Hyundai objemem svých prodejů, okupuje celosvětově 6. příčku mezi všemi výrobci aut. Mezi nejvýznamnější trhy patří domovská Korea a Spojené Státy. Na druhém zmíněném trhu, se bezesporu bude námi testovanému Grand Santa Fe dařit. Co ale v naší domovině? Najde si zde své zákazníky?
Hyundai Santa Fe brázdí silnice světa již od roku 2001, kdy byla uvedla na trh první generace. Ta v roce 2007 prošla modernizací a před dvěma lety se představila současná třetí generace. Ta v listopadu roku 2012 přišla i v nové, větší verzi, která přímo nahrazuje ix55. Nabízí, delší rozvor, větší celkovou délku a hlavně třetí řadu sedadel, díky které může svézt až sedm pasažérů.
Design – už nejsem jen pro Asii
Zákazníkům se uzpůsobil i design. Trochu více zacílený právě na Americkou klientelu v sobě skrývá rysy, typické pro velká SUV, brázdící Road 66. Výrazným prvkem jsou chromované detaily, ale také obrovská maska s rozměrnou mřížkou sání před chladičem, která je samozřejmě také chromovaná. Rozměrné světlomety zasahující do blatníků udávají směr hlavní boční linii, která se táhne až k zadním svítilnám. Zadní část působí o něco majestátněji, než u menšího Santa Fe, především dvě masivní koncovky výfuku integrované do zadního nárazníku.
Interiér – téměř sedm
Bude to možná znít jako ohraná písnička, ale i tak si to neodpustím. Korejské automobilky mají stále problém s kvalitou zpracování a hlavně materiálů v interiéru. Naoko působí většinou hezky, občas nejsou úplně sladěné, ale na fotografiích vypadají docela dobře. O to větší šok na vás může čekat při nasednutí. Ergonomie špatná není, ani měkčené materiály nejsou špatné, avšak o těch tvrdých plastech se to říci nedá. Rychle se ušpiní, lehce se poškrábou a navíc povrzávají. A to při 6500 km je opravdu nemilé, zvlášť když se auto chlubí cenovkou přes 1,2 milionu.
Na předních, kožených sedadlech s vyhříváním a ventilováním se sedí velmi příjemně. Jsou dostatečně měkká a poskytují optimální oporu těla. Možnost nastavení je široká a ideální pozici najde snad každý. Kladné hodnocení si zaslouží i volant, který je vyhřívaný, příjemně padne do ruky a u toho typu vozu, není větší průměr a přehršel tlačítek na škodu. Zadní sedadla už tak pohodlná nejsou. Mají trochu tvrdší výplně, nejsou ventilovaná, ale stále nabízí dost prostoru i pro tři cestující a jsou nastavitelná v podélném směru a i opěradlo můžete naklápět dle libosti. Třetí řada sedadel nabízí logicky to nejméně příjemné svezení. Sedadla jsou tvrdá, mají jen jednu polohu a co je snad nejhorší, sedák je posazen velmi nízko nad podlahou a tak nepodpírá téměř vůbec stehna cestujícího. Dětem do 12 let to vadit nebude, starším pasažérům ano. Mladý teenager to však překousne a středně dlouhou cestu vzadu zvládne. Výhodou je samostatná ventilace, kterou si vzadu můžete ovládat tak, jak se vám zlíbí.
Zavazadlový prostor v základní variantě, tedy jen s místem pro pět pasažérů, nabízí velkorysý prostor. Bezpečně se do něj vejdou všechny zavazadla pětičlenné posádky. Pro ty, kteří chtějí čísla, tak Grand Santa Fe nabízí 634 litrů respektive 1842 litrů, pokud sklopíte i druhou řadu sedadel. Mimochodem, víko pátých dveří se ovládá elektricky, sice se otvírá a zavírá trochu línějším tempem, ale několikrát jsme toto řešení uvítali.
Výbava – nabízí vše co chcete
Hyundai nabízí největší SUV pouze v jedné výbavě Luxury, kterou můžete doplnit o jeden paket Executive a jeden prvek příplatkové výbavy, panoramatické střešní okno. Za cenu necelých 1 280 000 Kč máte k dispozici kožená sedadla, vepředu ventilovaná a sedadlo řidiče s pamětí, navigaci, hlídání jízdy v pruzích, parkovací senzory nebo i parkovací asistent, zadní kameru, elektricky ovládané víko pátých dveří, velmi zdařilý audiosystém, již zmíněné panoramatické okno, dvou zónovou klimatizaci, nebo xenonové světlomety s led diodami pro denní svícení a pro zadní sdružené svítilny. A to jsem vyjmenoval jen některé prvky výbavy.
