Hyundai objemem svých prodejů, okupuje celosvětově 6. příčku mezi všemi výrobci aut. Mezi nejvýznamnější trhy patří domovská Korea a Spojené Státy. Na druhém zmíněném trhu, se bezesporu bude námi testovanému Grand Santa Fe dařit. Co ale v naší domovině? Najde si zde své zákazníky?
Hyundai Santa Fe brázdí silnice světa již od roku 2001, kdy byla uvedla na trh první generace. Ta v roce 2007 prošla modernizací a před dvěma lety se představila současná třetí generace. Ta v listopadu roku 2012 přišla i v nové, větší verzi, která přímo nahrazuje ix55. Nabízí, delší rozvor, větší celkovou délku a hlavně třetí řadu sedadel, díky které může svézt až sedm pasažérů.
Design – už nejsem jen pro Asii
Zákazníkům se uzpůsobil i design. Trochu více zacílený právě na Americkou klientelu v sobě skrývá rysy, typické pro velká SUV, brázdící Road 66. Výrazným prvkem jsou chromované detaily, ale také obrovská maska s rozměrnou mřížkou sání před chladičem, která je samozřejmě také chromovaná. Rozměrné světlomety zasahující do blatníků udávají směr hlavní boční linii, která se táhne až k zadním svítilnám. Zadní část působí o něco majestátněji, než u menšího Santa Fe, především dvě masivní koncovky výfuku integrované do zadního nárazníku.
Interiér – téměř sedm
Bude to možná znít jako ohraná písnička, ale i tak si to neodpustím. Korejské automobilky mají stále problém s kvalitou zpracování a hlavně materiálů v interiéru. Naoko působí většinou hezky, občas nejsou úplně sladěné, ale na fotografiích vypadají docela dobře. O to větší šok na vás může čekat při nasednutí. Ergonomie špatná není, ani měkčené materiály nejsou špatné, avšak o těch tvrdých plastech se to říci nedá. Rychle se ušpiní, lehce se poškrábou a navíc povrzávají. A to při 6500 km je opravdu nemilé, zvlášť když se auto chlubí cenovkou přes 1,2 milionu.
Na předních, kožených sedadlech s vyhříváním a ventilováním se sedí velmi příjemně. Jsou dostatečně měkká a poskytují optimální oporu těla. Možnost nastavení je široká a ideální pozici najde snad každý. Kladné hodnocení si zaslouží i volant, který je vyhřívaný, příjemně padne do ruky a u toho typu vozu, není větší průměr a přehršel tlačítek na škodu. Zadní sedadla už tak pohodlná nejsou. Mají trochu tvrdší výplně, nejsou ventilovaná, ale stále nabízí dost prostoru i pro tři cestující a jsou nastavitelná v podélném směru a i opěradlo můžete naklápět dle libosti. Třetí řada sedadel nabízí logicky to nejméně příjemné svezení. Sedadla jsou tvrdá, mají jen jednu polohu a co je snad nejhorší, sedák je posazen velmi nízko nad podlahou a tak nepodpírá téměř vůbec stehna cestujícího. Dětem do 12 let to vadit nebude, starším pasažérům ano. Mladý teenager to však překousne a středně dlouhou cestu vzadu zvládne. Výhodou je samostatná ventilace, kterou si vzadu můžete ovládat tak, jak se vám zlíbí.
Zavazadlový prostor v základní variantě, tedy jen s místem pro pět pasažérů, nabízí velkorysý prostor. Bezpečně se do něj vejdou všechny zavazadla pětičlenné posádky. Pro ty, kteří chtějí čísla, tak Grand Santa Fe nabízí 634 litrů respektive 1842 litrů, pokud sklopíte i druhou řadu sedadel. Mimochodem, víko pátých dveří se ovládá elektricky, sice se otvírá a zavírá trochu línějším tempem, ale několikrát jsme toto řešení uvítali.
Výbava – nabízí vše co chcete
Hyundai nabízí největší SUV pouze v jedné výbavě Luxury, kterou můžete doplnit o jeden paket Executive a jeden prvek příplatkové výbavy, panoramatické střešní okno. Za cenu necelých 1 280 000 Kč máte k dispozici kožená sedadla, vepředu ventilovaná a sedadlo řidiče s pamětí, navigaci, hlídání jízdy v pruzích, parkovací senzory nebo i parkovací asistent, zadní kameru, elektricky ovládané víko pátých dveří, velmi zdařilý audiosystém, již zmíněné panoramatické okno, dvou zónovou klimatizaci, nebo xenonové světlomety s led diodami pro denní svícení a pro zadní sdružené svítilny. A to jsem vyjmenoval jen některé prvky výbavy.
