Ostré hatchbacky jsou nedílnou součástí DNA francouzského Renaultu, tedy abych byl přesný, tak divize Sport. Ta na nich pracuje již spoustu let a snad každý nadšenec dobře zná Clio R.S. neboli Renault sport. To patřilo odedávna k tomu nejlepšímu mezi malými ostrými hatchbacky.
Éru ostrých hatchbacků s diamantem ve znaku započalo Clio Williams, které mělo být původně vyrobeno jen v 2000 kusové edici. Neutuchající zájem o tento ostrý hatchback založil kult sportovních Clií. Generaci po generaci nabízelo Clio R.S. nezapomenutelné zážitky za volantem. Proč by taková nemohla být i současná čtvrtá generace s paketem Cup?
Design
Propracované proporce, dynamické křivky, bez ostrých hran a úhlů, vše je čisté, oblé a hladké. Takové je Clio R.S. s nenápadnou přední maskou, výrazným zadním difuzorem (který mimochodem skutečně funguje a ve vysokých rychlostech vytváří přítlak) a dvěma koncovkami výfuku, které jsou pro čtyřválcový motor dosti neobvyklé.
Nejdražší příplatek je žlutá barva Sirius, Renault si jí cení na 40 000,- Kč, přitom Clio vypadá perfektně i v bílé nebo červené barvě. Žlutá barva Sirius, však na Clio strhává neobvyklou pozornost. Ač většina kolemjdoucích ani neví, jaké auto to vlastně je.
Interiér a výbava
Clio R.S. vás svým interiérem pohltí. Skvěle tvarovaná sedadla, která vás správně obejmou a drží i v té nejostřejší zatáčce. Stejně skvělý je i volant. S proužkem indikující neutrální pozici a samozřejmě s kontrastním prošíváním, padne skvěle do ruky. Pádla umístěná pod volantem na sloupku řízení (stejně jako ve vozech Ferrari) jsou dostatečně velká a nepůsobí chatrným dojmem.
Přední sedadla nabízejí dostatek prostoru, nikde nebudete mít nedostatek. Jak to již bývá zvykem, na zadních sedadlech je prostoru o poznání méně. I přesto svezete čtyři či pět pasažérů a jejich zavazadla uložíte v 300 litrovém kufru. Zkrátka Clio R.S. má předpoklady nejen k sportovní jízdě, ale také k plnění úlohy auta na denní ježdění.
Na druhou stranu, interiér nedokázal zakrýt fakt, že se uvnitř hodně šetřilo. Materiály, zpracování i ergonomii často pokulhává za zbytkem auta. Když vidím tu cenovku, tak je mi to trochu líto…
Námi testovaná verze nabízela téměř vše a nám nic nechybělo. Od navigace, přes automatickou klimatizaci, parkovací kameru, přes vyhřívaná sedadla až po tempomat. To je jen malý výčet prvků výbavy. Za větší zmínku jistě stojí R.S. monitor, který promítá na displeji multimediálního systému R-link všemožná data. Například okamžitý výkon, točivý moment, teplotu oleje nebo tlak turbodmychadla.
Motor a jízda
Stará dobrá atmosféra společně s manuální převodovkou, zůstaly ve staré generaci ostrého Clia. Doba si žádá své, vítejte v turbové době. Pod kapotou nového Clia R.S. naleznete přeplňovanou 1,6 která disponuje výkonem rovných 200 koní (147 kW) a maximem točivého momentu 240 N.m. dostupného již od 1750 otáček za minutu. Motor je surově náruživý a nechá se ochotně vytáčet, neodradí ani zvuk, který dokonce jde „vylepšit“ umělým, třeba ze závodního Clia III V6 nebo Nissanu GTR.
Motoru sekunduje šestistupňová automatická převodovka. Dvojspojku můžete ovládat nejen hlavicí řadící páky ale i již zmíněnými padlami pod volantem. Nabízí také manuální režim, respektive dva. Jeden, ve kterém vám před červeným polem otáčkoměru přeřadí a druhý ve kterém vás nechá zajít až k omezovači. V tom si motor hezky „zaštěká“ a konečně auto působí dojmem, že jej řídíte vy. V automatickém módu převodovky se projeví nejhorší jeho stránka. Řadí pomalu a zbytečně motor drží ve vyšších otáčkách.
Nastavení motoru a i převodovky a v neposlední řadě bezpečnostních systémů a asistentů, ovládáte jedním tlačítkem R.S. Drive. Nabízí tři módy. Jeden „civilní“ následuje režim sport, který z ostří odezvu na plyn a chování převodovky. Třetí, nejlepší, race, ten vypíná stabilizaci, kontrolu trakce, zapne motor do nejostřejšího módu a umožní funkci launch control (motor lehce vytočí a po puštění brzdového pedálu vystřelí Clio kupředu neskutečně plynule a rychle) ostatně, launch control je vymožeností především supersportů a u takovýchto aut se jedná o naprostou raritu.
Ač podvozek, tedy spíše přední náprava, doznal velkých změn, jízdní vlastnosti jsou spíše průměrné. Samozřejmě, Clio drží jako přibité, nenechá se rozhodit ani menšími nerovnostmi a zvládne držet stopu nehledě na to, zda je mokro, či sucho, ale celkové nastavení je trochu prkenné. Velké nerovnosti vůz rozhodí a při jízdě na samotném limitu, auto znervózní a musíte se více věnovat řízení.
Což mě přivádí k otázce, není právě tohle, ta pravá zábava? Jízda na absolutním limitu se zapoceným zadkem a plnými rukami volantu a pádel k řazení? Tohle mi přišlo k chuti, jak bylo Clio sterilní, lehké k ovládání i ve velmi rychlém tempu, tak na hraně znervóznělo.
Při takovém tempu mizelo palivo z malé nádrže skutečně rychle. Tempem přes 20 litrů na 100 km, při poklidnější jízdě se apetit snížil na 7-8 litrů a celkový průměr za testovací týden, a téměř 700 najetých kilometrů, se ustálil na hodnotě 11,5 litrů na 100 km.
Závěr
Clio R.S. umí poskytnout opravdu pekelně rychlou jízdu aniž by jste se museli snažit. Při jízdě na samotném limitu, musíte s autem začít hodně pracovat, aby jste nastavené tempo udrželi a to je někdy daleko větší zábava, než u konkurenčních hothatchů. Svou univerzálností nabízí i druhou civilní tvář a bez stráty cti, bude plnit úlohu auta na denní ježdění do práce a po nákupech a o víkendu vás pobaví.
Celkové hodnocení: 90%
Základní cena vozu: 564 900 Kč
Cena testované verze: 687 400 Kč
Klady:
-projev motoru
-jednoduchá rychlá jízda
-ostré brzdy
-všestrannost
Zápory:
-automatická převodovka
-absence samosvorného diferenciálu
-kvalita zpracování a materiály v interiéru
Motorizace:
přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec
objem: 1618 cm3
nejvyšší výkon: 147 kW při 6000 ot/min
největší točivý moment: 240 Nm při 1750 ot/min
palivo: benzín
Výkon:
nejvyšší maximální rychlost: 230 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,7 sekundy
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 8,1 l / 5,1 l / 6,3 l
Rozměry:
objem zavazadlového prostoru: 300 litrů
hmotnost: 1204 kg
objem palivové nádrže: 45 litrů
rozměr pneumatik: 205/40 R18
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.