Motor vpředu, náhon na zadní kola, poctivá V6 s pořádným objemem a ohromným výkonem. To už je slušný základ na pořádnou zábavu. Nezkazí jí podvozek nebo osmistupňový automat?
Genesis Coupé bylo jako naprosté zjevení vedle obyčejných modelů Hyundai jako je třeba i20, i30 a nebo ix20. Jakoby tam Genesis jen zabloudil a po cestě dostal „Háčko“ do znaku. Původně americký produkt zavítal na starý kontinent s jasným poselstvím, zlepšit renomé značky i v Evropě, bohužel se v Čechách moc dobře neuchytil a i proto vám dnes na konci testu nemůžeme sdělit cenu, už se totiž u nás, musím dodat bohužel, neprodává.
Design – elegantně emotivní
To jak Genesis vypadá je striktně podřízeno vkusu amerického zákazníka. I proto v nás může design trochu evokovat vzhled amerických sporťáků. Nízká linie střechy, dlouhá přední kapota a nebo výrazná kola.
Boční linie je tvořena dvojicí křivek, první začíná u předního blatníku a směřuje až ke konci bočního okna. Druhá začíná v polovině dveří, navazuje na kliku a pokračuje až k víku kufru. Obě dvě směřují směrem nahoru a vytvářejí dojem sportovnosti a odhodlanosti.
Ostatně celý vůz působí dynamickým dojmem a jasně dává najevo, svou dravou povahu. Však se podívejte na jeho přísný pohled, který umocňují masivní světlomety, nebo zadní část, které dominují výrazné svítilny a dvojice koncovek výfuku.
Interiér – nejslabší část vozu, ale až tak špatné to není
Jak precizně a moderně působí exteriér, tak uvnitř nás čeká drobné zklamání. Snad nejhorší dojem dělá volant, který mi trochu připomněl doby starých Hyundaií, třeba takového Getze. Pokud se však naučíte nevzhledný střed volantu přehlížet, budete ve směs spokojení.
Sedadlo řidiče je elektricky polohovatelné a v kombinaci s nastavením volantu ve dvou osách si tu správnou polohu najdete poměrně rychle. Pod volantem se nachází „pádla“ řazení, která jsou sice z plastu, ale působí poměrně bytelným dojmem.
Středové konzoli vévodí trojice budíků, které indikují teplotu oleje, točivý moment a procento sešlápnutí plynového pedálu. Možná trochu odvádějí pozornost, ale jsou vskutku efektní. Pod nimi je ovládání klimatizace a schránka s USB připojením a 12V zásuvkou. Kolem této schránky nalezneme tlačítka vyhřívání sedadel, odmlžování čelního okna, vyhřívání zadního a přepínání na vnitřní a vnější okruh ventilace. Na samotném vrcholu přístrojové desky je menší, modře podsvícený displej, který v noci výrazně oslňuje, tak vám nezbyde nic jiného, než jej vypnout.
Samotná sedadla nabízí velmi příjemné sezení s dostatečným bočním vedením v oblasti stehen a boků. Sklápění a odsouvání sedadla je řešeno páčkou na zadní straně, takže cestující na zadních sedadlech mají komfortnější vystupování. Ostatně na zadních sedadlech je místa velmi málo. A to především nad hlavou. I s postavou 175 cm se nevejdete, takže cestování na zadních sedadlech je vskutku nouzové.
Zavazadlový prostor je velmi hluboký a mělký, na druhou stranu poskytuje prostor 330 litrů a zvládne odvést trojici kufrů a ještě zbude prostor pro další zavzazadla.
Jízda – fenomenální atmosféra
Nejlepší a nejúžasnější je motor. S objemem 3,8 litru, přímím vstřikováním benzínu GDI a samozřejmě šesti válci, tvoří perfektní celek, který se vám při každém sešlápnutí plynového pedálu odmění slastnou a nepopsatelně krásnou kombinací hromotného zvuku a gradujícího zátahu, který s rostoucími otáčkami sílí.
Ještě pár důležitých informací k srdci Genensisu. Jedná se o 3,8 V6 GDI agregát s výkonem 255 kW (348 koní) a ohromným točivým momentem 400 N.m. To je již slušný základ na zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 5,9 sekundy a maximální rychlost 260 km/h. To je vzhledem k hmotnosti bezmála 1,6 tuny, velmi úctyhodný výsledek.
Genesis těží z klasické koncepce, motor v předu, pohon zadních kol, téměř maximum. Chování vozu je dlouho neutrální, při velmi ostrém tempu začíná být přetáčivé. Nejedná se však o záludné ustřelování zádě, ale naprosto kontrolovatelné řízení smyku. Podvozek je v mezích komfortu tvrdý a poskytuje velkou dávku jistoty, kterou nerozhodí ani větší nerovnosti.
Motoru sekunduje automatická převodovka s celkem osmy rychlostmi. Řadí vcelku rychle, větší potíže jí dělá podřazení o více jak dva stupně, to si musíte chvíli počkat a nepomůže ani manuální režim. V tom elektronika sama přeřadí, jakmile se přiblížíte k červenému poli. Bohužel i v momentě, kdy se na jedničku protáčí kola a auto jede rychlostí 20-30 km/h, přitom za ideálních podmínek můžete mít jedničku zařazenou až do rychlosti téměř 50 km/h.
Ani dnes nevynecháme spotřebu. Při opravdu klidném tempu a ustálené jízdě mimo město a po dálnici, se nám podařilo dostat na spotřebu 10,6 litru na 100 km. Při trochu svižnější jízdě počítejte na stejném úseku se spotřebou o dva litry více. Městský provoz s občasným rychlejším opuštěním křižovatky znamená spotřebu nad 15 litrů na 100 km. A třeba taková 130 km/h rychlost na dálnici si vyžádá každých 100 ujetých kilometrů 12,5 litru. Náš celkový průměr po více než 1000 km byl 15,7 litrů na 100 km. Včetně dynamických zkoušek, testů a natáčení videí.
Závěr – nekončící radost, skončila
Ač se jedná o velmi vydařenou zadokolku s vynikajícím motorem, zajímavou výbavou a atraktivním vzhledem, už v nabídce tuzemského výrobce není. Nízký zájem donutil importéra Genesis Coupe vyřadit z nabídky. A to základ stál 950 tisíc a takto vybavený exemplář měl cenovku stále pod jeden milion korun. Doufejme tak, že se brzy objeví opět v nabídce, jednalo se o velmi zajímavou alternativu k Nissanu 370 Z.
Celkové hodnocení: 91 %
Klady:
-perfektní motor
-klasická koncepce
-arraktivní design
Zápory:
-starý design volantu
-málo místa nad hlavou
Motorizace:
zážehový šestiválec s uspořádáním válců V
objem: 3778 cm3
nejvyšší výkon: 255 kW při 6400 ot/min
největší točivý moment: 400 Nm při 5300 ot/min
palivo: benzín
Výkon:
nejvyšší maximální rychlost: 260 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,9 sekundy
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 15.1 / 7 / 10
Rozměry:
objem zavazadlového prostoru: 330 litrů
hmotnost: 1570 kg
objem palivové nádrže: 65 litrů
rozměr pneumatik: 225/40 R 19, 245/40 R19
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.