Toyota Yaris není vůbec nudné auto. Je to dobrý malý hatchback, který si vedle Fabie, i20 nebo Pola rozhodně zaslouží vaší pozornost. Na jeho přednosti a nedostatky jsme se zaměřili v týdenním testu a vybrali jsme k tomu benzinovou 1,33 s neobvyklou automatickou převodovkou, kterou možná ještě neznáte.
Již patnáct let na trhu, tři generace a skoro čtvrtinový podíl z celkových prodejů Toyoty v Evropě, tak můžeme charakterizovat Toyotu Yaris. Její třetí generace má polovinu životního cyklu za sebou a tudíž přišel očekávaný facelift, který pozměnil design, techniku a přidal i hybridní pohon. O ten však dnes nepůjde. My se zaměřili na trochu lidovější verzi s benzinovým motorem a automatem CTV, tedy ideální kombinací do města.
Design – atraktivní nadčasovost
Před třemi lety Yaris zazářil svým výrazným designem, který dotáhli designéři k dokonalosti. I u Yarise se naplno projevili designové styly Under Priority a Keen Look a snad nejvýraznější dopad mají na přední masku, v které je zakomponováno písmeno X a autu dává nezaměnitelné charizma. Mimochodem, tento prvek můžeme znát i z nového Ayga.
Yaris ještě nikdy nepůsobil tak atraktivně, jako nyní. Elegantní a přitom skutečně důmyslné křivky tvoří nadčasový celek, který dle mého názoru, zůstane pohledný ještě hodně dlouho. Vděčí tomu také zajímavé a vkusné kombinaci laku karoserie s černými a chromovanými detaily.
Interiér – lepší než si myslíte
Interiéry od Japonských výrobců často pokulhávají za těmi Německými. U Yarisu jsem čekal stejný výsledek, o to více jsem byl překvapen, když jsem si do vozu sedl. Velmi příjemně tvarovaná sedadla s pohodlnou výplní s ideální tuhostí a vynikající tříramenný volant, který byl v kombinaci kůže/preferovaná kůže s kontrastním prošitím. Ideální pozici za volantem jsem sice hledal trochu déle a musel jsem udělat trochu kompromis, ale na druhou stranu se mi sedělo skutečně pohodlně.
Přístrojová deska má velmi zajímavý design a je tvořena z měkčených, ale i tvrdých plastů, které však mají hezkou povrchovou úpravu a hlavně nepovrzávají. V interiéru je několik odkládacích přihrádek, které jsou logicky rozmístěné a zvláště nalevo od volantu v horním rohu přístrojové desky, je skvělá přihrádka pro váš telefon nebo peněženku. Ostatně, telefon jednoduše spárujete s infotainmentem. Opětovné párování při nastartování trvá bohužel trochu déle a hlavně během toho nemůžete využívat multimediální systém.
Ten je umístěn poměrně vysoko a tak řidič nemusí ztrácet kontakt s vozovkou na příliš dlouhou dobu, navíc je hlasové navigování na vysoké úrovni a telefon s rádiem lze ovládat přes tlačítka na volantu. Abych stále nechválil, zmíním i nedostatky. Právě tlačítka na volantu mají až moc velké rozměry. Kritiku si zaslouží i loketní opěrka, která je umístěná na boku sedadla řidiče, je poměrně úzká ale hlavně nelze nastavit její sklon, takže s loketní opěrkou se nedostanete k řadící páce. U tohoto modelu to ani moc nevadilo, automat můžete ovládat i pádly a při řazení zpátečky propletete ruku pod opěrkou.
Jízda – sametově jemný
Začneme trochou teorie. Testovaný Yaris byl vybaven automatickou převodovkou CVT, ta je tvořena dvojicí řemenic, které mají kuželovitý tvar. Mezi nimi je kovový pás, který přenáší výkon z jednoho kužele na druhý. Jeden kužel je spojen s motorem, druhý s hnacími koly. Vzájemným oddalováním a přibližováním kuželů se mění převodový poměr. Ten se mění nikoliv skoky (i když převodovka má sedm fiktivních převodů), ale plynule bez jakéhokoliv skoku, lze to přirovnat k tomu, když necháte prokluzovat spojku.
