Design
V letním testu jsem design vozu velmi chválil za jeho agresivitu a dynamičnost. A protože vím, že model RS se dá různě nakonfigurovat, nebylo pro mě překvapením, že naftové eRSo vypadalo naprosto jinak, než jeho benzínové dvojče. Při předání na mě čekala velmi elegantně vypadající Octavia s logy RS, krásným stříbrným lakem karoserie a litými koly s pěkným designem. Přiznám se, že jsem si v létě myslel, že dokonaleji už Octavia RS vypadat nemůže, ale po testu současné verze měním svá slova, protože přesně takhle bych si představoval vůz podle mého vkusu.
Jedná se o výborný mix dramatičnosti, elegance a nechybí zde samozřejmě důležité prvky sportovnosti, mezi než se řadí například dvě koncovky výfuku, zadní křídlo či prolisy na předním nárazníku. U koncovek výfuku bych se ale pozastavil. Málokdo z vás asi tuší, že zatímco benzínová verze má v obou stříbrných rámečcích koncovku, u naftové je jen jedna a ta druhá je falešná. To je jediný způsob, jak poznáte, že vás právě předjela nafta či benzín, jiné odlišnosti zde totiž krom výkonu nenajdete.
Interiér a výbava
Zatímco exteriér se naprosto změnil, v interiéru zůstalo vše tak jako dříve. Přivítala mě zde opět celokožená sedadla s červeným prošíváním a s pevnými opěrkami hlavy, které jsou nastaveny tak, že budou vyhovovat snad naprosto každému. Znovu je tu sportovní multifunkční kožený volant s logem RS, který perfektně padne do ruky a řízení vozu je s ním opravdu dokonalé. Nechybí ani plastové dekory, jenž imitují karbon, který je v dnešní době tak populární.
Co se týče sedadel s integrovanými opěrkami, v nich se sedí pohodlně, boční vedení mou postavu vždy udrželo tam kde má a ani po ujetí delší trasy Praha – Brno a zpět jsem se po vystoupení necítil jako naklepaný vánoční řízek, ba naopak. Místa je zde dostatek po všech směrech, to samé platí i vzadu, kam se usadí pohodlně tři průměrně vzrostlý cestující. Pro rodinné účely nabídne vůz samozřejmě i velký zavazadelník, který v našem případě měl i příplatkový síťový systém a háčky na nákupní tašky.
Co vlastně psát dalšího k interiéru, hlavní změnou je v případě testované Octavie naftový motor, ale i přes to zde nechybí panel u řadící páky, který nabízí tlačítko na změnu jízdního profilu a nebo aktivaci parkovacího asistenta. Ve výbavě nechyběla ani velmi drahá ale také dokonalá navigace Columbus, se kterou se nemáte prakticky šanci ztratit, protože její přesnost a ovládání je na dobré úrovni.
Motor a jízdní dojmy
Ti z vás kdo přeskočili úvodní odstavce a jsou zvědavy jen na pohonnou jednotku, tak těm můžu sdělit, že naftový dvoulitr na mně udělal větší dojem, než sem původně očekával. Pod kapotou naftové Octavie RS TDI pracuje čtyřválcový naftový motor nové generace s označením EA288. Ten nabízí vcelku slušný výkon 184 koní a točivý moment o hodnotě 380 Nm.
Zdá se vám to málo? No to je sice možné, ale málo to rozhodně není. Motor se dostává do otáček snadno, zátah je velmi silný a plynulý a na sportovní režim s ním můžete hnát otáčky až k 4500 ot/min. Zvukově také nezní špatně a to teď nehovořím o umělém zvuku osmiválce jdoucího z reproduktorů ve voze. Ten se dá v režimu Individual deaktivovat a pak si můžete užívat brumlání a řev naftového motoru, který nezní zas tak špatně, jak si většina odpůrců naftových eRes myslí.
Ačkoliv samozřejmě existují lepší naftové motory s větším výkonem a se dvěma válci navíc, naftové RS se nemá zač stydět. Motoru vyhovuje střední pásmo otáček, ve kterém se cítí nejlépe, vůz zabere vždy tak jak potřebujete a jízdní zážitky jsou také odvozeny od toho, jaký jízdní režim máte právě aktivovaný (Normal, Eco, Sport a nebo Individual). Osobně bych doporučoval umělý zvuk vypnout, protože při tvrdším tempu vám díky řevu "osmiválce" rezonují reproduktory a při jednom ostrém testu zvučnosti mi připadalo, že příplatkový systém CANTON "vylétne " ze dveří.
