Ostré hatchbacky jsou nedílnou součástí DNA francouzského Renaultu, tedy abych byl přesný, tak divize Sport. Ta na nich pracuje již spoustu let a snad každý nadšenec dobře zná Clio R.S. neboli Renault sport. To patřilo odedávna k tomu nejlepšímu mezi malými ostrými hatchbacky.
Éru ostrých hatchbacků s diamantem ve znaku započalo Clio Williams, které mělo být původně vyrobeno jen v 2000 kusové edici. Neutuchající zájem o tento ostrý hatchback založil kult sportovních Clií. Generaci po generaci nabízelo Clio R.S. nezapomenutelné zážitky za volantem. Proč by taková nemohla být i současná čtvrtá generace s paketem Cup?
Design
Propracované proporce, dynamické křivky, bez ostrých hran a úhlů, vše je čisté, oblé a hladké. Takové je Clio R.S. s nenápadnou přední maskou, výrazným zadním difuzorem (který mimochodem skutečně funguje a ve vysokých rychlostech vytváří přítlak) a dvěma koncovkami výfuku, které jsou pro čtyřválcový motor dosti neobvyklé.
Nejdražší příplatek je žlutá barva Sirius, Renault si jí cení na 40 000,- Kč, přitom Clio vypadá perfektně i v bílé nebo červené barvě. Žlutá barva Sirius, však na Clio strhává neobvyklou pozornost. Ač většina kolemjdoucích ani neví, jaké auto to vlastně je.
Interiér a výbava
Clio R.S. vás svým interiérem pohltí. Skvěle tvarovaná sedadla, která vás správně obejmou a drží i v té nejostřejší zatáčce. Stejně skvělý je i volant. S proužkem indikující neutrální pozici a samozřejmě s kontrastním prošíváním, padne skvěle do ruky. Pádla umístěná pod volantem na sloupku řízení (stejně jako ve vozech Ferrari) jsou dostatečně velká a nepůsobí chatrným dojmem.
Přední sedadla nabízejí dostatek prostoru, nikde nebudete mít nedostatek. Jak to již bývá zvykem, na zadních sedadlech je prostoru o poznání méně. I přesto svezete čtyři či pět pasažérů a jejich zavazadla uložíte v 300 litrovém kufru. Zkrátka Clio R.S. má předpoklady nejen k sportovní jízdě, ale také k plnění úlohy auta na denní ježdění.
Na druhou stranu, interiér nedokázal zakrýt fakt, že se uvnitř hodně šetřilo. Materiály, zpracování i ergonomii často pokulhává za zbytkem auta. Když vidím tu cenovku, tak je mi to trochu líto…
Námi testovaná verze nabízela téměř vše a nám nic nechybělo. Od navigace, přes automatickou klimatizaci, parkovací kameru, přes vyhřívaná sedadla až po tempomat. To je jen malý výčet prvků výbavy. Za větší zmínku jistě stojí R.S. monitor, který promítá na displeji multimediálního systému R-link všemožná data. Například okamžitý výkon, točivý moment, teplotu oleje nebo tlak turbodmychadla.
Motor a jízda
Stará dobrá atmosféra společně s manuální převodovkou, zůstaly ve staré generaci ostrého Clia. Doba si žádá své, vítejte v turbové době. Pod kapotou nového Clia R.S. naleznete přeplňovanou 1,6 která disponuje výkonem rovných 200 koní (147 kW) a maximem točivého momentu 240 N.m. dostupného již od 1750 otáček za minutu. Motor je surově náruživý a nechá se ochotně vytáčet, neodradí ani zvuk, který dokonce jde „vylepšit“ umělým, třeba ze závodního Clia III V6 nebo Nissanu GTR.
Motoru sekunduje šestistupňová automatická převodovka. Dvojspojku můžete ovládat nejen hlavicí řadící páky ale i již zmíněnými padlami pod volantem. Nabízí také manuální režim, respektive dva. Jeden, ve kterém vám před červeným polem otáčkoměru přeřadí a druhý ve kterém vás nechá zajít až k omezovači. V tom si motor hezky „zaštěká“ a konečně auto působí dojmem, že jej řídíte vy. V automatickém módu převodovky se projeví nejhorší jeho stránka. Řadí pomalu a zbytečně motor drží ve vyšších otáčkách.
Nastavení motoru a i převodovky a v neposlední řadě bezpečnostních systémů a asistentů, ovládáte jedním tlačítkem R.S. Drive. Nabízí tři módy. Jeden „civilní“ následuje režim sport, který z ostří odezvu na plyn a chování převodovky. Třetí, nejlepší, race, ten vypíná stabilizaci, kontrolu trakce, zapne motor do nejostřejšího módu a umožní funkci launch control (motor lehce vytočí a po puštění brzdového pedálu vystřelí Clio kupředu neskutečně plynule a rychle) ostatně, launch control je vymožeností především supersportů a u takovýchto aut se jedná o naprostou raritu.
Ač podvozek, tedy spíše přední náprava, doznal velkých změn, jízdní vlastnosti jsou spíše průměrné. Samozřejmě, Clio drží jako přibité, nenechá se rozhodit ani menšími nerovnostmi a zvládne držet stopu nehledě na to, zda je mokro, či sucho, ale celkové nastavení je trochu prkenné. Velké nerovnosti vůz rozhodí a při jízdě na samotném limitu, auto znervózní a musíte se více věnovat řízení.
Což mě přivádí k otázce, není právě tohle, ta pravá zábava? Jízda na absolutním limitu se zapoceným zadkem a plnými rukami volantu a pádel k řazení? Tohle mi přišlo k chuti, jak bylo Clio sterilní, lehké k ovládání i ve velmi rychlém tempu, tak na hraně znervóznělo.
Při takovém tempu mizelo palivo z malé nádrže skutečně rychle. Tempem přes 20 litrů na 100 km, při poklidnější jízdě se apetit snížil na 7-8 litrů a celkový průměr za testovací týden, a téměř 700 najetých kilometrů, se ustálil na hodnotě 11,5 litrů na 100 km.
Závěr
Clio R.S. umí poskytnout opravdu pekelně rychlou jízdu aniž by jste se museli snažit. Při jízdě na samotném limitu, musíte s autem začít hodně pracovat, aby jste nastavené tempo udrželi a to je někdy daleko větší zábava, než u konkurenčních hothatchů. Svou univerzálností nabízí i druhou civilní tvář a bez stráty cti, bude plnit úlohu auta na denní ježdění do práce a po nákupech a o víkendu vás pobaví.
Celkové hodnocení: 90%
Základní cena vozu: 564 900 Kč
Cena testované verze: 687 400 Kč
Klady:
-projev motoru
-jednoduchá rychlá jízda
-ostré brzdy
-všestrannost
Zápory:
-automatická převodovka
-absence samosvorného diferenciálu
-kvalita zpracování a materiály v interiéru
Motorizace:
přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec
objem: 1618 cm3
nejvyšší výkon: 147 kW při 6000 ot/min
největší točivý moment: 240 Nm při 1750 ot/min
palivo: benzín
Výkon:
nejvyšší maximální rychlost: 230 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,7 sekundy
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 8,1 l / 5,1 l / 6,3 l
Rozměry:
objem zavazadlového prostoru: 300 litrů
hmotnost: 1204 kg
objem palivové nádrže: 45 litrů
rozměr pneumatik: 205/40 R18
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.