Ostré hatchbacky jsou nedílnou součástí DNA francouzského Renaultu, tedy abych byl přesný, tak divize Sport. Ta na nich pracuje již spoustu let a snad každý nadšenec dobře zná Clio R.S. neboli Renault sport. To patřilo odedávna k tomu nejlepšímu mezi malými ostrými hatchbacky.
Éru ostrých hatchbacků s diamantem ve znaku započalo Clio Williams, které mělo být původně vyrobeno jen v 2000 kusové edici. Neutuchající zájem o tento ostrý hatchback založil kult sportovních Clií. Generaci po generaci nabízelo Clio R.S. nezapomenutelné zážitky za volantem. Proč by taková nemohla být i současná čtvrtá generace s paketem Cup?
Design
Propracované proporce, dynamické křivky, bez ostrých hran a úhlů, vše je čisté, oblé a hladké. Takové je Clio R.S. s nenápadnou přední maskou, výrazným zadním difuzorem (který mimochodem skutečně funguje a ve vysokých rychlostech vytváří přítlak) a dvěma koncovkami výfuku, které jsou pro čtyřválcový motor dosti neobvyklé.
Nejdražší příplatek je žlutá barva Sirius, Renault si jí cení na 40 000,- Kč, přitom Clio vypadá perfektně i v bílé nebo červené barvě. Žlutá barva Sirius, však na Clio strhává neobvyklou pozornost. Ač většina kolemjdoucích ani neví, jaké auto to vlastně je.
Interiér a výbava
Clio R.S. vás svým interiérem pohltí. Skvěle tvarovaná sedadla, která vás správně obejmou a drží i v té nejostřejší zatáčce. Stejně skvělý je i volant. S proužkem indikující neutrální pozici a samozřejmě s kontrastním prošíváním, padne skvěle do ruky. Pádla umístěná pod volantem na sloupku řízení (stejně jako ve vozech Ferrari) jsou dostatečně velká a nepůsobí chatrným dojmem.
Přední sedadla nabízejí dostatek prostoru, nikde nebudete mít nedostatek. Jak to již bývá zvykem, na zadních sedadlech je prostoru o poznání méně. I přesto svezete čtyři či pět pasažérů a jejich zavazadla uložíte v 300 litrovém kufru. Zkrátka Clio R.S. má předpoklady nejen k sportovní jízdě, ale také k plnění úlohy auta na denní ježdění.
Na druhou stranu, interiér nedokázal zakrýt fakt, že se uvnitř hodně šetřilo. Materiály, zpracování i ergonomii často pokulhává za zbytkem auta. Když vidím tu cenovku, tak je mi to trochu líto…
Námi testovaná verze nabízela téměř vše a nám nic nechybělo. Od navigace, přes automatickou klimatizaci, parkovací kameru, přes vyhřívaná sedadla až po tempomat. To je jen malý výčet prvků výbavy. Za větší zmínku jistě stojí R.S. monitor, který promítá na displeji multimediálního systému R-link všemožná data. Například okamžitý výkon, točivý moment, teplotu oleje nebo tlak turbodmychadla.
Motor a jízda
Stará dobrá atmosféra společně s manuální převodovkou, zůstaly ve staré generaci ostrého Clia. Doba si žádá své, vítejte v turbové době. Pod kapotou nového Clia R.S. naleznete přeplňovanou 1,6 která disponuje výkonem rovných 200 koní (147 kW) a maximem točivého momentu 240 N.m. dostupného již od 1750 otáček za minutu. Motor je surově náruživý a nechá se ochotně vytáčet, neodradí ani zvuk, který dokonce jde „vylepšit“ umělým, třeba ze závodního Clia III V6 nebo Nissanu GTR.
Motoru sekunduje šestistupňová automatická převodovka. Dvojspojku můžete ovládat nejen hlavicí řadící páky ale i již zmíněnými padlami pod volantem. Nabízí také manuální režim, respektive dva. Jeden, ve kterém vám před červeným polem otáčkoměru přeřadí a druhý ve kterém vás nechá zajít až k omezovači. V tom si motor hezky „zaštěká“ a konečně auto působí dojmem, že jej řídíte vy. V automatickém módu převodovky se projeví nejhorší jeho stránka. Řadí pomalu a zbytečně motor drží ve vyšších otáčkách.
Nastavení motoru a i převodovky a v neposlední řadě bezpečnostních systémů a asistentů, ovládáte jedním tlačítkem R.S. Drive. Nabízí tři módy. Jeden „civilní“ následuje režim sport, který z ostří odezvu na plyn a chování převodovky. Třetí, nejlepší, race, ten vypíná stabilizaci, kontrolu trakce, zapne motor do nejostřejšího módu a umožní funkci launch control (motor lehce vytočí a po puštění brzdového pedálu vystřelí Clio kupředu neskutečně plynule a rychle) ostatně, launch control je vymožeností především supersportů a u takovýchto aut se jedná o naprostou raritu.
Ač podvozek, tedy spíše přední náprava, doznal velkých změn, jízdní vlastnosti jsou spíše průměrné. Samozřejmě, Clio drží jako přibité, nenechá se rozhodit ani menšími nerovnostmi a zvládne držet stopu nehledě na to, zda je mokro, či sucho, ale celkové nastavení je trochu prkenné. Velké nerovnosti vůz rozhodí a při jízdě na samotném limitu, auto znervózní a musíte se více věnovat řízení.
Což mě přivádí k otázce, není právě tohle, ta pravá zábava? Jízda na absolutním limitu se zapoceným zadkem a plnými rukami volantu a pádel k řazení? Tohle mi přišlo k chuti, jak bylo Clio sterilní, lehké k ovládání i ve velmi rychlém tempu, tak na hraně znervóznělo.
Při takovém tempu mizelo palivo z malé nádrže skutečně rychle. Tempem přes 20 litrů na 100 km, při poklidnější jízdě se apetit snížil na 7-8 litrů a celkový průměr za testovací týden, a téměř 700 najetých kilometrů, se ustálil na hodnotě 11,5 litrů na 100 km.
Závěr
Clio R.S. umí poskytnout opravdu pekelně rychlou jízdu aniž by jste se museli snažit. Při jízdě na samotném limitu, musíte s autem začít hodně pracovat, aby jste nastavené tempo udrželi a to je někdy daleko větší zábava, než u konkurenčních hothatchů. Svou univerzálností nabízí i druhou civilní tvář a bez stráty cti, bude plnit úlohu auta na denní ježdění do práce a po nákupech a o víkendu vás pobaví.
Celkové hodnocení: 90%
Základní cena vozu: 564 900 Kč
Cena testované verze: 687 400 Kč
Klady:
-projev motoru
-jednoduchá rychlá jízda
-ostré brzdy
-všestrannost
Zápory:
-automatická převodovka
-absence samosvorného diferenciálu
-kvalita zpracování a materiály v interiéru
Motorizace:
přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec
objem: 1618 cm3
nejvyšší výkon: 147 kW při 6000 ot/min
největší točivý moment: 240 Nm při 1750 ot/min
palivo: benzín
Výkon:
nejvyšší maximální rychlost: 230 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,7 sekundy
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 8,1 l / 5,1 l / 6,3 l
Rozměry:
objem zavazadlového prostoru: 300 litrů
hmotnost: 1204 kg
objem palivové nádrže: 45 litrů
rozměr pneumatik: 205/40 R18
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.