Automat pracoval skvěle, měl sice trochu pomalejší reakce, ale nebylo to nic tragického. Plynulé měnění převodů je jen o zvyku a zprvu vám to přijde trochu divné, po chvíli si zvyknete.
Převodovka spolupracovala s benzinovým čtyřválcem s objemem 1329 kubických centimetrů. Poskytuje výkon 73 kW a 125 N.m. točivého momentu. S vozem hýbe statečně, však nemá příliš práce, Yaris váží 1,1 tuny. Pružný a kultivovaný chod společně s příjemným nástupem výkonu ve vyšších otáčkách se stává zdrojem živelné síly. Ve městě, mimo něj i na dálnici si na nedostatek výkonu stěžovat nemůžete, respektive konkurence je na tom podobně, někdy spíše hůře.
Hravý charakter vozu definuje hlavně podvozek. Ten je perfektně odladěný, předvídatelné a dokonce hravé nastavení plní svou úlohu perfektně. Trochu měkčí nastavení není vůbec na škodu a ve městě odfiltruje všechny nerovnosti s nevídanou grácií. Přitom potěší i dobrým odhlučněním, vyjma podběhů.
Brzdový pedál byl trochu menší, zato se s ním pracovalo dobře a hlavně se brzdy dávkovaly přesně a měly pozvolný nástup a nevadly ani v ostrých serpentýnách. Zato řízení bylo až moc přeposilované a informace posílalo poštou, nikoliv přes volant, takže žádná změna a stejně jako u konkurence.
Každého jistě zajímá spotřeba. Ta se pohybovala v rozmezí 5,5 až 7 litru na 100 km. Konkrétní příklady uvedu tři. Čistě městský provoz znamenal hodnotu kolem 7 litrů, mimo město s ustálenou 90 byl ve znamení 5,5 litru a kombinace, město, mimo město a dálnice, vykouzlilo hodnotu 6,6 litru na 100 km. Pevně věřím, že s manuální převodovkou a lehkou nohou, by se dalo jezdit za spotřebu, která bude začínat 5 (to už jsme u spotřeby udávané výrobcem).
Závěr – Fabie a Polo není středem vesmíru
Yaris se nebojí vyrazit do jakéhokoliv prostředí. Neudělá ostudu mladému páru, ani jako druhé auto do rodiny a nebo na důchod. Svým nadčasovým designem zaujme okolí. Jistými jízdními vlastnostmi řidiče a pohodlným a prostorným interiérem posádku. Chyby v podobě trochu vyšší spotřeby, tupého řízení, loketní opěrky nebo další drobnosti, mu po jednom svezení rádi odpustíte, pokud ne, koukněte se k ostatním automobilkám, ale Toyotu jistě navštivte a Yaris si prohlédněte, stojí za vaší pozornost.
Celkové hodnocení: 85 %
Klady:
-nadčasový design
-dobře zpracovaný interiér
-jízdní vlastnosti
-odkládací prostory
Zápory:
-absence trojbliku
-loketní opěrka
-tupé a přeposilované řízení
Motorizace:
zážehový čtyřválec
objem: 1329 cm3
nejvyšší výkon: 73 kW při 6000 ot/min
největší točivý moment: 125 Nm při 4000 ot/min
palivo: benzín
Výkon:
nejvyšší maximální rychlost: 175 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,7 sekundy
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 6.8 / 4,6 / 5,4
Rozměry:
objem zavazadlového prostoru: 286 litrů
hmotnost: 1025 kg
objem palivové nádrže: 42 litrů
rozměr pneumatik: 195/50 R16
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.