Toyota Yaris není vůbec nudné auto. Je to dobrý malý hatchback, který si vedle Fabie, i20 nebo Pola rozhodně zaslouží vaší pozornost. Na jeho přednosti a nedostatky jsme se zaměřili v týdenním testu a vybrali jsme k tomu benzinovou 1,33 s neobvyklou automatickou převodovkou, kterou možná ještě neznáte.
Již patnáct let na trhu, tři generace a skoro čtvrtinový podíl z celkových prodejů Toyoty v Evropě, tak můžeme charakterizovat Toyotu Yaris. Její třetí generace má polovinu životního cyklu za sebou a tudíž přišel očekávaný facelift, který pozměnil design, techniku a přidal i hybridní pohon. O ten však dnes nepůjde. My se zaměřili na trochu lidovější verzi s benzinovým motorem a automatem CTV, tedy ideální kombinací do města.
Design – atraktivní nadčasovost
Před třemi lety Yaris zazářil svým výrazným designem, který dotáhli designéři k dokonalosti. I u Yarise se naplno projevili designové styly Under Priority a Keen Look a snad nejvýraznější dopad mají na přední masku, v které je zakomponováno písmeno X a autu dává nezaměnitelné charizma. Mimochodem, tento prvek můžeme znát i z nového Ayga.
Yaris ještě nikdy nepůsobil tak atraktivně, jako nyní. Elegantní a přitom skutečně důmyslné křivky tvoří nadčasový celek, který dle mého názoru, zůstane pohledný ještě hodně dlouho. Vděčí tomu také zajímavé a vkusné kombinaci laku karoserie s černými a chromovanými detaily.
Interiér – lepší než si myslíte
Interiéry od Japonských výrobců často pokulhávají za těmi Německými. U Yarisu jsem čekal stejný výsledek, o to více jsem byl překvapen, když jsem si do vozu sedl. Velmi příjemně tvarovaná sedadla s pohodlnou výplní s ideální tuhostí a vynikající tříramenný volant, který byl v kombinaci kůže/preferovaná kůže s kontrastním prošitím. Ideální pozici za volantem jsem sice hledal trochu déle a musel jsem udělat trochu kompromis, ale na druhou stranu se mi sedělo skutečně pohodlně.
Přístrojová deska má velmi zajímavý design a je tvořena z měkčených, ale i tvrdých plastů, které však mají hezkou povrchovou úpravu a hlavně nepovrzávají. V interiéru je několik odkládacích přihrádek, které jsou logicky rozmístěné a zvláště nalevo od volantu v horním rohu přístrojové desky, je skvělá přihrádka pro váš telefon nebo peněženku. Ostatně, telefon jednoduše spárujete s infotainmentem. Opětovné párování při nastartování trvá bohužel trochu déle a hlavně během toho nemůžete využívat multimediální systém.
Ten je umístěn poměrně vysoko a tak řidič nemusí ztrácet kontakt s vozovkou na příliš dlouhou dobu, navíc je hlasové navigování na vysoké úrovni a telefon s rádiem lze ovládat přes tlačítka na volantu. Abych stále nechválil, zmíním i nedostatky. Právě tlačítka na volantu mají až moc velké rozměry. Kritiku si zaslouží i loketní opěrka, která je umístěná na boku sedadla řidiče, je poměrně úzká ale hlavně nelze nastavit její sklon, takže s loketní opěrkou se nedostanete k řadící páce. U tohoto modelu to ani moc nevadilo, automat můžete ovládat i pádly a při řazení zpátečky propletete ruku pod opěrkou.
Jízda – sametově jemný
Začneme trochou teorie. Testovaný Yaris byl vybaven automatickou převodovkou CVT, ta je tvořena dvojicí řemenic, které mají kuželovitý tvar. Mezi nimi je kovový pás, který přenáší výkon z jednoho kužele na druhý. Jeden kužel je spojen s motorem, druhý s hnacími koly. Vzájemným oddalováním a přibližováním kuželů se mění převodový poměr. Ten se mění nikoliv skoky (i když převodovka má sedm fiktivních převodů), ale plynule bez jakéhokoliv skoku, lze to přirovnat k tomu, když necháte prokluzovat spojku.