Jízda na silnici – tady jsem doma
Připadá vám Grand Santa Fe trochu více jak kombík, než jako SUV. No tak přesně takhle jezdí, tedy s nadsázkou řečeno. Zamaskovat bez 9 kg, ohromné dvě tuny váhy je nad síly kde jaké automobilky a Hyundai nevyjímaje.
Nejdříve však o motoru. Pod kapotou pracuje naprosto stejný agregát, jako u dříve testovaného pěti-místného Santa Fe. Tedy čtyřválcová vznětová „dvadvojka“. Za studena se projeví nekultivovaný chod a hlučnější projev. Po zahřátí se hladina hluku sníží, stále však není na úrovni, která by pro cestování byla vyloženě příjemná. Motor nemá sílu na rozdávání. Disponuje výkonem 145 kW (197 koní) a točivým momentem 436 N.m. dostupného od 1800 do 2500 otáček. Pružné zrychlení s plně naloženým vozem není ohromující, ale držet krok se zbytkem provozu zvládne, na časté předjíždění však zapomeňte, stejně tak na okupování levého pruhu dálnice. Dieselový čtyřválec má raději klidnější tempo a na vyšší rychlosti rád šplhá pozvolněji.
Práci mu neulehčuje ani převodovka, která je jednoduše řečeno, hloupá. Často vznikají situace, kdy neví co má vlastně zařadit a buď zbytečně podřadí na velmi nízký stupeň, nebo nepodřadí vůbec a nechá prokluzovat měnič. Bohužel si nedá říci ani v manuálním módu. Nejlépe řadí při zapnutém Eko režimu.
Obecně se Grand Santa Fe nejlépe chová při klidné jízdě, kdy podvozek poskytuje dostatek opory a jistoty, nenechá se příliš rozhodit od velkých nerovností a zatáčky projíždí s překvapivou lehkostí. Pokud chcete náznak sportovní jízdy, připravte se na to, že se brzy začne hrnout přes předek a ve vyšších rychlostech se v zatáčkách nechá rozhodit od všudy přítomných nerovností českých silnic.
Podvozek je trochu prkenný a méně komfortní, než jaký byste u SUV této velikosti čekali. Navíc je dost hlučný. Na druhou stranu se s ním Grand Santa Fe tolik nenaklání.
Motor má značné výkonové rezervy přitom nepatří mezi ty úspornější. Průměrně jsme během testu jezdili za 8,7 litrů na 100 km, což odpovídá silnějšímu třílitrovému šestiválci o výkonu nejméně 250 koní. Při trochu pomalejším tempu se můžete dostat pod osm litrů. Mimo město se přiblížíte i k sedmi, ale spíše počítejte s hodnotami minimálně nad 8 litrů nafty.
Jízda v terénu – bláto zvládnu, ostré zlomy nikoliv
Grand Santa Fe není auto do terénu. Má sice několik asistentů na jízdu mimo silnice, ale to mu k lepší prostupnosti terénem nepomůže. Limitujícím jsou silniční pneumatiky a opravdu malá světlá výška. Rozblácené cesty do kopce zvládne s nebývalou jistotou, to samé lze očekávat i na sněhu. Pokud zvolíte vhodné obutí, nebude vám dělat zimní cesta k sjezdovce problém. Pozor musíte dát na malou světlou výšku.
Resumé – trumf, který vše předčí
Grand je nejlepší SUV, které vám prodejce Hyundai nabídne. Je nebývale prostorné, s kupou prémiové výbavy a lákavým vzhledem. Pohodlně sveze pět pasažérů a k tomu i další dva nebo hromadu zavazadel. Někdy vás pozlobí tvrdý podvozek, jindy hluk, a občas i nedostatek výkonu. To mu však rádi odpustíte, až se podíváte, za kolik nabízí podobný vůz konkurence.
Za 1,2 milionu neseženete žádné sedmimístné SUV těchto rozměrů. Hledáte prostorné SUV a pětimístné provedení Santa Fe vám nestačí, kupte Granda, chybu jistě neuděláte. Pokud máte ještě půl milionu navíc, koukněte se k prémiové konkurenci.
Celkové hodnocení: 84 %
Základní cena vozu: 1 199 990 Kč
Cena testované verze: 1 278 990 Kč
KLADY
- poměr cena/výbava/prostor
- vnitřní prostor
- bohatá výbava
ZÁPORY
- nedostatky v interiéru
- prkenný podvozek
- slabší motor
Motorizace:
přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec
objem: 2199 cm3
nejvyšší výkon: 145 kW při3800 ot/min
největší točivý moment: 436 Nm při 1800 - 2500 ot/min
palivo: nafta
Výkon:
nejvyšší maximální rychlost: 200 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,3 sekundy
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 9,9 l / 6,2 l / 7,6 l
Rozměry:
objem zavazadlového prostoru: 634 litrů
hmotnost: 1991 kg
objem palivové nádrže: 71 litrů
rozměr pneumatik: 235/55 R19
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.