Jízda na silnici – tady jsem doma
Připadá vám Grand Santa Fe trochu více jak kombík, než jako SUV. No tak přesně takhle jezdí, tedy s nadsázkou řečeno. Zamaskovat bez 9 kg, ohromné dvě tuny váhy je nad síly kde jaké automobilky a Hyundai nevyjímaje.
Nejdříve však o motoru. Pod kapotou pracuje naprosto stejný agregát, jako u dříve testovaného pěti-místného Santa Fe. Tedy čtyřválcová vznětová „dvadvojka“. Za studena se projeví nekultivovaný chod a hlučnější projev. Po zahřátí se hladina hluku sníží, stále však není na úrovni, která by pro cestování byla vyloženě příjemná. Motor nemá sílu na rozdávání. Disponuje výkonem 145 kW (197 koní) a točivým momentem 436 N.m. dostupného od 1800 do 2500 otáček. Pružné zrychlení s plně naloženým vozem není ohromující, ale držet krok se zbytkem provozu zvládne, na časté předjíždění však zapomeňte, stejně tak na okupování levého pruhu dálnice. Dieselový čtyřválec má raději klidnější tempo a na vyšší rychlosti rád šplhá pozvolněji.
Práci mu neulehčuje ani převodovka, která je jednoduše řečeno, hloupá. Často vznikají situace, kdy neví co má vlastně zařadit a buď zbytečně podřadí na velmi nízký stupeň, nebo nepodřadí vůbec a nechá prokluzovat měnič. Bohužel si nedá říci ani v manuálním módu. Nejlépe řadí při zapnutém Eko režimu.
Obecně se Grand Santa Fe nejlépe chová při klidné jízdě, kdy podvozek poskytuje dostatek opory a jistoty, nenechá se příliš rozhodit od velkých nerovností a zatáčky projíždí s překvapivou lehkostí. Pokud chcete náznak sportovní jízdy, připravte se na to, že se brzy začne hrnout přes předek a ve vyšších rychlostech se v zatáčkách nechá rozhodit od všudy přítomných nerovností českých silnic.
Podvozek je trochu prkenný a méně komfortní, než jaký byste u SUV této velikosti čekali. Navíc je dost hlučný. Na druhou stranu se s ním Grand Santa Fe tolik nenaklání.
Motor má značné výkonové rezervy přitom nepatří mezi ty úspornější. Průměrně jsme během testu jezdili za 8,7 litrů na 100 km, což odpovídá silnějšímu třílitrovému šestiválci o výkonu nejméně 250 koní. Při trochu pomalejším tempu se můžete dostat pod osm litrů. Mimo město se přiblížíte i k sedmi, ale spíše počítejte s hodnotami minimálně nad 8 litrů nafty.
Jízda v terénu – bláto zvládnu, ostré zlomy nikoliv
Grand Santa Fe není auto do terénu. Má sice několik asistentů na jízdu mimo silnice, ale to mu k lepší prostupnosti terénem nepomůže. Limitujícím jsou silniční pneumatiky a opravdu malá světlá výška. Rozblácené cesty do kopce zvládne s nebývalou jistotou, to samé lze očekávat i na sněhu. Pokud zvolíte vhodné obutí, nebude vám dělat zimní cesta k sjezdovce problém. Pozor musíte dát na malou světlou výšku.
Resumé – trumf, který vše předčí
Grand je nejlepší SUV, které vám prodejce Hyundai nabídne. Je nebývale prostorné, s kupou prémiové výbavy a lákavým vzhledem. Pohodlně sveze pět pasažérů a k tomu i další dva nebo hromadu zavazadel. Někdy vás pozlobí tvrdý podvozek, jindy hluk, a občas i nedostatek výkonu. To mu však rádi odpustíte, až se podíváte, za kolik nabízí podobný vůz konkurence.
Za 1,2 milionu neseženete žádné sedmimístné SUV těchto rozměrů. Hledáte prostorné SUV a pětimístné provedení Santa Fe vám nestačí, kupte Granda, chybu jistě neuděláte. Pokud máte ještě půl milionu navíc, koukněte se k prémiové konkurenci.
Celkové hodnocení: 84 %
Základní cena vozu: 1 199 990 Kč
Cena testované verze: 1 278 990 Kč
KLADY
- poměr cena/výbava/prostor
- vnitřní prostor
- bohatá výbava
ZÁPORY
- nedostatky v interiéru
- prkenný podvozek
- slabší motor
Motorizace:
přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec
objem: 2199 cm3
nejvyšší výkon: 145 kW při3800 ot/min
největší točivý moment: 436 Nm při 1800 - 2500 ot/min
palivo: nafta
Výkon:
nejvyšší maximální rychlost: 200 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,3 sekundy
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 9,9 l / 6,2 l / 7,6 l
Rozměry:
objem zavazadlového prostoru: 634 litrů
hmotnost: 1991 kg
objem palivové nádrže: 71 litrů
rozměr pneumatik: 235/55 R19
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?