Naftová Octavia RS měla šestistupňovou manuální převodovku, jejíž dráhy zapadají přesně a jsou optimálně dlouhé. Dříve testovaný vůz měl dvouspojkový automat DSG, ale s ním nebyla ta pravá zábava, ačkoliv měl i sportovní režim. I manuální převodovka má konec konců vliv na spotřebu vozu, která bude asi největším prvkem, proč si vybrat naftovou verzi před benzínem. Spotřeba se dokáže u RS TDI vyšplhat v případě ostrého jízdního tempa i přes 10 litrů, ale to už hovoříme o jízdě na limitu a využití všech schopností řidiče.
Za dobu mého testu jsem se ostatně snažil vystřídat všechna jízdní tempa a situace. Co je tím myšleno? Vůz jsem nejprve projel sám na suché točivé okresní silnici, rychlým tempem a kombinovaná spotřeba tehdy vyskočila na hodnotu 10,2 litru. Při středním jízdním tempu, polovičním obsazení a dodržování všech rychlostních limitů, se mi však RS TDI odměnilo spotřebou okolo 6 litrů a v tom je započítáno i občasné rychlé předjíždění! To je skvělá hodnota a dojezd v tomto případě činí mnohem víc než u RS TSI, kde jsem na jednu nádrž neujel více jak 500 km. Kdo však hodlá jezdit hlavně na spotřebu (což se u RS TSI asi moc nepředpokládá), ten se může dostat na kouzelnou hodnotu 5,2 litru, to už ale chce velkou dávku sebezapření a prakticky bude vaše pravá noha neustále nervózní z toho, že nemůže naplno využít všech 184 koní.
Naftová Octavia RS dostala také jinak naladěný podvozek a ten je stejně dobrý, asi jako dojmy ze živého a přitom úsporného motoru. Podvozek je o něco tužší než ve standardu a přitom stále nabídne dostatek komfortu a rozhodí ho z míry až opravdu velké nerovnosti. Bohužel, nastavení tvrdosti podvozku tu nenajdete, tuto vymoženost má jen sesterský Golf.. Řízení RS TDI je lehce odlišné než u dvojčete s benzínovým motorem, a to hlavně díky těžšímu předku, za což může naftová jednotka. Elektrický posilovač mi za dobu testování poskytoval vždy dostatek informací a po stránce řízení si prostě nemám nač stěžovat.
Resumé
Jak z mého testu vyplývá, nové Octavie RS TSI a RS TDI jsou velmi podobná a zároveń naprosto odlišná auta, která mají svá pro a proti. Naftová verze se svými 184 koňmi poskytne dobrou jízdní dynamiku, která ale nebude vyžadovat takové nároky na spotřebu. Na druhou stranu, servis naftových jednotek je mnohem dražší a tak nastává otázka, chcete silné ale lecky dost nenažrané RS, které vás bude nutit svými 220 koňmi vše prohánět a nebo úspornější naftovou verzi, se kterou nebudete tak rychlí, za to na jednu nádrž dojete mnohem dál a občas si také dopřejete ostrou jízdu s protáčejícími se předními koly a dynamickým řevem motoru..
Celkové hodnocení: 91%
Základní cena verze: 641 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 718 200 Kč
KLADY
- elegantní a dynamický design
- jízdní dovednosti a spotřeba
- pohodlný a útulný interiér
- výbava a bezpečnost
- zvuk audiosoustavy CANTON
ZÁPORY
- umělý zvuk motoru
Motorizace |
vznětový čtyřválec s turbodmychadlem |
objem: 1968 cm3 |
nejvyšší výkon: 184 koní při 3500 - 4000 ot/min |
největší točivý moment: 380 Nm při 1750 - 2500 ot/min. |
palivo: nafta |
|
Výkon |
maximální nejvyšší rychlost: 8,1 sekundy |
zrychlení z 0 na 100 km/h: 232 km/h |
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 5,7 l / 3,9 l / 4,6 l |
objem palivové nádrže: 50 litrů |