zaměřili na trochu lidovější verzi s benzinovým motorem a automatem CTV, tedy ideální kombinací do města.
Design – atraktivní nadčasovost
Před třemi lety Yaris zazářil svým výrazným designem, který dotáhli designéři k dokonalosti. I u Yarise se naplno projevili designové styly Under Priority a Keen Look a snad nejvýraznější dopad mají na přední masku, v které je zakomponováno písmeno X a autu dává nezaměnitelné charizma. Mimochodem, tento prvek můžeme znát i z nového Ayga.
Yaris ještě nikdy nepůsobil tak atraktivně, jako nyní. Elegantní a přitom skutečně důmyslné křivky tvoří nadčasový celek, který dle mého názoru, zůstane pohledný ještě hodně dlouho. Vděčí tomu také zajímavé a vkusné kombinaci laku karoserie s černými a chromovanými detaily.
Interiér – lepší než si myslíte
Interiéry od Japonských výrobců často pokulhávají za těmi Německými. U Yarisu jsem čekal stejný výsledek, o to více jsem byl překvapen, když jsem si do vozu sedl. Velmi příjemně tvarovaná sedadla s pohodlnou výplní s ideální tuhostí a vynikající tříramenný volant, který byl v kombinaci kůže/preferovaná kůže s kontrastním prošitím. Ideální pozici za volantem jsem sice hledal trochu déle a musel jsem udělat trochu kompromis, ale na druhou stranu se mi sedělo skutečně pohodlně.
Přístrojová deska má velmi zajímavý design a je tvořena z měkčených, ale i tvrdých plastů, které však mají hezkou povrchovou úpravu a hlavně nepovrzávají. V interiéru je několik odkládacích přihrádek, které jsou logicky rozmístěné a zvláště nalevo od volantu v horním rohu přístrojové desky, je skvělá přihrádka pro váš telefon nebo peněženku. Ostatně, telefon jednoduše spárujete s infotainmentem. Opětovné párování při nastartování trvá bohužel trochu déle a hlavně během toho nemůžete využívat multimediální systém.
Ten je umístěn poměrně vysoko a tak řidič nemusí ztrácet kontakt s vozovkou na příliš dlouhou dobu, navíc je hlasové navigování na vysoké úrovni a telefon s rádiem lze ovládat přes tlačítka na volantu. Abych stále nechválil, zmíním i nedostatky. Právě tlačítka na volantu mají až moc velké rozměry. Kritiku si zaslouží i loketní opěrka, která je umístěná na boku sedadla řidiče, je poměrně úzká ale hlavně nelze nastavit její sklon, takže s loketní opěrkou se nedostanete k řadící páce. U tohoto modelu to ani moc nevadilo, automat můžete ovládat i pádly a při řazení zpátečky propletete ruku pod opěrkou.
Jízda – sametově jemný
Začneme trochou teorie. Testovaný Yaris byl vybaven automatickou převodovkou CVT, ta je tvořena dvojicí řemenic, které mají kuželovitý tvar. Mezi nimi je kovový pás, který přenáší výkon z jednoho kužele na druhý. Jeden kužel je spojen s motorem, druhý s hnacími koly. Vzájemným oddalováním a přibližováním kuželů se mění převodový poměr. Ten se mění nikoliv skoky (i když převodovka má sedm fiktivních převodů), ale plynule bez jakéhokoliv skoku, lze to přirovnat k tomu, když necháte prokluzovat spojku.
Automat pracoval skvěle, měl sice trochu pomalejší reakce, ale nebylo to nic tragického. Plynulé měnění převodů je jen o zvyku a zprvu vám to přijde trochu divné, po chvíli si zvyknete.
Převodovka spolupracovala s benzinovým čtyřválcem s objemem 1329 kubických centimetrů. Poskytuje výkon 73 kW a 125 N.m. točivého momentu. S vozem hýbe statečně, však nemá příliš práce, Yaris váží 1,1 tuny. Pružný a kultivovaný chod společně s příjemným nástupem výkonu ve vyšších otáčkách se stává zdrojem živelné síly. Ve městě, mimo něj i na dálnici si na nedostatek výkonu stěžovat nemůžete, respektive konkurence je na tom podobně, někdy spíše hůře.
Hravý charakter vozu definuje hlavně podvozek. Ten je perfektně odladěný, předvídatelné a dokonce hravé nastavení plní svou úlohu perfektně. Trochu měkčí nastavení není vůbec na škodu a ve městě odfiltruje všechny nerovnosti s nevídanou grácií. Přitom potěší i dobrým odhlučněním, vyjma podběhů.
Brzdový pedál byl trochu menší, zato se s ním pracovalo dobře a hlavně se brzdy dávkovaly přesně a měly pozvolný nástup a nevadly ani v ostrých serpentýnách. Zato řízení bylo až moc přeposilované a informace posílalo poštou, nikoliv přes volant, takže žádná změna a stejně jako u konkurence.
Každého jistě zajímá spotřeba. Ta se pohybovala v rozmezí 5,5 až 7 litru na 100 km. Konkrétní příklady uvedu tři. Čistě městský provoz znamenal hodnotu kolem 7 litrů, mimo město s ustálenou 90 byl ve znamení 5,5 litru a kombinace, město, mimo město a dálnice, vykouzlilo hodnotu 6,6 litru na 100 km. Pevně věřím, že s manuální převodovkou a lehkou nohou, by se dalo jezdit za spotřebu, která bude začínat 5 (to už jsme u spotřeby udávané výrobcem).
Závěr – Fabie a Polo není středem vesmíru
Yaris se nebojí vyrazit do jakéhokoliv prostředí. Neudělá ostudu mladému páru, ani jako druhé auto do rodiny a nebo na důchod. Svým nadčasovým designem zaujme okolí. Jistými jízdními vlastnostmi řidiče a pohodlným a prostorným interiérem posádku. Chyby v podobě trochu vyšší spotřeby, tupého řízení, loketní opěrky nebo další drobnosti, mu po jednom svezení rádi odpustíte, pokud ne, koukněte se k ostatním automobilkám, ale Toyotu jistě navštivte a Yaris si prohlédněte, stojí za vaší pozornost.
Celkové hodnocení: 85 %
Klady:
-nadčasový design
-dobře zpracovaný interiér
-jízdní vlastnosti
-odkládací prostory
Zápory:
-absence trojbliku
-loketní opěrka
-tupé a přeposilované řízení
Motorizace:
zážehový čtyřválec
objem: 1329 cm3
nejvyšší výkon: 73 kW při 6000 ot/min
největší točivý moment: 125 Nm při 4000 ot/min
palivo: benzín
Výkon:
nejvyšší maximální rychlost: 175 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,7 sekundy
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 6.8 / 4,6 / 5,4
Rozměry:
objem zavazadlového prostoru: 286 litrů
hmotnost: 1025 kg
objem palivové nádrže: 42 litrů
rozměr pneumatik: 195/50 R16
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.