Automat pracoval skvěle, měl sice trochu pomalejší reakce, ale nebylo to nic tragického. Plynulé měnění převodů je jen o zvyku a zprvu vám to přijde trochu divné, po chvíli si zvyknete.
Převodovka spolupracovala s benzinovým čtyřválcem s objemem 1329 kubických centimetrů. Poskytuje výkon 73 kW a 125 N.m. točivého momentu. S vozem hýbe statečně, však nemá příliš práce, Yaris váží 1,1 tuny. Pružný a kultivovaný chod společně s příjemným nástupem výkonu ve vyšších otáčkách se stává zdrojem živelné síly. Ve městě, mimo něj i na dálnici si na nedostatek výkonu stěžovat nemůžete, respektive konkurence je na tom podobně, někdy spíše hůře.
Hravý charakter vozu definuje hlavně podvozek. Ten je perfektně odladěný, předvídatelné a dokonce hravé nastavení plní svou úlohu perfektně. Trochu měkčí nastavení není vůbec na škodu a ve městě odfiltruje všechny nerovnosti s nevídanou grácií. Přitom potěší i dobrým odhlučněním, vyjma podběhů.
Brzdový pedál byl trochu menší, zato se s ním pracovalo dobře a hlavně se brzdy dávkovaly přesně a měly pozvolný nástup a nevadly ani v ostrých serpentýnách. Zato řízení bylo až moc přeposilované a informace posílalo poštou, nikoliv přes volant, takže žádná změna a stejně jako u konkurence.
Každého jistě zajímá spotřeba. Ta se pohybovala v rozmezí 5,5 až 7 litru na 100 km. Konkrétní příklady uvedu tři. Čistě městský provoz znamenal hodnotu kolem 7 litrů, mimo město s ustálenou 90 byl ve znamení 5,5 litru a kombinace, město, mimo město a dálnice, vykouzlilo hodnotu 6,6 litru na 100 km. Pevně věřím, že s manuální převodovkou a lehkou nohou, by se dalo jezdit za spotřebu, která bude začínat 5 (to už jsme u spotřeby udávané výrobcem).
Závěr – Fabie a Polo není středem vesmíru
Yaris se nebojí vyrazit do jakéhokoliv prostředí. Neudělá ostudu mladému páru, ani jako druhé auto do rodiny a nebo na důchod. Svým nadčasovým designem zaujme okolí. Jistými jízdními vlastnostmi řidiče a pohodlným a prostorným interiérem posádku. Chyby v podobě trochu vyšší spotřeby, tupého řízení, loketní opěrky nebo další drobnosti, mu po jednom svezení rádi odpustíte, pokud ne, koukněte se k ostatním automobilkám, ale Toyotu jistě navštivte a Yaris si prohlédněte, stojí za vaší pozornost.
Celkové hodnocení: 85 %
Klady:
-nadčasový design
-dobře zpracovaný interiér
-jízdní vlastnosti
-odkládací prostory
Zápory:
-absence trojbliku
-loketní opěrka
-tupé a přeposilované řízení
Motorizace:
zážehový čtyřválec
objem: 1329 cm3
nejvyšší výkon: 73 kW při 6000 ot/min
největší točivý moment: 125 Nm při 4000 ot/min
palivo: benzín
Výkon:
nejvyšší maximální rychlost: 175 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,7 sekundy
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 6.8 / 4,6 / 5,4
Rozměry:
objem zavazadlového prostoru: 286 litrů
hmotnost: 1025 kg
objem palivové nádrže: 42 litrů
rozměr pneumatik: 195/50 R16
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.